Falešní bezdomovci bydlí „na úřadě“. Zakázat, potrestat, nebo nechat být?

Trvalé bydliště „na úřadě“ má v Česku už víc než tři sta šedesát tisíc lidí. Zdaleka ne všichni jsou bezdomovci. Často jde o lidi prchající před exekutorem, poškozenými zákazníky nebo soudní obsílkou. Pro obce je to zátěž. A starostové zuří – někteří dokonce chtějí „úředním bezdomovcům“ sebrat řidičák, pas i živnosťák. Aby si pro příště rozmysleli, jestli opravdu nemají střechu nad hlavou. Co si o tom myslíte?

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

31. 10. 2014 13:13, kloky_1

Kdyby exekutoři neohrožovali protiprávní činností lidi u kterých postižený bydlí, nesnažili se zabavovat majetek majitele objektu, (např. zabudovanou kuchyňskou linku se spořebičemi, která ani není v pronajatých prostorách a jen je nájemník může používat), tak by také ubylo hlášených lidí na úřadu. Exekutoři si dělají co chtějí a všichni jsou na ně krátký. Porušují zákony a vyjimky postižených exekutorů jen potvrzují pravidlo nezákonných činností.

+49
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

31. 10. 2014 18:06, Leoš Staněk

No pokud máte řádně sepsanou písemnou nájemní smlouvu, tak si ten trvalý pobyt na adrese dle nájemní smlouvy na evidenci obyvatel zřídíte, protože je doloženo oprávnění užívání objektu. Nesouhlas pronajímatele je zde z pohledu veřejného práva zcela irelevantní.

Zobrazit celé vlákno

-3
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 52 komentářů)

31. 10. 2014 18:06 | Leoš Staněk

No pokud máte řádně sepsanou písemnou nájemní smlouvu, tak si ten trvalý pobyt na adrese dle nájemní smlouvy na evidenci obyvatel zřídíte, protože je doloženo oprávnění užívání objektu. Nesouhlas pronajímatele je zde z pohledu veřejného práva zcela irelevantní.
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

31. 10. 2014 13:13 | kloky_1

Kdyby exekutoři neohrožovali protiprávní činností lidi u kterých postižený bydlí, nesnažili se zabavovat majetek majitele objektu, (např. zabudovanou kuchyňskou linku se spořebičemi, která ani není v pronajatých prostorách a jen je nájemník může používat), tak by také ubylo hlášených lidí na úřadu. Exekutoři si dělají co chtějí a všichni jsou na ně krátký. Porušují zákony a vyjimky postižených exekutorů jen potvrzují pravidlo nezákonných činností.
+49
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

31. 10. 2014 8:31 | L.

Ad 3 - tím, že si dáte bydliště na úřad naopak pravděpodobnost problémů zvyšujete, protože se o nich nedozvíte včas.
A co se týče "kriminálních živlů a špehování", tak si moc nedovedu představit, jak by jim falešné trvalé bydliště v něčem zabránilo, teda by byli úplně blbí.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 10. 2014 23:49 | Vladimíra Lokšová

Hlavně si uvědomte, že stále roste počet lidí, kteří jsou v situaci, že je pro ně lepší řešení obecní úřad než byt proto, že se zvyšuje kriminalita. Pro mnohé je výhodné právě z tohoto důvodu nemít vlastní trvalou adresu. Mohou lépe uniknout kriminálním živlům, špehování, atd. Co se mění v Česku, že tolik lidí nechce vlastní trvalý pobyt? Roste kriminalita, špehování, vydírání, atd.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 10. 2014 22:25 | mamcaRBK

Toho, kdo mi dal mínus, prosím, ať mi napíše, v čem nemám pravdu. Bez kauce vás ubytují tak leda na ubytovně. Jestliže chcete normálně bydlet v podnájmu, musíte mít na kauci, na stěhování. Jestliže nemáte mít z čeho našetřeno, je pro vás stěhování tabu. Vlastní zkušenost.
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 10. 2014 21:19 | mamcaRBK

Ano, to je velký problém, kauce. Chudý člověk nemá šanci přestěhovat se.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 10. 2014 21:11 | mamcaRBK

Já jsem se nyní přihlašovala k trvalému pobytu. Musela jsem mít úředně ověřenou plnou moc majitelů nemovitosti - vlastního syna, že souhlasí s tím, abych si u nich zřídila trvalý pobyt. Doručovací adresu mít můžu, ale trvalý pobyt musím. Nebydlela jsem v místě dřívějšího trvalého bydliště 3 roky, nemohla jsem to nijak změnit. Doručování jsem řešila zřízením datové schránky, ale to je jen pro úřady, a ani to ne, např.soud to vůbec nebral v potaz. Je to těžké, opravdu.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 10. 2014 21:00 | mamcaRBK

Já mám jedinou připomínku - jestliže bude zrušena možnost pro běžné lidi, aby si zaregistrovali jako trvalé bydliště městský nebo místní úřad, pak by měla být povinnost pronajímatelů, aby museli svým nájemníkům povolit zřízení trvalého bydliště. Protože to nyní není a vím, že hodně lidí si nemůže zřídit trvalé bydliště v místě svého bydliště, i když platí nájem. Tohle by se tedy mělo vyřešit.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 10. 2014 20:00 | Nox

1. Prihlasit se sice najemnik muze, jenze to uz ho taky priste nikdo do najmu vzit nemusi, nebot se stane pro pronajimatele nepohodlnou osobou. 2. Zabavenim dokladu se nic nevyresi, jen se tomu cloeku zjorsi podminky, aby treba casem mohl vest normalni zivot. Chapu, ze jsou to vydaje, ale obec by tu mela byt pro obcany, nej sama pro sebe a sve vyvolene. Tak at lobuji za zruseni trvaleho bydliste obecne. 3. Kdyz vidim, co se v tomhle state deje, tak si rikam, zda bych se nemel na urad nahlasit taky, ciste prevenzivne, abych byl mene napadnutelny v pripade nejakeho "omylu", nedopatreni nebo zameny jmena.
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 10. 2014 19:53

Ještě bych chtěla paní redaktorku trochu opravit. Sám si nikdo nemůže nahlásit adresu TP na ohlašovně. To může jen vlastník nemovitosti když prokáže, že nájemci zaniklo užívací právo k nemovitosti (tzn. že předloží např. svůj platný list vlastnictví) a že nájemce v bytě již nebydlí (nemusí to být svědci, ale úřadu sdělí např. adresu, kde se nájemce teď zdržuje a kam mu má být doručováno). Z tohoto článku může mít kdokoliv dojem, že půjde na úřad a přihlásí se sám na úřední adresu. Také fikce doručení v tomto správním řízení nepřipadá v úvahu (asi v roce 2006 ji Ústavní soud zamítl). Pokud se nedaří bývalému nájemníkovi doručovat, musí mu úřad ustanovit pro toto řízení o zrušení TP opatrovníka, protože podle Ústavního soudu je mu odnímáno právo! Není to prostě tak jednoduché, jak to tady popisujete.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 10. 2014 19:42 | eďa

Už jen ty koncentrační tábory pro bezdomovce chybí podle hnutí ANO a dalších komediantů.
Opravdu jsem zvědavý , kdy jejich voličům dojde, že volba volit hnutí ANO , stát řídit jako firmu, je největší hloupostí pod sluncem. Anebo, že by byly volby uplacené oligarchou Babišem stejně jako novináři?
A exekutoři ? Ať si příjdou pro těch pár starých krámů, když je prý tak populární exekuce movitých věcí.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 10. 2014 19:18

Paní Lenko, Vaše kamarádka musí zajít s nájemní smlouvou na příslušný úřad a přihlásit se na TP, ať se to vlastníkovi líbí nebo ne. Má v ruce platnou nájemní smlouvu a jemu by nezbylo, než to řešit u soudu. A ten bude v každém případě na straně nájemkyně, pokud platí a dodržuje jiné podmínky ve smlouvě. Je v platnosti nový OZ a tak se není čeho bát. U nás v městě už si na to vlastníci začínají zvykat a s trvalými pobyty už není problém. Pochopili, že když se lidé dostanou k dávkám od státu, tak také jemu snadněji a včas platí nájem. Jen to chce odvahu a začít. Kamarádka nedělá nic nezákonného. Nečekejte a jděte na úřad! Držím palce. Martina
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 10. 2014 19:14 | L.

Ne, že by to bylo úplně mimo:
ad 4) Exekutor může jít i když tam člověk nemá trvalý pobyt, takže tenhle důvod je velmi chatrný. Je to zhruba jako když někdo věří, že když si dá bydliště na úřad, tak si ho exekutor nenajde.
Ad "kontaktní místo": Takže byste trvalý pobyt nezrušil, ale přejmenoval a dovolil, aby si ho každý mohl dát na libovolnou adresu.
Ad "specializovaní detektivové": To přesně dělá exekutor. A je kolem toho strašné haló jak je nespravedlivé, že šmejdi co se skrývají to mají platit.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 10. 2014 12:43 | Honlová Jaroslava

Trochu odbočím od článku. V 55 letech mně místo zaplacení mého Pensionu s restaurací byla ukázána patrona z pistole a rada, že si to mám od ředitele banky dostat sama.Nebylo na zaplacení podnájmu,nebyl nárok na peníze/starala jsem se o tatínka,který měl plíny/. Nebylo to lehké,stará,bez prostředků. Ale dostala jsem se z toho. Na lidi, kteří nechtějí platit bych vyslala člověka ověřit majetek.Ale celé rodiny/přepisují to na ně/.Jsou to podvodníci a opravdu lidé, kteří se do situace dostanou ne svojí vinou si to dokáží vyřešit jako já. Ano, jsem na sebe hrdá.Mělo by se to řešit a důkladně.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 10. 2014 12:20 | Pěnkava

Nabídněte,těm,kteří to potřebují a chtějí,bydlení s trvalým pobytem a bude to vyřešeno.Ne každý se schovává před povinnostmi.Al
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 10. 2014 16:54 | Marcel Šídlo

Shrneme si to.
1) Pokud má člověk nájemní smlouvu, tak nemusí majiteli vůbec nic říkat a může si zaregistrovat pronajímaný byt, jako adresu jako svého trvalé bydliště. Není to žádná raketová věda - jedná se prakticky jen o to, že si zajdete na úřad s nájemní smlouvou a řeknete - "Dobrý den, chci trvalé bydliště, tady mám nájemní smlouvu." Hotovo.
2) Spousta majitelů bytu si ale výslovně podobnou registraci nepřeje. Zaregistrujete si trvalé bydliště proti jejich vůli? Tak si pak za čas shánějte nový byt, protože "byt přestane být dostupný" a majitel vám neprodlouží smlouvu.
3) Že je odhlášení trvalého bydliště pro majitele sranda? Ano... ale i ne. Musíte jít na úřad a musíte dodat svědky. To znamená, že musíte přitáhnout příbuzné nebo sousedy. Snadné... ale zbytečná práce navíc...
4) Proč jsou majitelé proti trvalému pobytu? Protože si chybně myslí, že tím získá pronajímatel nějaká zvláštní práva. To je chyba na jejich straně. I když jak se říká - na každém šprochu pravdy trochu. Jsme v ČR a tak je realita trochu odlišná od teorie. V zásadě platí, že pro exekutora je závazné místo pobytu a nikoliv trvalá adresa. To je dobře. Škoda je, že si s tím někteří (nepochybuji, že jen někteří gauneři nikoliv všichni) exekutoři vytírají zadek. A takový exekutor, pak vleze na trvalou adresu a olepí si, co chce. A pak je na majiteli, aby prokazoval, že je vlastníkem on... A to je zase zbytečná práce navíc...
Ale to není vše - i tohle může exekutor s hroší kůži odpálkovat a pak nezbývá majiteli nic jiného, než se bránit pomocí žaloby o vyloučení věci z výkonu rozhodnutí. A to pak musíte k soudu. A to pak v Čechách trvá... a trvá... a trvá. A ruku na srdce - ono se to děje...
Řešení? Poslat celou fikci doručení do hajzlu jako v některých západních zemích. A s ní může skončit v zapomnění i "adresa trvalého bydliště". Ať si každý sám za sebe, určí a hlídá svoje kontaktní místo. Něco ve stylu - nazdar úřade, jestli mi něco chceš, tak bydlím v Kocourkově 48. Bez teatrálního „trvalého pobytu“ a jeho důsledků. Nic víc, nic míň. Tím ubyde spousta lidí, kteří nic špatně neprovedli, ale jen se „nemůžou“ registrovat kvůli majiteli. Ostatně já mám trvalé bydliště už fůru let u rodičů, protože změna trvalého bydliště je akce na měsíc a několik návštěv různých úřadů.
Že to nahrává těm, co se schovávají před závazky? Takové lidi by hledali specializovaní detektivové (však v článku je o nich taky zmínka). A náklady, co stálo jejich hledání, by šly na vrub dotyčných osob. Bylo by tak v zájmu každého člověka hlídat si, aby byl pro úřady dostupný. A zároveň by to zaručilo, že exekutor nebude moc vlítnout do "trvalého bydliště", ale opravdu zakročí jen na místě pobytu. Ostatně je to způsob, kterým by měl postupovat standardně i dnes... ale jsme holt v ČR.
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 10. 2014 16:07 | Honza

Trvaly pobyt na radnici mam proto, ze se dlouhodobe zdrzuji v zahranici. Stalo se to po te co se tata odstehoval z puvodniho bydliste a ja jsem byl automaticky prehlasen. Myslim, ze lidi ve stejne skupine jako ja bude vic a sebrat nam pas by asi nebylo uplne vhodne...
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 10. 2014 13:19 | podelesni

Je to pitomost. Spousta lidí ba naopak dílem exekutorů přijdou o bydlení a lidé je prostě k sobě nechtějí přihlásit, právě díky exekutorům, kteří jsou právě proslulí tím, že rádi zabavují i majek, který nepatří dlužníkovi. Brát těmto lidem ještě i řidičák a pod. to není správné, s dluhy to nesouvisí a obce jim bydlení nedají ani provizorní, mělo by se rozlišovat kdo o bydlení opravdu přišel a kdo ne....
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 10. 2014 13:18 | AGT

Pokud má nájemník užívací právo k bytu (tedy nájemní smlouvu), tak ho na úřadě bez problému přihlásí k trvalému pobytu do bytu na adrese ve smlouvě. Je jedno, zda s tím pronajímatel souhlasí nebo ne. Případné spory se pak mohou řešit občansko-právně. Pronajímám byt a výše uvedené informace mám z úřadů, se kterými jsem řešil (dle mého názoru) neoprávněně přihlášené osoby.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 10. 2014 12:13 | Lenka

To je ale pitomost. Většina lidí, co mají trvalé bydliště na obecním úřadě je ale těch, co bydlí v soukromých nájmech a pronajímatel nedovolí jejich přihlášení k trvalému pobytu. Hledala jsem bydlení pro svou kamarádku, která se musela přestěhovat. Bydlí se synkem v pronájmu v Brně. Ovšem pronajímatel jí podmítl povolit trvalý pobyt (o tom, že pak nemá nárok na příspěvek na bydlení ani nemluvím). Tak jí nezbylo, než se se synkem přihlásit alespoň na obecní úřad. Až stát donutí pronajímatele, kteří své byty pronajímají (často načerno) k tomu, aby povinně po dobu uzavřené nájemní smlouvy umožnil trvalý pobyt, pak mluvte o zneužívání. Kamarádka, bohužel, má jenom základní vzdělání a tedy minimální plat a občas brigádu, tře bídu s nouzí. Za nájem a služby dá 8500,-- Kč a na jídlo jí zbývá - až se bojím to zveřejnit, aby jí synka nevzali. Energie šetří tak, že se moc nesvítí a všelijaké jiné opatření dělá (splachování-voda atd.atd.). Chtěla jsem jí pomoci, aby jí zbývalo alespoň životní minimum na jídlo. Jak to dopadlo? 6 měsíců jsem obrážela všechny možné i nemožné stránky a nabídky bydlení. Ani jeden pronajímatel nedovolil trvalý pobyt. A to nemluvím o kaucích, které pronajímatelé chtějí. Tuto situaci zavinil stát nezájmem o upravení vztahů pronajímatelů a nájemců tak, aby ani jeden z nich nebyl ohrožen. Navíc jsem se dozvěděla, že když se člověk, který chce příspěvek na bydlení, přestěhuje, může si požádat až po 3 měsících, kdy bydlí na novém bydlišti. Takže, kdo málo vydělává, nemá možnost se odstěhovat ani tam, kde práce (i když málo placená) je, protože nedá dohromady ani kauci a ani na 3 měsíce nájem a služby. Kamarádka je odsouzená k tomu, aby zůstala v této situaci až do své smrti. Nechce dávky, chce normálně žít. Jenomže nemá žádné příbuzné, kteří by jí pomohli. Vyrostla v dětském domově. Takže milý státe a politikové, nejdříve se pořádně rozhlédněte, předložte bezchybné zákony a pak plkejte. Zatím jste jenom pořád vše zprasili, až se na to přišlo, tak jinou "novelou" zaplácnete díru a jinou zase vytvoříte. Zatím si o vašem politikaření myslím, že v našem parlamentu je velká část lemplů a tlučhubů.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Spočítejte si

l / 100km
l / 100km
Kč / l
Kč / l
km

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Jaroslav Vostatek

ekonom

Karel Komárek

podnikatel, KKCG

Jaroslav Vostatek
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů
×
Karel Komárek
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services