Kdo jezdí hodně, ať platí víc. Zavedli byste mýto i pro osobní auta?

Osobní auta by měla platit za ježdění po dálnicích podle najetých kilometrů, ne paušál za časové období jako dnes. Nové zpoplatnění dálnic by bylo spravedlivější a státní kase přineslo víc peněz. Tak zní hlavní argumenty ve prospěch mýtného. Přesvědčí vás?

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

20. 2. 2014 8:20, kaha

Odpověď zní, ne nezavedl. A proč? Je to velice jednoduché, ještě před zavedením dálničního poplatku jsme my všichni, kteří jezdíme auty tuto daň platili ve zvýšené ceně benzínu a nafty, u kterých byla pro tento účel nadměrně zvýšena daň aby se se z ní právě platili opravy silnic atd. Takže nynější Dálniční známka je pouze daň na to samé co již všichni platíme a každý méně či více podle toho jak jezdíme. Což ovšem neznamená, že nebude zavedena ještě další daň a ještě další a další ...

+145
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

15. 3. 2014 9:24, Country Boy

Ta mathematika Ti jaksi nejde! měl bysas vrátit do čtvté třídy obecné školy a zopakovat si násobilku 40000Km x 0.03Kč = 1200 a ne 12000! vrať vysvědčení ze základní školy

Zobrazit celé vlákno

-14
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 26 komentářů)

20. 2. 2014 11:17 | jezevec

jistě se najde mnoho lidí nadšeně souhlasících, at tedy ti bohatí platí, at ten kdo víc jezdí si taky víc zaplatí že to je tak spravedlivé, a hlavně aby platili ti vydřiduši podnikatelé, žeano. kteří ovšem své zvýšené náklady promítnou do cen, takže to nakonec v ceně zboží stejně zaplatí i ti nejchudší, kteří jezdí málo, a nebo vůbec nemají (na) auto - protože přepravuje se prostě všecko, i včerejší rohlíky do chudobince, a i papír na tisk formulářů na důchody.
většina plátců se asi shodne na dvou zásadách: 1) mýtné pro osobáky - nakonec proč ne, stát má jen jedny lidi a jedny peníze, stejně zaplatíme vždycky fšecko, i to rozkrádání - je to jen způsob výpočtu, ale výsledek je vždy ten, že zaplatíme. ale at se teda platí na SILNICI - ne na tech tankodromech. například povinnost používat na stávající D1 známku DÁLNIČNÍ, to je urážka voličů. 2) když už mýtné podle kilometrů - tak nejjednodušší je zdanit benzín. nic se nemusí počítat, stavět, ani kontrolovat, zavádět nějaké systémy a ty pak provozovat. ani maďarské kamery, na co. kdo víc jezdí, logicky víc tankuje, a úměrně tomu platí i číselně víc berní - je v tom skryt i mechanismus zvýhodnění modernějších a úspornějších (a menších a lehčích) aut s nižší spotřebou - nebo příplatek za dálnice, kde rychleji jedoucí auto víc žere. jen je trochu pocitový problém, že daně z ropy jsou už teď poměrně vysoké - takže diskuse o mýtném pro osobáky vypadá spíš jako diskuse o tom, jak víc lidi okrást, ale aby to nebylo tak okaté. asi jako když se daně zaměstnanců rozpočítávají na daně z příjmu a pojistné, a pojistné ještě na složku placenou jakoby zaměstnavatelem a jakoby zaměstnancem.
návrh na mýtné z osobních aut je tedy ve své podstatě jen návrh na další zdanění čehosi, co už je zdaněno mnohokrát. v ceně benzínu už je obsažena spotřební daň, dph, daně z příjmu benzinky i zpracovatelů ropy, a všechny daně a pojištění jejich zaměstnanců. přitom už i z tech peněz, které u pumpy vytahuji z kapsy, předtím odešla polovička státu. nejde tedy o způsob výpočtu, jako spíš o celkový součet hodnot, které plynou našemu státu - často bez adekvátního protiplnění.
+28
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

20. 2. 2014 10:47 | czhunter

A proč by se jako všechno to, co se vybere na spotřební dani mělo "vrážet do silnic" ?
Na železnici se spotřební daň z nafty platí také, víme? A také je potřeba koleje opravovat a stavět.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 2. 2014 9:59 | KLM

Já bych zavedl daň za kilometr, kilogram vozidla, každou osobu ve vozidle a speciální daň odle stáří auta (jednu diskriminující stará auta která ničí vozovky a druhou pro nová na kterých se dá něco vybrat). Dále speciální daň pokud někdo vozí v autě nákup - stejně si všichni stěžují na nulovou inflaci, tak aspoň budeme mít nástroj. Pokud někdo vozí nákup autobusem, tak zvláštní paušální daň na autobusy, která by se zahrnula do ceny jízdného a pokud ho někdo nosí pěšky, tak přece oošlape chodník a ty je potřeba taky opravovat, takže zde by byla zvláštní sazba daně.
Vzhledem k možným danovým únikům a nefunkčním registračním pokladnám bych zavedl denní povinnost vyúčtovat najeté a nachozené kilometry a podat přizníní přes speciální aplikaci daňové spprávy (kterou bych nechal vyvinout v rámci veřejných zakázek) včetně povinnosti uvést přesnou trasu pro případ kontroly a podepsanou kvalifikovaným podpisem a navíc denně potvrzenou na místě ověřujícím podpisy, aby někdo nemohl tvrdit, že podpis není jeho. Kdo by každý večer přiznání nepodal do 2 hodiny ranní za předchozí den, hrozila by mu pokuta 10.000 Kč za první porušení a až 1.000.000 Kč za opakované porušení.
Když už se zavedlo další zdanění skryté v povinném ručení, ať na to chudý stát má. Kdyby se vybralo dalších 50 miliard, mohlo by se dostat přes státní aparát třeba i 500 milionů na správný účel, tak bychom měli aspoň další jeden kilometr dálnice.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

20. 2. 2014 9:42 | Janek

K čemu zavádět další poplatek? Nač další peníze na dálnice? Proč se nebavíme nejdříve o dlouhodobé koncepci a strategii, která se odsouhlasí a pak realizuje? Ve státním rozpočtu jsou desítky miliard na dálnice a i když jsou předražené, tak se neutratí a každým rokem je to horší. Proč? Protože téměř neexistuje projektová a stavební připravenost. Takže se peníze utrácejí za každou cenu a každé 2 roky se opravují úseky, které ani není třeba opravovat. Malý příklad plánování: O tom, jak stará je D1 se ví desítky let. Že bude třeba opravit se ví taky desítky let. Jaký je problém dokončit úsek Hradec Králové-Mohelnice na silnici 35 a pak rekonstruovat D1? Další výkřiky jsou podpory investic pro zahraniční automobilky tj. dálnice pro TPCA, popř. Hyundai. Jak dlouho trvalo, než se napojil HK a totéž platí o dálnici mezi Frýdkem-Místkem a Českým Těšínem a možnosti napojení v Rychalticích a obchvat FM. Tohle je na desetiletí. A naše dopravní infrastruktura a logika její provázanosti? Vždyť stačí sledovat jednotlivé vládní garnitury a více méně něčím osvícené hlavy státu (ať už zahleděním do sebe sama nebo do flašky) a vidíme koncepci vozit kamiony přes republiku po železnici, výstavba průplavu Morava-Odra apod. Super nápady, ale co dál? V Evropě se čím dál více jezdí na elektřinu a co ČR? Kolik tu máme dobíjecích stanic? Nebo čekáme na zákon a nám tupým voličům se to dá příkazem a nejlépe ještě zákonem určit certifikované dodavatelé, aby si mohli dát dostatečně vysokou cenu a pak podle potřeby dodavatelů nikoliv zákazníků-občanu postavit síť dobíjecích stanic. Jinými slovy doprava a zdravotnictví mají největší rozpočty a tak tam musí být největší b.o.r.d.e.l, aby se ty desítky miliard ročně daly rozkrást a je lhostejné jak velké budou poplatky a pojištění... A že tím trpí zdraví lidí nebo životní prostředí? Přece po nás potopa... Jak zvolit někoho, kdo se jako člověk chová nejen před volbami, ale hlavně po nich...?
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

20. 2. 2014 9:15 | Ford

Řekl bych že čím víc jezdíte tím víc spotřebováváte pohonných hmot a tím víc platíte přes spotřební daně. Fakticky je to stejné jak mýto jen za organizovaní nedostávají polovinu kluci co spolu mluví, jak v případě mýta. Jinak z dopravy se vybere násobně víc než se vrazí do silnic. Jen na spotřební dani se vybere 90 miliard a utratí se možná tak 50 mld. Nestačí protože ty prachy rozkradou a použijí na něco jiného. Nemají nikdy dost. Zavedly se známky. Nestačilo to. Zavedlo se mýto. Nestačilo. Zvedá se spotřební daň . Nestačilo. Nebudo to stačit nikdy dokud tam bude sedět taková banda se zlodějskými sklony a takovým systémem přerozdělování.
+18
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

20. 2. 2014 8:20 | kaha

Odpověď zní, ne nezavedl. A proč? Je to velice jednoduché, ještě před zavedením dálničního poplatku jsme my všichni, kteří jezdíme auty tuto daň platili ve zvýšené ceně benzínu a nafty, u kterých byla pro tento účel nadměrně zvýšena daň aby se se z ní právě platili opravy silnic atd. Takže nynější Dálniční známka je pouze daň na to samé co již všichni platíme a každý méně či více podle toho jak jezdíme. Což ovšem neznamená, že nebude zavedena ještě další daň a ještě další a další ...
+145
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stránka 2/2

2

Následující

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  15 040 325 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

l / 100km
l / 100km
Kč / l
Kč / l
km

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Poradna

Tým odborných poradců je tu pro vás.

Poslední dotaz: Kiwi.com zadržuje mé peníze
Poradna > Spotřebitelská poradna

Otázka: Dobrý den, už několik měsíců se dohaduji se zákaznickým servisem Kiwi.com. Automaticky mi poslali refundaci na již neexistující kartu, načež moje bývalá banka tyto peníze poslala zpět jim. Kiwi.com mi... více

Spotřebitelská poradna

Doporučujeme

Kde proboha žili? Fialův plán boje s covidem sází na nemožné

Kde proboha žili? Fialův plán boje s covidem sází na nemožné

Nediskriminovat, ale spojovat. Budoucí vládní koalice Petra Fialy, který bude brzy jmenován...více

Je státní dluh skutečně dluhem? Záleží, jak se na to díváte

Je státní dluh skutečně dluhem? Záleží, jak se na to díváte

Ekonomie není exaktní věda. Existuje v ní mnoho směrů, které si často protiřečí, protože...více

„Ať tě znásilní horda migrantů, ty tlustá krávo.“ Musíme si takové komentáře na internetu nechat...

„Ať tě znásilní horda migrantů, ty tlustá krávo.“ Musíme si takové komentáře na internetu nechat líbit?

„Doteď mi chodí výhružky smrtí nebo doporučení, aby mi někdo uřízl hlavu nebo mě znásilnil....více

Je tohle normální?

Je tohle normální?

Spisovatelka a novinářka Markéta Lukášková patří ke generaci žen, které si mockrát vyslechly...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Martin Roman

manažer, ČEZ

Petr Kratochvíl

producent a podnikatel

Martin Roman
ÚSPĚŠNOST
42,19 %

z 64 duelů
×
Petr Kratochvíl
ÚSPĚŠNOST
50,00 %

z 60 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services
Nadílka

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.