Komu patří peníze v bance?

Jan Dvořák | rubrika: Komentář | 29. 4. 2013 | 22 komentářů
Když se začalo mluvit o danění vkladů v kyperských bankách, začalo se mluvit také o zločinu a krádeži. Možná je takové pojmenování kyperských událostí výstižné z nějakého morálního hlediska. Čistě technicky a účetně to ale přesné není.

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

29. 4. 2013 11:12, Jindřich

Hodně dobrý článek. Nutí přemýšlet o tom, co považujeme za samozřejmé. Jana Dvořáka rád čtu, umí jít proti proudu a donutí k zamyšlení.

+270
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

29. 4. 2013 7:17

Dealer zlata a stribra uz nekolik let masiruje ctenare katastrofickymi scenari a hraje si na ceskeho Nostradama. Dalsi ze zbytecnych clanku.

-25
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 22 komentářů)

7. 2. 2019 9:11 | Dan Dostál

Dobrý den, kde se prosím dá dohledat informace, že z pohledu účetnictví, jsou naše peníze vlastně majetkem banky, tedy půjčkou? Stejně tak slýchávám, že banka právě tyto prostředky si může až 9 násobně rozmnožit, rozpůjčovat dále, ale také jsem to nikde nenašel. Možná je to v bankovním zákonu definováno tak, že to nelze najít pod pojmem, který jsem použil k hledání. Děkuji za odpověď. Dan
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

25. 6. 2013 0:45

S nadporučíkem Dubem nemáte pravdu, to je úplně jiný typ. Jinak vám rozumím, ale nesouhlasím. To máte jako teď s tou (ne)korupcí v případě "rebelů z ODS". Jedna věc je, že soudnému člověku se takové chování (odstoupení ze sněmovny) nelíbí, druhá věc je, že to není postižitelná korupce. I tady je důležité vědět nejenom co je morální a správné, ale i co je fakt a co je možné. Právo se se spravedlností někdy míjí. Musí, právo je lidské, spravedlnost až božská.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

5. 6. 2013 11:08 | petr

Já zase rád čtu Haškovy Osudy dobrého vojáka Švějka. Tam jsou figurky, kterým pisatelé podobných článků jako kdyby vypadli z oka. V případě autora tohoto článku jde o npor.Duba. Technicky i účetně je to, co se z donucení Evropskou unií stalo na Kypru neoddiskutovatelná krádež (tvrzení, že bankovní vklad je investice je myslím nesmysl a i kdyby nebyl, s děním na Kypru tato otázka nesouvisí. Vkladatele nedostihla ruka trhu, ale ruka zloděje, který se formálně zaštítil zákonem přijatým parlamentem, ale ve skutečnosti šlo o jednoznačný diktát Evropské unie). Tímto způsobem je možné kdykoli komukoli nátlakem na poslance zkonfiskovat cokoli a nechápu potom, proč mají být pouze a právě konfiskace za socialismu označovány za zločinné. EU mi poskytla návod, jak v budoucnu zkonfiskovat např. majetek církvím, které ho získaly (podle čerstvého rozhodnutí Ústavního soudu) formálně v souladu se zákonem, ale mravně pokleslým způsobem. Nebo myslíte, že budou za pár let na Kypru restituce?
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

6. 5. 2013 7:29 | Pavel

Kdyby to byl krach, tak nic proti tomu. Jenže to, co stalo na Kypru, nebyl krach banky. Když jsou vklady v bance půjčkou bance, tak platí něco o zákazu preference věřitelů - tedy firma v potížích uspokojuje závazky v pořadí jejich vzniku, bez ohledu na věřitele či výši závazku. V případě krachu pak jsou si všichni věřitelé ve stejné skupině rovni, a běžní klienti bank patří do stejné skupiny bez ohledu na výši vkladu. A těch sto tisíc Euro by mělo být vyplaceno z fondu pojištění vkladů (jenže to by se v plné nahotě ukázalo, že fond pojištění vlastně nic pojišťuje, protože na to nemá dost prostředků). Ani jedno z toho nebylo na Kypru splněno. Proto to je okradení vybraných věřitelů, nikoliv řešení potíží banky.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 4. 2013 15:34 | Jan Dvořák

To je věc každého, jak bude k vkladu v bance přistupovat.
Podle mě by v případě "úplně normální exekuce", respektive bankrotu banky, dostali vkladatelé na Kypru svoje peníze výrazně později (bankrot trvá měsíce až roky) a možná ještě méně než takto.
Podívejte se do rozvahy bank. Zjistíte, že nemovitosti, IT, vozidla je jen zlomek z velikosti aktiv bank. To je nevytrhne. U jedné z našich top bank činí tato aktiva 1% z bilanční sumy. Nevidím důvod, aby to na Kypru byl řádově vyšší podíl. To by toho vkladatelé moc nedostali... Méně než nyní.
Rozhodující jsou nakoupené CP (za kyperské dluhopisy by asi moc nedostali), poskytnuté úvěry, uzavřené derivátové kontrakty...
Nikomu se nebrání, takový návrh podat. Podání takového návrhu se rovná spekulaci. Má klient akceptovat to, co mi nabízí, nebo riskovat bankrot firmy s tím, že možná dostanu za pár let víc, možná méně...
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 4. 2013 14:58 | czhunter

Vůbec nejde o mě a o ČNB. Jde o Kypr a banku Laiki.
Pokud Vy tvrdíte, že peníze uložené v bance jsou "úplně normální půjčka", tak já tvrdím, že není-li banka schopna věřitelům peníze vyplatit, musí na ni být uvalena "úplně normální exekuce".
Tj. jsou-li vaše slova nezpochybnitelnou pravdou, pak banka Laiki prodá veškerý majetek (nemovistosti, IT, vozidla, ...) a vyplatí všechny neuspokojené věřitele v poměru vkladů.
Nestane-li se to, jsou vaše slova lehce zpochybnitelná. Pak v žádném případě není úložka v bance nějakou "normální" půjčkou na investice, ale maximálně extrémně specifickou formu půjčky, ke které nelze v žádném případě jako k běžné investici přistupovat.
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 4. 2013 22:17

Ty Vaše účetní pohledy na věci jsou opravdu komické. Pletete účetnictví i do manželství? Tam je to také samé má dáti a dal. A někdy i nedal, že?
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 4. 2013 21:57 | Jan Dvořák

Citace - czhunter / 29.04.2013 18:23

Pokud to funguje tak, že banka má peníze půjčené a není ochotna (schopna je vrátit), mám jako věřitel nárok na uvalení exekuce na veškerý majetek banky, žeano?
Protože pokud mi banka sebere peníze, ale svůj majetek si nechá, je to přece jasný podvod.

Podívejte se do výroční zprávy banky, uzávěrku české české banky jsem si otevřel.
Najdete tam v rozvaze Závazky vůči klientům. To jsou právě vklady klientů - počínaje běžnými účty až po termínované vklady. V Příloze pak najdete i rozdělení podle splatnosti (do 7 dní - sem patří i běžné účty, do 3 měsíců, 3 měsíce - 1 rok, 1-5 let a nad 5 let). Běžný účet je de facto půjčka bance s okamžitou splatností. Podle toho se k němu i banka chová.
Pokud by Vám banka odmítala vyplatit peníze (pokud na ně nemáte uvalenu třeba exekuci či jiné právní omezení), je to důvod k právním krokům vůči ní.
Výběr hotovosti nad 100.000 Kč ale těžko uděláte bez ohlášení předem. Objem vývěru kartou máte zase omezen v pravidlech o používání platební karty. Ale můžete si peníze z banky převést jinam, na na jiný účet, v tom Vám banka těžko může bránit. Takže v disponování penězi Vám banka nebrání. Nebo snad ano? Nebo Vám banka sebrala peníze?
Stačí takhle?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 4. 2013 20:47 | jezevec

jsem zvědav, pane dvořák, na odpověď

Citace - czhunter / 29.04.2013 18:23

Pokud to funguje tak, že banka má peníze půjčené a není ochotna (schopna je vrátit), mám jako věřitel nárok na uvalení exekuce na veškerý majetek banky, žeano?
Protože pokud mi banka sebere peníze, ale svůj majetek si nechá, je to přece jasný podvod.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 4. 2013 18:23 | czhunter

Pokud to funguje tak, že banka má peníze půjčené a není ochotna (schopna je vrátit), mám jako věřitel nárok na uvalení exekuce na veškerý majetek banky, žeano?
Protože pokud mi banka sebere peníze, ale svůj majetek si nechá, je to přece jasný podvod.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 4. 2013 16:19 | Jan Dvořák

Citace - jezevec / 29.04.2013 14:50

článek jsem pochopil, jen s ním nesouhlasím. nelíbí se mi pokud někdo okradení státem nazývá špatnou investicí. popsal jsem hned několik případů, kdy peníze v bance není moje volní investice - ale peníze, které zrovna krátkodobě leží na účtu, často příkazem státu (limit pro hotovostní transakce) s jediným cílem provést jednorázovou transakci.

Sice Vám leží na běžném účtu, ale tím se stává závazkem banky vůči Vám. A Vaší okamžitě pohledávkou vůči bance, ačkoliv to tak nikde není nazýváno...
P.S. Hlavně proto jsem článek napsal, aby si lidé uvědomili, jaké je skutečná pozice "jejich" peněz uložených v bance. A to i případě, když to není jejich volní investice.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 4. 2013 14:50 | jezevec

článek jsem pochopil, jen s ním nesouhlasím. nelíbí se mi pokud někdo okradení státem nazývá špatnou investicí. popsal jsem hned několik případů, kdy peníze v bance není moje volní investice - ale peníze, které zrovna krátkodobě leží na účtu, často příkazem státu (limit pro hotovostní transakce) s jediným cílem provést jednorázovou transakci.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 4. 2013 13:25

Cetl jsem ho už drive na jinym serveru. Clanek nerika nic noveho. Problem autora je, ze hleda problem tam kde neni. Problem Kypru je jinej nez u nas. A je normalni, ze kdyz padne banka, prijdu o majetek nad ramec pojisteni vkladu. Na Kypru penize nemam, nejsem blazen.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 4. 2013 12:24 | Rokfór Pípl

Víte, to je možné. Ale v tomhle článku není nic o zlatě, dokonce v něm není ani žádný zvlášť katastrofický scénář... a vůbec mám podezření, že jste ho nečetl a byl s ním rychle hotov.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 4. 2013 11:12 | Jindřich

Hodně dobrý článek. Nutí přemýšlet o tom, co považujeme za samozřejmé. Jana Dvořáka rád čtu, umí jít proti proudu a donutí k zamyšlení.
+270
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 4. 2013 11:01 | mink

Tebe bych chtěl vidět, kdybys měl prachy na Kypru. Asi bys tu neplkal takové nesmysly. Kypřané by s ním asi souhlasili bez výhrad. Jan Dvořák varuje oprávněně a kdybys ho četl déle, všiml by sis jeho varování i před začátkem hypotéční a dluhové krize.
+93
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 4. 2013 8:54 | Soňa

Z celého článku mě nejvíce pobavila informace, jak kyperská vláda hodlá vykývat se střadateli - checht akcie banky, super....to jsem fakt nečekala.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 4. 2013 8:46 | Soňa

Nezlobte se na mě, ale asi se budete muset smířit s tím, že točit cizí prachy bylo vždycky trochu riziko. Co na tom článku nechápete?
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 4. 2013 7:33

Ten rozdíl bude dán asi tím, že vy jakožto "nebanka" nemáte bankovní licenci. A když jí někdo má, tak podléhá trochu jinému režimu, než franta z horní-dolní. Vzhledem k fungování hospodářství jsou banky pro podnikatele nutné, pro občany víceméně také...proto možná ta garance. A i kdybych ty finance svěřil vám - tak jsou stále moje! ZDANĚNÍ VKLADŮ JE LEGÁLNÍ KRÁDEŽ A CO SE STALO, NEDÁ SE ODESTÁT - TO TEPRVE BUDOUCNOST PŘINESE DIVY
+12
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 4. 2013 7:20

Vtipné, ale nepravdivé. Víte, jaký je rozdíl mezí tím, když ty peníze, na záležitosti, které jste uvedl, svěříte mě, či bance? Žádný, kromě té garance 100 tis. eur.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  11 342 316 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

Výpočet RPSN

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Články na Heroine.cz

A žila sama šťastně až do smrti. Párování přeceňujeme, říká psycholog

A žila sama šťastně až do smrti. Párování přeceňujeme, říká psycholog

Když Emma Watson nedávno řekla, že je ve svých skoro třicíti spokojená i bez vztahu, vyvolalo...více

Vít Samek Na vlastní otvor: Urologie

Vít Samek Na vlastní otvor: Urologie

Poslední otvor. Ten nejmenší a nejcitlivější. Otvor zásadní. Cystoskopie, endoskopické...více

Šest filmů z kohoutku podle Apoleny Rychlíkové

Šest filmů z kohoutku podle Apoleny Rychlíkové

Někdo chodí do kina, někdo krade. Jiný má telku. A někdo si pustí film z Aerovodu. Zeptali...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Miroslava Němcová

politička

Tomáš Březina

podnikatel, Best

Miroslava Němcová
ÚSPĚŠNOST
16,67 %

z 24 duelů
×
Tomáš Březina
ÚSPĚŠNOST
31,82 %

z 22 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.