Lukáš Kovanda: Proč teď už vůbec nesouhlasím s elektronickou evidencí tržeb

Lukáš Kovanda | rubrika: Polemika | 23. 7. 2015 | 43 komentářů
Česká vláda začíná boj proti šedé ekonomice ze špatného konce. Místo aby se zabývala opatřeními, která dokážou opravdu snížit motivaci podnikatelů k „odchodu“ do šedé zóny, dává jim najevo, že jim nevěří a že je nebere za důvěryhodné partnery.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

10. 11. 2015 11:46, Babiš

Poctiví se nemusí bát i oni jsou jen sprostí podezřelí :D a otroci v Babištánu...

+40
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

30. 7. 2015 8:56, O.Pasíř

Bohužel, je to právě naopak. Podnikatel neplatí nic, pouze CELKOVÉ NÁKLADY NA PRÁCI, tj. mzdu zaměstnance a povinné odvody. Tyto náklady na práci si vykazuje jako své náklady na podnikání a tím snižuje svůj zisk - základ pro zdanění.Pokud se to našim zaměstnavatelům nelíbí, mohou jít klidně podnikat třeba do Německa a platit tam tamní mzdy a odvádět tamní odvody, nikdo je tu nedrží. Zaměstnavatel, který není schopen splnit zákonné náležitosti, nemůže podnikat, protože podnikání je podle definice "soustavná činnost... atd...., prováděná za účelem zisku". Kdo není schopen generovat zisk, tak nemůže podnikat! A pokud se zaměstnanci mají tak dobře, může každý podnikatel svobodně podnikání ukončit a stát se taky běžným šťastným a "zvýhodňovaným" zaměstnancem. V čem je problém?

Zobrazit celé vlákno

-36
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 43 komentářů)

10. 11. 2015 11:46 | Babiš

Poctiví se nemusí bát i oni jsou jen sprostí podezřelí :D a otroci v Babištánu...
+40
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 10. 2015 22:47 | Roman

Milá Slávko, asi nevíte, o čem mluvíte. Srovnávat kontrolu placení daní s kontrolou o zaplacení za službu, či zboží (jízdenky, vstupenky, stravenky, plynoměr) je poněkud zcestné. O legitimaci prostřednictvím OP ani nemluvě. To přece nemůžete myslet vážně. Já i má manželka jsme léta pracovali jako zaměstnanci (manželka učitelka, já technik) a jen díky špatné práci politiků jsme o práci oba dva postupně přišli. Místo toho, abychom natahovali ruce pro sociální dávky, dali jsme se za nemalých nákladů (našetřené úspory) na cestu "parazitů", tedy OSVČ. Letos to bylo 11 let, co bojujeme o přežití - podnikáme. K tomu úspěšně vychováváme děti (syn letos promoval s červeným diplomem na ČVUT), dcera ještě studuje. Abych to zkrátil. Zamyslet by se měli všichni. Víte, kolikrát po nás sami zákazníci žádali účtování bez dokladu, tedy levněji o DPH? A když jim nevyjdete vstříc, půjdou jinam. Takže problém není jen o ochotě živnostníků platit daně, ale především jejich zákazníků. A ještě si uvědomte, že velké firmy zaměstnávající tisíce lidí (možná i Vás) pracují z velké většiny na předražených státních zakázkách, nebo inkasují od státu neskutečné peníze v podobě různých pobídek a subvencí na zaměstnance. Živnostníci ne. Zajišťují většinou pouze služby, za které vy zákazníci velmi neradi platíte. Všichni by chtěli velké výdělky a k tomu všechno zadarmo. Je to také o tom vážit si navzájem práce druhého. S názorem pana Kovandy naprosto souhlasím. Poku se budou vybrané daně rozkrádat politiky spolu s kmotry a lobbisty a úředníky, nebude ochota je odvádět. Na stupidní projev pana Pasíře nemá smysl reagovat.
+33
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 7. 2015 8:56 | O.Pasíř

Bohužel, je to právě naopak. Podnikatel neplatí nic, pouze CELKOVÉ NÁKLADY NA PRÁCI, tj. mzdu zaměstnance a povinné odvody. Tyto náklady na práci si vykazuje jako své náklady na podnikání a tím snižuje svůj zisk - základ pro zdanění.Pokud se to našim zaměstnavatelům nelíbí, mohou jít klidně podnikat třeba do Německa a platit tam tamní mzdy a odvádět tamní odvody, nikdo je tu nedrží. Zaměstnavatel, který není schopen splnit zákonné náležitosti, nemůže podnikat, protože podnikání je podle definice "soustavná činnost... atd...., prováděná za účelem zisku". Kdo není schopen generovat zisk, tak nemůže podnikat! A pokud se zaměstnanci mají tak dobře, může každý podnikatel svobodně podnikání ukončit a stát se taky běžným šťastným a "zvýhodňovaným" zaměstnancem. V čem je problém?
-36
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 7. 2015 23:09 | KLM

Poctivcu se to dotkne dalsi buzeraci a sikanou, nepoctivci si (bohuzel) cestu najdou.
Kdo nema cas resit podvody, plati dane a resi, jak vydelat, vzdy splace nejvice nad jakoukoliv aktivitou vlady lepe vybirat dane.
Jak lepe vybirat dane? U gauneru a neplaticich statnich firem nelze, vyderacu se kazdy boji tak to dopadne na poctivce.
Bohuzel.
Evidence trzeb - pokud mate 100% plateb pres karty (eviduji to banky), stejne mate povinnost. Proc? Nic neutajite. Jste-li podnikatel a nejste Schwarz (= trzby za odvedenou praci u mnoha subjektu, nektery mesic nemate nic dokonceneho a jindy sliznete smetanu u vice) a mesicni povinnost DPH - vyberou si jedno priznani kdy mate nadmerny odpocet a jsem zvedavy, jak se to obhaji (i kdyz suma je ze platite hodne dani) a u na tom jednom vas uvari. Bojim se toho. Povinnost byt 2 roky mesicni platce DPH i pro fyzickou osobu je v tomto likvidacni (nehlede na zpusob podani priznani, statni aplikaci a neustale problemy a updaty Javy).
Nove snahy statni spravy dopadly i na me, i kdyz poctive platiciho a neuplatnujiciho velkou cast nezbytnych nakladu. Novy system, kdyz se kaci les letaji trisky. Opet do tech kteri neco produkuji, na ostatni (neplatice, ...) to nedopada - jejich business je branit se. Muj je vydelavat, ale resim vice statni spravu nez vydelavani.
Dekuji. Prosim Zadny dalsi lepsi vyber dani, ktery jen vyusti v sikanu a nesmyslne pozadavky na poctive, coz se nyni deje (a deje se pri kazde snaze vybrat lepe dane).
Podklady rad dodam na zaklade pozadavku duveryhodne osoby.
KLM
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

26. 7. 2015 21:48 | Franta Voříšek

(Ne-)funkčnost chorvatského modelu EET opravdu nemůžete dokládat porovnáním velikosti poklesu šedých ekonomik s ČR, proboha. Takové závěry jsou zcestné a ekonom, který projde základní kurz ekonometrie by se jich neměl dopouštět. Pokud např. šedá ekonomika v Chorvatsku rostla o 5% každý rok, po zavedení EET klesla o 15% a pak zase rostla o 5%, mohla klidně za 3 roky klesnout o 5%, mohlo to být i méně než ve stejném období v ČR (což je naprosto irelevantní), ale přesto by bývalo EET efektivní.
EET je spíše institucionální změnou než formou represe, vy jednoduše chybně interpretujete kvalitní studie, proto jsou vaše závěry pomýlené. EET přinese větší přehled o výběru daní, možnost analýzy dat. Účinnější kontrola na základě jejich interpretace jistě může vést ke snížení šedé ekonomiky.
Spočítat to samozřejmě půjde a jde to i nyní v Chorvatsku, budete na to muset jít ale s trochu lepším modelem, než který předkládáte čtenáři.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

26. 7. 2015 0:44 | Radek

Milý jezevče, tvá poznámka na iy mi připadne hloupá a reaguji jen abych se tě zeptal kde jsou ony chyby, které tě tak iritují a odklánějí tvou pozornost od tématu(abych se poučil). Popravdě jsem deformován tím, že mi zpravidla diakritiku opravuje outlok, word či jiný nástroj. Také jsem měl ve škole z češtiny trojku, takže nic moc. I přes to se však osměluji sdělit svůj názor prostředky, jaké mám a jakými disponuji. Domnívám se, že v prodeji oblečení jsem úspěšný, protože funguji i v prostředí, které není právě spravedlivé jak jsem již výše popsal.
Nevím, odkud pramení tvůj pesimismus stran EET. Kde bereš jistotu, že bude možno mechanismy obejít tebou popsanými způsoby. Připadne mi, že je něco paranoidního ve tvém pohledu. Na účtence bude unikátní kód, který když se objeví dvakrát, tak bude mít daný prodejce problém. Stejně tak když se objeví kód nevalidní. Co je na tom složitého a k obcházení. Obejít se dá všechno, ale nemyslím si, že by se tento způsob obcházení měl v tomto případě vyplácet. Bavíme se o vystavování účtenek v mnoha a mnoha kusech. To není nárazovka, kde se zaměřím na tento podvůdek vypiluji jej a sklidím zisk. Aby běžný maloobchodní prodejce při každém prodeji papučí, másla apod kombinoval a měl podchycen systém tak, aby mu to dublovalo účtenky, nebo je to falšovalo, nebo na konci dne to nějak kamufloval... No nevím. To už spíše věřím tomu, že se zvýší opticky tržby- tzn. přiznají se.
Z praxe ti řeknu, že já osobně bych do něčeho podobného nešel. Budou za to jistě nemalé postihy. A lidé z mého okolí co znám, také nejsou takoví dobrodruzi, aby kombinovali něco podobného co naznačuješ. S kým jsem se o tom bavil, tak na to nadává a počítá s tím, že bude muset přestat vést dvojí účetnictví a bude muset přiznávat tržby. u vietnamců zatím nevím, ale i na některých tržnicích, když jsou hodně otravováni celníky, tak zvedají krovky. takže když budou mít finančáci patřičné instrumenty a budou je pořád otravovat, tak si myslím, že je to nenechá klidnými. Ps. až nyní jsem si uvědomil, že jsi mi vykal a já ti tykám, ale přepisovat už to nebudu. Beztak tam bude zase chyb jak máku...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 7. 2015 12:41 | Zuzana

reakce na Bartu. Zaměstnancí neplatí žádné daně. Celý plat jim jde buď ze státního - tedy z našich daní, nebo z peněz podnikatele. Ještě k základnímu platu zaměstnance jim platí stát nebo podnikatel na důchod a zdravotní pojištění. Tak se konečně proberte!! Když se to zaměstnancům nelíbí ať si pořídí živnostenský list a nereptá. Každý zaměstnanec by chtěl mobil , auto , stravenky, dovolenou a v průběhu roku se hodit marod a to nejlépe se zádama. Na kontrolu nechodit a dát doktorovi falšku a rovnou ukončit neschopenku, aby "marod" nemusel přerušit pobyt na horách.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 7. 2015 12:32 | Arnošt

kdyby neměl Babiš dotace tak dávno skončí. Jeho dotace jsou naše daně. Kdyby nebyly dotace měli bychom menší daně.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 7. 2015 12:21 | Arnošt

zdravím a co takhle kdyby pan Babiš ohlídal firmy co utíkají do daňových rájů - na ty nemá. Má jen na to aby kontroloval lidi co jsou ve skutečnosti nejpoctivější, že jsou v čechách. a co takhle kdyby pan Babiš ohlídal podvody v insolvenci. Každý 4 se dá do insolvence = obere stát o DPH, obere další živnostníky o zisk tím , že nezaplatí faktury. Vždyť i DPH když bylo zvýšené z 19%na 21% tak bylo zvýšeno pro úniky DPH. To byla práce Kalouska. Pan Babiš se s Kalouskem naoko zlobí, ale ještě se nestalo, aby jeden dal druhého k soudu.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 7. 2015 11:27 | jezevec

doufám že v prodávání textilu máte více zkušeností než s Y/I v češtině. přesto mi není jasné, proč si myslíte, že vietnamec který tržby nezaeviduje do papírového notýsku či vlastní registrační pokladny - je pouhým zavedením eet začne najednou evidovat. problematika daňových úniků není přece ve způsobu, jak se účtenka zaeviduje - ale že se nezaeviduje vůbec. fakt si myslíte, že je nějaký problém, aby vietnamec vystavoval účtenky s kódem který vypadá jako kontrolní kód eet, ale ve skutečnosti mu ho vystavil meziserver? že bude takový problém postavit sdílení validních kódů eet, kdy jeden kód se rozešle stokrát, a přišlo by se na to jen porovnáním dvou účtenek z opačných konců republiky? fakt si myslíte, že transakce z offline prodeje bude někdo datlovat do eet bez úprav? no tak to vám přeju hodně štěstí. i kdyby se úplně zrušily peníze, udělají si žluté tváře řetězec jednoúčelových firem, kdy ta předposlední bude všechno nakupovat s marží koruna/kus, a ta poslední bude klidně evidovat a platit daně.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 7. 2015 9:28 | Radek

Nesouhlasím s pisatelem článku. Z praxe vím, že kdo může tak minimalizuje platbu daní. A to ať už to jsou obchodníci v maloobchodě, tak i obchodníci ve velkoobchodě, tak i řemeslníci. A velké řada z nich(nevím zda většina nebo menšina) by se vyhýbala placení daní, i kdyby byly o pár procent nižší. Nepředpokládám totiž že by se mohly snížit nějak výrazně na kupříkladu jednotky procent. Mohly, ale je to nereálné, takže s tím nelze počítat. Prodávám textil. Prodávám jej hlavně na internetu. Mám i kamenné prodejny. No a když přijde elektronická evidence, tak doufám, že to přispěje k tomu, že hlavně vietnamci zprůhlední svoje obchody a budou tak nuceni začít platit daně, DPH, clo a další platby. Tím se snad naše pozice vyrovnají. Špatně se s nimi totiž bojuje v konkurenčním boji, když mají ceny vstupů díky neplacení cla a daní výrazně nižší než já... Je to nefér. Oni si sice nadělají spousty nových IČ, takže DPH stejně platit nebudou, ale i tak se jim snad jejich šmelina ztíží. Nemyslím si, že by to byla v rámci maloobchodu jen okrajová záležitost. Vždyť ve většině měst na okrese i v kraji, které znám okupují právě tito obchodníci co se týká oblečení a i jiného spotřebního zboží. Na metry čtvereční prodejní plochy jsou na předním místě po super a hypermarketech. A jak znám jejich mentalitu, tak by si nechali koleno vrtat pro korunu- takže kdyby se trochu snížily daně, tak by to bylo v tomto případě úplně jedno a nezaplatili by stejně nic. Je to můj pohled z praxe. Také vím, že češi jsou soutěživý národ a pokud bude hrozit, že by při slosovatelnosti účtenek mohli něco vyhrát, tak mi ještě budou dělit i jednotlivé nákupy jen aby měli účtenek více. Myslím si, že to bude fungovat. Co se týká velkoobchodu, tak vím také běžně z praxe o lidech, kteří prodávají "i pod rukou". O řemeslnících ani nemluvě. Jediné, co mně u el. evidence tržeb mrzí, že nebyla zřízena už o pár let dříve....
+26
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 7. 2015 21:02 | Pavel

Víte, je tady drobný rozdíl. Kontrola jízdenky pro vás neznamená ani halíř nákladů, nanejvýš trochu nepohodlí když se musíte hrabat v kabelce. Ale EET pro podnikatele znamená podstatné náklady navíc. EET, to je jako kdyby vás revizor vyzval, ať do jedné hodiny předložíte jízdenku v centrále ČD s dopravou na vlastní náklady a vůbec ho nezajímá, že se tam z Horní Dolní jede půl dne. Stejně tak podnikatel musí mít na vlastní náklady přijení k Internetu a nikoho nezajímá, že v Horní Dolní si o internetu nemůžou nechat ani zdát.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 7. 2015 20:27 | eďa

Taky jsem byl takto zmanipulovaný, když jsem byl mladý supervůl, co věřil ve spravedlnost podle sebe, no a pak jsem se probudil. Na jedné straně stojí miliardář , co diktuje toho odprásni a na té druhé stojí žebrota Vy a já. Ještě Vám to nedochází?
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 7. 2015 19:36 | Slávka

Pokud elektronické účtování uráží poctivé plátce daní, pak se i já mohu cítit uražená, když po mně v tramvaji požaduje revizor jízdenku, stejně tak průvodčí ve vlaku,proč mi kontrolují vstupenky do divadla, kina,muzea, na sportovní akce.Proč je po mně požadován OP při různých kontrolách a návštěvách některých institucí, proč mi bez OP nevydají na poště zásilku.....? Proč je mi kontrolován odběr energií, měřičů tepla aj. a nestačí mé pouhé ohlášení příslušné instituci? Takových kontrol je nepočítaně a většinou mi připadly, jako běžná záležitost. Až nyní, nad srdceryvným nářkem (ne)poctivých živnostníků a podnikatelů si uvědomuji, že jsem vlastně stále potencionálním podvodníkem a zlodějem. Nejhorší na tom je, že jím budu i nadále a žádný zákon se mě nezastane, pokud budu protestovat a sněmovnu to zanechá v naprostém klidu. Poctivec se s připravovanou novelou popasuje, nepoctivec si opět najde cestičku k podvodu, ale už to nebude tak úplně snadné. A to tedy naštve, to je fakt!
+26
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 7. 2015 18:25 | eďa

Tak, tak. A poslení zhasne, páč tady je " Babišovo"
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 7. 2015 18:22 | eďa

Sice to nemá žádný význam. řekl by egomaniak, ale i hmotař, zatímco duchovně symaptizující by oponoval, jen mu napiš, kde je. " Koblihář" Ti dává práci a tolik ho za ni miluješ ?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 7. 2015 18:12 | eďa

Strčte hlavu do záchodu a spláchněte ji, milý Pepíku. Moudrost přichází s věkem a po velmi malých doušcích. Vnímejte se jako jeho další oběť. Je to váš osud.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 7. 2015 13:10 | jezevec

babiš koblihy sice rozdával ze svého. nicméně tím se dostal k moci - hlavně ke státním penězovodům. a taky k legislativě - má v parlamentu kliku, která spoluvytváří a spolu-schvaluje zákona. takže pokud si pak přihrává do kapsy státní zakázky a státní pobídky - a asi se shodneme, že vydělávat umí dobře - lze snadno hledat matematickou úměru ve výši investice (koblihy ze svého) a výnosem investice (zisk na státních zakázkách a pobídkách, účast na legislativě zaručující dotace).
pokud se týče tech živnosníků, co spravedlivě platí nízké odvody a nízké daně - asi pro vás bude překvapením, že KAŽDÝ člověk v právním státě platí daně zhruba úměrné svým příjmům. takže kdo nemá nic (bezdomovci, nezaměstnaní, děti), neplatí žádné daně a stát za něj platí i pojistné. kdo má málo, pojistné si musí platit sám, a daně ještě dost dlouho neplatí žádné. takže živnostník který vydělává podobně málo, jako nízkopříjmové skupiny - prostě správně platí malé nebo žádné daně.
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 7. 2015 12:34 | PEPA

EDO JDI SE LÉČIT
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 7. 2015 12:28 | PEPA

nevěřím
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Stránka 1/3

Předchozí

1

Spočítejte si

Výpočet čisté mzdy 2024

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Jiří Pehe

politolog

Pavel Mertlík

exministr a ekonom

Jiří Pehe
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 1 duelů
×
Pavel Mertlík
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services