Očima expertů: Wywłaszczenie! Polsko chce penzijním fondům zkonfiskovat dluhopisy

Nebýt to tak vážná věc, byl by to dobrý důvod ke slovním hrátkám. Premiér Tusk přišel s nápadem zestátnit – státní dluhopisy. Přesněji bondy polské vlády, které tvoří víc než polovinu aktiv tamějších soukromých důchodových fondů. Znárodňování by ovšem mělo dopad nejen na pověst Polska, ale také na důvěryhodnost penzijních reforem ve střední a východní Evropě vůbec. Co si o tom myslí zástupci českých penzijních společností, ekonomové a finanční analytici?

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

22. 9. 2013 7:56, Vít Suchý

Pozor, pane prezidente Svobodo,
nechytejte se za imaginární berličku toho, že je peněz ve II. pilíři málo a že je to ten pravý důvod, proč to nikomu nestojí za zrušení a neodvádějte pozornost od jádra problému. A propos – vaše úvaha, že by někdo chtěl vyvlastnit i ona 2%, co dávají účastnící ze svého – promiňte, to je rétorika dopisovatele nedělního bulvárního plátku. Ale pokud to zazní z úst prezidenta asociace penzijních společností, tak nevím, co více dodat.

Podle mého názoru hlavní problém státem regulovaných a ovládaných pilířů tkví v tom, že jak v ČR, tak i v ostatních postsocialistických státech se jedná jen o politický projekt se všemi důsledky - tj. nedá se ani hovořit o teoretické nebo vzdálené existenci rizika, ale o jistotě, že budou často státem zásadně a opakovaně upravované a jistě ne ve prospěch klientů ( paralelu také již máme - viz poněkud nešťastný projekt čs. penzijního připojištění, který na trhu nevydržel ani pro jednu generaci střadatelů, stát v něm nechal zkrachovat víc jak čtvrtinu fondů,často včetně peněz klientů, opakovaně jednostranně jej upravoval až jej „zasekl“ úplně )… a účastník se tak nedobrovolně stává vazalem budoucích nekompetentních politických rozhodnutí, často ovlivněných jen délkou volebního období.

A právě naopak proti tomu, co se snažíte ze své pozice tvrdit vy, tvrdím já, že současná situace II. pilířů ve všech zmíněných postsocialistických státech je tím drsným, leč pravým a reálným výrazem politického řešení penzijní otázky.

Všichni vaši kolegové a sympatizanti možná cíleně, možná až naivně zapomínají na to, že zmíněné postsocialistické regiony se ještě bůhví jak dlouho budou potýkat s politickými turbulencemi bez ohledu na prospěch voličů, to je bohužel standardní praxe. Takže co můžeme reálně u nás čekat ? Vládu Mirka Dušína ???

Není tu ani prostor k popisování legislativních zmetků, které se s českým II. pilířem táhnou, není tu ani prostor k popisování i jiných zásadních problémů typu neexistence smluvních podmínek, neúplnosti produktového balíčku atd.,atd., o tom se diskutovalo opakovaně už jinde.

Nicméně v tomto širším kontextu si dovolím posoudit i v ČR II. pilíř jen jako další nešťastný experiment, který po zrušení jeho účastníkům jako jediný reálně odhadnutelný výsledek přinese to, že jim zkrátí dobu, která jim zbývá k zajištění jejich penze a kterou „vyplácají“ v tomto projektu. Analogicky něco podobného jako nechtěné použití metody Járy Cimrmana hledání slepých uliček, že tudy cesta nevede.

+24
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

20. 9. 2013 15:20, Pavel

Mýlíte se pane Cihláři. Nastavení našeho II. pilíře nebylo nešťastné, ale prozíravé.Princip dobrovolnosti jsem u Nečasovy vlády velmi oceňoval. Kdyby nebylo zcela otevřeného vyhrožování Sobotky, že druhý pilíř zruší jakmile se dostane k moci bylo by jistě těch účastníků více než současných 80 tis. Ne každý si to může dovolit, ne každý poskytuje své peníze cizím lidem. Takto je sousto natolik bezvýznamné, že znárodnění nemá ekonomický smysl a stejně jako u s-kart půjde jen o propagadistický krok levice.

-1
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 28 komentářů)

15. 9. 2016 13:04 | Heller

Panu Svobodovi z ČSOB bych položil tuto otázku: "Jinými slovy, kdyby tam byla dostatečně velká suma, tak by krádež za ni stála?????"
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

26. 9. 2013 10:56 | Igor

Ja sem s Polsko, u nas se mluvi na Rostowskiego i Tuska "Pinokio", klamcy ktery chcou nam zabrat nase peneze i to je pravda.
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

26. 9. 2013 10:28 | Češi - DĚKUJEME

Češi - DĚKUJEME, ŽE NAKONEC některých zemích viděl, co se děje v Polsku! Co dělá polské vlády svých občanů a jak je to okrádání předstírat, že se nic neděje a všechno je v pořádku!
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 9. 2013 19:10

Housková, to jste si Fredyho asi spletla s eďou, pač, co popisujete, sedí na něj :)
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 9. 2013 16:02 | Fredy

Citace - housková / 22.09.2013 08:03

vy jste stále ten zatrpklý starší pán, co všude píšete, jak všichni kradou ? A nechtěl byste veřejnosti říci, jak má každý za 500,- měsíčně nakupovat pozemky ?
Pokud se jen nudíte, tak sem nepište, nebo když jste tak chytrý, tak se místo 10 let dopisování na netu vrhněte do politiky a změňte už konečně svět...
Kdybyste pořádně četla, co píši, tak byste řešení našla.
Musím ale dodat, že je to fuška, hodně přemýšlení, velký kus odvahy, mnoho rizika a odříkání, vytrvalost a také kus štěstí. Nic pro ty, kteří hledají řešení u politiků .....
PS: Svobodný internet je i o tom, že nemusíte mé příspěvky číst a ani Vás nikdo není se jimi řídit, či dokonce na ně reagovat.... PSS: Než dávat 500 Kč na penzijní připojištění, tak to je raději propijte, neboť zhodnocení, včetně státních podpor, je nižší, než inflace. Za to se, v důchodu, moc nerozšoupnete....
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

22. 9. 2013 10:30

500 Kč měsíčně na rádoby penzijní spoření, to jsou naprosto vyhozené prachy.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

22. 9. 2013 8:03 | housková

vy jste stále ten zatrpklý starší pán, co všude píšete, jak všichni kradou ? A nechtěl byste veřejnosti říci, jak má každý za 500,- měsíčně nakupovat pozemky ?
Pokud se jen nudíte, tak sem nepište, nebo když jste tak chytrý, tak se místo 10 let dopisování na netu vrhněte do politiky a změňte už konečně svět...
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

22. 9. 2013 7:56 | Vít Suchý

Pozor, pane prezidente Svobodo, nechytejte se za imaginární berličku toho, že je peněz ve II. pilíři málo a že je to ten pravý důvod, proč to nikomu nestojí za zrušení a neodvádějte pozornost od jádra problému. A propos – vaše úvaha, že by někdo chtěl vyvlastnit i ona 2%, co dávají účastnící ze svého – promiňte, to je rétorika dopisovatele nedělního bulvárního plátku. Ale pokud to zazní z úst prezidenta asociace penzijních společností, tak nevím, co více dodat.
Podle mého názoru hlavní problém státem regulovaných a ovládaných pilířů tkví v tom, že jak v ČR, tak i v ostatních postsocialistických státech se jedná jen o politický projekt se všemi důsledky - tj. nedá se ani hovořit o teoretické nebo vzdálené existenci rizika, ale o jistotě, že budou často státem zásadně a opakovaně upravované a jistě ne ve prospěch klientů ( paralelu také již máme - viz poněkud nešťastný projekt čs. penzijního připojištění, který na trhu nevydržel ani pro jednu generaci střadatelů, stát v něm nechal zkrachovat víc jak čtvrtinu fondů,často včetně peněz klientů, opakovaně jednostranně jej upravoval až jej „zasekl“ úplně )… a účastník se tak nedobrovolně stává vazalem budoucích nekompetentních politických rozhodnutí, často ovlivněných jen délkou volebního období.
A právě naopak proti tomu, co se snažíte ze své pozice tvrdit vy, tvrdím já, že současná situace II. pilířů ve všech zmíněných postsocialistických státech je tím drsným, leč pravým a reálným výrazem politického řešení penzijní otázky.
Všichni vaši kolegové a sympatizanti možná cíleně, možná až naivně zapomínají na to, že zmíněné postsocialistické regiony se ještě bůhví jak dlouho budou potýkat s politickými turbulencemi bez ohledu na prospěch voličů, to je bohužel standardní praxe. Takže co můžeme reálně u nás čekat ? Vládu Mirka Dušína ???
Není tu ani prostor k popisování legislativních zmetků, které se s českým II. pilířem táhnou, není tu ani prostor k popisování i jiných zásadních problémů typu neexistence smluvních podmínek, neúplnosti produktového balíčku atd.,atd., o tom se diskutovalo opakovaně už jinde.
Nicméně v tomto širším kontextu si dovolím posoudit i v ČR II. pilíř jen jako další nešťastný experiment, který po zrušení jeho účastníkům jako jediný reálně odhadnutelný výsledek přinese to, že jim zkrátí dobu, která jim zbývá k zajištění jejich penze a kterou „vyplácají“ v tomto projektu. Analogicky něco podobného jako nechtěné použití metody Járy Cimrmana hledání slepých uliček, že tudy cesta nevede.
+24
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

21. 9. 2013 19:54 | eďa

Evropský institut vedoucí ke změně : http://www.youtube.com/watch?v=cmcse8uDfA8#t=167
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

20. 9. 2013 23:28 | Supa

poslal bych všechny politiky,právníky ,soudce a ekonomy makat do dolu, do Paskova a pak ho zavřít a ztratit klíče
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

20. 9. 2013 20:18 | Fredy

Citace - eďa / 20.09.2013 19:38

Víte , co mi nejde do hlavy? Když jsem psal v podstatě to samé, co vy teď, tak jste se mohl zbláznit, jak jste nesouhlasil a ejhle, uběhne pár měsíců a vy mě přímo citujete. Řekněte mi, neuhodil ste se do hlavy ?
Vy jste měl dnes vtipnou kaši? ..... :)
To, co jsem psal výše, z velké části propaguji na internetu již mnoho let. Už od doby, kdy začaly první finanční servery, jako fincentrum.cz i zdejší stránky. Říkám tomu racionální budoucnost. To vy jste ještě nevěděl, co internet je.... :)
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 9. 2013 19:38 | eďa

Víte , co mi nejde do hlavy? Když jsem psal v podstatě to samé, co vy teď, tak jste se mohl zbláznit, jak jste nesouhlasil a ejhle, uběhne pár měsíců a vy mě přímo citujete. Řekněte mi, neuhodil ste se do hlavy ?
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 9. 2013 16:56 | Fredy

Máte pravdu. Jenže dnes se těžko najdou politici, kteří by skutečně zredukovali státní aparát na minimum, snížili zadlužení a daně a vše nechali na nás, jak s tím budeme hospodařit. Něco takového je doménou skutečné pravicové strany, která u nás zatím chybí. V dnešní době by ovšem neměla šanci vládnout a možná se ani dostat do parlamentu. Dnes je skoro více těch, kteří jsou závislí na státních penězích a ti si beránka "otřes se" zařezávat nebudou.
Jediným řešením je se pomalu odstřihnout od státní nabídky/pomoci a začít být soběstačný. Připravit se na to, že časem dojdou peníze na ty různé sociální dávky, později možná i na důchody, tedy na jejich postupné snižování, doprovázené zvyšováním věku odchodu do důchodu.
Za nerozumné řešení považuji spoření, do státem podporovaných, penzijních fondů (je jedno, zda 2, či 3 pilíře) ani do životního pojištění. Většina těchto společností vlastní státní dluhopisy, což vidím jako velký problém do budoucna.
Jak z toho ven? Tady je každá dobrá rada drahá. Nabízí se investice do dětí, do vlastního vzdělání, nemovitosti, ale, pokud je to možné, tak geograficky diverzifikovat.....
Možná není špatné si pořídit nějaké pozemky a naučit se hospodařit, alespoň pro vlastní obživu a přebytky mít připravené na směnu s těmi, kteří nabízí něco jiného, potřebného. Dnes to zní možná utopicky, možná příliš pesimisticky, ale ....
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 9. 2013 16:48 | lukojl

Státní bankrot. Tak se myslím říká tomu, když stát řekne: Měli jste dluhopisy? Nejsou, milánkové, nazdar.-
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 9. 2013 16:20 | eďa

Milý příteli,
snažím se Vám pomoci vylézt z bahna, ve kterém jste uvízl jako osel. Místo toho, abyste zachoval klid a odhodil náklad, tak s sebou mrskáte, abyste se co nejdřív utopil. No, jak myslíte, je to Vaše volba.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 9. 2013 16:16 | jp

Eďa: pokud vím, tak největší stupidity (a tím pádem i z vlastní hlavy), tady většinou píšete Vy sám :)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 9. 2013 16:04 | eďa

Milý příteli,
za všechno utrpení lidstava mohou peníze, resp. jejich funkce multiplikačního efektu, když dohromady se to celé svinstvo nazývá bankovnictvím částečných rezerv. Prosím pěkně, nastudujete si multiplikační efekt a věřte mi, že už tu nebudete dále plácat ty své vyčtené pitomosti. Klaním se.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 9. 2013 15:59 | eďa

Drahý D. spořit vůbec nemá žádný smysl. Proto užívejte, dokud můžete.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 9. 2013 15:43 | Dvořák

No, aby vůbec ten penzijní fond (II.pilíř) mohl efektivně investovat, tak by musel KAŽDÝ penzijní fond mít minimálně 80 tisís klientů (tč.je 6 penziních spol. takže by museli mít cca kolem půl milionu klientů a né ubohých 80000, což je zhruba nějakých 13300 na jednu penzijní společnost). Jinak ať si každý spoří jak chce, ale ať nevytahuje peníze z průběžného systému.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 9. 2013 15:31 | jp

To opravdu ukazuje, kam jsou politici schopni zajít. Celá problematika je však mnohem širší a je jen vyústěním života na dluh, z kterého jsou placeny sliby. Když peníze na ně dojdou, přikročuje se k "nestandardním" opatřením. Politik potřebuje být zvolen, a proto slibuje. Co bude později, jej nezajímá. Rozdíl mezi politikem a státníkem? Státník myslí na příští generace, politik na příští volby. Dokud budou lidé slyšet na sliby a nebudou politiky tlačit do rozumného hospodaření (například uzákoněním vyrovnaného rozpočtu), nic se nezmění, resp. alternativou je padnout na hubu, kam nekontrolovaný život na dluh vede. Bohužel prakticky po celém světě je rozehrána dluhová hra, která asi neskončí dobře. Polsko znárodňuje důchody, na Kypru se konfiskovaly úspory. Vše je výsledkem života nad poměry a neochotou (kvůli zvolení) udělat správná opatření – škrtat, zeštíhlit stát a utrácet jen tolik, na kolik máme.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stránka 1/2

Předchozí

1

Spočítejte si

Výpočet životního minima 2024

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Jan Kalvoda

advokát a exministr

Petr Šourek

mediátor a podnikatel, Corrupt Tour

Jan Kalvoda
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Petr Šourek
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services