Očima expertů: Má být maturita z matematiky povinná?

Maturitní zkouška z matematiky se možná brzy znovu stane strašákem mnoha středoškolských studentů. Bude povinná. Je to potřeba a je to k dobrému? Ptáme se ministra školství, zástupců vzdělávacích organizací, učitelů a také ekonomů a podnikatelů.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

13. 3. 2015 8:04, qwertz

A proč maturita z českého jazyka? K čemu potřebujeme absolventa, jenž se dokázal nabiflovat encyklopedii čas-autor-dílo bez zjevného užitku a přínosu? Pokud mám použít vlastní měřítko, pak ze studenta, který do konce ZŠ přečetl stovky knih (číst začal už v předškolím věku), vyrobilo české školství výukou předmětu "Český Jazyk a Literatura" nečtenáře, který nenávidí knihy a čtení obecně, čímý napáchalo nenapravitelné škody. Tento postoj sepak obtížně mění v dospělosti, kdy člověk znovu naléza literaturu.. Jestli je tohle výsledek povinné výuky ČJL, pak je to tristní. Zrušením povinné maturity z češtiny se ovšem nikdo nezabývá a bude to nejspíše tím, že problémem není maturity z češtiny, ale idioti, kteří ji nevyhodně vyučují a páchají tyto škody. U Matematiky je to stejné. Je zcela bez diskuze, že matematika by měla být nedílnou součástí maturity, dokonce bych ji povinně zavedl i na konzervatoři, protože maturita má být maturita. Problém některých nevhodných kantorů řešme zlepšením kantorů, né degenerací maturitního vysvědčení.

+98
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

14. 3. 2015 12:10, Michal

Možná, že vám v práci znalost historie literatury a literatury obecně nebude k ničemu, ale ve společenském životě jistě ano. I když s takovýmto postojem, který často zastávají i mladí (ne všichni), se budeme moct plytce bavit pouze o Facebooku a dvou minutových videích z YouTube. Život přeci není jen práce, i když je její velkou složkou. Proto si myslím, že matematika je pro praktický i pracovní život nezbytná, stejně jako znalost cizího jazyka, mateřský jazyk by měl opravdu ovládat každý, literatura je přeci krásným životním zpestřením a člověk by měl vědět, co čte i kdy to bylo napsáno, aby mohl správně pochopit autora a mohl si tak stavit svůj vlastní názor. A nakonec má člověk možnost vybrat si předmět, ve kterém chce ukázat, že umí něco, co ho baví či o co se zajímá. Povinnou maturitní zkoušku z matematiky bych rozdělil na dvě úrovně. Těžší pro gymnazisty a střední školy a praktičtější se zaměřením na účetnictví a obchodní počty pro učiliště s maturitou.

Zobrazit celé vlákno

-8
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 26 komentářů)

13. 3. 2015 14:14 | Nox

Mel jsem s literaturou podobny problem - cteni zastaralych a nevhodnych fekalii, ktere mi ceske skolstvi vnucovalo, me naucilo nesnaset cteni. Pozdeji jsem se k tomu nastesti vratil, ovsem cetl jsem to, co mi neco davalo, co jsem chapal a co se mi libilo. S matematoukou je to obdobne - dokud clovek pocita neco, co si dovede realne predstavit, tak nemam problem. Ve chvili, kdy pak clovek pocita jakesi znaky a nikdy se nedozvi, co tim vlastne pocita, je to ztrata casu. Pokud budu nekdy neco resit, musim vedet, co pocitam a jak na to. teoreticka znalost vypoctu, pokud nevim, co se tim v praxi pocita, je nanic. To se muzu rovnou ucit zpameti jmena Cingischanovych vojaku.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 3. 2015 9:38 | qwertz

naprosty souhlas. K maturitě z matematiky je potřeba se taky propočítat. Jestliže někdo v rámci studia na SŠ spočítal celou Petákovou, nemůže mít u maturity problém projít.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 3. 2015 9:34 | josef

Doplneni - Beloun, cca 250 stranek prikladu (v 8. vydani je toho asi trochu vice, nez toho bylo v minulem stoleti - napr. financni matematika):
http://prometheus-nakl.cz (odkaz na nakladatele)
Dovolil bych si tvrdit, ze kdo spocita Belouna (sbirka uloh pro zakladky!), ten udela i lonskou verzi maturity z matematiky. Sice ne na 1, ale udela.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 3. 2015 8:04 | qwertz

A proč maturita z českého jazyka? K čemu potřebujeme absolventa, jenž se dokázal nabiflovat encyklopedii čas-autor-dílo bez zjevného užitku a přínosu? Pokud mám použít vlastní měřítko, pak ze studenta, který do konce ZŠ přečetl stovky knih (číst začal už v předškolím věku), vyrobilo české školství výukou předmětu "Český Jazyk a Literatura" nečtenáře, který nenávidí knihy a čtení obecně, čímý napáchalo nenapravitelné škody. Tento postoj sepak obtížně mění v dospělosti, kdy člověk znovu naléza literaturu.. Jestli je tohle výsledek povinné výuky ČJL, pak je to tristní. Zrušením povinné maturity z češtiny se ovšem nikdo nezabývá a bude to nejspíše tím, že problémem není maturity z češtiny, ale idioti, kteří ji nevyhodně vyučují a páchají tyto škody. U Matematiky je to stejné. Je zcela bez diskuze, že matematika by měla být nedílnou součástí maturity, dokonce bych ji povinně zavedl i na konzervatoři, protože maturita má být maturita. Problém některých nevhodných kantorů řešme zlepšením kantorů, né degenerací maturitního vysvědčení.
+98
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 3. 2015 9:26 | josef

Nestavim se do pozice odborníka, nicmene jsme matematiku pomerne dlouho studoval, takze něco o jeji (ne)vyuce vim. Problém není v "tradicni vyuce", jak často prezentuje pan Hejny a jeho obdivovatele, problém je v nekvalitních učitelích. Pan Hejny dokonce tvrdil v rozhovoru s panem Veselovskym, ze ucitel matematiky nemusi byt v matematice vůbec dobry, ze musí byt dobry v jejím vysvetleni. S tim bych naprosto nesouhlasil. V tom rozhovoru uvadel pan Hejny priklad, jak mohou zaci dospet k poznani toho, co je to obvod kruhu, jak se pocita, jak z toho odvodit obsah kruhu. A nasledne se snazil vysvětlit jak obdobne dojit k tomu, co je to povrch koule, jak se pocita a obdobne pro objem. Dle mého nazoru na prikladu, který uvadel je naprosto zrejme, ze ucitel matematiky musí byt kvalitni. Jinak by totiž obdobne postupy, jak zaky privest k poznani nebyl schopen vymyslet a musel by zase jen papouškovat jen to, co mu někdo predlozi. Jsem produkt takzvane tradicni výuky matematiky v ZS v sedmdesátých a osmdesátých letech. Ale i nam nekteri ucitele ukazovali, jak prijit k poznani ve smyslu pana Hejného. I nam se nekteri ucitele snazili vysvětlit, jak nektere věci pochopit. To rada ucitelu nedělala tehdy a nedela to ani ted. Pan Hejny a jeho obdivovatele rikaji, ze to, ze to ucitele neumi je důsledkem toho, ze sami byli vzdelavani "tradicne". S tim bych nesouhlasil. Sam jsem byl vzdelavan "tradicne", ale byl jsem schopen při doucovani KAZDEMU danou latku vysvětlit tak, aby ji pochopil a byl schopen pouzit. Takze to asi nebude jen tim. Bude to tvorivosti ucitele! Co se tyka zmineneho vynuceného uceni vzorecku goniometrických funkci - priznam se, ze jsem je nikdy dobře neumel. Mel jsem tuseni jak vypadaji a jejich presne zneni jsem si odvodil, pokud nebyly po ruce tabulky. Ale ta představa, jak vypadaji byla dulezita - bez predstavy bych nebyl schopen při slozitejsim vypoctu prijit na to, ze tyhle vzorečky pouzit a tudíž bych je ani v tabulkách nehledal. V neposledni rade je třeba rici, ze matematika na ZS a SS není zadna matematika. Jsou to pocty. A je smutne, ze rada ucitelu ty pocty uci tak, ze na typizovanych prikladech ukaze ALGORITMUS vypoctu, ale uz vůbec nevysvetli, proc ten algoritmus funguje. Takze vlastne delaji ze zaku jen lidsky pocitac, který vykona předem dane instrukce bez toho, ze by vedel proc to dela. Na zaver je také potřeba zminit, ze stejne jako při sportu trenink vyžaduje jisty dril, stejne jako nauceni se české gramatiky (i/y, s/z) vyžaduje jisty dril a nelze k tomu dojit poznanim a "aha" efektem, tak i matematika vyžaduje jisty dril - pocitani prikladu. Moji vrstevnici jiste potvrdi, ze se po nas chtelo, jako soucast pripravy na prijimacky na SS spočítat celého Belouna, coz bylo přes sto stran prikladu. Jenze namaze se dnesni zaci a studenti vyhybaji a nekteri "odbornici" to jen podporuji.
Reknu to takto: bud matematika patri do povinne maturity, nebo tam nepatri dějiny literatury (cesky jazyk) a ani cizi jazyk a maturitu pak zrusme uplne jako zbytecnou.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 3. 2015 8:46 | Vanda

Proboha vás prosím, ať tam mají aspoň test na trojčlenku, malou násobilku a procenta. Já už se na to nemůžu dívat.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stránka 2/2

2

Následující

Spočítejte si

Výpočet čisté mzdy 2024

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Pavel Juříček

podnikatel, Brano Group

Mikuláš Šveda

podnikatel, Exchange

Pavel Juříček
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 1 duelů
×
Mikuláš Šveda
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services