V čem mají pravdu a v čem se mýlí odpůrci eura

Jan Jedlička | rubrika: Měny | 12. 11. 2007 | 40 komentářů
V Česku se čím dál hlasitěji ozývají odpůrci zavedení eura. Vadí jim třeba ztráta vlastní měnové politiky či hrozba inflace. Mají sice pravdu, ale česká ekonomika kvůli tomu nutně nemusí trpět. Negativa minimálně vyrovnají výhody, které euro přinese.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

15. 11. 2007 11:09, Jimmy

Souhlasím, že při posilující koruně, je výhodné buď vlastnit hodnoty v korunách nebo ještě lépe si na ně půjčit v podstatě jakékoliv měně, ideálně v dolarech. Nicméně i když budu dlužit v korunách, tak stejně neprodělám. Pokud při nákupu má byt ceny 1,5MKč, má tedy ceny 1,5/27=55 555€. Zanedbáme nárůst ceny v Kč a tedy za 5 let při kurzu 15Kč/€ má byt v hodnotě 1,5/15=100 000 €. Zbylý dluh bude pro jednoduchost tedy 1,25MKč, tedy v € 1,25/15=83 333.

Tedy v Korunách jsem splatil ((1,2,5/1,5)-1)*100 = 16,7% ceny bytu.
V € jsem splatil ((83 333/100 000)-1)*100 = 16,7% ceny bytu.

Stále tedy nevidím rozdíl v tom, zda budu byt splácen v Euru nebo v Korunách.

Očekávám protiargument, že ceny bytů můžou opačně vyrovnávat vzrůst kurzu koruny. Nicméně poslední roky koruna posiluje, ale ceny bytů v korunách rostou ještě rychleji než kurz koruny a zatím moc nevypadá, že ceny bytů v dohledné době měli začít klesat.

Nicméně máte-li tip kde si vzít hypotéku na nemovitost v ČR v dolarech či eurech, sem s ní ;-)

Zobrazit celé vlákno

+57
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

13. 11. 2007 9:28, Petrakon

Pane kolego, nedelejte z toho vedu, inflace (= růst spotřebitelských cen měřeno indexem CPI) je laicky řečeno zdražování (= růst cen). Anebo snad myslíte, že při vysoké inflace dochází ke všeobecnému zlevňování? Nejspíš jste měl na mysli rozdíl mezi inflací a množstvím peněz v ekonomice. Ano mezi inflací a růstem peněz v ekonomice je rozdíl. Možná někdo znáte kvantitativní teorii peněz: P*Q = M*V. Klára to naznačuje. Při neměnné rychlosti oběhu peněz (V) růst peněz v ekonomice (M, třeba M3) se odrazí v růstu cen (P) či produktu (Q = HDP). Záleží na hospodářské fázi, jestli spíše v P či Q.
Nyní žádné peníze nejsou kryty zlatem, do ekonomiky se dostávají prostřednictvím úvěru (či repo operací, to je v principu stejné). Centrální banky to bud řídí přímo (repooperace na volném trhu) nebo nepřímo tím, že určují cenu krátkých peněz a tak ovlivňují poptávku po úvěrech. To přece není žádné padělání :)

Zobrazit celé vlákno

-24
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 40 komentářů)

13. 11. 2007 4:25 | Jimmy

Dluh se logicky bude přepočítávat ve stejném kurzu jako příjem a vůbec kurz bude pouze jeden, na rozdíl od měnové reformy v roce 1953.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 11. 2007 0:16 | HonzaH

Pro ty, kteří chtějí rozpoznat rozdíl mezi inflací a růstem cen, doporučuji tuto publikaci: http://ww w.libinst.cz/etexts/r othbard_penize.pdf V ynechte v odkazu mezery. Přiznávám, že je napsána autorem, který lpěl na myšlence, že peníze by měly být poctivé, kryté zlatem a jinými komoditami. Světové ekonomické kapacity v tomto nejsou zajedno. Mnozí se přiklánějí k tomu, že švindly s prachama napomáhají ekonomickému růstu, i když je to možná za cenu válek a celosvětových ekonomických otřesů. A že prý to za to stojí. Můžete si proto přečíst i jiné publikace z tohoto serveru.
Extra pro Pavla: měření inflace pomocí indexu cen je jako měření vážnosti nemoci podle teploty. Lékem je potom koupel v řece. Inflace je index nabídky peněžních prostředků v ekonomice (vygůgli si M3). Ceny se tomu vždy přizpůsobí. Ten index je však prvotní a reakce cen je ovlivněna dvěma faktory. Jednak úrokovou mírou, která zvyšuje "vzácnost peněz" a jednak místem, kde nadbytečné peníze do oběhu vypustíme. U nás je tímto místem Praha, kde centrální banka začne (je to jen příklad!!) vyplácet svým šefům zlaté padáky v nekrytých penězích. V Praze se ceny přizpůsobí jako první. Do vzdálenějších částí země se vyšší ceny dostanou rozdílně rychle podle toho, jak je které zboží snadno transportovatelné. Pracovní síla migruje nejpomaleji, proto tam budou platy nejvíc zaostávat, zatímco zdražení benzínu a energie pronikne rychle. Toto byly jen hrubé příklady, neukazuju na žádné instituce prstem, ale přečtěte si uvedenou publikaci. Je to dost poučné, ať váš závěr bude jakýkoliv. Pěkně se nad tím zamyslete, jak se potom v kontextu těchto úvah budete dívat na přijetí Eura, které bude tisknuto daleko od nás a bude stejně falešné, jako jsou všechny dnešní měny světa. Evropská vláda (banka) ho bude totiž legálně padělat, jako to dnes dělá ta naše česká.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 11. 2007 22:18 | JPx

Zadlužení má jeden háček, nebudeš-li mít po přijetí eura dostatečně velký příjem, umořování dluhu neutáhneš a o investici přijdeš. Stačí onemocnět na určitou dobu...
+12
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 11. 2007 22:14 | AAA

Počkej až Ti za pár let v bance v době přijetí Eura přepočítají ten Tvůj dluh na byt z Czk na Eur v kurzu 1:15. Pak zjistíš, že bance po x letech splácení dlužíš víc než na začátku!!! Plat budeš mít pouze o něco vyšší než dnes. Proč myslíš, že na rozdíl od okolních států nám banky nenabízejí možnost čerpat hypotéku i v jiné měně naž Czk. Divím se, že tento domluvený kartel ještě nikdo nenapadl.
+15
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 11. 2007 20:31 | JirkaNeprihlaseny

Euro je produkt politiky. Bylo zavedeno v nejpříhodnější dobu, na začátku vzestupu ekonomik. Jestli to tak někdo promyslel, tak geniálně. Ale spíše sázím na náhodu. Navrhuji počkat na recesi. Teprve ta ukáže jeho sílu a slabiny. Sázím 8:2, že je jako umělý a direktivně vytvořený prvek odsouzeno k zániku.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 11. 2007 20:16 | jezevec

Stále více firem uvádí již několik let na účtence duální ceny Kč/EUR - nemyslím fakturace v obchodním styku, ta se často už dávno jede POUZE v EUR - ale francličky u pokladny pro plebeje. Přemýšlím, proč to ty firmy asi dělají. Aha - aby mohli skokově zdražit a všichni si toho na první pohled všimli!!! HiFi nápad.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 11. 2007 20:12 | petrakon

Jo jo, jestli se bojis, ze Ti uspory po prijeti eura sezere vyssi inflaci, tak podle stejne logiky se budou znehodnocovat i dluhy. Takze rada zni nesyslit penize na terminovanych vkladech, ale investovat je (novy byt je taky investice) a nebat se zadluzit.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 11. 2007 20:06 | petrakon

Euro je historicky nejsilnejsi vuci dolaru a ty pises, ze nema kvalitu a bude "stále" oslabovat? Vstup do EU znamenal pro nas obrovský ekonomický i sociálně-kulturní boom, to musí vidět každý, kdo sleze ze své pece a rozhlédne se kolem. Jinak souhlas, že to Brusel nekdy s tou byrokracii prehaní
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 11. 2007 17:21 | k22

Představte si situaci, kdyby USA neměly společnou měnu...kde by dnes asi tak byly?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 11. 2007 17:20 | k22

Problém je právě v tom, že bez eura se těm 90% NIKDY nepřiblížíme, takže je to začarovaný kruh...
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 11. 2007 17:04 | Karel

Po vstupu Rakouska do Eurozóny byl v Rakousku silný odpor vůči Euru. Kdyby se dva roky po zavedení Eura v Rakousku konalo referendum, dopadlo by pro Euro špatně a stejně tak i s Unií. Přesto, dnes je v Rakousku viditelný nárust životní úrovně. Nevím čím to je, ale po referendu už nikdo nevolá. Takže si myslím, že veškeré debaty na toto téma jsou zbytečné, pokuď tady budeme mít zdravou ekonomiku a vymýtíme korupční prostředí (to považuji za prioritní).
-4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 11. 2007 14:41 | JPx

Ceny zboží i elektřiny, tepla, nafty, atd. se rychle přibližují k cenám v EU, je to logické. Zaostává přibližování mezd, o důchodech raději pomlčím. Už teď dochází k dlouhodobému znehodnocování vkladů tím, že úroky v bankách jsou velmi nízké, kdežto inflace je relativně vysoká. Rychlý vstup do eurozóny za této situace bude mít na běžné obyvatele podobný dopad, jako měla měnová reforma v roce 1953, kdy došlo k totálnímu znehodnocení úspor. A teď, babo raď, jak se má průměrný člověk připravit na vstup do eurozóny! Řešení pro důchodce je snadné, ti mají mít možnost odejít z eurozóny do věčných lovišť, někteří politici už teď prosazují možnost legalizovat eutanázii.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 11. 2007 13:02 | Pavel

Prozraďte mi, v čem se liší inflace od zdražování? Pokud vím, inflace se počítá z průměrných cen spotřebního koše, inflace 5% znamená o pět procent dražší produkty, tak v čem se liší inflace od zdražování? Možná že se inflace obvykle počítá jako průměr přes větší celky, ale asi nic nebrání místnímu výboru v Horné Dolné počítat místní míru inflace, případně vedoucímu prodejny zveřejňovat inflaci v této prodejně, když si vytvoří metodiku. Jo, a pak je taky inflace cizí slovo a nezačíná na "z", ještě nějaký rozdíl?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 11. 2007 12:53

ano znehodnocování úspor je zásadní problém, nevidím žádný důvod pro přijet eura,jestliže ČR obchoduje i mimo eurozónu. Euroměna nemá dostatečnou kvalitu a bude stále oslabovat. Byla velká chyba předcházející vlády,že nedokázala čelit tlaku z EU. Přoč se Brusel snaží regulovat věci,které nemají žádný význam. např. limitovat výrobu masa,mléka,cukru,vína , obilí a dalších zemědělských plodin je nesmysl, jestliže, je a bude nedostatek potravi ve třetím světě a lidí hladují. Je to pouze lokální zájem k udržení výkupních cen dřívějšího společenství. Dnes je to neudržitelné Rovněž společná měna je velký nesmysl, to se ukazuje i v nově přijatého Slovinska.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 11. 2007 12:50 | Fuca

V berline jsi davam pizu v italske restauraci za 4 eura!!!V Ostrave za 120kc-4-5euro tak v cem je problem???Jinak uz jsem si na euro zvyk jsou to tak 2 roky a dneska me pripada,ze je u nas draho!!Euro bych menil za 20kc to je v klidu!!!100kc 5euro!!!Jinak tady pracuju jako kuchar a mam 6 euro!!!
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 11. 2007 12:49

V berline jsi davam pizu v italske restauraci za 4 eura!!!V Ostrave za 120kc-4-5euro tak v cem je problem???Jinak uz jsem si na euro zvyk jsou to tak 2 roky a dneska me pripada,ze je u nas draho!!Euro bych menil za 20kc to je v klidu!!!100kc 5euro!!!Jinak tady pracuju jako kuchar a mam 6 euro!!!
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 11. 2007 12:33 | pepa

zvyšování úroků je nebezpečné pro inflační tlaky, znehodnocení úspor je základní problém, euro je politický nesmysl.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 11. 2007 12:24 | HonzaH

Abych dokončil myšlenku: až budeme platit eurem, tak budeme mít inflaci stejnou. Cenovou hladinu můžeme mít bohužel nižší, stejně jako teď v Čiernej pod bruchom jsou ceny nižší než v Praze. To bude zdrojem zdražování. Měli bychom Euro přijmout až když se ceny co nejvíc srovnají. Dnes jsem zásadně proti. Hlavně bych počkal až se naše příjmy přepočtené na euro dostanou na cca 80-90% příjmů průměru EU.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 11. 2007 12:20 | HonzaH

To je odvrácená stránka bodu o "bohatnutí". Přestali bychom zhodnocovat své úspory lépe, než země s eurem. Co se týče cen, s těmi nic nenaděláme. Kupní síla Kč je v rovnováze. Je silná hlavně v ceně pracovní síly. V EU zedníka za 200 Kč/h. nenajmeš. Dám ti knížecí radu. Kupuj hlavně to, co bude hodně zdražovat. Vraž to do podnikání a plať zaměstnance. :)
Pořád se u všech příspěvků setkáváme s tím, že se pletou pojmy inflace a zdražování. Zdražování je pouze průvodním jevem inflace, když centrální banka předtím tiskla nekryté peníze. Proto zboží podraží, aby znovu nastala rovnováha. Centrální banka se snaží výši inflace zastřít tím, že svýší úroky. Tím potlačí snahu vyrábět zboží a podpoří snahu peníze hromadit. Výsledkem je zmenšení cenových projevů, ale přibývání peněz v ekonomice se urychlí. Peníze přibudou pouze těm, kteří si mohou dovolit je neutratit.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 11. 2007 8:59 | Pavel

Chybí mi tam jeden bod, a to je znehodnocení úspor. Pokud totiž vstoupíme do eurozóny předtím, než se vyrovná cenová hladnina naše a eurozóny, tak tady budeme mít vyšší inflaci, než ve zbytku eurozóny (jak je správně uvedeno v bodě 2), ale výnosy z úspor budou stejné jako ve zbytku eurozóny. Proto by dlouhodobě relativně klesla hodnota úspor na těch 61%, tedy současnou cenovou hladninu.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stránka 2/2

2

Následující

Spočítejte si

Výpočet životního minima 2024

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Michael Kocáb

hudebník a politik

Vladimír Pikora

ekonom

Michael Kocáb
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Vladimír Pikora
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services