Nezávislý Tibet? Ne, raději svobodnější Čínu

Michal Kašpárek | rubrika: Sloupek | 14. 3. 2014 | 29 komentářů
Západní zastánci Tibetu sní o idyle, která nikdy neexistovala a existovat ani nemůže.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

14. 3. 2014 5:16, Jiří Jakeš

Mno. V první řadě nevím, kdo hovoří o tibetském ráji. Ano, Sedm let v Tibetu je jen film. Stejně jako Kundun, který ale mocenský boj a intrikaření již trochu ukazuje. Harrerova knižní předloha, pokud si pamatuju, se politiky trochu dotýká a nechybí kritika. Ovšem detailnější je například kniha Buddhovi bojovníci nebo i knihy 14. dalajlámy (ve kterých tehdejší poměry kritizuje a ukazuje, jak začal pracovat na změnách i coby náctiletý vladař, neboť byl docela fascinován západním světem a viděl v západním systému dobrou cestu pro Tibeťany).

Není pravda, že nezávislost Tibetu je ten jediný cíl, za který všechny Free Tibet organizace bojují. Naopak bych řekl, že většinový cíl (a to také cíl exilové vlády a 14. dalajlámy) je skutečná autonomie Tibetu v rámci Číny. Bojují za to, aby Tibeťané nebyli zavíráni a mučeni za poslání fotky, aby nebyli zavíráni a mučeni za vlastnictví obrázku svého duchovní představitele, aby nebyli stříleni za jakkoliv klidné protesty apod.

Čínská vláda dělá vše pro to, aby Tibet a její kulturu vymazala z mapy. Postavila železnici do Lhasy (samozřejmě není pro Tibeťany cestující na východ, ale pro Číňany cestující do Tibetu), nabízí výhody (finance, ubytování, půdu apod. – zde je ta vaše desetina populace druhé a třetí generace imigrantů) Číňanům, kteří se rozhodnou přestěhovat do Tibetu, zakazují výuku v tibetšině v tibetských školách, staví v Tibetu čínské zábavní parky atd.

Tibet má obrovské zásoby nerostného bohatství a Čína samozřejmě udělá vše pro to, aby se vlády v Tibetu nevzdala (kniha Spoiling Tibet: China And Resource Nationalism On The Roof Of The World). Nějaké životy lidí nebo kultura čínskou komunistickou vládu nikdy nezajímaly a nezajímají.

Mimochodem, mluvíte o třech miliónech Tibeťanů, ovšem to je jen počet v Tibetské autonomní oblasti. Původní Tibet před anexí Čínou byl větší, jeho část pohltily čtyři okolní čínské provincie. Ve skutečnosti se tedy nejedná o tři milióny lidí, ale o sedm.

Žiju na Tchaj-wanu. Tchaj-wan má stejnou de facto nezávislost, jakou měl Tibet před okupací čínskou armádou. Jediný rozdíl je, že Tchaj-wan (resp. Čínská republika) je uznáván nějakými dvaceti státy namísto jednoho. Také je zde jiný režim, než v Číně (podle čínské vlády je chaotický a nebezpečný). Měl by to být důvod pro stejný akt, jaký provedla Čína s Tibetem?

Říkáte, že nezávislý Tibet není možný. Bohužel, asi se s tím musí souhlasit. Ovšem stejně tak je nemožná svobodná Čína. To nám ovšem nesmí bránit upozorňovat na zvěrstva a genocidu prováděnou Komunistickou stranou Číny. A vyvěšování tibetské vlajky patří mezi způsoby, jak na ně upozorňovat.

+201
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

30. 4. 2014 10:09, Radek Duchoň

Dlouhý článek, který má ospravedlnit Čínu? Nebo pana Zaorálka?
My sami jsme malý národ a ještě navíc docela rozpolcený. Pokud nezaujmeme k porušování lidských práv a svobod jasný postoj, jsme odsouzeni k porobě, o čemž nám historie podává mnohá svědectví. A je jedno, zda nás převálcuje cizí stát, nebo vlastní režim, nebo třeba EU. O tom, zda má, či může být Tibet nezávislý by měli rozhodovat občané Tibetu a ne komunistická strana Číny. A vzhledem k tomu, že je zřejmé, že Tibeťanům se to drtivě nelíbí, JÁ ŘÍKÁM NE ČÍNSKÉ ANEXI TIBETU! A NEPŘEJI SI, ABY ČESKÝ MINISTR LEZL TÍMTO ZPŮSOBEM ČÍNSKÉ KS DO ZADKU. STYDÍM SE ZA NĚJ!

-20
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 29 komentářů)

8. 5. 2017 15:28 | Davistru

Tibet už není svobodný protože Čína je hajzlovina
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

4. 11. 2016 9:02

S tímto názorem nelze jinak než souhlasit
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 10. 2016 1:07 | Pavel Pršala

Ten první komentář, který nasbíral tolik souhlasných "líbí" je typická reakce nepoučených nevzdělancu.
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 10. 2016 1:04 | Pavel Pršala

Tohle je typická hysterická reakce nepoučených nevzdělancu.
-4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 10. 2016 1:03 | Pavel Pršala

Tohle je typická hysterická reakce nevzdělance.
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 10. 2016 0:42 | Pavel Pršala

Obsah článku je naprosro přesným vystžením situace. Jen bych dodal, že ve 30. a 40. letech minulého století byl Tibet (podobně jako Mandžusko) oddaných spojencem japonských válečných zločinců, kteří páchali na Číňanech genocidu (37 milionů obětí z tehdy zhruba 500 milionového národa, ti. více než 5 procent veškeré populacemi - srovnejte např. s tureckou genocidu Arménů z let 1915-16). Začalo to Nankingským masakrem v prosinci 1937 - příští rok to bude 100 let, doufám, že i tendenční česká "sametová" média to náležitě zaznamenají a okomentují. Nejdéle vládnoucí japonský císař Hirohito se na tom všem přímo podílel skrze svého strýce prince Asakiho, ktrého týden před dobytím Nankingu jmenoval vrchním velitelem útočící armády - po dobytí města pořádali japonští důstojníci "soutěže" ve stínání čínských zajatců. Doporučuji též Bertolucciho film "Poslední císař. A dalo by se ješte dlouho pokračovat dalšími aspekty a souvislostmi. Hirohito se tak stal nevětším válečným zločincem všech dob - ani on, ani jeho strýc Asaki nebyli postavení před Tokijský tribunál, který v letech 1946 - 48 soudil japonské válečné zločiny, podobně jako Norimberských proces. Místo toho nechali tuhle zrůdu zahájit v roce 1964 LOH v Tokyu. Takže, kdo nemá NASTUDOVANÉ dějiny 20. století, nemůže nikdy pochopit dnešní svět, jak nedávno napsal Milan Šimečka (a dějiny 20. století nelze zase pochopit bez důkladného studia dějin 19. století - na to ovšem nemají naši vypatlaní umělci čas ani schopnosti. Ze samého nadšení pro postmodernismus zapomněli i naše školství v posledním čtvrstoletí na filosofický a historický materialismus i na to, že všechna díla jednoho z největších novodobých filosofů Davida Huma jsou dodne na seznamu spisů zakázaných katolickou církví.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

31. 3. 2016 20:21 | anicka

Myslím že tento článek je naprosto pravdivý.
+18
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 3. 2016 22:27 | Segeš

Hodně jednodtranný, tendenční text. Autor na něj má právo, ale at si nikdo nemyslím, že to tak je. To jen autor si to myslí.
-18
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 3. 2016 19:17 | Milan Popelka

Ano, ušlechtilých důvodů pro okupaci Tibetu bylo několik: 1) Bratrské osvobození od západních imperialistů (v té době zde pobývalo zhruba 6-8 cizinců). 2) Navrácení Tibetu do původní rodiny národů Číny (byť se po staletí jednalo o zcela jinak se vyvíjející etnikum). 3) Vymýcení duchovního tmářství (tj. specifické formy buddhismu se zásadou neubližování živým bytostem). 4) Zrušení starého vykořisťovatelského řádu (a jeho nahrazení milionem zabitých či umučených Tibeťanů, zdrcující devastací tibetské kultury, hladomorem a šest miliony čínských přistěhovalců).
-12
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 3. 2016 18:40 | Ivan

Nechal bych na exilové, podle mého nazoru legitimní, vládě dalsi osud. Nepohrabal bych si s myšlenkou, ze neni dulezite, jestliže nějakou zaostalou zemí spolkl větší soused a ze to je vlastně v pořádku, protože na tom nesejde. Svoboda Tibetu je především symbol...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 3. 2016 15:21 | Berchmans

Proti komunistům fandím komukoliv, tedy i středověkým teokratům.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 3. 2016 9:17 | Jakub M.

Jo, s tou masovou řízenou imigrací jako nástrojem destrukce domorodého obyvatelstva je to stejné v Tibetu jako bylo dřív v Pobaltí a je dnes v celé Evropě.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 2. 2015 20:06 | rumahsakit

kazdy narod ma pravo na vlastni sebe-urceni. Pisu to s pomlckou, aby ten vyznam slova sebeurceni byl vice patrny. To znamena, sam si urcit, jakou cestu k se vyda na sve zivotni pouti. Okupace a vnucovani predstav komunisticke Číny o tom, jak má být Tibet organizovan, na jakych hodnotach staven, jake priority budou uplatnovany - to je presne proti právu národa na vlastní sebeurčení. Ano, pokud by takovy teokraticky rezim ponizoval lidi, utlacoval, vrazdil, popravoval - ano, pak by bylo legitimni proti takovemu rezimu ve svete vystupovat a lidska prava hajit. Pokud by takovy rezim navic provadel vyboje do okolnich zemi, pak by bylo zcela legitimni proti takovemu rezimu bojovat. Jenze mi nejsme v situaci, kdy by si Tibet mohl urcovat vlasti cestu, ale v situaci, kdy mu cestu vnucuje Cina - a ta sleduje predevsim vlastni zajmy - vytezit, vyuzit, osidlit, hospodarsky ovladnout - proste kolonizovat dane uzemi a obyvatelstvo. Cina neokupovala Tibet s cilem jej chranit, s cilem dat mu autonomii, aby si Tibetane mohli ridit veci sami - nene, k čemu by byl Tibet Číně, kdyby mu dala autonomii?
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 12. 2014 11:57 | MF

Pane Kašpárku, že jste si Tibet idealizoval vy podle filmu 7 let v Tibetu, neznamená, že jsme to tak dělali všichni. Je věcí Tibeťanů, jak to ve svém státě měli a ne naší věcí. Okupace je okupace a jen hlupáci před fakty strkají hlavy do písku. Nazývejme věci pravými jmény a nelžeme si do kapsy.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 10. 2014 10:26 | hovnousek

Vyborny clanek a konstruktivni, racionalni úvaha, coz je v dnesni dobe vzácné zbozi..
+12
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 4. 2014 10:32 | Jana Nováková

Článek se mi líbí pro obsah informací. Nic to nemění na tom, že nemůžu souhlasit s postupem pana Zaorálka jako zástupce Česka. Každý národ by měl mít nárok na vlastní cestu, vlastní území . Proč šli vlastní cestou Slováci? Proč se stavíme za samostatnou Ukrajinu? Proč podporujeme Kosovo? Proč máme mít v případě Tibetu jiný postoj? Doteď jsem si myslela, že naše postoje a názory na autonomitu národa neplatí pro každý národ jinak.
+15
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 4. 2014 10:09 | Radek Duchoň

Dlouhý článek, který má ospravedlnit Čínu? Nebo pana Zaorálka? My sami jsme malý národ a ještě navíc docela rozpolcený. Pokud nezaujmeme k porušování lidských práv a svobod jasný postoj, jsme odsouzeni k porobě, o čemž nám historie podává mnohá svědectví. A je jedno, zda nás převálcuje cizí stát, nebo vlastní režim, nebo třeba EU. O tom, zda má, či může být Tibet nezávislý by měli rozhodovat občané Tibetu a ne komunistická strana Číny. A vzhledem k tomu, že je zřejmé, že Tibeťanům se to drtivě nelíbí, JÁ ŘÍKÁM NE ČÍNSKÉ ANEXI TIBETU! A NEPŘEJI SI, ABY ČESKÝ MINISTR LEZL TÍMTO ZPŮSOBEM ČÍNSKÉ KS DO ZADKU. STYDÍM SE ZA NĚJ!
-20
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 4. 2014 22:07 | Ondrej

Překvapují mě názory o tom že "teokracie a diktatura tibetu by měla být záležitostí tibeťanů". Na jednu stranu jsou teokracie vnímány jako nebezpečné a západní svět volí ekonomický nátlak aby jejich vlastní svrchovanost omezil, ale tady je najednou možnost návratu k teokracii vnímána pozitivně. Kde je nějaký jednotný postoj?
+12
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 4. 2014 19:48 | Michal Severa

Pane Jakesi, osobne doufam, ze je to jeden z tech clanku kteri lide napisou v jistem stavu rozcileni ci podrazdeni trendovou a neiformovanou podporou Tibetu, protoze pokud ne, jste nebezpecny psychopat. Prave diky psychopatum vericim v tyto ideje, kteri sedi ve vladach a radach konglomeraci je svet momentalne tak krutym a nepratelskym mistem k zivotu pro 5 ze 7 miliard lidi a vsechny zvirata krome domacich mazlicku, o ktere se clovek stara. Planeta existuje stovky milionu let a zadny jiny druh nez clovek ji nenici, pokud by vsichni lide zmizeli, zacne se ji opet darit. Copak jste opravdu tak omezeny, aby jste nevidel, ze pokud to co se tu deje slouzi jen male skupine lidi a ublizuje vsem a vsemu ostatnimu je zlo? Copak musime mit a vytvaret hodnoty na to, aby jsme mohli byt respektovani a hodni zivota? Nebo proste staci byt? Muzete me nazvat "pravdolaskarem", ja na tom nevidim nic hanliveho, naopak lidi co tento vyraz pouzivaji pejorativne lituju.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 4. 2014 17:07

Jste úplmě mimo. Řekl bych , že by jste se měl začít zabývat svým chováním.... je opravdu mimo jakoukoliv humanitu. Připadá mi, že jste to napsal jen aby jste byl zajímavý, nebo jste úplně odpojen od své duše a v podtatě fungujete jako robot.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Stránka 1/2

Předchozí

1

Spočítejte si

Výpočet životního minima 2024

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Roman Vaněk

kuchař a podnikatel

Tomáš Chrenek

podnikatel, Moravia Steel

Roman Vaněk
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Tomáš Chrenek
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services