Diskuze: Od podnikání po kuchařku. Vánoční tipy podle Kašpárka

Michal Kašpárek | rubrika: Tip na knihu | 13. 12. 2013 | 5 komentářů
Váš oddaný průvodce ekonomickou a společenskou literaturou i před letošními svátky odděluje zrno od plev.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

14. 12. 2013 7:57, Fredy

Původně jsem na to reagovat nechtěl, neboť jen článek je o něčem jiném. Ale budiž. Těch 23 bodů různě koluje po internetu, dokonce mi to přišlo u mailem. Proto se soustředím na původní text, který si eďa trochu upravil. Stejně jako Vy mám k některým bodům výhrady a s jinými souhlasím. Svůj názor píši pod původní text.

1. Zrušit Senát (Senát je úplně zbytečná instituce)
ad1) Souhlasím, ale za podmínky, že pojistku proti PS převezme buď president (ovšem takový, který nebyl nikdy v žádné politické straně a ani nebyl s žádnou nikdy spojován, tedy skutečně nezávislý), nebo Ústavní soud.

2. Zrušit nebo alespoň snížit státní dotace do politiky
ad2) Nesouhlasím. Pokud máme zastupitelskou demokracii, tak je nutné politické strany platit ze státního. Jen bych omezil ostatní příspěvky třeba do výše 5000 Kč a zakázal příspěvky od jakýchkoliv firem.

3. Zrušit nebo alespoň snížit výsluhy policistům a vojákům (dát jim ale naopak velké mzdy)
ad3) Nevidím důvod a velká úspora by to stejně nebyla. Problém policie je jinde.

4. Snížit počet poslanců na 99 (současný počet 200 je zbytečný)
ad4) Nesouhlasím. V zastupitelské demokracii je nutné, aby každý region měl nějakého svého zástupce. Čím jich bude méně, tím je větší nebezpečí autoritářského systému. Ani v tomto problém není a úspora by zase nebyla nijak významná.

5. Snížit počet státních úředníků o 25% (současný počet 250 000 je zbytečný)
ad5) Souhlasím. Jen je třeba zjednodušit administrativu a zavést odpovědnostní systém a s limitem výdajů, jako zavedl Roger Douglas na Novém Zélandu. Neb-li zastupitelé schválí balík peněz na státní správu, každé ministerstvo má svého ředitele a ten s tím musí vyjít. U nás je to opačně. Podle počtu úředníků se přidělují peníze. Tudíž tím, že za každé vlády se počet zvětšuje, tak je třeba stále více peněz. Ke snížení takto dojít nikdy nemůže. A to ani kdyby bylo děláno 100 auditů ročně.

6. Snížit počet policistů o 25% (současný počet 40 000 je na počet obyvatel ČR největší z EU)
ad6) Nesouhlasím. Problém policie není v počtu, ale v rozložení. Je třeba, aby bylo více policistů v ulicích a ne v kancelářích. S EU bych to nesrovnával, neboť tak lidé nechápou krádež a podvod, jako něco normálního, jako u nás. Nehledě na to, že bude přibývat nepokojů různých etnik.

7. Snížit počet vojáků o 25% (Armáda ČR byla je úplně zbytečná)

8. Snížit sociální dávky pro vícečlenné rodiny, např. Romy tak, aby byly omezeny celkovou dávkou a ne jako dosud se zvyšovaly na každé dítě (vzor dle Slovenska)
ad8) Snížením dávek u nich nedojde k nižší porodnosti, ale naopak k větším nepokojům. Tento problém je třeba řešit systémově. Některé dávky vázat na pracovní poměr. Neboli slevou na dani.

9. Snížit max. příjem státním zaměstnancům na max. 2,5 násobek průměrného platu (platí především pro poslance, ministry, soudce apod.)
ad9) Nesouhlasím hlavně u soudců. Je třeba, aby to bylo prestižní povolání těch nejlepších a nebyli "nuceni" si přivydělávat buď korupcí, či jinak. Chápu, že u nás je současná výše platů poslanců a ministrů pro některé největším tahákem, neboť by si jinak tolik ani nikdy nevydělali. Ale i tady je třeba zabránit tomu, aby si přivydělávali korupcí.

10. Zavést progresivní daň z příjmu fyzických osob (95 % zemí EU mají tuto daň)
ad10) Nesouhlasím. Progresivní zdanění je již dnes (jak píšete). Ba naopak bych zdanění OSVČ zrušil úplně s tím, že by naopak nedostávali žádné státní sociální podpory. Byli by odkázáni pouze na sebe. Výhodou je, že by nečerpali od státu žádné peníze a naopak by tím, že vytvoří pracovní místa, státu další peníze ušetřili. Něco podobného mají v programu Svobodní.

11. Uzákonit pracovní povinnost vězňů (tím se sníží státní deficit)
ad11) Souhlasím

12. Propustit pracující důchodce ze státních služeb (plat nebo důchod, obojí ne, tím se sníží nezaměstnanost a státní deficit)
ad12) Nesouhlasím. Všichni musí míst stejná práva a stejné povinnosti. Důchod bych do toho netahal. Většina lidí jej platila, v produktivním věku, starší generaci a nyní očekává totéž od generací mladších. Je to průběžný systém. Jinou věcí je, jak od tohoto systému přejít na jiný.

13. Uzákonit odvolatelnost a trestní odpovědnost politiků
ad13) Nesouhlasím. V zastupitelské demokracii je toto těžko proveditelné. Pokud bychom měli přímou demokracii, jako Švýcarsko, tak ano.

14. Uzákonit majetková přiznání a prokazování způsob nabytí majetku i zpětně (běžná věc v EU)
ad14) Souhlasím. Je to sice nesystémové, ale v ČR nezbytně nutné.

15. Zrušit anonymní akcie (v žádné zemi EU nejsou), tím se sníží korupce
ad15) Souhlasím. I když pochybuji, že se tím výrazně sníží korupce.

16. Stavět sociální státní byty s regulací nájemného (vzor Kanada, kde se platí nájemné max.25% z přijmu – byty by mohli stavět např. vězni)
ad16) Souhlasím, ale za podmínky, že to nebudou byty státní, ale obecní, financované z rozpočtu obcí a případně z daní místních podnikatelů, kteří by to měli jako odpočet od daně. Stát nesmí nic vlastnit.

17. Uzákonit obecné referendum
ad17) Souhlasím, ale s výhradou, na co referendum nesmí být použito. Neboť stále máme zastupitelskou demokracii.

18. Ve zdravotnictví zrušit reg. poplatky, které zavedla vláda ODS (jako v Německu)
ad18) Nesouhlasím. Ostatně i Německo má, tuším, poplatky. Vyspělé státy třeba z EU neznají zneužívání zdravotnictví, jako u nás. Tudíž je nutná regulace.

19. Pravidelně valorizovat důchody dle inflace
ad19) Nesouhlasím. Penzijní systém je třeba změnit od základu.

20. Nepřipustit pravidelné neúnosné zdražování energií
ad20) Souhlasím, hlavně odstranit příspěvky na OZE

21. Zdanit hazard
ad21) Souhlasím

22. Zákon o církevních restitucích zrušit nebo alespoň omezit (církev takový majetek nikdy nevlastnila)
ad22) Nesouhlasím. Je třeba docílit toho, aby stát nepřispíval na žádné společnosti, od církví, přes různá ekologická hnutí a pod.

23. Volit do PS pouze jeden den (ve všech zemích EU je to běžné)
ad23) S tím problém nemám.

Závěr:

Celé se mi to zdá trochu zmatené. Autoři pendlují od zastupitelské k přímé demokracii s prvky totality. Tudy cesta nevede. Všechny tyhle hrátky jsou nakonec závislé na tom, jak se které ekonomice daří. A tady odtud je třeba začít. Potřebujeme zdravou a výkonnou ekonomiku, která zaměstná co nejvíce lidí. Na druhou stranu potřebujeme sice výkonný, ale co nejúspornější stát. Toho můžeme docílit jedině tehdy, když radikálně snížíme daně a odvody, tím donutíme stát ke snížení počtu ministerstev a úředníků, ale zároveň k jejich vyššímu ohodnocení, aby tam pracovali jen ti nejlepší. Snížením daní a zjednodušením administrativy rozvážeme ruce byznysu a tím vytvoření nových pracovních míst. Bylo by toho ještě více, jak to řešit, ale tady na to není prostor.

Zobrazit celé vlákno

+2
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

13. 12. 2013 11:40, frantisekmarek-1

Slušní diskutéři používají odkazy, ti ostatní pouze kopírují ....

http://www.hv-ceskyraj.cz/?p=7786

Zobrazit celé vlákno

-1
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 5 komentářů)

14. 12. 2013 7:57 | Fredy

Původně jsem na to reagovat nechtěl, neboť jen článek je o něčem jiném. Ale budiž. Těch 23 bodů různě koluje po internetu, dokonce mi to přišlo u mailem. Proto se soustředím na původní text, který si eďa trochu upravil. Stejně jako Vy mám k některým bodům výhrady a s jinými souhlasím. Svůj názor píši pod původní text.
1. Zrušit Senát (Senát je úplně zbytečná instituce) ad1) Souhlasím, ale za podmínky, že pojistku proti PS převezme buď president (ovšem takový, který nebyl nikdy v žádné politické straně a ani nebyl s žádnou nikdy spojován, tedy skutečně nezávislý), nebo Ústavní soud.
2. Zrušit nebo alespoň snížit státní dotace do politiky ad2) Nesouhlasím. Pokud máme zastupitelskou demokracii, tak je nutné politické strany platit ze státního. Jen bych omezil ostatní příspěvky třeba do výše 5000 Kč a zakázal příspěvky od jakýchkoliv firem.
3. Zrušit nebo alespoň snížit výsluhy policistům a vojákům (dát jim ale naopak velké mzdy) ad3) Nevidím důvod a velká úspora by to stejně nebyla. Problém policie je jinde.
4. Snížit počet poslanců na 99 (současný počet 200 je zbytečný) ad4) Nesouhlasím. V zastupitelské demokracii je nutné, aby každý region měl nějakého svého zástupce. Čím jich bude méně, tím je větší nebezpečí autoritářského systému. Ani v tomto problém není a úspora by zase nebyla nijak významná. 5. Snížit počet státních úředníků o 25% (současný počet 250 000 je zbytečný) ad5) Souhlasím. Jen je třeba zjednodušit administrativu a zavést odpovědnostní systém a s limitem výdajů, jako zavedl Roger Douglas na Novém Zélandu. Neb-li zastupitelé schválí balík peněz na státní správu, každé ministerstvo má svého ředitele a ten s tím musí vyjít. U nás je to opačně. Podle počtu úředníků se přidělují peníze. Tudíž tím, že za každé vlády se počet zvětšuje, tak je třeba stále více peněz. Ke snížení takto dojít nikdy nemůže. A to ani kdyby bylo děláno 100 auditů ročně. 6. Snížit počet policistů o 25% (současný počet 40 000 je na počet obyvatel ČR největší z EU) ad6) Nesouhlasím. Problém policie není v počtu, ale v rozložení. Je třeba, aby bylo více policistů v ulicích a ne v kancelářích. S EU bych to nesrovnával, neboť tak lidé nechápou krádež a podvod, jako něco normálního, jako u nás. Nehledě na to, že bude přibývat nepokojů různých etnik.
7. Snížit počet vojáků o 25% (Armáda ČR byla je úplně zbytečná)
8. Snížit sociální dávky pro vícečlenné rodiny, např. Romy tak, aby byly omezeny celkovou dávkou a ne jako dosud se zvyšovaly na každé dítě (vzor dle Slovenska) ad8) Snížením dávek u nich nedojde k nižší porodnosti, ale naopak k větším nepokojům. Tento problém je třeba řešit systémově. Některé dávky vázat na pracovní poměr. Neboli slevou na dani.
9. Snížit max. příjem státním zaměstnancům na max. 2,5 násobek průměrného platu (platí především pro poslance, ministry, soudce apod.) ad9) Nesouhlasím hlavně u soudců. Je třeba, aby to bylo prestižní povolání těch nejlepších a nebyli "nuceni" si přivydělávat buď korupcí, či jinak. Chápu, že u nás je současná výše platů poslanců a ministrů pro některé největším tahákem, neboť by si jinak tolik ani nikdy nevydělali. Ale i tady je třeba zabránit tomu, aby si přivydělávali korupcí.
10. Zavést progresivní daň z příjmu fyzických osob (95 % zemí EU mají tuto daň) ad10) Nesouhlasím. Progresivní zdanění je již dnes (jak píšete). Ba naopak bych zdanění OSVČ zrušil úplně s tím, že by naopak nedostávali žádné státní sociální podpory. Byli by odkázáni pouze na sebe. Výhodou je, že by nečerpali od státu žádné peníze a naopak by tím, že vytvoří pracovní místa, státu další peníze ušetřili. Něco podobného mají v programu Svobodní.
11. Uzákonit pracovní povinnost vězňů (tím se sníží státní deficit) ad11) Souhlasím
12. Propustit pracující důchodce ze státních služeb (plat nebo důchod, obojí ne, tím se sníží nezaměstnanost a státní deficit) ad12) Nesouhlasím. Všichni musí míst stejná práva a stejné povinnosti. Důchod bych do toho netahal. Většina lidí jej platila, v produktivním věku, starší generaci a nyní očekává totéž od generací mladších. Je to průběžný systém. Jinou věcí je, jak od tohoto systému přejít na jiný. 13. Uzákonit odvolatelnost a trestní odpovědnost politiků ad13) Nesouhlasím. V zastupitelské demokracii je toto těžko proveditelné. Pokud bychom měli přímou demokracii, jako Švýcarsko, tak ano.
14. Uzákonit majetková přiznání a prokazování způsob nabytí majetku i zpětně (běžná věc v EU) ad14) Souhlasím. Je to sice nesystémové, ale v ČR nezbytně nutné.
15. Zrušit anonymní akcie (v žádné zemi EU nejsou), tím se sníží korupce ad15) Souhlasím. I když pochybuji, že se tím výrazně sníží korupce.
16. Stavět sociální státní byty s regulací nájemného (vzor Kanada, kde se platí nájemné max.25% z přijmu – byty by mohli stavět např. vězni) ad16) Souhlasím, ale za podmínky, že to nebudou byty státní, ale obecní, financované z rozpočtu obcí a případně z daní místních podnikatelů, kteří by to měli jako odpočet od daně. Stát nesmí nic vlastnit.
17. Uzákonit obecné referendum ad17) Souhlasím, ale s výhradou, na co referendum nesmí být použito. Neboť stále máme zastupitelskou demokracii.
18. Ve zdravotnictví zrušit reg. poplatky, které zavedla vláda ODS (jako v Německu) ad18) Nesouhlasím. Ostatně i Německo má, tuším, poplatky. Vyspělé státy třeba z EU neznají zneužívání zdravotnictví, jako u nás. Tudíž je nutná regulace.
19. Pravidelně valorizovat důchody dle inflace ad19) Nesouhlasím. Penzijní systém je třeba změnit od základu.
20. Nepřipustit pravidelné neúnosné zdražování energií ad20) Souhlasím, hlavně odstranit příspěvky na OZE
21. Zdanit hazard ad21) Souhlasím
22. Zákon o církevních restitucích zrušit nebo alespoň omezit (církev takový majetek nikdy nevlastnila) ad22) Nesouhlasím. Je třeba docílit toho, aby stát nepřispíval na žádné společnosti, od církví, přes různá ekologická hnutí a pod.
23. Volit do PS pouze jeden den (ve všech zemích EU je to běžné) ad23) S tím problém nemám.
Závěr:
Celé se mi to zdá trochu zmatené. Autoři pendlují od zastupitelské k přímé demokracii s prvky totality. Tudy cesta nevede. Všechny tyhle hrátky jsou nakonec závislé na tom, jak se které ekonomice daří. A tady odtud je třeba začít. Potřebujeme zdravou a výkonnou ekonomiku, která zaměstná co nejvíce lidí. Na druhou stranu potřebujeme sice výkonný, ale co nejúspornější stát. Toho můžeme docílit jedině tehdy, když radikálně snížíme daně a odvody, tím donutíme stát ke snížení počtu ministerstev a úředníků, ale zároveň k jejich vyššímu ohodnocení, aby tam pracovali jen ti nejlepší. Snížením daní a zjednodušením administrativy rozvážeme ruce byznysu a tím vytvoření nových pracovních míst. Bylo by toho ještě více, jak to řešit, ale tady na to není prostor.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 12. 2013 0:15 | Martin

Z navrhovaných 23 bodů se dá tak s polovinou souhlasit. Vyjádřím se k několika bodům, k dalším v případě další diskuze. 10) Progresivní daň z příjmu fyzických osob. To přece v Česku v současnosti máme. Přestože je sazba daně lineární (15 %), tak hlavně díky slevám na dani, které jsou stanoveny absolutní částkou, je daň fakticky progresivní. Každý poplatník může využít slevu na poplatníka. To znamená, že člověk který má hrubou mzdu 10 000 Kč měsíčně platí daň 0% z hrubé mzdy. Na druhou stranu člověk, který má hrubou mzdu 100 000 Kč měsíčně platí daň 18,03% z hrubé mzdy. Takže lépe vydělávající poplatník platí vyšší daň nejen absolutně, ale i relativně. 9) Průměrný plat soudcům Povolání soudce je vysoce kvalifikovaná profese, která vyžaduje odborné vzdělání a obnáší velkou odpovědnost. Soudci naopak musí být odměňování nadstandardně, aby byla výrazně omezena jejich motivace získávat peníze nad rámec jejich mzdy (úplatky). Navíc případný nízký plat soudců by vytvořil nerovnováhu na trhu mezi jinými právnickými profesemi a vznikl by velký nedostatek soudců.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 12. 2013 21:37 | eďa

a co máte vlasně proti šíření - kopírování spravedlivější cesty pro většinu a podle čeho je člověk neslušný, že se s něčím ztotožňuje a šíří to dál těm, kteří tápou a neví kudy a kam, Františku? To tedy soudíte rychleji než uvažujte. Přesto přeji hezký adventní čas.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 12. 2013 11:40 | frantisekmarek-1

Slušní diskutéři používají odkazy, ti ostatní pouze kopírují ....
http://www.hv-ceskyraj.cz/?p=7786
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 12. 2013 9:19 | eďa

Abych tedy nebyl jen pasivním čtenářem peněz.cz, dovoluji si popřát všem lidem dobré vůle hezké svátky vánoční podarovat je dárkem- mapou, jak snížit deficit veřejných financí a jak by se zvýšila životní úroveň většiny, kterou hájím, kudy chodím. 1. Zrušit Senát (Senát je úplně zbytečná instituce odpadkový koš pro pol. mrtvoly) 2. Zrušit nebo alespoň snížit státní dotace do politiky 3. Zrušit nebo alespoň snížit výsluhy policistům a vojákům 4. Snížit počet poslanců na 73(současný počet 200 je zbytečný) 5. Snížit počet státních úředníků o 50% (současný počet 250 000 je zbytečný) 6. Snížit počet policistů o 15% 7. Snížit počet vojáků o 50% (Armáda ČR je úplně zbytečná) 8. Snížit sociální dávky pro vícečlenné rodiny, např. romy tak, aby byly omezeny celkovou dávkou a ne jako dosud se zvyšovaly na každé dítě (vzor dle Slovenska) 9. Snížit max. příjem státním zaměstnancům na max.průměrný plat (platí především pro poslance, ministry, soudce apod.) 10. Zavést progresivní daň z příjmu fyzických osob 11. Uzákonit pracovní povinnost vězňů (tím se sníží státní deficit) 12. Propustit pracující důchodce ze státních služeb, tím se sníží nezaměstnanost a státní deficit) 13. Uzákonit odvolatelnost a trestní odpovědnost politiků 14. Uzákonit majetková přiznání a prokazování způsob nabytí majetku i zpětně (běžná věc v EU) 15. Zrušit anonymní akcie (v žádné zemi EU nejsou), tím se sníží korupce 16. Stavět sociální státní byty s regulací nájemného (vzor Kanada, kde se platí nájemné max.25% z přijmu-byty by mohli stavět např. vězni) 17. Uzákonit obecné referendum 18. Ve zdravotnictví zrušit reg. poplatky, které zavedla vláda ODS (jako v Německu) 19. Pravidelně valorizovat důchody dle inflace 20. Nepřipustit pravidelné neúnosné zdražování energií 21. Zdanit hazard 22. Zákon o církevních restitucích zrušit nebo alespoň omezit(církev takový majetek nikdy nevlastnila) 23. Volit do PS pouze jeden den(ve všech zeních EU je to běžné)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Spočítejte si

l / 100km
l / 100km
Kč / l
Kč / l
km

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Jakou kartu dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Jakou kartu dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Lidl spustí obří výprodej, nabídne zboží ze skladů. Má ale podmínku

Lidl spustí obří výprodej, nabídne zboží ze skladů. Má ale podmínku

Obchodní řetězec Lidl uvolňuje místo ve svých skladech, od 12. do 21. prosince nabídne...více

Takhle vám vysajou účet. Podívejte se na triky podvodníků

Takhle vám vysajou účet. Podívejte se na triky podvodníků

Přijde e-mail, SMS, zpráva na Facebooku. Píše banka, doručovací služba nebo i finanční...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Radovan Vítek

podnikatel, CPI Group

František Janeček

producent a podnikatel

Radovan Vítek
ÚSPĚŠNOST
50,00 %

z 42 duelů
×
František Janeček
ÚSPĚŠNOST
50,00 %

z 34 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services