Očima expertů: Má být maturita z matematiky povinná?

Maturitní zkouška z matematiky se možná brzy znovu stane strašákem mnoha středoškolských studentů. Bude povinná. Je to potřeba a je to k dobrému? Ptáme se ministra školství, zástupců vzdělávacích organizací, učitelů a také ekonomů a podnikatelů.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

13. 3. 2015 8:04, qwertz

A proč maturita z českého jazyka? K čemu potřebujeme absolventa, jenž se dokázal nabiflovat encyklopedii čas-autor-dílo bez zjevného užitku a přínosu? Pokud mám použít vlastní měřítko, pak ze studenta, který do konce ZŠ přečetl stovky knih (číst začal už v předškolím věku), vyrobilo české školství výukou předmětu "Český Jazyk a Literatura" nečtenáře, který nenávidí knihy a čtení obecně, čímý napáchalo nenapravitelné škody. Tento postoj sepak obtížně mění v dospělosti, kdy člověk znovu naléza literaturu.. Jestli je tohle výsledek povinné výuky ČJL, pak je to tristní. Zrušením povinné maturity z češtiny se ovšem nikdo nezabývá a bude to nejspíše tím, že problémem není maturity z češtiny, ale idioti, kteří ji nevyhodně vyučují a páchají tyto škody. U Matematiky je to stejné. Je zcela bez diskuze, že matematika by měla být nedílnou součástí maturity, dokonce bych ji povinně zavedl i na konzervatoři, protože maturita má být maturita. Problém některých nevhodných kantorů řešme zlepšením kantorů, né degenerací maturitního vysvědčení.

+98
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

14. 3. 2015 12:10, Michal

Možná, že vám v práci znalost historie literatury a literatury obecně nebude k ničemu, ale ve společenském životě jistě ano. I když s takovýmto postojem, který často zastávají i mladí (ne všichni), se budeme moct plytce bavit pouze o Facebooku a dvou minutových videích z YouTube. Život přeci není jen práce, i když je její velkou složkou. Proto si myslím, že matematika je pro praktický i pracovní život nezbytná, stejně jako znalost cizího jazyka, mateřský jazyk by měl opravdu ovládat každý, literatura je přeci krásným životním zpestřením a člověk by měl vědět, co čte i kdy to bylo napsáno, aby mohl správně pochopit autora a mohl si tak stavit svůj vlastní názor. A nakonec má člověk možnost vybrat si předmět, ve kterém chce ukázat, že umí něco, co ho baví či o co se zajímá. Povinnou maturitní zkoušku z matematiky bych rozdělil na dvě úrovně. Těžší pro gymnazisty a střední školy a praktičtější se zaměřením na účetnictví a obchodní počty pro učiliště s maturitou.

Zobrazit celé vlákno

-8
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 26 komentářů)

17. 3. 2015 16:29 | josef

ta zavislost polomeru a obvodu to pan Hejny popisoval tak, ze každý si mel doma vyrobit nejaky kruk, pak premerit obvod (třeba krejcovskym metrem). Pak udelali ve skole graf zavislosti obvodu a polomeru a vyslo jim, ze je linearni. Pak uz je k pi kousek.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 3. 2015 21:30 | Pavel

Ani to není tak velký problém. Co si vzpomínám, tak už na základce nám vyložili, že pi je poměr obvodu kruhu k jeho průměru (toto je definice, a z toho plyne, že obvod kruhu je 2*pi*r), a že už staří Řekové jeho hodnotu odvodili z obvodu pravidelných mnohoúhelníků opsaných a vepsaných kruhu a vyjde 3,14. Ano, toto číslo je třeba si na úrovní základní školy pamatovat, ale jedná se o jedno číslo, ne o stovky vzorečků. A při probírání goniometrických funkcí jsme se dozvěděli i lepší cesty, jak pi spočítat.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 3. 2015 21:02 | Hunter

No tak fajn, akorát ještě musíte odvodit to pí*r :)
A Pí se "odvozuje" pěkně blbě.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 3. 2015 20:45 | Pavel

No, zrovna tohle se za mého mládí dokonce v základce odvozovalo. Rozřežete kruh na tenké kruhové výseče a ty poskládáte do obdélníku, jedna jeho strana je r a druhá je pi*r, takže plocha kruhu je pi*r^2. Nepochopili to jen ti, kteří pak měli problém dokončit i dvouletý učňák. Maturant by to určitě měl zvládnout.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 3. 2015 20:07 | Hunter

Problém je, že pokud byste čekal, než si žáci budou schopni odvodit třeba prostý vzoreček na obsah kruhu - a takové odvození rozhodně není nic triviálního - tak by ho mohli také dřív potřebovat.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 3. 2015 15:44 | Pavel

Nojo, jenže já ten vzoreček nemám nadrilovaný, stejně tak jako ty stovky ostatních, já si ho umím odvodit, protože tomu vzorečku rozumím a vím s čím souvisí (zkuste si to, je to vcelku triviální úloha na jednu minutu). Jenže toto je možné jen postupným chápáním (ne drilováním). A začátek tohoto chápání je právě v počítání z hlavy nebo na papíře.
Co je ve výuce matematiky špatné je to, že žáci jsou nuceni si spoustu věcí pamatovat, místo toho, aby se naučili si to odvodit. A spoléhání na externí zdroje (ať už kalkulačku nebo Wikipedii) je tomu odvozování nenaučí.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 3. 2015 14:27 | Hunter

Budiž - ale garantuji vám, že když bude 100x počítat kořeny kvadratické rovnice dle vzorce - tak jak se to dnes běžně dělává - tak posté ji nebudete mít spočítanou ani zásadně rychleji, ani lépe, ani přesněji, ale pořád tisíckrát pomaleji než ty činské hodinky. A to není jediná věc, ale jedna ze desítek, možná až stovek vzorců, které se takto v matematice naprosto zbytečně "drilují".
Možná si o něco lépe zapamatujete ten vzorec (který popravdě už 10 let po asbolvování školní matematiky z hlavy nedám), ale Wiki ho zná taky, za 5 sekund ho najdu.
Pochopitelně vždy existuje hypotéza, že je dobré všechno umět z hlavy a všechno, i to co se dá snadno najít, znát nazpaměť - protože co kdyby vybuchly všechny jaderné elektrárny světa a člověk se nedostal na Internet a všechny knihy byly spáleny ... ale jakou přesně dáváme tomu scénáři pravděpodobnost?

Ono to celé není z mé hlavy, to bych si snad ani nedovolil. To co píšu také říkají světoví odborníci na výuku matematiky ... třeba na TED Talks jdou najít různé hypotézy, jak dnes matematiku efektivněji učit.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 3. 2015 9:35 | josef

1) schopnost pocitani z hlavy vede k tomu, ze dokážete odhadnout, zda výsledek, který vypadl z kalkulacky je spravny, pripadne k tomu, ze vidíte trochu dále 2) vždy a všude je potřeba zacit s triviálními vecmi. I při treninku sportovce se ucite ty nejjednodussi drily, třeba bezeckou abecedu. A třeba tu bezeckou abecedu delate pro zahrati i v době, kdy uz jste třeba reprezentant. A to přitom při vyvoji technologii existuji i stroje, které Vas všude dopravi rychleji, nez beh :)
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 3. 2015 7:43 | Pavel

Promiňte, ale to počítání z hlavy je základem veškerého dalšího rozvoje matematického myšlení. Když člověk musí počítat z hlavy, tak časem přijde na to (či je mu prozrazeno) že než násobit pěti, je rychlejší dělit dvěma a pak násobit deseti, že než násobit devíti, je rychlejší násobit desíti a jednou odečíst, že když mám sečíst řadu čísel, je dobré si je přeházet tak, aby mezivýsledky byly zaokrouhlené, atd. a to je naprosto nezbytné pro pochopení základních vlastností operací - komutativnost, asociativnost, distributivnost. A na tom pak stojí celý zbytek matematiky. Kdo počítá s kalkulačkou, tak toto nepotřebuje využívat, neosvojí si to a nikdy není schopen pokročit v pochopení matematiky dále.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 3. 2015 22:08 | Hunter

Asi jsem špatně použil slovo "dichotomie", spíš jsem měl nasadit jasné české "rozpolcenost".
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 3. 2015 22:01 | Hunter

Je poměrně zvláštní, že podle Vás má matematika HLAVNĚ rozvíjet logické myšlení, ale ve skutečnosti Vám HLAVNĚ vadí, že děti neumějí malou násobilku a počítat z hlavy, což zrovna s rozvíjením logiky vůbec nesouvisí.
Vlastně přímo ve Vašem názoru je obsažena celá dichotomie současného postoje ke školní matematice (respektive "počtům", ale to je jedno), kdy vlastně nikomu není jasné, co by se mělo učit - jestli drilovat počty - rovnice, které i ty nejubožejší čínské smartwatch se svými dvoujádrovým 1,2Ghz procesorem spočítají tisíckrát rychleji, než ten nejlepší člověk, nebo tedy využít toho, že technika za posledních 50 let - nebo přesněji za posledních 10 let (mobilní telefony, tablety, smartwatch, ...) umožnila osvobodit "matematiku" od "počtů" - algoritmizaci a logiku od paměti a strojového počítání - a třeba z toho udělat dva různé školní předměty.
Ale nebojte, nejste v tom sama, tím stejným se zabývají teoretici výuky v podstatě na celém světě a až na to přijdou, určitě nám dají vědět.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 3. 2015 21:58

Popravdě vy byste potřeboval pořádný kurz češtiny. Ne literární historie, češtiny.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 3. 2015 19:10 | eskom

Nejsem povolán, abych do takového sporu zasahoval, ale domnívám se, že maturita je všeobecné vzdělání a k tomu matematika určitě patří. Také bych kladl důraz na gramatiku (je přímo odporné s jakými chybami se setkáváme na internetu)klidně bych vypustil nějaké spisovatele a básníky ve prospěch znalosti rodného jazyka. Trvrdší přístup bych doporučoval u angličtiny, ostatní jazyky ať si studuje kdo na to má. Také bych prosazoval dějepis, naši mladí nemají o našich dějinách ani páru a jako 5. předmět výběrový, fysiku nebo chemii. Všechno ostatní je sice také důležité, ale stačí to informativně, vždyť dnes si člověk najde všechno co pořebuje na internetu. Doporučuji velmi přitvrdit tresty za podvádění, buďto to umíš, nebo běž vyvážet odpadky!
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 3. 2015 17:01 | Stáňa

Jsem už dlouho docela naštvaná na porevoluční systém výuky matematiky už od základní školy. Vůbec se nadivím tomu, že je matematika skoro všeobecným strašákem, protože se děti na ZŠ nenaučí pořádně ani malou násobilku. Proč také, když můžou používat kalkulačku. Sama mám mat-fyz. gympl a pak VŠ humanitního zaměření, tak vím, o čem mluvím. Moc fandím používání všech technických vymožeností ve školách, ale podle mě se na ZŠ má počítat z hlavy. Když si žákyně 7.třídy neumí spočítat, jestli jí stačí peníze na nákup, popř. kolik jí má být vráceno, tak to je prostě katastrofa. A takových vůbec není málo. Samozřejmě, že je to pro učitele s kalkulačkami jednoduché a rychlé, ale pro děti je to úplně k ničemu. Nad tím by se měl někdo hodně rychle zamyslet. Matematika má hlavně rozvíjet logické myšlení, ale to musí pracovat vlastní mozek.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 3. 2015 12:10 | Michal

Možná, že vám v práci znalost historie literatury a literatury obecně nebude k ničemu, ale ve společenském životě jistě ano. I když s takovýmto postojem, který často zastávají i mladí (ne všichni), se budeme moct plytce bavit pouze o Facebooku a dvou minutových videích z YouTube. Život přeci není jen práce, i když je její velkou složkou. Proto si myslím, že matematika je pro praktický i pracovní život nezbytná, stejně jako znalost cizího jazyka, mateřský jazyk by měl opravdu ovládat každý, literatura je přeci krásným životním zpestřením a člověk by měl vědět, co čte i kdy to bylo napsáno, aby mohl správně pochopit autora a mohl si tak stavit svůj vlastní názor. A nakonec má člověk možnost vybrat si předmět, ve kterém chce ukázat, že umí něco, co ho baví či o co se zajímá. Povinnou maturitní zkoušku z matematiky bych rozdělil na dvě úrovně. Těžší pro gymnazisty a střední školy a praktičtější se zaměřením na účetnictví a obchodní počty pro učiliště s maturitou.
-8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 3. 2015 11:02

A opravdu si myslite, ze je Vam v praci k něčemu znalost historie literatury?
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 3. 2015 10:15 | Eva

Můj názor je, že povinná maturita z matematiky způsobí, že mnoho lidí maturitu nezvládne. Tím se stane prakticky nezaměstnatelným. Připadá mi absurdní, že dnes i zdravotní sestra, aby se mohla uplatnit ne jen jako lepší sanitářka, musí mít vysokoškolské vzdělání. Ale proč potřebuje maturitu z matematiky? Totéž platí o spoustě dalších povolání. Pracuji celý život jako účetní a maturitu mám kromě češtiny a jazyka ještě z účetnictví a ekonomiky. Maturita z matematiky mi opravdu nechybí. Důležité je umět "počty". A co umělecké obory? Opravdu myslíte, že absolvent např. konzervatoře potřebuje mít maturitu z matematiky?
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 3. 2015 18:22 | David Rumburath

Nu, to máte podobné jako s tou matematikou. Čeština je super a důležitý předmět. Pokud se ale redukuje na memorování literárních dějin (a to ještě bez souvislostí), je v zásadě k ničemu. Přitom dospělí lidé s maturitou začasté neumí číst, psát, mluvit.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 3. 2015 18:18 | Naprostý souhlas

Jsem pro povinnou maturitu z matematiky. Maturant by měl zvládnout určité množství učiva z matematiky i češtiny a jednoho cizího jazyka. Pokud to nezvládne, nemá maturitu udělat. Nebo je opravdu lepší maturitu zrušit či prodloužit povinnou školní docházku o 4 roky a dát na závěr maturitu každému, kdo ji absolvoval. Problém ale není v maturitě z matematiky, ale v přijímacích zkouškách, ty by měly být na obory s maturitou jednotné a zkoumat v nich nejen znalosti, ale i IQ uchazeče. A kdo je neudělá, toho tam nepustit. Dnes tam vezmou každého.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 3. 2015 16:35 | Ludmila

Tedy já jsem proti povinné maturitě z matematiky. Předpokládám, že ten,kdo se chce věnovat přírodním vědám, zvolí matematiku. Student, který se chce věnovat společenským vědám zvolí jiný předmět. Já sama jsem vystudovala gymnasium a později vysokou školu. Maturovala jsem v roce 1986. S matematikou jsem problém neměla, ale můj zájem se odvíjel spíše od cizích jazyků a tudíž mojí prioritou byla maturita z jiného předmětu než byla matematika. Navíc nesouhlasím ani s jednotnou podobou maturitní zkoušky. Samozřejmě jiná výuka a důraz na jednotlivé předměty se na jednotlivých školách odvíjí od typu školy - gymnázium, zdravotní škola, ekonomka, sociální činnost nebo učební obor s maturitou. Každá škola směřuje studenta do jiné oblasti pracovního zařazení. No a v podstatě bych i souhlasila s názorem pana Kohouta, zrušit maturitní zkoušku celkově.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stránka 1/2

Předchozí

1

Spočítejte si

Výpočet čisté mzdy 2024

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Zdeněk Grondol

podnikatel, Czech International

Petr Dufek

ekonom

Zdeněk Grondol
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Petr Dufek
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services