Průkaz energetické náročnosti budov: Nová a jasnější pravidla. Kdo se bez něj neobejde?

Od začátku července platí nová pravidla pro průkazy energetické náročnosti budov. Nabyla účinnosti novela, která dává odpověď na dřívější nejasnosti, někde zmírňuje, jinde přitvrzuje. Kdo se bez průkazu energetické náročnosti neobejde? Peníze.cz přinášejí přehled všeho důležitého.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

1. 7. 2015 11:31, Veterán

Celý zákon je totální nesmysl. Náročnost se určuje podle projektu nebo odhadem "experta".
Jakou má kdo jistotu, že stavaři projekt dodrželi? Stavební dozor mi často líčil historky, kdy místo 10cm izolace byly pouze 2, a to ještě pokládal za úspěch, protože občas nebyla žádná.
A odhad budovy je rovněž nesmysl. Skutečná energetická náročnost by šla zjistit pouze pomocí vrtaných sond do stěn a podlahy, nebo v zimě budovu vytopit na určitou teplotu, měřit ztráty pomocí přístrojů a pak to celé pořádně spočítat.
Jednoduše řečeno, zjistit skutečnou spotřebu objektu není žádná legrace a nestojí to pár tisíc. To, co stát nařídil, je opět jen přihrávka peněz pro vyvolenou skupinu lidí.

+273
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

1. 7. 2015 9:43, mm

společenství vlastníků bez statutárního orgánu, tedy předsedy, místopředsedy a jednatele (minimálně) právně neexistuje. stačí doporučený dopis předsedovi a je hotovo.

Zobrazit celé vlákno

-3
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 20 komentářů)

14. 12. 2019 9:22 | Jana Šimíčková

Doplňuji svůj dotaz ze dne 9.12.o informaci, že kupující uvedené 1/4 domu je již částečným vlastníkem tohoto domu. Děkuji a čekám na rychlou odpověď. J.Šimíčková
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 12. 2019 18:31 | Jana Šimíčková

Obracím se na poradnu, zda je potřeba mít zpracován průkaz energetické náročnosti budov v případě, že prodávám 1/4 rod. domu, která mi zůstala po ukončení dědického řízení.(cca do 50 m2 obytné plochy). Dům byl kolaudován v r.1978 a od té doby nebyly provedeny změny s výjimkou výměny oken, kdy žádný průkaz energetické náročnosti nebyl požadován. Děkuji za odpověď. Jana Šimíčková
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

19. 11. 2019 9:34 | Marek Blatecký

Choďte k volbám a volte lidi, kteří by za tyto kraviny nikdy nezvedli ruku a ctili svobodu. Ať se každý rozhodne svobodně, jestli chce bydlet v polystyrénové kostce, nebo chce do konce života platit o pár halířů na víc za energie. Bohužel, když v parlamentu sedí 200 tupounů, tak musíme si nechat takto kálet na hlavu.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 9. 2019 7:26 | Jan Císař

Proč je nutné po 10 letech průkaz obnovovat, když se nic nezměnilo?
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

28. 2. 2018 12:50 | Radek

Historce, kdy dávali místo 10cm 2 bych se zasmál... ale je to spíš k pláči
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 7. 2015 13:51 | Honza

Souhlas, získal jsem energetický průkaz při koupi domu, je tam uvedená celková spotřeba energie 47 000 kWh/rok. Ve skutečnosti má spotřeba nepřesahuje 20 000 kWh/rok. Takže takový průkaz je zcela mimo realitu, neboť se to zřejmě počítá jen z nějakých pochybných tabulek bez skutečného zjištění reálného stavu. Jsem ale rád, že to není opačně :-)
+10
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 7. 2015 22:29 | Ondra Holub

Souhlasím s tím, že tato daň (ano, je to daň a nezáleží na tom, jak se to oficiálně jmenuje) je nesmysl.
Teoreticky be se možná dalo ještě trošku pochopit, že pokud jde o prodej nemovitosti, tak je tu snaha (i když hloupá) chránit nového vlastníka. Ale proboha proč při rekonstrukci? Asi protože daň...
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 7. 2015 13:30 | Tonda

Co je komu do toho, jaký mají lidi barák? Do toho nikomu nic není.
Veškeré náklady na tuto zbytečnou věc by měli zaplatit ti, kteří to vymysleli, prosadili a schválili.
+22
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 7. 2015 9:33 | josef

Drive byl povereny vlastnik, ktery vykonaval pravomoc statutarniho organu. Nyni podle NOZ je to tak, ze pokud vybor skonci, tak se statutarnim organem stava prvni vybor, ktery byl po zalozeni SVJ. Nejak zakon neresi, ze ti lide uz mohou byt mrtvi.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 7. 2015 9:31 | josef

To se mi moc nezda. Moje zkusenost z panelaku je takova, ze po zatepleni doslo k tomu, ze v lete uz se tolik neprehriva. On totiz ta izolace funguje obousmerne, tj. pokud venku prazi slunko, tak se fasada nezahrova, pouze okna a strecha.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 7. 2015 8:13 | Jan

Ono se o tom obecně moc nepíše, ale energetiké štítky jsou jeden z nejlepších nápadů, který kdy úřední byrokracie zplodila . Něco jako notáři, uzavřená lobby s kulatým razítkem a byznys navěky. Naházíte pofidérní data do programu, přiložíte fotografie a už to leze z barevné tiskárny tlustospis radost pohledět. Původně ponvinnost pro veřejné stavby( to bych třeba ještě chápal, později prolobovaná prakticky na všechny v souvislosti se změnou a určitě bude potřeba prosadit povinnost mít štítky i na ty, co jenom bydlí a nic neprodávají. Samozřejmě bude taky potřeba, jestli už to náhodou není, omezit platnost. Pět let by byla výhra, ale ani deset není k zahození. Přitom stačilo tak málo, v jedné jediné větě v zákoně určit, že bez štítku mají všechny budovy stupeň G a nechat na lidech, aby si vybrali.
+18
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 7. 2015 0:27 | Miroslav

Pane "mm", uvedl jste, že SVJ bez statutárního orgánu neexistuje. Mohl byste, prosím, uvést některý celostátně platný právní předpis o který se vaše tvrzení opírá? To, že výboru SVJ nebo předsedovi společenství skončí podle stanov funkční období a dál svoji funkci nechtějí vykonávat, nový výbor nebo předseda společenství není zvolen, přece neznamená že SVJ, jako právnická osoba, přestane právně existovat.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 7. 2015 0:26 | Potěmkin

O tom, proč takový zákon vznikl a komu přináší zisk asi netřeba pochybovat. Pokud někdo svobodně prodává dům a někdo jiný se jej svobodně rozhodne koupit, přičemž obě strany podepíší dohodu, že nechtějí energetický štítek (např. je-li záměrem nabyvatele demolice domu) a přesto tímto porušují zákon s rizikem vysoké finanční sankce...
Prostému lidu teď zbývá jen najít cestu, jak se této nesmyslnné povinnosti vyhnout a jak už to bývá, návod lze nalézt v zákoně:
406/2000 Sb.Zákon o hospodaření energií ... (5) Požadavky na energetickou náročnost budovy podle odstavců 1 až 3 nemusí být splněny ... c) u budov navrhovaných a obvykle užívaných jako místa bohoslužeb a pro náboženské účely,

Není nic snazšího než uvádět v inzerátech nemovitostí místo energetického štítku poznámku: "budova navrhovaná a obvykle užívaná jako místo bohoslužeb a pro náboženské účely". Litera zákona budiž splněna a SEI ať prokáže opak, chce-li pokutovat.
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

1. 7. 2015 17:13 | Mahoja Kotyč

Koukám, že soudruzi vlastnící firmy na vydávání těch idiotských průkazů si zaplatili reklamní kampaň... http://bydleni.idnes.cz/energeticky-prukaz-0os-/stavba.aspx?c=A150623_151147_stavba_web
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

1. 7. 2015 13:15 | Honza K

Je to pitomost. Náš byt má 90 cm směsi cihla/kámen, podle všechn tabulek izolační schonost mizivá. Sousedi nahoře mají 30cm cihla a 40 cm polystyrenu. Podle tabulek málem pasivní. Jo, a už v květnu měli všude 30C, i v noci. Moc příjemné :-S Říká se tomu tepelná kapacita, která se ignoruje. Přitom vytopit něco je mnohem levnější než vychladit (klimatizace má jen ~30% účinnost).
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

1. 7. 2015 11:31 | Veterán

Celý zákon je totální nesmysl. Náročnost se určuje podle projektu nebo odhadem "experta". Jakou má kdo jistotu, že stavaři projekt dodrželi? Stavební dozor mi často líčil historky, kdy místo 10cm izolace byly pouze 2, a to ještě pokládal za úspěch, protože občas nebyla žádná. A odhad budovy je rovněž nesmysl. Skutečná energetická náročnost by šla zjistit pouze pomocí vrtaných sond do stěn a podlahy, nebo v zimě budovu vytopit na určitou teplotu, měřit ztráty pomocí přístrojů a pak to celé pořádně spočítat. Jednoduše řečeno, zjistit skutečnou spotřebu objektu není žádná legrace a nestojí to pár tisíc. To, co stát nařídil, je opět jen přihrávka peněz pro vyvolenou skupinu lidí.
+273
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

1. 7. 2015 10:39 | jijji

"když majitel realitce nedodá ověřenou kopii průkazu energetické náročnosti, musí realitka v inzerátu uvést nejhorší energetickou třídu G. A nejspíš se bude hodně snažit, aby energetický průkaz od prodejce včas dostala – atraktivita nemovitosti jinak citelně klesá" hahaha to je vtip. Ze zkušenosti jen minimum lidí kouká na štítky, navíc kdžy se ví, že G je zákonné označení, pozbyde to významu. už ted když vidím G, tak je mi jasné, že je to jen ochrana před zákonem a reálnost budovy to neodráží. Prostě úplná blbost
+12
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

1. 7. 2015 10:33 | Hugo

A když v domě SVJ není vůbec?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

1. 7. 2015 9:43 | mm

společenství vlastníků bez statutárního orgánu, tedy předsedy, místopředsedy a jednatele (minimálně) právně neexistuje. stačí doporučený dopis předsedovi a je hotovo.
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 7. 2015 7:23 | Miroslav

V článku je uvedeno: Vlastník bytu musí písemně vyzvat společenství vlastníků jednotek o vystavění ověřené kopie průkazu na dům. Problém nastane v okamžiku, kdy v domě sice SVJ je, ale pro absolutní nezájem majitelů bytů není zvolen žádný statutární orgán a tedy není nikdo, kdo by nechal průkaz energetické náročnosti pro dům vystavit a není nikdo kdo by vystavil ověřenou kopii.
+24
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Michal Sýkora

bývalý hokejista a investor

Miroslav Jansta

lobbista a podnikatel

Michal Sýkora
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů
×
Miroslav Jansta
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services