Velký investiční seriál: Necháte si hypotéku zaplatit investicemi?

Daniel Tácha | rubrika: Seriál | 23. 12. 2014 | 35 komentářů
Když si vezmete hypotéku, počítáte s tím, že patnáct, dvacet nebo pětadvacet let musíte každý měsíc zaplatit pár tisícovek. Zvažte, jestli se vám nevyplatí zároveň pravidelně investovat do podílového fondu. Výnosy vám můžou zaplatit ne nevýznamnou část hypotečního úvěru. Opatrnosti ale není nikdy nazbyt.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

27. 12. 2014 0:40, TVK

Pokud někdo kvůli tomu, že splácí hypo, žije z ruky do huby, tak se zřejmě jedná o někoho, kdo si vzal hypo neuváženě a nad své objektivní možnosti.

Protože u hypotéky je nutné kalkulovat vzhledem k nemalé délce s výkyvy v příjmech i rodinných výdajích nebo s rizikem změny úrokové sazby, a to hlavně směrem nahoru. A pokud je někdo už od počátku vzhledem k příjmům na hraně, tak je velká pravděpodobnost, že to dopadne blbě.

Ale na druhou stranu si k tomu spousta hypotekářů přispívá sama tím, že si neuvědomují základní finanční principy hypotéky. Spousta lidí (viz. i tato diskuze) žije v posedlosti "honem hypotéku splatit", protože jsou často psychicky stresovaní vědomím x-milionového dluhu a také tím, kolik za celou hypotéku "přeplatí".

Jenže u hypotéky není primární riziko velkého dluhu (který je splatný postupně v průběhu klidně 30 let a také stále krytý nemovitostí pro případ nejhorší), ale to, že nemáte na příští splátku, protože jste si splatnost hypo dali co nejkratší a tím i výši splátky stanovili úplně na hraně.

To pak často ještě umocňuje to, že na pořízení bydlení lidé použijí i všechny své disponibilní úspory a také pak vše, co v průběhu trvání hypo uspoří, vrhnou na mimořádné splátky "už aby to bylo z krku". Tudíž pak celou dobu jedou nadoraz a bez finančních rezerv, tudíž každý drobný, nepředpokládaný a přechodný problém (nemoc, ztráta zaměstnání, větší neplánovaný výdaj ...) jim pak udělá díru do rozpočtu takovou, že nemají pomalu na tu příští splátku.


A přitom stačí postupovat opačně. Při koupi bydlení si nechat i svoji vlastní likvidní rezervu a tu průběžně udržovat a navyšovat diskutovaným spořením nebo investováním (zvláště pokud dnes i prakticky 100% garantovaným spořením lze získat výnos větší, než je úrok z hypotéky). Délku hypo a splátku volit uváženě a s rezervou (protože víc zaplatit můžu za nějakých podmínek vždy).

Ano, když se člověk podívá, kolik při hypotéce přeplatí, jde o děsivé cifry. Jenže opět velmi málokdo si uvědomuje, že v tomto dlouhém časovém horizontu je tu významný pomocník při splácení - inflace. Zatímco jistina pomalu klesá díky měsíčním splátkám, tak k jejímu dalšímu reálnému poklesu přispívá inflace kdy třeba nijak nereálná hodnota 2.5% ročně na horizontu 15 let sníží hodnotu 1M Kč na "pouhých" 690 tKč.

Zobrazit celé vlákno

+17
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

27. 12. 2014 3:00, Petr

Splacené peníze už neutratím. Ani žena a děti je neutratí. Když je na účtu pár set tisíc, těžko se vysvětluje, že nemůžeme na tu drahou dovolenou. Riziko, že nemám na příští splátku bych neviděl tak horké. Pokud má člověk perspektivu, někde ty peníze sežene. Půjčí maminka, něco se prodá, i banka počká. Problém je, myslím, právě dlouhodobější výpadek/snížení příjmů.

Zobrazit celé vlákno

-3
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 35 komentářů)

28. 12. 2014 8:10 | Mirek

No, ale musíte se slevou, na úrovni 30-50% na trhu běžných.:-)) Jak toho dosáhnete ale fakt nevím. Jinak myšlenka investovat či spořit místo mimořádných splátek úvěru s vyšším výnosem než je úrok hypotéky je v podstatě správná. Problém bude s tou garancí. Nevyplatit vklad Vám může i st. spořitelna.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 12. 2014 7:19 | Petr

To mám místo mimořádné splatky koupit jídlo a oblečení na celý rok?
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 12. 2014 2:42 | TVK

Ale tady se pak opět bavíme (pokud se nejedná o nějakou starou "zapomenutou" hypotéku s úrokem přes 4%) jen o čistě psychologickém aspektu. To, že nemáte kontrolu na svými financemi a nedokážete doma vysvětlit, že průběžné výdaje mají být v relaci s průběžnými příjmy nemá nic společného s tím, že z finančního a logicky pragmatického pohledu je takový postup jen a jen nevýhodný. Dnes bezproblémové a garantované vyšší zhodnocení vlastních peněz vůči splátce dluhu jsem tu už zmínil.
Dalším faktorem je také to Vaše "utracení". Vložit peníze mimořádnou splátkou na hypo je také způsob zcela nevratného utracení, dnes s minimálním výnosem (resp. úsporou nákladů na úrovni okolo 2-3% p.a. netto z dané sumy).
Moje osobní a zcela nepřenosná zkušenost je taková, že díky tomu, že místo mimořádného splácení hypo dávám tyto peníze "navíc" do likvidních produktů se zhodnocením minimálně na úrovni hypo (bilanční účet), tak spoustu finančně zásadnějších položek dnes díky přebytku krátkodobé likvidity nakupuji za ceny na úrovni 30-50% těch na trhu běžných, tzn. s jednorázovým "výnosem" v řádu desítek až stovek %. Položky, které vím, že v nějakém horizontu 6 - 12 měsíců budu budu tak jako tak potřebovat nebo chtít a finanční úspora mi mnohonásobně nahradí to, že mi daná věc doma chvilku leží bez užitku.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 12. 2014 3:45 | Jiří +

Tleskám, dobrá debata... Dobré myšlenky...
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

27. 12. 2014 3:00 | Petr

Splacené peníze už neutratím. Ani žena a děti je neutratí. Když je na účtu pár set tisíc, těžko se vysvětluje, že nemůžeme na tu drahou dovolenou. Riziko, že nemám na příští splátku bych neviděl tak horké. Pokud má člověk perspektivu, někde ty peníze sežene. Půjčí maminka, něco se prodá, i banka počká. Problém je, myslím, právě dlouhodobější výpadek/snížení příjmů.
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 12. 2014 0:40 | TVK

Pokud někdo kvůli tomu, že splácí hypo, žije z ruky do huby, tak se zřejmě jedná o někoho, kdo si vzal hypo neuváženě a nad své objektivní možnosti.
Protože u hypotéky je nutné kalkulovat vzhledem k nemalé délce s výkyvy v příjmech i rodinných výdajích nebo s rizikem změny úrokové sazby, a to hlavně směrem nahoru. A pokud je někdo už od počátku vzhledem k příjmům na hraně, tak je velká pravděpodobnost, že to dopadne blbě.
Ale na druhou stranu si k tomu spousta hypotekářů přispívá sama tím, že si neuvědomují základní finanční principy hypotéky. Spousta lidí (viz. i tato diskuze) žije v posedlosti "honem hypotéku splatit", protože jsou často psychicky stresovaní vědomím x-milionového dluhu a také tím, kolik za celou hypotéku "přeplatí".
Jenže u hypotéky není primární riziko velkého dluhu (který je splatný postupně v průběhu klidně 30 let a také stále krytý nemovitostí pro případ nejhorší), ale to, že nemáte na příští splátku, protože jste si splatnost hypo dali co nejkratší a tím i výši splátky stanovili úplně na hraně.
To pak často ještě umocňuje to, že na pořízení bydlení lidé použijí i všechny své disponibilní úspory a také pak vše, co v průběhu trvání hypo uspoří, vrhnou na mimořádné splátky "už aby to bylo z krku". Tudíž pak celou dobu jedou nadoraz a bez finančních rezerv, tudíž každý drobný, nepředpokládaný a přechodný problém (nemoc, ztráta zaměstnání, větší neplánovaný výdaj ...) jim pak udělá díru do rozpočtu takovou, že nemají pomalu na tu příští splátku.

A přitom stačí postupovat opačně. Při koupi bydlení si nechat i svoji vlastní likvidní rezervu a tu průběžně udržovat a navyšovat diskutovaným spořením nebo investováním (zvláště pokud dnes i prakticky 100% garantovaným spořením lze získat výnos větší, než je úrok z hypotéky). Délku hypo a splátku volit uváženě a s rezervou (protože víc zaplatit můžu za nějakých podmínek vždy).
Ano, když se člověk podívá, kolik při hypotéce přeplatí, jde o děsivé cifry. Jenže opět velmi málokdo si uvědomuje, že v tomto dlouhém časovém horizontu je tu významný pomocník při splácení - inflace. Zatímco jistina pomalu klesá díky měsíčním splátkám, tak k jejímu dalšímu reálnému poklesu přispívá inflace kdy třeba nijak nereálná hodnota 2.5% ročně na horizontu 15 let sníží hodnotu 1M Kč na "pouhých" 690 tKč.
+17
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 12. 2014 18:11 | Jiří +

A ještě k tomu lidé investují do IŽP, což se jim o dost prodraží. Jestli někdo splácí hypotéku a hladoví, pak si nemá brát hypotéku a ten poradce by jim to měl co nejrychleji vymluvit. Bohužel hypotéky se začaly prodávat jako rohlíky a zprostředkovatelé se neštítí klientovi sjednat hypotéku s vysokým úrokem, hlavně že je banka vezme. Pak se firmy plácají po zádech, kolik prodaly hypoték.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 12. 2014 14:26 | Jirka

Ono je to sice pěkná myšlenka - splácet hypotéku a při tom investovat. Potíž je však v tom (a setkávám se s tím pořád), že kdo splácí hypotéku, tak žije takříkajíc z ruky do huby a na investice mu už nezbude nic nebo velmi málo. A aby investice něco zajímavého vynášela, tak se holt musí investovat delší dobu či větší peníze. Takže se splácení hypotéky a současné investování většinou vylučuje (jsou samozřejmě výjimky).
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

26. 12. 2014 11:22 | Mirek

Máte recht, přepočítal jsem to a bez poplatků se dostanete nad těch 5%. Blbě se to počítá, je tam několik proměnných, např. jestli budete vkládat jednorázově 20.000,- ročně a kdy nebo spořit pravidelně měsíčně. Ovlivní to úrokový výnos. Po započítání poplatků to vychází tak 4,7% p.a. Cílovka ale musí být adekvátně nastavená - max. 2000.000,- kvůli vstupnímu poplatku a st. spořitelny nesmí navyšovat poplatky za správu a snižovat úročení, což dělají.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 12. 2014 10:42 | Mirek

Že jste provokatér jsem napsal, protože jsem si myslel, že dneska na tuto kulišárnu už dneska nikdo neskočí a dokonce jsem si myslel, že poradci tohle už nedělají. Ale peníze nesmrdí a vzít dvě velmi slušné provize za téměř stejnou práci jako u sjednání jenom hypotéky je lákavé. A tak jsem si myslel, že tu jenom dráždíte místní poradenskou komunitu. Věty, které jste použil, zněly jako ze školení nějaké firmy, která toto sračkoidní nastavení prodává. Tohle nastavení mohlo být zajímavé pro vysokopříjmové hypotékáře v době progresívního zdanění příjmů. Hypotékář si ze základu na daň odečetl úroky z hypotéky i platbu pojistného do IŽP a mohl se tak dostat do nižšího zdaňovacího pásma. Dneska je to passé. To, že Vám to vychází zatím přesně tak, jak Vám poradce prezentoval ještě neznamená, že je to dobře. Jak už tady psal jeden z Jirků (je tu poněkud přejirkováno), je IŽP na investování poplatkově předražený drek. Nemluvě o tom, že v době, kdy budete peníze z IŽP potřebovat, může dojít k poklesu na kapitálových trzích a tím pádem i k poklesu hodnoty podílových jednotek ve Vašem IŽP. Takže trochu risky byznys. Ale podle toho, co tu píšete, jste na tom příjmově dobře - splácíte hypotéku a ještě investujete - tak byste to asi ustál. Určitě by to ale šlo líp. Např. investovat rovnou do podílových fondů (nižší poplatky, nedaněný výnos, bezproblémová likvidita) a pojistit se bez nějakého spoření.
+12
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 12. 2014 23:39 | Jiří +

1.Doporučit mohu jenom na základě informací, žádné od Vás nemám. 2.Odměny se nesníží. V ČR rozhodují silnější strany. Provize určuje zprostředkovatel, jestli máte životko za max. provize, je Váš problém. 3.Aby jste vydělal, musíte prvně pokrýt inflaci. Bohužel neznám žádný životní produkt, který by to dlouhodobě dokázal. Jaký je Váš investiční záměr? Znehodnocené investované částky? To rovnou strkejte peníze do st.sp. po 6 letech vyberte a investujete do vybraných fondů a opět si založte st.sp. budete na tom lepe. Nebo hypotéku splácejte mimořádně po 6letech ze st.sp. je to daleko lepší než si založit ŽP na investice.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 12. 2014 21:40 | Jirka

K 1.odpovědi ale co když chci hypotéku na zajištění vlastního bydlení, jaké by jste měl doporučení pro tento případ? k 2.odpovědi ano máte pravdu, vstupní poplatky jsou nákladné a máte pravdu i těmi 2. roky, taky už o tom jednají, že by snížili nebo omezili odměny pro fin.poradce. k 3. odpovědi ano, s tím nelze nesouhlasit, neinvestuji proto, abych pokryl inflaci, ale abych vydělal.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 12. 2014 11:49 | Jiří +

Pro žádnou společnost nepracuji, pod tím si představuji závislost a nutnost plnit podmínky. S firmami spíše spolupracuji a využívám jejich silné postavení na trhu, které bych jako jednotlivec nemohl mít. Není důležité, s kým spolupracuji, protože mě nikdo z nich neovlivňuje v mé práci a kopu jen za sebe a mé klienty, pro žádnou firmu. Doufám, že to pro vás bude plnohodnotná odpověď.
1.Jestli chcete hypotéku opravdu vnímat jako investici, tak by vám daná nemovitost na hypotéku měla vydělat (plně nebo alespoň částečně), ale ne tím, že možná za 25 let bude mít větší hodnotu, ale tím že pravidelně vám bude hypotéku někdo platit (pronájem). 2.Pokud máte volné prostředky, tak investujte, ale bez vstupních poplatků. Investovat přes životní produkty je extrémně nákladné a u většiny životních produktů jste ve ztrátě 2 roky, které zkracují celkovou investiční dobu. 3.Když už někdo investuje např. do OPF, tak bez vstupních poplatků a o inflaci by měl investiční vklad navyšovat, jinak ho pohřbí už nízká inflace. Když investici nebudete navyšovat tak na 3% inflaci zhruba potřebujete čisté 5% zhodnocení. To Vám ovšem nikdo neřekne a každý si myslí, že na 3% inflaci potřebujete 3% zhodnocení, ale to je omyl.
Poradit Vám nemohu, nic o vašem případu nevím. Je to daleko složitější, než se zde píše. Např. mám klienta, který si nabral milionové hypotéky, nemovitosti začal pronajímat a jeho záměrem bylo na tom co nejvíce trhnout. To znamená, že si vybral menší města, kde jsou nemovitosti levnější a velký zájem o bydlení, začal to pronajímat a citelně nájemné zvedat. Chtěl z toho platit hypotéky a ještě na tom vydělat, problém nastal, když vyšel NOZ. Ten zakazuje tyto praktiky a chrání proti tomu nájemníky. Dokonce i nájemník může požádat o snížení nájmu na základě NOZ. Takže začaly problémy a klient, kterého jsem na to upozorňoval, má daleko těžší prostor pro byznys, který si vysnil. Takže co případ, to jiné doporučení.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 12. 2014 10:42 | Jirka

Vidím, že pracujete ve finančnictví, zajímalo by mě u jaké společnosti, jestli se za to nestydíte a radši to budete tajit. Jinak hypotéku mám zatím 5 let. Asi budete odborník, můžete mi tedy poradit něco lepšího ? Děkuji
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 12. 2014 10:40 | Jiří +

Když si spočítáte nákladovost životních produktů + inflaci tak budete rád, když za těch 25 let, budete na svém. Vzhledem k tomu, že klienti nenavyšují většinou investiční vklad, pohřbí celý investiční záměr 3% inflace. Ale možná máte zázračný životní produkt:-). Nechápu jak tomu ještě v roce 2014 může někdo věřit. Rád Vám to zde spočítám, pošlete veškeré informace o hypotéce a ŽP, dokážu Vám jak se hrozně mýlíte. Jsou poradci a poradci, všichni nejsou stejní. A lumpové jsou ti, kteří doporučuji k hypotéce sjednat na investice ŽP.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 12. 2014 10:37 | Jiří

Našemu jménu, máte na mysli jméno Jiří, ale Jiří jméno za to nemůže je to jen v hlavě a tu mám nastavenou tak. Však vy si už najdete přídomek jak. :-)))
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 12. 2014 10:31 | Jirka

Proč myslíte, že jsem provokatér :-))))) Jen jsem napsal zkušenost z mého života. Tady se ukazuje, jaká je u nás finanční gramotnost, je pravda, že někteří finanční poradci jsou pěkní lumpové, ale copak musím přijmout vše co mi navrhnou, mám svůj rozum, abych si to ověřil a jsou to moje peníze, takže konečné rozhodnutí je jen a jen na mě.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 12. 2014 10:30 | Jiří +

A jak dlouho hypotéku máte?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 12. 2014 10:24 | Jirka

To dělám každý rok, že kontroluji svoje portfolio a srovnávám ho s návrhem finančního poradce a zatím se to zhruba vyvíjí tak, jak to finanční poradce navrhl. Díky za starostlivost.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 12. 2014 10:07 | jiří +

Pravda je taková, že se hypotéky prodávají všem a bohužel mnohdy i těm, kteří na to nemají. Hypotéka není na jeden rok. Zprostředkovatelské společnosti se pak pyšní jak jsou dobří v prodeji hypoték. Ale osobně to moc pozitivně nevnímám. Navíc žadatelé o hypotéku, si dokážou vyhádat mnohdy i lepší úroky. Některé banky mají nastavené pro externí síť vlastní úroky, které jsou např. o 0,4% vyšší. Extrém - u jedné banky si můj klient vyjednal 1,8%, pro mě banka byla schopná jít na 2,15% a standardně na 2,39%. Na druhou stranu jsou tu banky, které mají úroky pro všechny stejné.
Kdo investuje přes IŽP je blázen nebo neinformovaný klient. Většina klientů které mám, hypotéku částečně nebo úplně platí ( dividendy, pronájem, jiné příjmy).Jinak když už teda klient investuje do OPF, tak bez vstupních poplatků. Bohužel, většina zprostředkovatelů si naúčtuje odměny a klienta připraví o čas, který hraje důležitou roliK.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stránka 1/2

Předchozí

1

Spočítejte si

Finanční rezerva

měsíců
%
měsíců

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Lukáš Kovanda

ekonom

Ondřej Raška

podnikatel, Miton

Lukáš Kovanda
ÚSPĚŠNOST
60,00 %

z 5 duelů
×
Ondřej Raška
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services