Očima expertů: Zvýšit živnostníkům zdravotní a sociální pojištění?

Ondřej Tůma | rubrika: Očima expertů | 22. 11. 2013 | 51 komentářů
Relativně nízké odvody živnostníků na zdravotní a sociální pojištění jsou trnem v oku mnoha politiků. Jak se na věc dívají předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků, zástupce odborů, ekonomové, finanční analytici a podnikatelé?

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

22. 11. 2013 16:07, MV

Dovolím si vložit příspěvek pana Resslera z diskuse na podobné téma, která tu probíhala v říjnu. Shrnul to dokonale, takže už to tady nebudu tapetovat.

.21. 10. 2013 21:28 | Boris Dressler

Naprostý nesmysl, porovnávat zaměstnance a OSVČ. Většinu života jsem byl zaměstnanec, vše mi kupovala firma, PC,kancelaářské potřeby,auto,benzín, elektřinu, topení,telefony a paušály, opravy. Poté jsem byl okolnostmi donucen, přejít na OSVČ. Dělám 2x tolik (soboty+neděle), bez ohledu na hodiny.Všichni mi hrozí vymáháním, případné škody. Dovolená (žádná (kdo by mi ji platil)), nemocenská (žádná (jenom musím platit, těm zaměstnaným), důchod (žádný (jenom musím platit), zodpovědnost (obrovská, ohrožující, celou mojí rodinu), náklady (všechny na mé triko), jsem placen stejnou částkou, ať mám náklady jakékoliv! Firmy, pro které dšlám, mi platí stejnou paušalní častku a klidně mě zavolají i dvakráte denně, nebo přijedu na hlavní část firmy cca30 Km, tam mě pošlou do jiného oddělení vzdáleného 80 Km (vždyť je to nic nestojí). Řeknete si, s tím bych praštil, ale co bych potom dělal? Na pracák nechci a firmy IT techniky berou jako OSVČ! Suma sumárům, nepolepšil jsem si, jen jsem přišel o nemocenskou, důchod, dovolenou a získal tisíce problémů s fakturací, přiznáním,gilotinou (ve formě finanční kompenzace) , pokud se někomu podaří shodit SW ve firmě. Od doby OSVČ mám mizerné spaní a rodinu skoro neznám. Jestli takto vypadá špatný parazit a zaměstnanec je ten dobrý, tak tu něco smrdí. To co zaměstnanec "platí navíc" je ve skutečnosti pouze daň pro zaměstnavatele, kterou musí platit, že zaměstnává lidi. Na pásce to má zaměstnanec, pouze aby věděl, co stojí zaměstnavatele!!
Reagovat | Citovat
Nahlásit nevhodný příspěvek

+21
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

22. 11. 2013 7:03, Jana

A ve finále si jde živnostník na sociálku pro dávky hmotné nouze, které mu v celkovém součtu dají na korunu stejnou částku jako zaměstnanci s řádným důchodem. Jenom s tím rozdílem, že si to ten zaměstnanec jaksi průběžně odvedl. Zde by pomohlo, aby OSVČ neměl v důchodu na tyto dávky nárok a staral se již dříve.

Zobrazit celé vlákno

-134
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 51 komentářů)

26. 1. 2014 0:07 | Vald

Začínal jsem podnikat po revoluci, pracoval jsem na firmě 20 let, dneska mám 70 zaměstnanců, kteří pracují místo mě a já se starám jen o koloběh peněz. Na dovolenou si zajedu kdy chci, finančně jsem zabezpečený a nějaké zvýšení odvodů mě nerozhází. Chápu podnikatele kteří začínají, ale záleží na každém, jak je schopný.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

8. 1. 2014 14:32 | MUDr. Stehlík Josef

Přesně, i kdybyste nechtěl. Sestro, podejte mi ty kleště!
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

8. 1. 2014 0:22 | Richard

Jsem živnostníkem a je velice pravděpodobné, že na pojistném odvádím více než 90% občanů tohoto státu, což znamená, že mám dostávat také více třeba zdravotní péče...?
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 1. 2014 23:10

Ruka je srdci. Vzhledem k podmínkám bank na úvěry jsem spíš nucen nedat do nákladů skoro nic, aby mě při žádání o úvěr neodmítli, jako protože málo vydělávám. Takže jsem vynechal internet, mobil nebo investice do výrobních prostředků. Nechal jsem tam jen provozovnu. Je to nastaveno blbě s těmi minimálními zálohami a slevami na osobu. Já bych byl klidně pro větší přímou úměru zisku. Ale danit nevydělané peníze je horší než desátek ve středověku. Je to jen alibizmus státu, který je líný důsledně vybrat a kontrolovat odvody. Tak musejí ti poctiví zaplatit ztráty způsobené těmi nepoctivými.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 12. 2013 12:15 | Honza

Kde jste přišla na to, že živnostník si jde na úřad pro dávku v hmotné nouzi? To bych nejprve musel živnost pozastavit a nahlásit se na úřad jako nezaměstnaný. Jinak na mě úřady hází bobka a akorát natahujou ruku. A nezajímá je, zda sem si za rok vydělal 100 nebo 10 tisíc. Sociální a zdravotní musím odvádět tak jako tak. Tak co tu plácáte o živnostníkovi na podpoře?
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 12. 2013 16:01 | Jiří

Ale vždyť Schwarzsystém je zakázaný, ale nikdo to pořádně nekontroluje a proč by ho živnostníci nevyužívali, když je pro ně výhodný. Ano je potřeba jej odstranit a to tím, že se srovnají odvody, pak ztratí smysl. Ruku na srdce živnostníci, kdo z vás si do nákladů nedá vše co je možné i když to nepoužil na podnikání, jen proto, aby státu nemusel odvádět takové daně a odvody. Veškerá situace proč jsou na tom drobní živnostníci tak špatně, že by je zvýšení odvodů zlikvidovalo, pramení ze stavu naší ekonomiky. Zaměstnanci a ostatní pracující si nevydělají dost na to, aby mohli živnostníkům dát vydělat přesto, že okolo je práce dost a dost, ale chybí jen ty peníze na zaplacení. Ty asi leží mrtvé na účtech těch, kteří náš stát rozkrádají.
+12
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 12. 2013 15:41 | Jirka

Vypatlanec Vám na to odpovídá, asi jste pořádně nečetl co paní v příspěvku píše a píše to, že radši bude podnikat za 5 000,- (takže to je čistý zisk, bez placení nájmu za bydlení), než se nechat zaměstnat a nechat se ovládat někým jiným, Já jsem zaměstnanec a není to jednoduché, takovej zápřah se někdy nedá vydržet, je to na psychiku, ale vydělám alespoň na to, že poplatím nutné poplatky a ještě mi zbyde na to abychom se alespoň najedli, na nic jiného nezbývá (dovolená u moře, návštěva kina, restaurace apod. na to není). Za 5 000,- bych nezaplatil ani ten nájem, to máte pravdu a proto té paní věřit nemohu.
P.S. Je mi líto, že se lidi neumějí vyjadřovat slušně, asi se domnívají, že když na ně není vidět, tak mohou psát vulgárně a urážlivě, svědčí to o jejich úrovni a to se týká bohužel i vás.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 11. 2013 12:22 | V.Mlich

Jediný Petr Mach správně konstatuje, že pokud je nějaký rozdíl mezi zaměstnanci a živnostníky, měl by se korigovat snížením na straně ZAMĚSTNANCŮ. Ale ani on neuvedl, že nemusí jít jen o snížení sazby, svoje by udělalo i třeba odstranění minimální mzdy - ta deformuje výpočet průměrného odvodu, protože část těch, co minimální mzdu nevydělají, místo na pracáku se zkusí živit sami. A když mají malý příjem, logicky z něj i méně odvádějí. A zaměstnanci by taky měli mít možnost neplatit nemocenské, jen důchodové, jako OSVČ.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

25. 11. 2013 11:23

Tak jsem si dneska vyjel odvody zaměstnanců do soc a zdravotního pojištění při platu 18 000,- Kč hrubého. Nepochopil jsem ty křiklouny různě po internetu v diskusích. To co mi vyšlo, si zaměstnanec za rok vybere zpět na léčení bolístek, veskrze stačí 2 odborná vyšetření za rok a vklad do zdrav. pojištění je vynulován a sociálních příspěvcích, veskrze 1 dovolená vcelku a pár marodění vynuluje vklad do soc. pojištění. Pokud odečtu příspěvek zamestnavatele, tedy většinou živnostníka, tak zaměstnanec odvede mnohem míň než živnostník i když hradí jen základní sazby. Kalkulace je rodina s jedním zdravým dítětem - studentem. Proč ze sebe ti diskutéři dělají hlupáky nechápu.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

25. 11. 2013 9:40 | Karel Marz

V první řadě je třeba odlišit živnostníky a scwarzsystém. Pokud někomu vadí schwarzsystém, ať se zasadí o jeho zrušení a zákaz. Skuteční živnostníci mají mnohdy co dělat, aby zaplatili to, co musí platit nyní. Pokud někomu vadí, že se živnostníci pořád ještě snaží živit se sami a nejdou na pracák, ať jim zvýší odvody.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 11. 2013 18:24 | jezevec

zajímavý názor vypatlance - prej za 5000 by nikdo nepodnikal. a co když pani teprve začíná? a co když se stará o dítě nebo o prarodiče a má čas "podnikat" jen hodinu denně? a co když víc práce prostě v daném místě není? mimochodem - pokud někdo má mzdu kolem průměru a platí z toho 5-7 tisíc nájem, zbyde u na živobytí i méně než 5000, a musí z toho vyžít - takže pokud někdo bydlí ve svém nebo u přítele, tak mu zisk 5000/měsíčně přináší nadprůměrný standard. blbě se to ovem závidí, žeano.
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 11. 2013 23:34 | Jiří

A co najít určité optimum mezi živnostníky a zaměstnanci, jedněm zvýšit a druhým snížit, aby statní kasa zůstala stejně "plná". Může mi někdo vysvětlit proč zaměstnavatelé odvádějí část soc. a zdr. pojištění za zaměstnance (vypadá to jako trest pro zaměstnavatele, že vytvořil nové prac. místo nebo má stat radši nezaměstnaného než daňového poplatníka???)? Co kdyby se superhrubá mzda stala hrubou, vždyť to jsou tak jako tak mzdové náklady, zaměstnanec by si to odváděl všechno sám a zaměstnavatel dostal nějakou daňovou úlevu za vytvoření nového pracovního místa.
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 11. 2013 23:25 | Jirka

To nemůžete myslet vážně za 5 000,- by nepodnikal snad nikdo a nebo váš partner vydělává tolik, že vás klidně nechá dělat to co vás baví, nezlobte se ale to vám věřit nemůžu.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 11. 2013 22:25 | Jaroslav Novák

Chci upozornit na ještě jedno nebezpečí do budoucna z nízkých odvodů na sociální a zdravotní pojištění u živnostníků. Nízké odvody kromě jiného znamenají v budoucnu velmi nízké důchody. Z toho důvodu se dostanou pod hranici chudoby a stát jim bude vyplácet různé dávky na zmírnění jejich finanční tísně a to po velmi dlouhou dobu. Proto se domnívám, že by jejich odvody měli být srovnatelné s odvody zaměstnanců. Není důvod aby jedna skupina lidí doplácela v budoucnu na druhou.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 11. 2013 15:59 | Roger

///Proč tedy ty b*bečku, když není podnikání výhodnější než zaměstnání, se nenechá většina podnikatelů radějí zaměstnat jako zaměstnanci.
Tady je ukázka typicky id*otského způsobu používání mozku (= vysoce snížené IQ). Nic není jednoznačně výhodnější, což daný Petr, soudě podle jeho otázky, vůbec nepochopil. Každé má své pro a své proti. Je to otázkou preferencí jednotlivých lidí. V ideálním případě by se polovina živila podnikáním a druhá polovina rolí zaměstnance. Přesný přehled nemám, ale skoro bych dal ruku do ohně, že je mnohem více zaměstnanců, a tedy člověk (pokud bude myslet hlavou a ne svou lenivostí, strachem a pohodlností) musí nutně dojít z závěru, že by se buď nemělo měnit nic, nebo zvýhodnit živnostníky, jelikož to pro většinu lidí není preferovaná volba.
Bohužel reálně to funguje tak, že ti neschopní budou ostatním nadávat do b*bečků, sami si vyberou taky to pro ně výhodnější, ale zároveň budou chtít mít všechny výhody i té druhé možnosti. Jak se tomu říká? Vyčůr....ost?? Nebo jinak?
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 11. 2013 10:47

Tohle nějak nechápu, proč by se měl živnostník na rok stát zaměstnancem?. Jestli dobře vnímám diskuse napříč celým internetem na téma živnostník - parazit. Tak živnostníci si nestěžují a nikomu nezávidí, jen reagují na stupidní příspěvky některých, podotýkám některých lidí co jen navštěvují zaměstnání. Kdyby jste napsal, že zaměstnanec by si měl povinně vyzkoušet rok žít, pracovat jako OSVČ, tak to beru. Obvzláště ti kecalové. Já a dost mých známých živnostníků, jsme ze systému nevyčerpali od roku 90 - 91 ani korunu, jen platíme a to POVINNĚ, ať vyděláme nebo ne. Na dítě jsem nedostal ani kačku neb jsem tenkrát o pár korun přesáhl nějaký stupidní limit, když firma skomírala, půl roku jsem jen otáčel peníze, platil ten slavný systém pojištění, zbývalo jen na jídlo, nikdy jsem nepožádal o korunu příspěvku a pak tady čtu stupidity nějakého nemakačenka, že zneužíváme systém? To, že se ozveme není závist, jen pouhá reakce, lepší by asi bylo vůbec na stupidity nereagovat, jenže to by ti mnozí brali asi tak, že uznáváme napadající články. Samozřejmě uznávám, že mnozí OSVČ zneužívají systém, ale to nejsou živnostníci, ti jen chodí do práce na 8 hodin od firmy k firmě a tady je třeba rozlišovat. Ti také nehnou rukou po 16 hodině a o sobotách,nedělích. Tam také nechápu dańové úlevy ve formě paušálů, také nechápu proč nemusí vést účetnictví. Pochopil bych to na dva tři roky než se chytne, možná to tak i původně bylo myšleno, jen se tonějak vymklo vládám z ruky. Nicméně můj názor je, že není třeba zvyšovat žádné daně a pojištění, je třeba řádně hospodařit s vybranými penězi. Je docela zarážející, když se dočtete v příspěvku v diskusi, že panička s dítětem musela zrušit rodinnou dovolenou u moře neboť jim nedošly včas příspěvky od státu, jiná rodina pobírá celkově na příspěvcích 30 tisíc, na vlastní oči vidím v jednom rodinném centru, že maminky kupují svačinku (dětskou výživu) dětem za 45,- Kč, když z krámu si ji může přinést za dvacku, že během návštěvy v tom centru každý druhý den nechá 200 - 250,- Kč za kraviny, proč by měly hospodařit s penězi které vydělá manžel, když se ještě k tomu řádně otelí stát. Netvrdím, že na tom tak dobře jsou všechny rodiny, ale tady jsou asi jen ty které se mají dobře za pomoci státu. A tady dám ještě perličku, v rámci OS Srdce dětem jsem nabídli k proději magnetky s motivy zvířátek, výtěžek jde na pomoc těžce nemocných dětí. Kolik myslíte, že bylo prodáno těch magnetek? Já vám napovím, ani jedna. Smutné, že. Maminky svou pomocnou ruku pro jiné děti nezvedly. Proč je tedy nutné tak plnými hrstmi rozhazovat, proč mám já hradit povinně někomu, kdo ve skutečnosti tak zase nuzotou netrpí. Mám ve vzdáleném příbuzenstvu dva lemply, ti nehnou rukou, jen berou od státu a když se jich zeptáte, proč odmítl práci, jejich odpověď je, že se to nevyplatí, raději bere bezpracně peníze od státu. Ano souhlasím s vyšší daní, s vyšími poplatky, ale pouze za předpokladu, že stát bude řádně hospodařit s vybranými penězi. Ne tak jako dosud rozhazoval a za každou cenu vždy vše prošustroval a co hořší, že ještě navíc zadlužoval.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 11. 2013 5:57 | důchodce

Nejlepším řešením by bylo, kdyby si to oba "nesvářené" tábory, třeba na jeden rok, navzájem vyměnily. Věřím tomu, že by pak obě skupiny změnily názor a uznaly, že tahle pře je jen nesmyslem, který nahrává pouze politikům a dobře placeným odborářským bossům. Pravdu mají ti, co tuto diskuzi odmítají s tím, že se zde míchají hrušky s jablky, doprovázené závistí a nepochopením.
Když už by se měli zástupci jedněch a druhých na něčem shodnout, tak by to mělo být na snížení, či zrušení daní z příjmů. Což by se samozřejmě nelíbilo politikům.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 11. 2013 13:50 | lenka

Jenom bych chtěla napsat o své konkrétní situaci. Jsem živnostník a momentálně jsem doma s dítětem. Když jsem měla odejít na mateřskou, tak jsem zjistila, že abych dostávala půl roku nějaké peníze (klasickou mateřskou), tak bych měla státu odvést (během předchozích 12ti měsíců) pomalu 2x tolik, než bych následně dostala - tohle zaměstnanec nikdy nezažije a je to na hlavu postavené. Kromě toho, jako živnostník nemůžu zůstat doma bez toho, abych zajistila provoz své živnosti. Takže jako kameník jsem s kočárkem stejně v mrazu brouzdala po hřbitovech. Nyní už mi rodičovská skončila, ale protože dceru nevzali zatím ve 2letech do školky, musím s ní být doma. Samozřejmě každý měsíc musím zaplatit sociální a zdravotní, nájem dílny atd (dohromady asi 15tis.), které si musím vydělat - díky tomu, že jsem živnostník ale můžu pracovat v noci, o svátcích a prostě vždycky, když dceru pohlídá přítel. V tom jsou zaměstnanci v nevýhodě - když se jim zachce jít do práce třeba ve 3 ráno (takového zaměstnance ale neznám). Pokud bych chtěla pohodlný život a nechat se neustále někým ovládat, tak se samozřejmě nechám zaměstnat. Ale mě moje práce baví a dělám ji i za cenu toho, že můj čistý měsíční příjem se pohybuje kolem 5000,-. A pokud by někdo zvýšil odvody, tak se na to můžu vy.... a stát přijde o dalšího poctivého pracovníka.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 11. 2013 13:02 | Petr

Proč tedy ty b*bečku, když není podnikání výhodnější než zaměstnání, se nenechá většina podnikatelů radějí zaměstnat jako zaměstnanci.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 11. 2013 11:31 | Jan57

Já vím, ale nedalo mi to abych se neozval.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Stránka 1/3

Předchozí

1

Spočítejte si

Výpočet čisté mzdy 2024

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Miroslav Motejlek

ekonomický žurnalista

Jaroslav Zavadil

politik a odborář

Miroslav Motejlek
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Jaroslav Zavadil
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 2 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services