Výpočet životního minima 2023
Rozšířená verze kalkulačky
Další kalkulačky
Interaktivní grafiky
Kolik bere ajťák, prodavač, bankéř? Nový přehled mezd
Velký mzdový průzkum společnosti Grafton Recruitment zmapoval finanční ohodnocení stovek...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Kde prodávali špatný benzin, naftu nebo LPG? Nový přehled pokut od ČOI
Projděte si seznam pokut za prodej nekvalitních pohonných hmot, které nabyly právní moci...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více
Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více
Doporučujeme
Přihlášení k newsletteru
Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.
Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.
Pavel Turek
manažer a podnikatel
Libuše Šmuclerová
ředitelka Ringier Axel Springer

66,67 %
z 3 duelů

0,00 %
z 0 duelů
Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů
Šéf Partners: Do druhého pilíře bych šel znovu. I když je to velká prohra
Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
8. 12. 2014 9:51, Finančně (ne)gramotná
Lindo, zajímalo by mne, z čeho pramení Vaše obvinění? V čem Borkovec lže? Naopak, mne přijde, že přiznat, že se něco nepovedlo, se dneska v byznyse tolik nenosí. To oceňuji. A mimochodem, vážně si myslíte, že ti, co uzavřeli druhý pilíř, jsou finančně negramotní? Naopak, podle mne jsou finančně zodpovědní. Chtěli se zajistit na stáří. Za negramoty považuji ty, co slepě věří, že první pilíře v důchod zachrání. To ani není finanční gramotnost, ale základní matika: Pokud je víc těch, co nevydělávají, a míň těch, co pracují, tak prostě ta menší skupina nemůže živit tu větší...
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Další příspěvky v diskuzi (celkem 38 komentářů)
13. 12. 2014 22:01
Děkuji za Vaši péči, ale nemusíte mne poučovat o základních věcech jako je fond pojištění vkladů a jeho zlomková velikost ve vztahu k celkovým vkladům v bankách, záložnách a spořitelnách.
Poskytuji investiční poradenství a jako takový jsem povinnen lidem doporučit vhodnout investici. Investičních dotazníků je vícero, jak jistě víte. Liší se pro službu zprostředkování, kde člověk řeší přiměřenost a pro poradenství, kde řeší vhodnost. Podle toho jakou službu poskytujete se klidně můžete dostat do rozkolu s druhým typem investičního dotazníku, jako je ten od penzijních společností při sjednávání 2.pilíře. Není zapotřebí hned něco někomu vnucovat, stačí to lidem vysvětlit a oni sami pochopí, že je to pro ně správné řešení.
Jiří, proč uvádíte takové nesmysly? Přece Váš klient nebude 2 roky (př.) před okamžikem, kdy potřebuje prostředky 100% v akciích? Pokud poradce pracuje s majetkem klienta a jednotlivými investičními horizonty, žádný pokles o 50%, který by se mu už nevrátil nemůže být pravděpodobný.
O jakých dluhopisech mluvíte? Korporátních či high yieldech? Řeč byla o státních, proto jsem se vyjádřoval ke státním dluhopisům. Nisméně opravdu rád bych viděl dluhopis s menším či stejným rizikem jako akciové portfolio, který vydělává dlouhodobě víc. Ještě jsem se s žádným nesetkal. Nikde jsem ovšem netvrdil, že akcie vždy vydělávají více. Jen jsem zmínil, že dlouhodobě jsou dluhopisy rizikovější investicí než akcie.
Nebojte, uvědomuji si i to. Máme Ústavu a Základní listinu Práv a svobod s právem na majetek. Nemyslím si, že by v dnešní době si naši političtí představitelé dovolili tyto základní práva porušovat.
2.pilíř měla být jedna z možných alternativ. I v rámci zabezpečení se na stáří podle mne platí pravidlo diverzifikace. Něco možná dostanu od státu, něco můžu mít ze 2.pilíře, něco ze 3. pilíře, dále z nájmu z vlastní nemovitosti, z dalších investic atd. Každý svého štěstí strůjce. Výběr je to dostatečný.
V posledním bodě se zcela zásadně rozcházíme v názorech. Ne snad proto, že bych s Vámi nesouhlasil, že Vámi uvedené věci jsou slabiny a jejich zlepšení by mělo silně pozitivní vliv na celou ekonomiku, ale v tom, jakou roli v tom má hrát stát.
Nemyslím si, že by stát měl něco dělat s nezaměstnaností. Nejefektivnější pracovní místa vytváří soukromý sektor, ať mu stát dá prostor, uvolní ruce a nezaměstnanost se dost možná vyřeší sama. Porodnost? Stát nedonutí lidi mít víc dětí, jediné co může udělat je snažit se vytvořit takové prostředí, ve kterém se lidé (především ti VŠ vzdělaní) nebudou bát mít rodiny, více dětí a již v dřívějším věku. Jediný způsob, jak může stát lidem ulehčit život je sám sebe zredukovat. Tak jako ve špatných časech firmy ořezávají fixní náklady a zefektivňují chod a výrobu. Bohužel obávám se, že k takovým krokům tu ještě velmi dlouho nebude politická síla, protože společnost to nevidí a nezvolí si takové představitele, kteří by to byli ochotní provést.
Díky za diskuzi, mějte se fajn!
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
13. 12. 2014 21:25 | Ivo Bečvář
Lidé kritizují 2.pilíř, že byl špatný. Já se snažím rozdělit dva pohledy. První pohled je na 2.pilíř jako nástroj a jeho kvalitu. V tom si myslím, nešlo o špatnou věc, naopak o zajímavou alternativu, která mohla být ještě lepší, kdyby se s ní pracovalo.
Druhý je pak politický a ten selhal na plné čáře. Nulová komunikace lidem, špatné nastavení podmínek pro distribuční kanály, schválení významné věci na úkor skutečně dlouhodobě přijatelného řešení pro všechny politické kanály, atd.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
13. 12. 2014 20:35 | Jiří
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
13. 12. 2014 17:43 | Ivo Bečvář
Plně s Vámi souhlasím a právě to byla a je největší výhoda 2.pilíře a nového DPS (3.pilíř). Právě riziko špatného hospodaření státu vedoucí k vysokému zadlužení a platební neschopnosti považuji za to největší v oblasti zabezpečení na stáří. V tu chvíli by totiž byly ohroženy všechny prostředky a nástroje, které mají se státnimi dluhopisy co dočinění: - 1.pilíř - důchody žádné nebo minimální - penzijní připojištění - dnes má více než 4 miliony lidí a všechny úspory jsem ve státních dluhopisech a státních pokladničních poukázkách - stavební spoření - to samé s rozdílem zákonné ochrany (legislativu je snadné změnit) - fondy státních dluhopisů ve 2. a 3. pilíři
V dnešní době, kdy jsou lidé z 97% závislý v důchodu na státu by to bylo velmi kritické. Naproti tomu 2.pilíř dal lidem, kteří od státu nic neočekávájí a chtějí se zabezpečit na stáří sami (přijímají odpovědnost za svůj život) šanci snížit svou závislost na státu. A Vámi uvedené tvrzení, že Vaši klienti jsou konzervativní je rovněž bezpředmětné. V prvé řadě i konzervativní klient má na 30-letém horizontu investovat dynamicky. Je to pro něj vhodné (pravděpodobnost reálné ztráty u dynamické investice na 30-letém horizontu se blíží 0%, u konzervativní investice je to více než 20%).
Navíc každý mohl nesouhlasit s výsledkem v investičním horizontu a zvolit si strategii podle svého uvážení.
Zdraví, Ivo B.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
13. 12. 2014 13:55 | zkušený
13. 12. 2014 20:26 | Jiří
Pro vaší informaci, pojištění vkladu je do určité míry pouhá fiktivní ochrana. Pokud by spořitelny společně s bankami měly krachovat, přijde většina klientů o své vklady a to i přesto, že to stát garantuje. Pozor, nemusí se hned jednat o státní bankrot.
O tom jaké investiční kategorie se sjednají, nerozhoduje zprostředkovatel, ale investiční dotazník. Nesmíte klientovi vnucovat něco, co je v rozporu s investičním profilem klienta. Většina populace by zvolila státní dluhopisy bez ohledu na investiční horizont. Psal jste, že je dlouhodobě bezpečnější investovat do dynamiky, to ovšem nemusí být pravda. Můžete investovat 30 let, mít průměrné čisté zhodnocení 6% a během jednoho roku skončit -50%, kdy ztrátu už fond nestačí vyrovnat dle vašeho časového rozvržení. To by se klientům mělo rozhodně říkat a učinit veškeré kroky aby se tak nestalo. Navíc si spoustu zprostředkovatelů neuvědomuje, že jsou dluhopisy, které vydělávají více než-li akcie, které jsou uměle nadhodnocené. Takže tvrdit, že akcie vždy vydělají více než-li dluhopisy, je lež. Nejsou totiž jenom státní dluhopisy…
Neuvědomil jste si jednu důležitou věc, v případě, že by stát na tom byl čím dál hůř. Přestal by druhý pilíř z našich daní podporovat. Takže by z toho vznikl standardní produkt, který by si kladl nestandardní podmínky. Stát když nemá peníze a nestačí půjčky na pokrytí, musí stát před osobním bankrotem využít jakékoliv možné prostředky pro záchranu, na mušce by byly peníze občanů. Zbytek si domyslete. Žádná ochrana v tomto případě neexistuje, žádná jistota, která se neustále lidem vnucovala.
Psal jste: ,,Plně s Vámi souhlasím a právě to byla a je největší výhoda II.pilíře a nového DPS (III.pilíř). Právě riziko špatného hospodaření státu vedoucí k vysokému zadlužení a platební neschopnosti považuji za to největší v oblasti zabezpečení na stáří.“ Asi mi uniká ta výhoda. Myslíte si snad, že II. pilíř pojede dál a zajistí vás na důchod?
Já pořád nechápu, co je na tom tak těžké pochopit. První co stát musí udělat je, posílit slabá místa v ekonomice. Ovšem ne tím, že vymyslí další finanční projekt závislý na stejných hodnotách jako I. pilíř. To nedává logiku a jenom to ČR více zadlužuje. Je zapotřebí posílit slabá místa, které oslabují důchodový systém (nezaměstnanost, nízká porodnost, zadlužování domácnosti, gramotnost). Všechno je to hrazené z rozpočtu, jaký bude rozpočet, závisí na ekonomice, politické a občanské náladě. Neexistuje žádný nástroj na světě, který by to dokázal obejít. Zatím se jedná o přesouvání peněžitých prostředků, z jedné kapsy do druhé. Nikoliv o řešení naších důchodů.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
13. 12. 2014 17:28 | Ivo Bečvář
Zmiňujete, že se to nevyvedlo v Polsku, Maďarsku či na Slovensku, ale evidentně o tom nic nevíte. Kdybyste totiž věděl, tak byste také věděl, že každá z těch zemí měla úplně jinak nastavený 2.pilíř než my a také se v každé odstoupilo z 2.pilíře ze zcela rozdílných důvodů.
Naše nastavení bylo narozdíl od Maďarského podchyceno soukromým vlastnictvím majetku ve 2.pilíři, oproti Slovensku se jednalo o výrazně menší opt-out z 1.pilíře (Slovensko 50%, ČR 10%) a oproti Polsku mohli lidé volit dynamické akciové strategie, které byly pro běžného klienta nejvhodnější a nikdo je nenutil zůstat ve státních dluhopisech, které nedávaly smysl právě kvůli možnosti státní platební neschopnosti.
Faktem je, že my jsme si nijak hubu nenamleli a vše mohlo dobře fungovat i nadále. Čistě zrušení 2.pilíře bez pokusu upravit problematické a rozporuplné části je ekonomicky neobhajitelné.
S pozdravem Ivo B.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
13. 12. 2014 17:14 | Ivo Bečvář
Dle mého názoru možná nešlo o dokonalý zákon a výmysl našich představitelů. Přesto to byl jeden z nejlepších výmyslů za dlouhá léta, co naši představitelé vyplodili.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
13. 12. 2014 17:10 | Ivo Bečvář
Kdyby bylo Vámi uvedené tvrzení pravdivé a šlo by firmě Partners jen o provize, pak bychom to mohli označit jako podnikání za jediným účelem, kterým je zisk. Každý dobrý podnikatel se rozhoduje nejen na úrovni zisku, ale na úrovni ekonomického zisku, což znamená, že započte nejen standardní náklady k dosažení zisku, ale také náklady ušlých příležitostí. Z tohoto pohledu bylo sjednání důchodového spoření (2.pilíř) ztrátové na všech frontách a tudíž to nikdo nemohl dělat pro provize.
Jak jistě víte, provizní ohodnocení za sjednání 1 smlouvy bylo legislativně omezeno na 850,- Kč. Průměrný zkušený poradce si tak za jednu smlouvu přišel na cca 400,- Kč. Jeho náklady byly především časového charakteru (30 min. na vyhodnocení vhodnosti produktu pro klienta a přípravu smluvní dokumentace a dalších 60 min. na důkladné projednání a argumentaci, což bylo zpravidla nejnáročnější + podpis + administrativa s odesláním smlouvy). Dohromady tedy 1,5 hod. Za tuto dobu si průměrný poradce dokáže vydělat 750,- Kč. Tj. pouze samotné sjednání smlouvy bylo ztrátové cca -350,- Kč. Pak je ovšem uvažovat ještě o tom, zda nemohl poradce doporučit lépe ohodnocený produkt. Pokud by klientovi doporučil namísto důchodového spoření pravidelné investice např. s předplaceným poplatkem smlouva by měla pravděpodobně následující parametry (500,- Kč měsíčně - odpovídá průměrné hrubé mzdě 25 tis. Kč a investiční horizont 30 let - odpovídá průměrné době do důchodu klientů zakládající si důchodové spoření. Za takovou smlouvu by poradce obdržel provizi ve výši cca 2930,- Kč.
Takže vážený pane "zkušený" kvůli provizi to asi opravdu nebylo...
S pozdravem Ivo B.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
9. 12. 2014 14:50 | Jiří
(a nejsem si jistý, zda by v případě bankrotu státu to penzisté na výplatech důchodu nepocítili)
Pocítili, ale opět by stát po nastartování plnil. Kdežto když máte státní dluhopisy tak o všechny prostředky přijdete. Jsou země, které postihl státní bankrot a jsou na tom lépe než my.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
9. 12. 2014 12:56 | pichalka
9. 12. 2014 12:50 | hugo
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
8. 12. 2014 17:00 | Finančně (ne)gramotná
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
8. 12. 2014 15:50 | Jiří
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
8. 12. 2014 12:58 | Finančně (ne)gramotná
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
8. 12. 2014 12:43 | Jiří
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
8. 12. 2014 12:42 | Ivo Bečvář
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
15. 12. 2014 12:31 | Majka
14. 12. 2014 14:18 | Jiří
1.Prostředky budou vždy dědičné – lež 2.Na prostředky se exekutor nedostane – lež 3.Od státu dostanete dalších 150% - lež 4.Vyplatí se pro všechny – lež 5.Nízká nákladovost (před změnou) – lež 6.Druhý pilíř chrání před chudobou - lež 7.O peníze nemůžete přijít – lež 8.Musí se zvednout DPH, pro stabilizaci důchodového systému – lež
Těch bodů je daleko více, lidem se prezentovalo opravdu jenom to, co se jim hodilo do krámu. Když se mě kolega zeptal, co bych musel změnit, abych druhý pilíř podpořil, má odpověď byla velmi dlouhá, ale v pár bodech.
1.Vlastní vklad 2% by se dědil vždy (druh výběru by záležel na dědici) 2.Výběr z vlastního vkladu 2% by byl k dispozici v důchodovém věku vždy i přesto, že by nebyla splněná odpracovaná doba. Zároveň by důchodce nadále mohl pracovat a tím se časem dle možností dostat na další 3% (stát). 3.Na prostředky by v době výplaty nemohl exekutor sáhnout ani na zděděné prostředky, které by byly určené na důchod. 5.Možné navyšovaní a snižování svých vkladů dle inflace a deflace 6.Nastavit dopředu pevně dané poplatky u pojišťoven (výplata důchodů) 7.Zpracování pouze pro licencované pobočky (možné i pro externí síť). 8.Provize zanechat 9.Zavést ochranou lhůta pro zrušení a odstoupení – uveden v omyl, nátlak distribuce atd.
Hlavním bod - nelhat lidem
14. 12. 2014 11:30 | Jiří
Stránka 1/2
Předchozí