V čem mají pravdu a v čem se mýlí odpůrci eura

Jan Jedlička | rubrika: Měny | 12. 11. 2007 | 40 komentářů
V Česku se čím dál hlasitěji ozývají odpůrci zavedení eura. Vadí jim třeba ztráta vlastní měnové politiky či hrozba inflace. Mají sice pravdu, ale česká ekonomika kvůli tomu nutně nemusí trpět. Negativa minimálně vyrovnají výhody, které euro přinese.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

15. 11. 2007 11:09, Jimmy

Souhlasím, že při posilující koruně, je výhodné buď vlastnit hodnoty v korunách nebo ještě lépe si na ně půjčit v podstatě jakékoliv měně, ideálně v dolarech. Nicméně i když budu dlužit v korunách, tak stejně neprodělám. Pokud při nákupu má byt ceny 1,5MKč, má tedy ceny 1,5/27=55 555€. Zanedbáme nárůst ceny v Kč a tedy za 5 let při kurzu 15Kč/€ má byt v hodnotě 1,5/15=100 000 €. Zbylý dluh bude pro jednoduchost tedy 1,25MKč, tedy v € 1,25/15=83 333.

Tedy v Korunách jsem splatil ((1,2,5/1,5)-1)*100 = 16,7% ceny bytu.
V € jsem splatil ((83 333/100 000)-1)*100 = 16,7% ceny bytu.

Stále tedy nevidím rozdíl v tom, zda budu byt splácen v Euru nebo v Korunách.

Očekávám protiargument, že ceny bytů můžou opačně vyrovnávat vzrůst kurzu koruny. Nicméně poslední roky koruna posiluje, ale ceny bytů v korunách rostou ještě rychleji než kurz koruny a zatím moc nevypadá, že ceny bytů v dohledné době měli začít klesat.

Nicméně máte-li tip kde si vzít hypotéku na nemovitost v ČR v dolarech či eurech, sem s ní ;-)

Zobrazit celé vlákno

+57
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

13. 11. 2007 9:28, Petrakon

Pane kolego, nedelejte z toho vedu, inflace (= růst spotřebitelských cen měřeno indexem CPI) je laicky řečeno zdražování (= růst cen). Anebo snad myslíte, že při vysoké inflace dochází ke všeobecnému zlevňování? Nejspíš jste měl na mysli rozdíl mezi inflací a množstvím peněz v ekonomice. Ano mezi inflací a růstem peněz v ekonomice je rozdíl. Možná někdo znáte kvantitativní teorii peněz: P*Q = M*V. Klára to naznačuje. Při neměnné rychlosti oběhu peněz (V) růst peněz v ekonomice (M, třeba M3) se odrazí v růstu cen (P) či produktu (Q = HDP). Záleží na hospodářské fázi, jestli spíše v P či Q.
Nyní žádné peníze nejsou kryty zlatem, do ekonomiky se dostávají prostřednictvím úvěru (či repo operací, to je v principu stejné). Centrální banky to bud řídí přímo (repooperace na volném trhu) nebo nepřímo tím, že určují cenu krátkých peněz a tak ovlivňují poptávku po úvěrech. To přece není žádné padělání :)

Zobrazit celé vlákno

-24
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 40 komentářů)

22. 11. 2007 17:31 | Marek

Jeden z problémů přijetí eura. Fiskální oblast a měnový prostor se nekryjí. Deficity fiskálních oblastí mohou dosáhnout nejvýše 3% a když se překročí, bude fiskální oblast (stát) přísně finančně postihnut. Když se to stalo v Německu a Francii (ve státech s velmi silnou ekonomikou, članové G7) rychle se udělila vyjímka a nic se vlastně nestalo. Až na malou drobnost, že to zaplatil celý měnový prostor( všichni, včetně nejchudších členů). Jednoduché, chytré a pro EU typické.
+15
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 11. 2007 22:23 | AAA

Jsem rád, že se shodneme, že ten kdo v žádném případě neprodělá je banka. Kdybych znal nějakou, která půjčí v jiné měně, tak výše nepíšu o dohodnutém kartelu. Navíc v Čechách je pravidlo, že Ti v báni půjčí pouze na nemovitost na území Čr, jinde to bude asi stejné. Berme, že reálnější posílení během 5-ti let je např na kurz 1:20, můj laický odhad. Pokud bude adekvátně stoupat plat a taky cena nemovitosti tzn. ta garsonka v Praze koupená dnes za 1,5M alespoň o 7% ročně, tak neproděláš. Ale jsem rád, že se shodneme, že veškerá rizika neseš ty a né banka.
+31
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 11. 2007 13:14

INFLACE byla je a bude. Inflace je soubor dějů při obchodním styku , při kterých se porovnávají nabídky poptávky a možnosti trhu. EURO je potřeba zavést , alespoň v naší české ekonomice co nejrychleji, o tom že není potřeba rozhodli ti co jim česká koruna nese zisky. Obyčejným lidem , kteří nejsou zapojeni do podílů na českém kapitálu česká měna nic nepřináší. Je to jen fiktivní platidlo jako každé jiné. Pouze ti co rozdělují státní příjmy , a kdo porcuje na konci roku ve sněmovně medvěda mají pocit , že by jim EU to porcování medvěda zablokovala. Jelikož závazně podepsané smlouvy přesně určují kolik po vstupu do měny EUR stát má na co vydat peněz. Zatím si o tom rozhodují naši skrblíci aby jim zůstalo za nehty. O tom že lidé s českou korunou BOHATNOU bych si rád povykládal s dotyčným redaktorem. A rád se jej zeptám - Kolik lidí musí zchudnout ?? aby jeden zbohatl?? Bohatsví není závislé na tom na jakém papíře jsou natisknuty a s jakou měnovou značkou , ale kolik zpeněz z lidí vytáhnu. Je to jak za starých zbojnických časů. Z historie známe jen pár loupežníků , kteří bohatým brali a chudým dávali. Prosím vás čtěte pohádky , tam se o tom píše. Už jste zapomněly?? Nebo si přečtěte bibli, tam to všechno je. Nebo Rockefellerovi vzpomínky , to nemá chybu. A vovovovo tom to je :))
+21
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 11. 2007 11:09 | Jimmy

Souhlasím, že při posilující koruně, je výhodné buď vlastnit hodnoty v korunách nebo ještě lépe si na ně půjčit v podstatě jakékoliv měně, ideálně v dolarech. Nicméně i když budu dlužit v korunách, tak stejně neprodělám. Pokud při nákupu má byt ceny 1,5MKč, má tedy ceny 1,5/27=55 555€. Zanedbáme nárůst ceny v Kč a tedy za 5 let při kurzu 15Kč/€ má byt v hodnotě 1,5/15=100 000 €. Zbylý dluh bude pro jednoduchost tedy 1,25MKč, tedy v € 1,25/15=83 333.
Tedy v Korunách jsem splatil ((1,2,5/1,5)-1)*100 = 16,7% ceny bytu. V € jsem splatil ((83 333/100 000)-1)*100 = 16,7% ceny bytu.
Stále tedy nevidím rozdíl v tom, zda budu byt splácen v Euru nebo v Korunách.
Očekávám protiargument, že ceny bytů můžou opačně vyrovnávat vzrůst kurzu koruny. Nicméně poslední roky koruna posiluje, ale ceny bytů v korunách rostou ještě rychleji než kurz koruny a zatím moc nevypadá, že ceny bytů v dohledné době měli začít klesat.
Nicméně máte-li tip kde si vzít hypotéku na nemovitost v ČR v dolarech či eurech, sem s ní ;-)
+57
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 11. 2007 9:19 | AAA

Bavíme se o tom, že pokud si dneska byt koupíš za keš a nezadlužíš se, cena bytu poroste, tak na tom neproděláš, to je fakt. Ale já mám pocit, že většina lidí se na byt zadlužila z více než poloviny částky. To, že nepříjmeme € je nesmysl, tato možnost v přístupové smlouvě není vyjednaná. Otázka je pouze kdy to nastane. V zájmu modrých kluků je aby to bylo co nejpozději, oni zadlužení nejsou a při posilování kurzu jejich konta tuční. Taky si uvědom, že může nastat to, že zahraniční zaměstnavatel ti plat příliš nebude ochoten zvýšit a ty budeš brát cca 1000€, ale banka ti 8500 Kcz splátku přepočítá na 566€. Myslíš si, že v tento okamžik cena nemovitostí poroste?
+46
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 11. 2007 1:23 | Jimmy

A co se změní, pokud za pět let bude € za 15 Kč, ale ČR € nepřijme a dál bude používat korunu ? Bigbosse budeš stát 25k Kč, tj. 1666€ plus kurzové poplaty - nepatrně horší stav (protože 99% obratu bude dělat eurozóna, tak tě bude platit v korunách, ale vydělávat na tebe bude v €, tedy jako by tě platil v € rovnou). Budeš dlužit 1250k Kč, tedy 83333€, tedy žádný rozdíl. Ono se na to dá koukat i tak, že dnes koupíte byt v ceně 55 555€ a za 5 let bude mít při kurzu 15Kč z 1 € cenu 100 000€, tedy nárůst hodnoty o 80%, to jde ne ?
Už dnes můžete mít běžný účet v zahraničí, tak možná když budete chtít, tak si může v zahraničí vzít hypo v € už dnes.Ale ono se taky může stát, že volby v mezičase vyhraje Pablbek a začne vládnout s Komunisty a za 5 let bude € za 35Kč a váš výpočet bude vypadat úplně jinak.
+26
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 11. 2007 18:29 | AAA

No vidím, že to potřebujete naložit po lopatě. Jsme v současné době 1€ je za 27Czk. Bereš 20k čistého (740 € ), kupuješ si byt za 1,5M to je (55555 € ). Pět let to splácíš bance v Czk a pošleš jí celkově 500K Czk, 2/3 této částky banka používá na umořování dluhu, proto po 5-letech stále bance dlužíš 1250K Czk za ten byt. V tento okamžik příjmeme € měnu v kurzu 1:15 Czk. Řekněme, že v této době bereš už 25K Czk tzn. 1666 €. Banka Ti dlužnou částku 1250K Czk přepočetla na 83333 €. Proto ta poznámka, že může nastat to, že po 5-ti letech splácení budeš v € vyjádření dlužit více než na začátku. Navíc nadnárodního bigbosse jsi stál 740 € a nyní 1666 €, otázka je jestli si místo tebe nenajde jiného montéra o kus dál a nebo se najde jiný český nezadlužený, který tvou práci bude dělat za 1000 € a ty končíš. Tento kurzový průšvih, pokud by nastal, může zachránit pouze silný nárust ceny nemovitostí. Ale,pok ud by Ti dneska půjčili v báni na ten byt oněch 55555€, tak jim to v těch € budeš měsíčně splácet za jasných pravidel 20 let a neproděláš. Už je Vám to jasný!!!
+37
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 11. 2007 9:08 | Petrakon

Áčkaři, já myslím, žes to nepochopil ty, i když Ti to Jimmy 2x vysvětlil. Tak jako v první třídě: Pan Koruna má majetek (barák, auto a úspory) za 3 mil. Kč , dluhy 1,5 mil Kč a měsíční výdaje 15 tis. Kč a měsíční příjmy 30 tisíc. Kč. Pan Euro má majetek za 100 tisíc euro, dluhy 50 tisíc euro, měsíční výdaje 500 euro a měsíční příjmy 1000 euro. Který je na tom lépe? :)
+37
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 11. 2007 9:00 | Petrakon

1. Neprotiřečím. V prvním okamžiku vzroste bojem peněz v ekonomice a až se to uklidní, centrbanky mají plno nástrojů, jak ty peníze stahovat zpět. Teoretický ekonom si může přemýšlet, zda nechat největší banky a investory v případě finančních krizí padnout či ne. Praktik ví, že krach největších bank s sebou strhne celou ekonomiku. Je třeba nalézt rozumný kompromis, aby investoři dostali přes prsty, ale ekonomika jako celek jela dál. Myslím, že nyní se to tak děje. 2. Ale vždyť ten článek přesně potvrzuje, co říkám: "Propad trhu (v roce 1987) neskončil ekonomickou depresí jako v roce 1929 i díky tomu, že Fed začal intervenovat a okamžitě snížil úrokovou sazbu. Tím předešel depresi a bankovní krizi. Největší jednodenní propad byl téměř smazán ještě v témže roce."
+15
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 11. 2007 1:07 | Jimmy

Ty zapomínáš na to, že dluh se bude přepočítávat ve stejném kurzu jako příjem, úspory a ceny v obchodech. Tedy podělením všech čísel nějakým kurzem se nic nezmění, pouze číslo v jiné měně bude vypadat jinak.
+10
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 11. 2007 19:23 | AAA

Jimmy tys to asi vůbec nepochopil. Ty sis koupil byt s tím, že Ti banka půjčila korálky a ty ji je budeš 20 let splácet, ale teď se bavíme o tom, že banka po např. 5-ti letech ti dluh přepočte z korálků na mušličky v nikým negarantovaném a neznámém kurzu. Stát má na tento směnný kurz pramalý vliv. Samozřejmě, že celý tento průšvih, na kterém banka každopádně pouze vydělá, zachrání pouze trvalý a silný růst cen nemovitostí, tak jako doposud. Taky zapomínáš na to kdo tě jako slovanského montéra má na výplatní pásce. Amerického, nebo asijského Chairmana zajímá kolik ho stojíš né v korunách, ale v jeho měně, případně v eurech za které se bude prodávat výrobek, který montuješ. Takže pokud czk bude i nadále posilovat, plat se ti nemusí o moc zvednout.
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 11. 2007 14:59 | JirkaNeprihlaseny

1.Si trochu protiřečíš. "Krátkodobé půjčky se stáhnou" - "Negativem bude vyšší objem peněz v ekonomice". Pravda je to negativum, ne všechny se stáhnou, daňový poplatník zaplatí znehodnocením svých úspor nezodpovědné chování velkých investorů. Ale netroufám si tvrdit, co je lepší, zda zásah nebo volný průběh. Jen mám obavy, že problémy se akumulují a každý zásah oddaluje skutečný kolaps. 2.Rok 1987, "http://www.penize.cz /info/zpravy/zprava.a sp?IDP=1&NewsID=5066" . Jsou zde i další články. Pád byl větší co do tržní hodnoty, ne procentuálně. Jako jeden z důvodů se uvádí kolaps počítačových systémů, které měly pevný maximální počet operací a jiné dětské nemoci.
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 11. 2007 14:46 | JirkaNeprihlaseny

1.Proč přijímat euro v době krize? Jasně píšu počkat. 2.Zapátrej v minulosti. Měnový vývoj v Německu před Ádou a v ČR. Takový vývoj by euro zničil. A nepiš, že dnes to není možné. Mnoho států (státečků) má stejnou měnu, snaží se řešit krizi emisí vlastní měny. Němci moudře nezrušili marku, stále podle zákona platí, zadní vrátka otevřená.
+16
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 11. 2007 9:35 | Petrakon

Víte, že v roce 1987 byl pád akcií na Wall Streetu větší než v roce 1929? A víte, že kromě pár expertů tu "minikrizi" 1987 nikdo nezná a tu "velkou světovou hospodářskou krizi" zná každý? Většina se shoduje, že v roce 1929 absolutně neadekvátně zareagovala americká centrbanka, když se chovala dost restriktivně. Naopak v roce 1987 banky začaly pumpovat peníze do ekonomiky (podle vás "padělat peníze), za pár týdnů se vše uklidnilo a ty samé peníze pak byly postupně stahovány z trhu bez sebevětšího otřesu. To samé se děje teď. Fed i ECB cpou peníze do ekonomiky, aby se nezadrhl růst - to by pak byla skutečná hospodářská krize. Za pár měsíců nikdo nic kromě pár ztrátovejch investorů v hedgefondech nepozná. Negativem bude vyšší objem peněz v ekonomice a patrně vyšší inflace. Až se to uklidní, centrální banky mají dost nástrojů, jak tu inflaci dostat zpět.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 11. 2007 9:28 | Petrakon

Pane kolego, nedelejte z toho vedu, inflace (= růst spotřebitelských cen měřeno indexem CPI) je laicky řečeno zdražování (= růst cen). Anebo snad myslíte, že při vysoké inflace dochází ke všeobecnému zlevňování? Nejspíš jste měl na mysli rozdíl mezi inflací a množstvím peněz v ekonomice. Ano mezi inflací a růstem peněz v ekonomice je rozdíl. Možná někdo znáte kvantitativní teorii peněz: P*Q = M*V. Klára to naznačuje. Při neměnné rychlosti oběhu peněz (V) růst peněz v ekonomice (M, třeba M3) se odrazí v růstu cen (P) či produktu (Q = HDP). Záleží na hospodářské fázi, jestli spíše v P či Q. Nyní žádné peníze nejsou kryty zlatem, do ekonomiky se dostávají prostřednictvím úvěru (či repo operací, to je v principu stejné). Centrální banky to bud řídí přímo (repooperace na volném trhu) nebo nepřímo tím, že určují cenu krátkých peněz a tak ovlivňují poptávku po úvěrech. To přece není žádné padělání :)
-24
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 11. 2007 8:28 | Michal Kára

No ja nevim, ale podle mne je inflace rust cen a mnozstvi penez v ekonomice meri M3. Pokud ztotoznite inflaci s M3, jak pak rikate rustu cenove hladiny? ;-)
Oni jsou si velmi podobne, jen plati, ze inflace = rust M3 / hospodarsky rust (kdyz je vic vyrobku ktere si muzu koupit za vic penez, tak jejich cena nevzroste).
Ta publikace je poucna, ale obsahuje dost nesmyslu, takze opatrne, neverte ji kazde slovo :-)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 11. 2007 8:19 | Marx

Sázím pro změnu 4:1, že bude-li v EU hospodářská recese (čili krize), tak v ČR bude hlubší. V tu chvíli bychom na přijetí EURa prodělali kalhoty. EURo bych přijal co nejdříve dokud ještě roste ekonomika v ČR.
+13
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 11. 2007 7:30 | Pavel

Díky za vysvětlení. Jenže to, že dva pojmy jsou různě definované, ještě neznamená, že nemůžou být naprosto ekvivalentní. Vemte si příklad z jiného oboru - v klasické kvantové mechanice existují dvě teorie, Heisenbergova maticová mechanika a Schrödingerova vlnová mechanika. Vycházejí ze zcela rozdílných principů, používají naprosto odlišný matematický aparát, ale přitom jsou zcela ekvivalentní, t.j. při aplikaci na konkrétní fyzikální systém poskytují zcela shodné výsleky. Podobně inflace a zdražování. Když je inflace kladná, zdražuje se. Nebo snad znáte odněkud příklad, že ve státě byla kladná inflace a přitom se zlevňovalo? (Severní Koreu a podobné prosím vynechejte)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 11. 2007 5:40 | JirkaNeprihlaseny

Pěkně napsáno. V současné době je asi nejlepším příkladem US a pád $. Jen bych dodal, že padělání už neprobíhá jen tisknutím peněz, ale převážně připisováním čísel do účetních knih centrálních bank a posíláním na účty bank komerčních. Ano, tak je to jednoduché a dělo se v celém světě před několika měsíci při finanční krizi vyvolané nesplácením hypoték v US. Tento systém musí zákonitě vést ke kolapsu, čím déle se pád oddaluje, tím bude bolestnější. Zda je vyvážen zrychlením ekonomického růstu, je otázkou. Možná ano.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 11. 2007 4:27 | Jimmy

Tento háček má každý dluh, nezávisle na tom, zda se platí korunou, eurem, dolarem nebo korálky (dle místní měny).
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Stránka 1/2

Předchozí

1

Spočítejte si

Výpočet životního minima 2024

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Tomáš Karpíšek

restauratér a podnikatel, Ambiente

Pavel Zeman

nejvyšší státní zástupce

Tomáš Karpíšek
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů
×
Pavel Zeman
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services