Spotřeba se nesmí zastavit! Každé zboží má naprogramovanou smrt

Prvně zapnete nový notebook – drahý kousek, možná jediná extravagance, již jste svému vcelku skromnému životu dopřáli. Připojíte tiskárnu, právě vybalenou z originální krabice. A postavíte na kávu – v čerstvě pořízeném kávovaru. Neslyšitelné odtikávání jepičích životů tří přístrojů začíná. Konstruktéři jim předprogramovali smrt. Co si o tom myslíte?

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

3. 5. 2013 16:40, Jirka

No v jistém smyslu máte pravdu - ale jen částečně. Co např. takové čipy v tiskárnách, které Vám dovolí vytisknout 1500 kopií a šmytec? A kmitáte do obchodu pro nový čip (v lepším případě) a nebo rovnou pro celou cartridge (v horším případě). To nemá z kvalitou či nekvalitou vlastního výrobku nic společného.
Nebo baterie do notebooků (jak jsem psal výše). Po určité době vám baterie odejde, prostě nefunguje, ale když ji vykucháte, tak všechny články v baterii jsou naprosto v pořádku a plně funkční. Již pár baterií jsem takto vykuchal a výsledek je vždy stejný. Takže kurvítka tam jsou a ne že ne.

Zobrazit celé vlákno

+100
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

1. 6. 2013 4:38, luke

Pro me jste pokriveny mrzacek.

Zobrazit celé vlákno

-44
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 59 komentářů)

5. 5. 2013 20:17 | Mazal

Apple jsem doma ještě neměl. Ale nejlépe jsem e s tímto fenoménem setkal u LG. Jak automatická pračka, tak LCD monitor přestali fungovat chvilku po záruce. Problém byl v tom, že je velmi těžké sehnat náhradní díl a záruční reklamace (jak mi řekl obchodník) jsou u těchto výrobků také problematické.
+35
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

5. 5. 2013 16:37 | czhunter

A teď si představte, že člověk má také omezenou životnost. 150 let maximálně. Ale má v sobě pár "kurvítek", které mu ji můžou výrazně zkrátit. Některé součástky jsou dimenzované tak tak na provozní zátěž (srdce), jiné naopak předimenzované, avšak polofunkční (mozek). Někdy dojde k silnému mechanickému poškození třeba o přední nárazník autobusu. Záruku vám nikdo nedá. Co s tím budeme dělat? Kde si stěžovat? Který úřad nám pomůže?
-13
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

4. 5. 2013 1:47 | Martin Zikeš

Nejedná se jenom a pouze o elektrospotřebiče (PC, mobily, TV apod), kde by si člověk řekl, že je to ještě "za pakatel". Horší je to ale u podstatně dražších věcí, jako je automobil. Mám fabii, u níž velmi krátce po uplynutí garance se podělal posilovač řízení (prý to byla jedna výrobní série dodavatele) a oprava mě stála cca 25 tisíc. Také tímto způsobem se navyšuje odbyt nových automobilů. Myslím si, že do aut se montují všelijaká kurvítka, aby ve finále majitel auta došel k závěru, že náklady na všelijaké opravy jsou vyšší než nové auto. Ale kdo si může dovolit si pravidelně (po zhruba pěti šesti letech) kupovat nové auto?
-10
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

4. 5. 2013 0:22 | kdosi z ulice

Je to pravda. Zkuste si nechat navrhnout jakoukoliv elektroniku tam někde na východě. První dotaz tamějších konstruktérů bude: "Jak dlouho to má fungovat?". Stačí?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 5. 2013 16:40 | Jirka

No v jistém smyslu máte pravdu - ale jen částečně. Co např. takové čipy v tiskárnách, které Vám dovolí vytisknout 1500 kopií a šmytec? A kmitáte do obchodu pro nový čip (v lepším případě) a nebo rovnou pro celou cartridge (v horším případě). To nemá z kvalitou či nekvalitou vlastního výrobku nic společného. Nebo baterie do notebooků (jak jsem psal výše). Po určité době vám baterie odejde, prostě nefunguje, ale když ji vykucháte, tak všechny články v baterii jsou naprosto v pořádku a plně funkční. Již pár baterií jsem takto vykuchal a výsledek je vždy stejný. Takže kurvítka tam jsou a ne že ne.
+100
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 5. 2013 16:36 | Jirka

Jsou výrobci a výrobci. Malý lokální výrobce si nemůže dovolit vyrábět šmejdy, protože se to rychle roznese mezi lidmi a má po kšeftě. Velkým nadnárodním korporacím je to ale u prd... - prostě když to nekoupí jeden tak to koupí druhý, koupěchtivých lidí je na světě hafo a navíc když to je tak levné, protože velký výrobce dokáže cenu patřičně srazit.
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 5. 2013 15:23 | Lopatol

Takže nakonec je to jako s těma shnilejma "salámama"? Když oni to lidi chtěj levný... Hele, jistě na tom je kus pravdy, ale stejně se mi víc cche blít z těch, který to lidem prodávají než z těch, který si tou kupujou.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 5. 2013 14:41 | Petr

V podobném duchu je i německý dokument Bulb fiction. Tentokrát právě o úsporných žárovkách. DOPORUČUJI.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 5. 2013 11:48 | oldshark

Umělá životnost je asi nejvíce vidět v IT. Většina výrobců tiskáren má v náplních a pod. zabudované čipy které napočítávají počet po kterém zařízení ohlásí chybu ( došel toner,válec a pod.) bez vazby na realitu. Životnost skončí i když je např. válec ještě v pořádku. U toneru navíc čip zajištuje že si nedoplníte jen toner který stojí pár korun, ale musíte koupit celou kazetu samozdřejmě výrazně dráž. Nedávno jsem zašel do značkové prodejny koupit novou baterii do videokamery. V obchodě se mi vysmáli "pane tento typ kamery se už 3 roky nevyrábí, k tomu baterii už nejsou" . Kamera jinak funguje a mě dostačuje. Když jsem se pokusil nechat repasovat baterii,také jsem pohořel. Baterie obsahuje čip který odpočítává počet nabití a pak prostě baterii odstavý nezávisle na stavu článků a zároven znemožnuje výměnu článků baterie. Takže funkční kameru vyhodit.
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 5. 2013 23:42 | Tomáš

Kurvítka.... Po pravdě je to trošku jinak. Pracuju jako vedoucí servisu v jedné nejmenované velmi známé firmě s profesionální technikou. Prostě jde na trh nový výrobek a snaha je jediná, co nejvíce funkcí za co nejnižší cenu. Tedy se udělá poměrně chytrý a funkční prototip a teď se shánějí dodavatelé co dodají dané součástky za co nejnižší cenu. No a ty se vyberou a začne se vyrábět. Protože nejlevnější je nejmenší, součástky pracují na hranici své funkce a jsou tak malé, že je již nelze měnit a mění se pouze celé moduly (sbohem kutilové co si něco opravili) Udělá se s=rie a ta jde s 50% reklamací do kopru, vyberou se nejslabší člínky (součástky a zadají se druhému nejlevnějšímu výrobci) no a takhle se to opakuje 5x než se najde co neměnší procento poruch, ale tak aby se nemusela navýšit cena. Výsledek... každý další výrobej je horší než předchozí.
Co je legrace že ČOI vůbec nezajímá jaké procento vad výrobek má. každý si řekne 5-10 ? Houby.
Na jeden z nejprodávanějších výrobků máme 350 % reklamací, tedy každý prodaný kus se vrátí 3,5x ... jenže on má taky výrobní cenu sotva desetinovou, tedy není problém jej 3x opravit no a pak většinou už lidé ztratí záručáky, nebo jsou výrobky natolik ošuntělé, že se záruka již neuzná no a výrobek se opravuje placeně no a tady začíná další busines firmy :) Ano nezdá se to, ale servis vydělává zhruba 50% toho co prodej :)
A vidíte jde to i bez kurvítek... prostě jen vše uděláte na hranici bez rezerv, Víte co stojí hliník na chladič ? jen měď co je na plošných spojích, ve vodičích. jojo.... chcete něco funkčního ? kupte si poslední sérii v minulé verzi.
+34
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 5. 2013 22:05 | Jean Laroux

Titulek zní poněkud konspiračně. Použijeme pro totéž jiná slova. Zboží má omezenou životnost. To je mnohdy logické. Např. výpočetní technika morálně zastaravá tak rychle, ze nemá smysl vyrábět ji s více než např. pětiletou životností. Aby takový výrobek vydržel např. 15 let musel by být z kvalitních materiálů a to by jej prodražilo. Kdo by kupoval za trojnasobek ceny mobil na 15 let, když bude za dva roky zastaralý? Taková životnost je nesmyslná. Jsou samozřejmě jiné typy výrobků, které kupujeme třeba na 10 nebo 20 let. Lednici, auto atd. atd. Problém podle mne není s programovanou životností nebo tzv. mrvítky jak se tomu říká. Problém je v tom, ze zákazník počítá s nějakou životností a ta je u mnoha výrobků pak menší. Pak se zákazník logicky cítí podveden. Vše by se dalo ošetřit tak, že by byla ze zákona srovnána deklarována životnost s délkou záruční doby. Tak bychom už při koupi věděli co od výrobku můžeme očekávat.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 5. 2013 21:30 | Tomas

Šlo to především proto, že to bylo nepoměrně jednodušší (ono to často i jít muselo, jinak se to nedalo ani používat). A jestli vám takové výrobky vyhovují, tak si pořiďte žigula (ještě nedávno se vyráběly) a elektroniku si postavte (telku asi ne, ale rádio kdo uměl opravit, musel to umět i postavit).
-6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 5. 2013 17:21

Citace - fg / 02.05.2013 16:19

Kdyby chtel neco jineho, koupi si proste kvalitnejsi produkt s prodlouzenou zarukou za coz si priplati.
Si děláte srandu, ne? Zrovna včera jsem kupoval radio. Prodavač přede mě postavil krabici a pak se zeptal, jestli si chci koupit prodlouženou záruku. To jako zaplacením té záruky se stane zázrak a výrobek v té krabici bude kvalitnější? Tomu snad sám nevěříte.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 5. 2013 17:19 | krumpl

Ale šlo to. Když se vám dřív rozbilo rádio, mohli jste juknout dovnitř a dalo se to opravit. Dneska je zalitý v plastu a konec.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 5. 2013 17:08 | Tomas

No akorát těm starým werkům musel často nějaký domácí kutil pomoct, že. A co si pamatuju, kolik hodin se otec naležel pod autem nebo nahrbil nad rozdělaným rádiem či televizí...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 5. 2013 17:06 | Tomas

Asi tak. Stačí se podívat na některý mamonáře. Prachů mají, že je ani nemůžou utratit a stejně potřebujou víc a víc. To samý s těma věcma - kupa lidí si koupí věci, protože se jim momentálně líbí a nikdy je nepoužijí.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 5. 2013 16:48

O Microsoftu se toho třeba namluvilo. A co to mluvení bylo platné. Můžu si sdělovat zkušenosti s notebookama... ale co mi to bude platné? HP není, co bývalo, ani ty Thinkpady od Lenova už nevydrží... a? Kam sjem došel? Reagují na to ti výrobci? Reálně si nemůžu koupit notebook a počítat, že bude pět let sloužit.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 5. 2013 16:46 | Medvědův táta

To je otázka, jestli byla dřív slepice nebo vejce. Psal jsem o tom před chvílí. Podle mě to jde ruku v ruce. Co mi vadí, je ta nemožnost koupit si lepší. Ano, dobré boty si můžu nechat ušít. Bude to dražší, ale tak to je. Jenže třeba u elektroniky bohužel rovnice dražší = kvalitnější zas tak neplatí.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 5. 2013 16:22

Petra Dlouhá musí každý týden přinést několik článků. Jenže o čem pořád psát, že. Prostě i novináři mají výrobní normy. Pro srovnání uvádím Kamilu z Finexpertu a její vyprázdněné články.
Pouze výrobce s lokální distribucí je závislý na dobré pověsti. A i to je otázka, příkladem jsou třeba místní řemeslníci nebo finanční poradci. Potenciálních zákazníků/klientů je furt dost, lidi špatné věci časem zapomenou, nebo se na jejich řešení vykašlou, protože to vyžaduje jisté.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 5. 2013 16:19 | fg

Vec je jednodussi a neni nutne hledat konspiracni teorie. Konkurence je vysoka, lidi chteji hodne hmotnych veci a proto je chteji co nejlevnejsi. Jenomze levna vec musi byt zakonite vyrobena z levnych materialu a levnymi technologiemi. Proto se vyrobce snazi dat zakaznikovi to co zakaznik presne chce - levny podukt. Na to neni potreba kurvitka. Vyrobce se prave snazi o to, aby ten levny material co chteji zakaznici vydrzel co nejdele ... tj. dle zakona. Takze to, ze se neco rozbije tesne po lhute garance je prirozene, protoze zakaznik to tak proste chce. Kdyby chtel neco jineho, koupi si proste kvalitnejsi produkt s prodlouzenou zarukou za coz si priplati.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Spočítejte si

l / 100km
l / 100km
Kč / l
Kč / l
km

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Dara Rolins

zpěvačka a podnikatelka

Martin Pomothy

podnikatel, ČSFD.cz

Dara Rolins
ÚSPĚŠNOST
66,67 %

z 3 duelů
×
Martin Pomothy
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services