Družstevní byt: V čem je výhodnější než byt v osobním vlastnictví

Vladimír Zuzák | rubrika: Seriál | 20. 5. 2015 | 28 komentářů
Desetina českých domácností bydlí v družstevním bytě. V nabídce realitních serverů je družstevních bytů dokonce dvacet procent a nové staví i developeři. Proč?

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

9. 4. 2019 16:29, Radim

Já žasnu jak firmy investují do družstevního bydlení: http://www.seznamzpravy.cz/clanek/nejvetsi-realitka-chce-byt-i-nejvetsi-developer-planuje-postavit-tisice-bytu-na-malych-mestech-44349
Přitom bych řekl, že to už dnes bude spíš přežitek, protože každých chce mít svoje a družstvo na mě působí jak přežitek z dob minulých, ale co já vím :-)

+25
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

24. 12. 2016 18:41, Ivan

Autor clanku evidentne nevi co pise. Clenstvi v druzstvu vznika manzelum spolecne pokud nemaji rozdelene sjm. Takze nakup bez vedomi manzelky je trochu mimo misu.

-8
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 28 komentářů)

9. 4. 2019 16:29 | Radim

Já žasnu jak firmy investují do družstevního bydlení: http://www.seznamzpravy.cz/clanek/nejvetsi-realitka-chce-byt-i-nejvetsi-developer-planuje-postavit-tisice-bytu-na-malych-mestech-44349 Přitom bych řekl, že to už dnes bude spíš přežitek, protože každých chce mít svoje a družstvo na mě působí jak přežitek z dob minulých, ale co já vím :-)
+25
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 12. 2016 18:41 | Ivan

Autor clanku evidentne nevi co pise. Clenstvi v druzstvu vznika manzelum spolecne pokud nemaji rozdelene sjm. Takze nakup bez vedomi manzelky je trochu mimo misu.
-8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 12. 2016 18:37 | Ivan

Nechápu na co si stezujete. Kdyz vstupujete do jakekoliv obchodni spolecnosti, seznamujete se s jejim stavem a fungovanim. Pokud vstoupite nekam, kde ma nekdo nadpolovicni vetsinu, musite pocitat, ze budete hrat 2.housle. Pocatek problemu, kdy se prevadel dum na druzstvo, kdy se clenem druzstva nestali najemnici, je opet jejich nezodpovednost. Postup je takovy, ze nejdrive se zalozi subjekt, ktery nasledne koupi nemovitost. A zcela nepochybne kdyby se najemnici, kteri se nestali cleny drustva obratili na mestskou cast nebo pripadne soud, sve prava by si obhajili. Dalsim dusledkem nezodpovednosti je vylucovani clenu drustva, z duvodu neplaceni najmu, je naprosto v souladu se zakonem. Vylouceni z druzstva ma nekolik kroku, proti kterym se muze najemnik branit, vcetne zaloby k soudu. Podle meho nazoru jen schopni lide v druzstvu vyuzili prilezitosti a naprosto v souladu se zakonem zajistili druzstvu majetek. Pokud si zjistite informace o druzstvu a budete radne platit najem neni zakony duvod jak o byt prijit.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

6. 9. 2015 16:24 | Lukáš

BYTOVÉ DRUŽSTVO U PAPÍRNY 5 ANEB JAK PŘIJÍT O "ZDRAVÍ" A O "BYT" Podívcejte, jak snadno se dá o DV přijít: https://www.facebook.com/pages/Bytov%C3%A9-dru%C5%BEstvo-U-Pap%C3%ADrny-5/447718845414288
+24
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 6. 2015 19:30 | Ladislav Hátle

Zajímavou výhodou je i to, že pokud kupuji DR byt (kupuji členská práva a povinnosti) na pronájem tak ten tento byt mohu pouze PODNAJMOUT. V tomto bytě tedy bydlí podnájemník na PODNÁJEMNÍ SMLOUVOU (já jsem člen družstva a mám k bytu podnájemní smlouvu, proto byt dále podnajímám a nikoliv pronajímám). V čem je ta výhoda ??? NOZ ( nový občanský zákoník) chrání nájemníka a ne PODNÁJEMNÍKA. Pokud podnájemník nebude platit, nebo bude dělat neplechu, snáze se ho zbavím, než nájemníka s nájemní smlouvou v bytě, který je v OV.
Ovšem pozor některá družstva mají ve stanovách to, že vyžadují udělení souhlasu k tomu, abych mohl byt podnajímat. Mám takové tušení, že v budoucnu dojde k určité regulaci družstev. Proč? Pokud jste koupili DR byt např. za 1.000.000,- Kč a za rok jej prodáte za 1.300.000,- Kč, neplatíte jednak daň z převodu ( dle NOZ daň z nabytí) a placení daně ze zisku tj. z částky 300.000,- ( platí se 15% z případného zisku, což v tomto případě je 45.000,-) je pouze na svědomí prodávajícího, protože družstvo nemá za povinnost informovat F. úřad o prodeji členských práv (dr. bytů). Smlouva o převodu je pouze mezi nabyvatelem, převodcem a družstvem, nikdo jiný ji nemá. Smlouva o převodu často neobsahuje ujednání o ceně a toto ujednání o ceně je pouze na extra dokumentu, který se nazývá dohoda o finančním vyrovnání. Tuto dohodu mají zpravidla pouze převodce a nabyvatel….
+11
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

21. 5. 2015 16:16 | Bedřich

Ano, ano. Zcela jistě máte pravdu. V současné době lze narazit na různé "úskalí" práva a tím i DV, SVJ , atd., .... Prto nelze jednoduše tyto problémy personifikovat, ale případ od případu. Dělám to právo skoro 40 let, ale ten současný právní "svinčík", to je chuťovečka.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 5. 2015 9:07 | josef

ten clanek je vicemene pokracovani jineho, kde se srovnavalo OV a DV. A myslim, ze cilem bylo napsat o pripadnych vyhodach DV, kterych moc neni.
BTW, vytunelovat lze i SVJ, takze i v takovem pripade muzete prijit o byt, nebot za zavazky SVJ rucite.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 5. 2015 9:05 | josef

Samozrejme. A samozrejme je to nesmysl, ktery politici vymysleli. Co se tyka tech metru, tak tam bylo prechodne obdobi, kdo do kdy to musi udelat. Cim mensi, tim pozdeji.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 5. 2015 2:02 | Bedřich

Docela pěkně a velmi tendenčně napsaný článek. Nechci tady zbytečně a dlouho povídat, protože je tu trochu jiná nálada, ale jako právník řeknu jediné. Družstevní vlastnictví je nejhorší formou vlastnictví, hlavně v době po roce 1989 - a to bez jakékoliv politiky , prostě fakt. Kdo nevěří, může vznést dotaz na Právnickou fakultu UK. To, že se najde i výhoda - to je velmi pomíjivé. Paní Nagyová byla kdysi asi po nalíčení také fešná blondýna, ovšem ...... atd, , atd.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 5. 2015 23:22

Chci prodat rodinný dům postavený v 60. letech. Dům má dvě NP a sklep. Musím nechat udělat energetický štítek nebo ne? Četl jsem, že by to mělo být pouze pro objekty o 1500m2 a větších. Jak to tedy je?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

20. 5. 2015 17:13 | Pavel

Daleko výhodnější je bydlet v nájmu. Nemusíte platit hypotéku, nic nevlastníte a exekutor má tedy smůlu a také nejste evidován v katastru. Ještě lépe je bydlet pod mostem. Tam neplatíte ani nájem a spotřebu energií. Nejlepší je být proletářem.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

20. 5. 2015 15:33 | Gabriel Pleska

Ano, máte pravdu, Josefe. Velmi často je sice prodávající od daně z tohoto příjmu osvobozen – pokud v tom družstevním bytě bydlil víc než pět roků, pokud peníze dál použil pro potřeby svého bydlení..., to ale na věci nic nemění. Díky za upozornění, zpřesnili jsme box.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 5. 2015 14:38 | josef

To ale pouze tak, ze mu to nereknete, a nereknete druzstvu o manzelstvi. Jinak clenstvi vznika automaticky, krome pripadu, ze mate souhlas manzela/lky, o samostatnem clenstvi. Pokud ale manzel(ka) se v budoucnu o clenstvi dovi, tak samozrejme muze narokovat i svoje clenstvi a svoje prava.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 5. 2015 12:43 | Ringo

Je to samozřejmně nesmysl. Členem i vlastníkem dr. bytu můžete být bez vědomí druhého manžela.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 5. 2015 11:03 | josef

Souhlasim s Vami. Nicmene autor ma v tuto chvili v clanku (jeden z boxiku) napsano:
"Cena za podíl v družstvu je nižší také proto, že převod družstevního podílu nepodléhá dani z nabytí nemovité věci !!!(a ani žádné jiné dani)!!!."
A to jednoduse neni pravda. Jak pisu, muze tam byt dan z rozdilu nakupni a prodejni ceny. (Vykricniky nejsou citace, ty jsem tam dodal, aby bylo jasne, co rozporuji).
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 5. 2015 10:57 | Lucie Tůmová

Ale souhlasím s Vámi - daně bych zrušila :-)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 5. 2015 10:56 | Lucie Tůmová

Ano, je to v podstatě klasická daň z příjmů. Ale mícháme tu dvě věci dohromady. Když kupujete družstevní byt, tak je levnější mimo jiné i proto, že si do ceny majitel nazapočítá 4 % daně z nabytí nemovitosti, které tady nemusí platit na rozdíl od prodeje bytu v osobním vlastnictví. Daň z příjmu při prodeji bytu musíte zaplatit, pokud byt prodáváte dřív, než po lhůtě určené zákonem. Má se totiž za to, že pokud byt prodáváte dřív, tak jste ho kupoval ze spekulativních důvodů za účelem zisku a ne kvůli vlastnímu bydlení. Jsou zde i výjimky, kdy tuto daň nemusíte platit (např. peníze z prodeje jednoho bytu použijete na koupi jiného bytu - pro sebe k bydlení) nebo v jakých případech se tato lhůta zkracuje.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 5. 2015 10:39 | josef

Jeste dodatek - ta dan z kapitalovych vynosu je navic vetsi, nez dan z nabyti nemovite veci. Je to klasickych 15% oproti jednotkam procent.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 5. 2015 10:38 | josef

To chapu, ale mohlo by se Vam stat, ze budete platit dan z kapitaloveho majetku. Neco jako kdyz koupite akcie a pak je se ziskem prodate. V druzstvu to neni akciovy, ale druzstevni podil. Dan jako dan bez ohledu na to, jak se jmenuje, porad jsou to penize v haji.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 5. 2015 10:18 | Lucie Tůmová

Řekla bych, že autor má na mysli daň z převodu (nově z nabytí) nemovitosti, nikoliv daň z příjmu. Nepřevádíte totiž nemovitost jako takovou, ale členský podív v družstvu a s ním spojená práva a povinnosti - tedy neplatíte daň z nabytí nemovitosti.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Stránka 1/2

Předchozí

1

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Kateřina Jirásková

finanční ředitelka PPF

Jaroslav Pajonk

podnikatel, Centr Group

Kateřina Jirásková
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 2 duelů
×
Jaroslav Pajonk
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services