Tak tedy znovu: Dobrá a špatná deflace

Pavel Kohout | rubrika: Komentář | 4. 12. 2013 | 36 komentářů
Diskuze nad nešťastným a mylným krokem České národní banky – míním samozřejmě devalvaci koruny – stále trvají. Protože centrální zřejmě hodlá setrvávat v omylu ještě dlouho, slabá koruna bude mít své investiční důsledky.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

4. 12. 2013 13:44, Janek

Pane Kohoute díky. Konečně se začíná otevřeně mluvit o tom, že ČNB vzala této ekonomice jednu z posledních jistot a to je stabilní koruna. Myslím si, že reakce investorů na tak nečekaný a umělý krok, jakým byla skoková devalvace nenechala na sebe dlouho čekat. Takže kdo rychle investoval do EUR či USD, tak se jen usmívá. Ale má to samozřejmě vliv na další pokles koruny... No a místo oživení poptávky dojde tak akorát k tomu, že si lidé přiškrtí opásky a budou spořit v cizí měně. Sníží se koupěschopnost a tím i poptávka... A jestli pevná koruna tlačila firmy do vyšší produktivity práce, tak to bylo sice krvavé, ale byla nutnost se zlepšovat. Přímo životní nutnost. Jenže pokud koruna spadne někam k 28 za EUR, co bude motoremke zvýšení produktivity práce? Takže si pak akorát přečteme, jak se zvětšila mezera mezi Německem a náma a budeme zase chudší... To jsem zvědav kdy se dozvíme pravdu a motivy devalvace...

+30
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

4. 12. 2013 10:08

Trubka Eda asi nikdy nepochopi, ze pri deflaci klesaji nejen ceny, ale i platy:)

Zobrazit celé vlákno

-23
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 36 komentářů)

4. 12. 2013 16:58 | MV

:-) to je příběh smutný jak Kalouskův životopis.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

4. 12. 2013 16:53 | MV

Já teda nevím, jestli jako deflace hrozí, nehrozí, či čím vlastně hrozí, jediné co vím, že manžel dnes z banky přinesl eura nakoupená za 28,50. Celé roky euro kolem 25 kč nikomu nevadilo, spotřebitelské ceny klesly zcela logicky po tom, co vytrvale po dva roky stoupaly tu o 30 tu o 60% dle komodity (jasně, kromě elektroniky, ale tu už mám, mě zajímá cena mlíka, rohlíků a nafty). Penězovody domácností prostě vyschly, konzum se snížil na minimum a ten chleba prostě nebude dražší, protože ho za draho už nikdo nekoupí, bo na něj nemá a když koupí, nekoupí něco jiného. A jestli bude euro za 30, nic se nezmění. Jak už tu někdo psal - trh nemůžete převézt.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

4. 12. 2013 16:43 | Fredy

Nyní už je to spíše hra na to jak z toho ven. Bankéři z ČNB možná pochopili, že udělali kravinu (školáckou chybu), ale nechtějí si to přiznat, tak zatloukají. Kdo slyšel pana Tomšíka u Moravce a má alespoň základní povědomí, jak ekonomika funguje, tak se asi nestačil divit. Ten pán je relativně vzdělaný, podle titulů, ale asi jen teoreticky. Praxe mu chybí, což by, někde v nějaké malé společnosti asi nevadilo, neboť chybami se člověk učí. Ale vyzkoušet si to před celým národem a ještě to obhajovat, tak to je silná káva. Nedivím se Pavlu Kohoutovi, že to kritizuje.
Bylo tady napsáno, že se jedná buď o malou domu s panem od PPF, nebo o politické vlivy. První varianta, je dle mého, takřka nemožná, neboť by se musela, ke korupci, domluvit celá bankovní rada. Druhá varianta asi také nesedí, protože se do čela ČNB chystá pan Rusnok.
Myslím si, že je to mnohem jednodušší. Prostě rozhodnutí je školáckou chybou, kterou by profesionálové dělat neměli. Otázkou je, jak z toho ven. Kdo přinutí ČNB, aby provedla opačný postup v nákupu euro a dostala kurz na původní výši kolem 25 Kč. Obávám se, že této sebereflexe nejsou schopni a budou ekonomiku dál dusit a s tím i většinu obyvatel.
Chápu sice nezávislost ČNB, ale pochybuji, že by stejný postup zvolila v případě presidenta Klause.
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

4. 12. 2013 15:56 | Mo

Nějak tak podvědomě sledují vývoj úrokových sazeb i vývoji hospodářství v Polsku. To je dáváno za vzor jak překonává krizi. Proto mne tam udivovaly relat. učebnicové úrokové sazby. Také dnes NBP rozhodoval a s tímto výsledkem, kopirují z Pátrie: "Úrokové sazby v Polsku zůstaly stabilní i na konci roku. Centrální banka je nemění a po prosincovém jednání tak hlavní sazba setrvává na 2,50 procenta. Tento výsledek byl všeobecně očekáván. Na minulém jednání NBP prodloužila výhled pro úrokové sazby, které by měly zůstat stabilní aspoň do poloviny roku. V měnovém výboru o tom panovala shoda. Dnes na tiskové konferenci NBP s velkou pravděpodobností výhled potvrdí." Proč mám pocit že poláci to dělají lépe a že kdyby tam u nás v ČNB místo Singra seděl hloupý Honza, nadělal by méně škody.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

4. 12. 2013 15:12 | Pavel

Nemůžu si pomoci, ale já si stále myslím, že za devalvací je fakt, že se do parlamentu dostal pán vlastnící velkou část našeho potravinářského průmyslu, jehož produkty stále poučenější zákazníci odmítají kupovat, a který potřebuje omezit zahraniční konkurenci.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

4. 12. 2013 14:48 | Richard

Taky si myslím, že je pravděpodobnější ta druhá možnost. A dost mě to děsí. ČNB má být nezávislý orgán dbající nad stabilitou měny a udržující rozumnou míru inflace v okolí 2%. Tohle je útok na oba cíle. ČNB nemá dbát o ekonomiku. Tohle je úplně mimo osu. Takže můžeme jen spekulovat, co ji k tomu vedlo. Co se stane s ČR? ČNB argumentuje, že posílí vyvážející firmy. Že se sníží nezaměstnanost, protože tyto firmy naberou lidi. Jenže spoustě těch vyvážejících firem dováží suroviny. Navíc dovážející firmy budou propouštět a snižovat platy, protože jejich odbyt bude horší a příjmy z prodeje menší. Takže počet propuštěných a nově nabraných bude zhruba stejný. Jediný efekt bude růst cenové hladiny při zachování výše platů -> snížení reálné mzdy. Super. Pravdu a motivy se asi nedozvíme nikdy. Možná tak za 20 - 30 let, až budou ti, co o tom rozhodovali, dávno v penzi a u vesla někdo úplně jiný, komu to už bude úplně jedno.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

4. 12. 2013 14:43

Ano, to slyšel kdekdo. Ale je to pěkná kravina :)
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

4. 12. 2013 13:44 | Janek

Pane Kohoute díky. Konečně se začíná otevřeně mluvit o tom, že ČNB vzala této ekonomice jednu z posledních jistot a to je stabilní koruna. Myslím si, že reakce investorů na tak nečekaný a umělý krok, jakým byla skoková devalvace nenechala na sebe dlouho čekat. Takže kdo rychle investoval do EUR či USD, tak se jen usmívá. Ale má to samozřejmě vliv na další pokles koruny... No a místo oživení poptávky dojde tak akorát k tomu, že si lidé přiškrtí opásky a budou spořit v cizí měně. Sníží se koupěschopnost a tím i poptávka... A jestli pevná koruna tlačila firmy do vyšší produktivity práce, tak to bylo sice krvavé, ale byla nutnost se zlepšovat. Přímo životní nutnost. Jenže pokud koruna spadne někam k 28 za EUR, co bude motoremke zvýšení produktivity práce? Takže si pak akorát přečteme, jak se zvětšila mezera mezi Německem a náma a budeme zase chudší... To jsem zvědav kdy se dozvíme pravdu a motivy devalvace...
+30
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

4. 12. 2013 13:24 | Janek

Souhlasím, že veřejné zdůvodnění je zástupný důvod. O tom už tu mluvíme delší dobu. Ten první důvod co tu uvádíte se mi nezdá. Pokud by směnil najednou někdo mld EUR na koruny, tak by značně posílil korunu... Spíše bych chápal. kdyby si vzal v korunách úvěr, pak je směnil na EUR a následně ČNB devalvovala korunu a on měl vracet koruny. Pokud by prodal v tomto kurzu postupně EUR a splácel v CZK? tak by slušně vydělal. Což mohli udělat snadno členové bankovní rady těsně před devalvaci... Ten druhý důvod by mohl být pravděpodobnější, ale o to víc zrůdný, protože budeme vstupovat do Evropy o něco chudší než by tomu bylo v případě kurzu 1EUR=25CZK. Jisté je, že ČNB neříká pravdu, pokud zdůvodňuje devalvaci obavou o deflační spirálu. Spíše naopak, když už to vypadalo, že lidé po dlouhé nejistotě zase začnou normálně utrácet, tak dostali pecku mezi oči a znejistěli ještě více. Utrácet za zájezdy a elektroniku budou jen ti, co mají peněz nazbyt. Ti ostatní budou ještě více šetřit... No snad to nebude jako s vodou. Když se zdražila, tak lidé začali šetřit a aby neklesly penízky vodárnám, tak nekoukali jak fungovat efektivněji, ale zvedli zase cenu vody... Jj banky nám berou formou devalvace další peníze z kapes, tím sníží koupěschopnost a dál...?
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

4. 12. 2013 13:11 | jerzeeg

Pisete, ze je dobra deflace (cenova diky produktivite) a spatna deflace (uverova kontrakce).
Ja bych to spise videl takto: je dobra a prijemna deflace, ta cenova.. a pak je dobra, leciva, byt neprijemna deflace - uverova kontrakce, navrat dluhem nadrogovane ekonomiky do prirozeneho stavu.. sice bolestivy, ale dulezity proces napravy drive kvuli levnym uverum chybne alokovanych zdroju..
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

4. 12. 2013 12:38 | Richard

Já osobně jsem slyšel o dvou důvodech, proč to ČNB udělala. 1)Jistý miliardář, který kupoval jistou telefonní společnost, měl za ní zaplatit v Kč, ale peníze měl v EUR. Díky změně kurzu ušetřil několik mld Kč, o které se rozdělil s bankovní radou. Nejsou na to důkazy, jen čirá spekulace. 2) Za nedlouho se bude volit nová bankovní rada. Zeman chce EURo, pro zavedení EURa je potřeba fixovat kurz národní měny v určitém poměru. Takže ze strany bankovní rady je to takoý anální alpinismus, aby je Zeman v jejich pozicích potvrdil i na příští období. Nevěřím, že by na ČNB byli takoví dyletanti a neumětelové, že by si nedali 1+1 dohromady. Tohle jsme se učili už na obchodce (co je dobrá a co špatná inflace a jak ji poznat). Proto věřím tomu, že je to buď první možnost nebo ta druhá. Obojí je ale velice špatně.
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

4. 12. 2013 12:02 | eďa

Říkal jste to už svému primáři?
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

4. 12. 2013 12:02 | Asuncion

K té tolikrát zmiňované deflaci ve spojených státech v druhé polovině 19. století. Pokles cen byl totiž do velké míry vyvážen nárůstem poptávky.(tedy například pád cen petroleje - v důsledku Rockeffellerova rafinérského monopolu, vedl k růstu poptávky po petroleji jako zdroji světla na úkor dříve používaného verlybího tuku). Ale existuje dnes v Evropě nějaká větší skupina lidí, která nemá automobil, televizi, nebo která nejí maso (protože si ho nemůže dovolit?). Ano, například v Indii, může pokles cen mléka např. o 20% způsobit, že jej začne najednout poptávat např. dalších 150 milionů lidí. Ale v zemích OECD to podle mě není reálné. Dále by bylo dobré zminit i problémy amerických farmářů v druhé polovině 19. století. Ti měli na svoje farmy fixní hypotéky, ale tržby z prodeje portavin jim neustále klesaly. Viz. Jennings Brian, kampaň proti J.P. Morgan, Sherman Silver Act. To vše byly pokusy o devalvaci měny (v prostředí zlatého standardu). Děkuji panu Kohoutovi za otevření debaty k tomuto tématu, pojďme ale o tom debatovat věcně a slušně. Děkuji
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

4. 12. 2013 11:56 | jenda

Zkuste si znovu přečíst Engliše:...opravdovým zvýšením blahobytu, poněvadž snížení hladiny cenové není provázeno snížením hladiny důchodové. Deflace neznamená snížení platů!
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

4. 12. 2013 10:08

Trubka Eda asi nikdy nepochopi, ze pri deflaci klesaji nejen ceny, ale i platy:)
-23
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

4. 12. 2013 9:52 | eďa

Deflace je přece zhodnocování koruny a tedy možnost většího nákupu za méně peněz a častějc. Pro občany velice příznivá zpráva. Pro systém prohnilý zlodějnou, korupcí a intrikami včetně ČNB samozřejmě věc nanejvýš škodlivá, páč procentuálně méně ovládá veřejnost a také vybere méně na daních a tak i méně ukradne většině. Inflace je jen další položkou daní- příjmem parazitů , kterou platí všichni bez rozdílu.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stránka 2/2

2

Následující

Spočítejte si

Výpočet životního minima 2024

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Miloš Endrle

podnikatel, Geewa

Viktor Kožený

podnikatel a kriminálník

Miloš Endrle
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Viktor Kožený
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services