Velký investiční seriál: Necháte si hypotéku zaplatit investicemi?

Daniel Tácha | rubrika: Seriál | 23. 12. 2014 | 35 komentářů
Když si vezmete hypotéku, počítáte s tím, že patnáct, dvacet nebo pětadvacet let musíte každý měsíc zaplatit pár tisícovek. Zvažte, jestli se vám nevyplatí zároveň pravidelně investovat do podílového fondu. Výnosy vám můžou zaplatit ne nevýznamnou část hypotečního úvěru. Opatrnosti ale není nikdy nazbyt.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

27. 12. 2014 0:40, TVK

Pokud někdo kvůli tomu, že splácí hypo, žije z ruky do huby, tak se zřejmě jedná o někoho, kdo si vzal hypo neuváženě a nad své objektivní možnosti.

Protože u hypotéky je nutné kalkulovat vzhledem k nemalé délce s výkyvy v příjmech i rodinných výdajích nebo s rizikem změny úrokové sazby, a to hlavně směrem nahoru. A pokud je někdo už od počátku vzhledem k příjmům na hraně, tak je velká pravděpodobnost, že to dopadne blbě.

Ale na druhou stranu si k tomu spousta hypotekářů přispívá sama tím, že si neuvědomují základní finanční principy hypotéky. Spousta lidí (viz. i tato diskuze) žije v posedlosti "honem hypotéku splatit", protože jsou často psychicky stresovaní vědomím x-milionového dluhu a také tím, kolik za celou hypotéku "přeplatí".

Jenže u hypotéky není primární riziko velkého dluhu (který je splatný postupně v průběhu klidně 30 let a také stále krytý nemovitostí pro případ nejhorší), ale to, že nemáte na příští splátku, protože jste si splatnost hypo dali co nejkratší a tím i výši splátky stanovili úplně na hraně.

To pak často ještě umocňuje to, že na pořízení bydlení lidé použijí i všechny své disponibilní úspory a také pak vše, co v průběhu trvání hypo uspoří, vrhnou na mimořádné splátky "už aby to bylo z krku". Tudíž pak celou dobu jedou nadoraz a bez finančních rezerv, tudíž každý drobný, nepředpokládaný a přechodný problém (nemoc, ztráta zaměstnání, větší neplánovaný výdaj ...) jim pak udělá díru do rozpočtu takovou, že nemají pomalu na tu příští splátku.


A přitom stačí postupovat opačně. Při koupi bydlení si nechat i svoji vlastní likvidní rezervu a tu průběžně udržovat a navyšovat diskutovaným spořením nebo investováním (zvláště pokud dnes i prakticky 100% garantovaným spořením lze získat výnos větší, než je úrok z hypotéky). Délku hypo a splátku volit uváženě a s rezervou (protože víc zaplatit můžu za nějakých podmínek vždy).

Ano, když se člověk podívá, kolik při hypotéce přeplatí, jde o děsivé cifry. Jenže opět velmi málokdo si uvědomuje, že v tomto dlouhém časovém horizontu je tu významný pomocník při splácení - inflace. Zatímco jistina pomalu klesá díky měsíčním splátkám, tak k jejímu dalšímu reálnému poklesu přispívá inflace kdy třeba nijak nereálná hodnota 2.5% ročně na horizontu 15 let sníží hodnotu 1M Kč na "pouhých" 690 tKč.

Zobrazit celé vlákno

+17
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

27. 12. 2014 3:00, Petr

Splacené peníze už neutratím. Ani žena a děti je neutratí. Když je na účtu pár set tisíc, těžko se vysvětluje, že nemůžeme na tu drahou dovolenou. Riziko, že nemám na příští splátku bych neviděl tak horké. Pokud má člověk perspektivu, někde ty peníze sežene. Půjčí maminka, něco se prodá, i banka počká. Problém je, myslím, právě dlouhodobější výpadek/snížení příjmů.

Zobrazit celé vlákno

-3
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 35 komentářů)

25. 12. 2014 9:49 | Jiří +

Děláte ostudu našemu jménu, kdo Vám to doporučil?
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 12. 2014 18:50 | TVK

Když se kouknete na příslušné kalkulátory, tak momentálně vám vyhodí za současných podmínek, tarifů a akcí výnos při standardním 6-ti letem cyklu netto až 4,1. To je brutto 4,8. A k tomu si pak ještě prihodte protažení cyklu o další 2 celoroční úložky, což může znamenat prodloužení cyklu u pouhé 2 měsíce, ale také 2 celé státní podpory navíc. A jste někde okolo tech 5,3 brutto...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 12. 2014 14:19 | Mirek

Ať počítám, jak počítám, tak maximální možný výnos mně vychází zhruba 4% p.a. Furt relativně dobrý, ale 5,3% p.a. je pohádka jako od Boženy Němcové.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 12. 2014 12:58 | Petr

Sazbu hypotéky mám 0,98. Znalosti a zkušenosti z investováním mám, jsem pravděpodobně schopen zhodnotit peníze výrazně lépe. Přesto splácím mimořádné splátky. Ono je to totiž tak, že každá investice, ať tomu rozumím nebo ne, je riziko. A riskovat bych měl jen peníze které nepotřebuji. Teď mám příjem, který mi mimořádné splátky umožňuje, co já vím, co bude za pár let. Znám z okolí několik lidí kteří přišli o nemovitost, protože si všechny výdaje nastavili podle situace, kdy se jim dařilo. Pak se dařit přestalo a jsou bez baráku.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 12. 2014 9:33 | Mirek

:-)))Jirka je provokatér.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 12. 2014 9:22 | michal

Upřímnou soustrast! Jste blázen a úplně ve mě hrklo, když jsem si přečetl Vaše věty. Doporučuji slepě přestat věřit ve sliby finančníhi poradce, který Vám to evidentně nakukal a ověřit si aktuální hodnotu Vašich peněz v IŽP!
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 12. 2014 23:36 | TVK

Jednoduché to sice zdánlivě je, ale na druhý a podrobnější pohled to má svou logiku. Ono totiž jde hlavně o to, jaký náklad (úrok hypotéky) potřebuji spořením nebo investováním pokrýt a překonat, přičemž investování do PF je jen jednou z možností.
Dnes mají lidí nové i starší běžící hypotéky klidně výrazně pod 2% (pokud vím, ty nejlepší jsou za 1,23% p.a.). V těchto případech je přístup "Splatit z výplaty, co nejdřív, a pryč" reálně velmi nevýhodný a splácet takto nízko úročené hypotéky rychleji, než je nezbytně nutné, je nesmysl a je lepší pak ty volné peníze místo mimořádných splátek využít efektivněji.
Když vezmu ty nejkonzervativnější produkty, tak např. není to tak dávno, kdy jedna banka nabízela 3% p.a. na vklad na viděnou a to až do 300.000. Nebo dnes již výrazně osekané SS stále nabídne v 6-ti letém cyklu (+2 měsíce) pro 8 ročních vkladů zhodnocení někde okolo 5,3% p.a. brutto.
A pokud na to někdo má povahu, znalosti a finance bude dlouhodobě spořit/investovat a aktivně se o své finance starat, tak má skutečně velkou šanci, že je schopen v dlouhém horizontu překonat náklady hypotéky a ještě si vydělat něco nad to. Není to samozřejmě způsob splacení hypotéky pro každého, ale může být velmi efektivní a výnosný zvláště v dlouhém časovém období.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 12. 2014 22:31 | Jirka

S investováním do fondů k hypotéce souhlasím. Sám mám hypotéku na 25 let a navíc investiční životní pojištění. Díky tomu mohu hypotéku splatit o 7 let dříve nebo ji mohu dál platit a peníze si nechat až půjdu do důchodu a navíc jsem pojištěn na život, kdyby se se mnou něco stalo, těžko by manželka z jejího platu mohla dál platit hypotéku. Banka by ji nejspíše dům vzala, nevýhodně prodala a nejspíš by jí ještě kus hypotéky zůstalo k splacení, mohla by jít bydlet pod most a banku by to vůbec nezajímalo, tu zajímá jen jestli se jí vrátí její investice. S IŽP po mě by mohla manželka klidně platit hypotéku dál. Proto souhlasím s investováním do fondů, výnos bývá většinou vyšší než inflace.
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 12. 2014 22:14 | Jiří

A jak by jste prokázal bance, že peníze z hypotéky jste použil na bydlení, asi těžko a tak by je banka chtěla okamžitě zpátky i s úroky a vaše investice by byla v prachu. Pravdu máte, že dnes investovat do nemovitostních fondů není zrovna nejlepší.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 12. 2014 21:55 | Petr

Částečně s vaším příspěvkem souhlasím. Banka ale není moc od toho aby riskovala. Má především zajistit transfer kapitálu od těch, co ho mají dost a nechtějí riskovat k těm, kteří ho dost nemají a riskovat chtějí.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 12. 2014 15:52 | Ještě lepší.

A já bych to ještě vyšperkoval tím, že ty podílové fondy bych nakupoval přes zivotku v IŽP, ať to mám komplet a s těmi nejmenšími náklady.
To už asi fakt bude Silvestr, když se opět v odborném článku realizují prodavači podílových fondů (Conseq), kteří najednou velice rozumí pořizování nemovitostí ???
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 12. 2014 15:44 | jezevec

teda, tohle je intelektuální pornografie!!! redaktor má dovolenou???
nebylo by teda lepší, vzít si JEN hypotéku, vrazit půjčené prachy do fondů, a na nějakou nemovitost se vykašlat? při "vhodně" zvolené strategii mám za deset let na dva baráky, a to úplně zadarmo! při investici do nemovitostních fondů mám navíc pákový efekt na blbost - protože můj barák mi zůstane zadlužený, ale zato investuji do cizích baráků a to s nejistým výsledkem! takovou tutovku bych snad dofinancoval i od pepy z providentu .... abych tech peněz investoval opravdu dost.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 12. 2014 13:59 | xls

To jsou dobrý rady. Klient sice po delší době zjistí, že to tak úplně nefunguje, zato se pořádně napakuje finanční poradce.
Až vás bude zase otravovat nějaký finanční poradce, tak se zkuste zamyslet, proč vy nějaké peníze máte, a on běhá se svými rozumy s holým zadkem.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 12. 2014 13:08 | HonzaV

Já bych řekl, že je to jednoduché. Vyšší výnos je podmíněn vyšším rizikem. Proč do fondů, namísto do mé hypotéky, neinvestovala banka, která má řádově větší možnosti diverzifikace atd.? Proč bych měl to riziko za ni nést já? Hypotéka je účelový produkt a myslet si, jak skvěle vydělám, když si půjčím na investice do fondů (!) a zastavím to barákem (!!), je podle mne blbost. Hypo si, když už, beru na bydlení. Splatit z výplaty, co nejdřív, a pryč. Zaplaťbůh jsem si ji nikdy brát nemusel...
+10
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 12. 2014 7:04 | cml11

Investice do jiné nemovitosti než na vlastní bydlení skýtá jedno celkem zásadní riziko. A to problém s likviditou a možností totální ztráty v případě nenadálé vnější události. Typicky při hrozbě vojenského konfliktu se nemovitost stává nejen neprodejnou, ale také nepojištěnou. Když už investice do nemovitosti za účelem zisku, pak jedině ve formě nemovitostních ETF a nezapomenout na diverzifikaci.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stránka 2/2

2

Následující

Spočítejte si

Finanční rezerva

měsíců
%
měsíců

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Jan Procházka

ekonom

Dara Rolins

zpěvačka a podnikatelka

Jan Procházka
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Dara Rolins
ÚSPĚŠNOST
66,67 %

z 3 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services