Kdy začít spořit na penzi? Co nejdřív!

Aleš Tůma | rubrika: Jak na to | 22. 5. 2012 | 31 komentářů
V průměru máme důchod 57 procent mzdy. U lidí s vyššími příjmy je poměr důchodu ke mzdě ještě nižší. Pokud má v penzi zbýt na koníčky či cestování, je třeba spořit. Třeba podle hesla Warrenna Buffetta: „Nespořte to, co nespotřebujete – spotřebovávejte to, co neuspoříte.“ Jenže jak a kam spořit?

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

31. 5. 2012 23:33, Olí

Při čtení tohoto článku jsem si říkala, kde jen jsem tato doporučení jen tak slyšela... Vždyť tyhle věty znám.... Na konci článku mi bylo jasno. Finanční poradce od Partners. Ano, přesně to už jsem slyšela od mé "finanční poradkyně" z Partners, která mi byla doporučena jednou paní ekonomkou, které jsem důvěřovala. Zcela, doslova a do písmene, věta po větě. No proč ne, alespoň udržujete ve firmě jednotnou strategii a názor. Některá doporučení určitě nejsou špatná, ale jak se říká, důvěřuj, ale prověřuj. Taky jsem byla přesvědčována, že v 26 je pro mě nejlepší investice do budoucna do takových a makových fondů, a nevadí že budu střádat jen po pětistovce, a že životní pojištění je nezbytnost, atd., atd.. No poté co jsem obdržela první návrh investic a pojistek od pojišťoven z podivnými názvy, jsem se i při svém, pro posouzení této nabídky, dostatečně vysokém ekonomickém vzdělání, obrátila ještě na pár svých známých pánů inženýrů ekonomů a nabídku probrala raději ještě s nimi. Výsledek přesně jak jsem si myslela - pojistka zcela nevýhodná, pojistná částka nulová, vysoké poplatky a fondy s nejistou budoucností, pokud vůbec ty společnosti získané peníze vůbec investují. Nechci tímto zpochybnit práci finančních poradců, jistě je to užitečná práce a pro někoho prospěšná. Ale každý si hrabeme na svém písečku a sledujeme své cíle a chceme si co nejvíce vydělat. Chtěla bych tímto varovat všechny, kdo využijí služeb a nabídek finančního poradce, aby si vše ještě raději pořádně ověřili a nechali projít hlavou než se k něčemu upíší, aby nakonec nezaplakali na výdělkem. Na druhou stranu ne všechny rady musí skončit fiaskem.

+6
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

22. 5. 2012 16:52, jezevec

nemusí být blázni, jako spíš že jsou blbý.
protože až půjdou do penze, bude mít Marcela (prodavačka) důchod 7500 a Karel (dělník) bude v invalidním důchodu s příjmem 4800, na účtu jim nezbyde pořád stejný nic, ale v součtu budou mít o 10.000/měsíčně méně. kdyby třicet let předtím spořili aspoň pětikilo/měsíčně, měli by základ pro přežití.

Zobrazit celé vlákno

-4
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 31 komentářů)

18. 8. 2012 19:12 | Aleš

Já bych určitěl nespořil v penězích, vzhledem k možnostem, které nyní firmy nabízí :-) Pokud budu spořit několik let abych si "zajistil" důchod tak budu jen odkládat finance, které jsou neustále znehodnocovány. Snižuje se u nich velmi výrazně kupni síla, a to každým rokem .Pokud bych spořil tak jedinně formou pro zajištění zdravotního hlediska a další část bych věnoval do zlata, které svou hodnotu neustále drží a co více dokáže mně velmi příjemně shodnotit uložené peníze. Nehledě na skutečnost, že zlato je mnohem jistější monetární nástroj s velmi vysokým potenciálem. Jen se zamyslete co koupite dnes za 2 tisíce korun a co jste koupili za ty stejné peníze před 3 roky ? Nemyslím si, že uvedený rozdíl bude korenspondovat s uváděným číslem inflace ani v nejmenším! Jedná se o reálnou inflaci, kterou málo lidí vidí !
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 6. 2012 22:42 | Vít Suchý

Já doplním ještě svůj názor - Buďte obezřetní, pokud Vám někdo nabízí nějaké služby nebo dokonce finanční poradenství „zadarmo“, je to v branži nejméně transparentní forma nabídky. Musíte pak zkoumat, s kým a čím je ona firma propojena,jakou má historii, čí produkty upřednostňuje,na které naopak nedosáhne a dosáhnout nikdy nemůže atd.,atd...
POkud se potkáte se zástupcem pojiš´tovny, banky či spořitelny nebo investičního fondu, nabízí vám "své" zboží a nic komplikovaného za tím paradoxně nevězí...
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

31. 5. 2012 23:37 | Olí

Nebylo by možná od věci, kdyby peníze.cz poprosili o názor na toto téma někoho z uznávaných ekonomů, jako pana Sedláčka nebo pana Ševčika a dalších, kteří by na to mohli mít také zajímavý a objektivnější názor.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

31. 5. 2012 23:33 | Olí

Při čtení tohoto článku jsem si říkala, kde jen jsem tato doporučení jen tak slyšela... Vždyť tyhle věty znám.... Na konci článku mi bylo jasno. Finanční poradce od Partners. Ano, přesně to už jsem slyšela od mé "finanční poradkyně" z Partners, která mi byla doporučena jednou paní ekonomkou, které jsem důvěřovala. Zcela, doslova a do písmene, věta po větě. No proč ne, alespoň udržujete ve firmě jednotnou strategii a názor. Některá doporučení určitě nejsou špatná, ale jak se říká, důvěřuj, ale prověřuj. Taky jsem byla přesvědčována, že v 26 je pro mě nejlepší investice do budoucna do takových a makových fondů, a nevadí že budu střádat jen po pětistovce, a že životní pojištění je nezbytnost, atd., atd.. No poté co jsem obdržela první návrh investic a pojistek od pojišťoven z podivnými názvy, jsem se i při svém, pro posouzení této nabídky, dostatečně vysokém ekonomickém vzdělání, obrátila ještě na pár svých známých pánů inženýrů ekonomů a nabídku probrala raději ještě s nimi. Výsledek přesně jak jsem si myslela - pojistka zcela nevýhodná, pojistná částka nulová, vysoké poplatky a fondy s nejistou budoucností, pokud vůbec ty společnosti získané peníze vůbec investují. Nechci tímto zpochybnit práci finančních poradců, jistě je to užitečná práce a pro někoho prospěšná. Ale každý si hrabeme na svém písečku a sledujeme své cíle a chceme si co nejvíce vydělat. Chtěla bych tímto varovat všechny, kdo využijí služeb a nabídek finančního poradce, aby si vše ještě raději pořádně ověřili a nechali projít hlavou než se k něčemu upíší, aby nakonec nezaplakali na výdělkem. Na druhou stranu ne všechny rady musí skončit fiaskem.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 5. 2012 9:15 | Petr Tomek

To má být vtip? Každou chvíli zažíváme nějaký pokles hodnoty koruny Klausovy balíčky 1997 Topolánkův batoh 2007 Kalouskovy balónky 2011 až teď Kdybych spořil tímhle způsobem uspořil v době socialismu ekvivalentní částku, měl bych teď po dvaceti letech práce asi 24 000Kč. Samozřejmě to není úplně dokonalý příklad - i za socialismu se peníze znehodnocovaly. Zkuste si spočítat, kolik byste měli kdybyste si opravdu spořili celý život: http://www.penize.cz/kalkulacky/znehodnoceni-koruny-inflace#inflace Možná vám dojde, že současná situace není výrazně stabilnější a kdybyste peníze utratili za něco rozumného, tak sice také zestárnete a budete chudí, ale mezitím alespoň něco zažijete.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 5. 2012 0:24 | Chose

Souhlasím, bohužel na tom bude opět nejhůře klient. Penzijní fondy a rádoby poradci si namastí kapsy a o to tu jde! Skutečná výplata penzí bude až tak za 30 let, do té doby bude pro fondy pohodička,žádné investiční riziko, příjem peněz, co zůstane nakonec přehodí životním pojištovnám a klient ještě zaplatí poplatek za zřízení této doživotní penzi, a to nemluvím jak budou vypadat úmrtnostní tabulky v dané době. Holt, ovčané máte se na co těšit.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 5. 2012 22:44 | Vít Suchý

..."Vstoupit do druhého pilíře se mladému člověku s nadprůměrnou mzdou zřejmě vyplatí, i pokud předpokládáme pesimistické zhodnocení"..."dobrý finanční poradce"...no to jsou perly z článku....
Pokud někde slyšíme bláboly o vhodnosti či nevhodnosti jednoho či druhého produktu, požádejme poradce o konkrétní čísla, z teorie se nenajíte...
Za sebe opakovaně tvrdím, že důchodová reforma tak, jak je nastavena není nic jiného než tunel, bez sebemenší záruky či odpovědnosti investičních penzijních fondů vůči svým klientům...
POkud kdokoli komukoli doporučuje vstup do II. pilíře, kde mám jen dvě jistoty : první je "never comeback" a druhá je jistota, že budu mít poměrně nižší státní penzi, do systému, jehož legislativa není prověřená (v roce 1994 se stejně pozitivně prsili zákonodárci ohledně penzijního připojištění a ze 44 fondů jich skončilo v prvních letech krachem-likvidací 12), tak potěšpámbů... - to je na pováženou...
A propos - možná by měl autor k lákání do investičních penzijních fondů říci i ono pověstné "B" - že si nakonec každý, kdo bude investovat ve druhém důchodovém pilíři z prostředků, které "vyinvestuje" musí povinně pořídit od nějaké životní pojiš´tovny doživotní penzi...
Pokud to nevíte, lze se o tom dočíst v zák. 426 i 427/2011Sb. ...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 5. 2012 23:23

Nemyslím, že máte pravdu. Vydělám, řekněme, trojnásobek průměru. Když vezu děti do školy nebo na fotbal, moje auto je skoro nejhorší kraksna, kterou tam kdo má. Když si s ženou jednou za čas někam vyrazíme, všechny podniky ve městě jsou narvané lidmi. Kolem měst tisíce nově postavených domků. Miliony Čechů se jezdí rekreovat do zahraničí. Občas mě napadne, kde na to všichni berou. Ale na druhou stranu, dneska jsem dal servírce v nacpané hospodě cca 10 Kč spropitné. Skoro každý jí asi něco dá. Ona má ale podle statistik určitě podprůměrný plat, stejně jako třeba kadeřnice. Každý řemeslník pracuje z půlky načerno, jestli chci potvrzení se mě ptá i zubařka. Prostitutky, prodejci drog, zloději atd. nejsou ve statistikách vůbec. Češi se mají mnohem lépe, něž to vypadá z publikovaných čísel.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

22. 5. 2012 23:11 | TVK

Ale ano, pracující s nízkými příjmy tu máme a vždy mít budeme. Jenže "slušně vyžít" znamená v představě většiny lidí žít asi tak, jak si může dovolit žít 5, maximálně 10% příjmově nejlépe situovaných rodin.
Průšvih ale je, že se nejedná o absolutní hodnoty výdělků, ale ty relativní, a pak vzájemné srovnávání "místních" výdělků. Takže když všem teoreticky stoupnou příjmy 2x, tak ten málo vydělávající bude stejně zase na chvostu a pojem "slušně vyžít" se ze srovnávací relace chudého vs. slušného života vyjádřeného např. poměrem kolo vs. auto střední třídy co 5 let přesune do relace ojetina vs. auto vyšší třídy co 3 roky, které bude díky relativní dostupnosti bráno jako ten "slušný" život odpovídající nové úrovni příjmů.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

22. 5. 2012 22:40

tech lidi s minimalni mzdou opravdu tolik neni. a pokud nejsou schopni po nekolika letech sehnat lepsi, nebo lepe placenou praci, zrejme je chyba asi jinde nez ve mne:)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

22. 5. 2012 22:38 | KouDy

Zase rady jak noha, jediné smyslupné co tu bylo zmíněno je investice do vlastního bydlení. Co nebylo zmíněno je maximální snaha o co nejnižší provozní náklady vlastního bydlení (a vlastně životního stylu)do budoucna. Co tu není zmíněno je investice (ne jen finanční) do vlastních potomků a doufat, že se na vás až nebudete moci se o sebe postarat nevykašlou. Investovat na desítky let dopředu do pochybných fondů v době, kdy nevíte co naše hlavy pomazané v parlamentu vymyslí za zákon, nevíte kdy co zkrachuje apod. A nebo ještě hůř - věřit tomu, co mi nakuká investiční poradce motivovaný především provizemi z mnou placených peněz - to může jen hodně velký optimista.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 5. 2012 22:38

bozinku, to jste mi to nandal. vubec nic jste nepochopil
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

22. 5. 2012 22:09 | Jasan

Prosím Vás, práci za minimální mzdu taky musí někdo dělat, přestaňte prosím urážet slušné a pracující lidi. Omezený pohled na pracovní trh je asi Váš základní problém. Existují regiony, kde je o práci nouze a některým lidem prostě nezbývá pracovat za minimální mzdu. A jaký poskytnete návod? Vylidnit tyto regiony? Problém je Váš vyhrocený individualismus, ne vše lze svádět na individua a jeho snahu, prostě žijeme v určité společnosti, která něco nabízí či také nenabízí.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

22. 5. 2012 21:14 | Marek

Vím, že to myslíte ironicky, ale souhlasím s Vámi. Je rozhodně to lepší řešení než si utrhávat z nízkého rozpočtu a cpát to fondům.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

22. 5. 2012 21:09 | jezevec

inu - pokud někdo takto "chudý" vlastní nemovitost (usuzuji z položek daň z nemovitosti, revize komína) - pak je samozřejmě v pohodě. nemovitost v penzi prodá a má vystaráno. pokud má navíc i děti (usuzuji ze školy v přírodě) - děti se o něj jistě rády postarají. v tom případě at to pětikilo klidně prohulí.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

22. 5. 2012 21:08 | Marek

Omlouvám se máte samozřejmě pravdu pracující s nízkými příjmy tu nemáme. Pro mě osobně je i ten Vámi zmíněný medián 21hrubého žalostný.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

22. 5. 2012 19:34 | TVK

A jakou radu by ste asi tak chtěl slyšet? Pokud se je někdo po x letech na pracovním trhu schopen uchytit v praxi jen na takto hluboce podprůměrně placeném místě (medián je dnes okolo cca. 21.000 Kč), tak má jistotu v tom, že pokud si myslel, že se teď má blbě, tak v důchodu bude slušně řečeno v zadnici. A pokud hledají někoho, kdo jim situaci pomůže zlepšit, tak ať se v prvé řadě kouknou do zrcadla.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

22. 5. 2012 17:14 | Marek

Myslíte jako, každý měsíc si půjčit pětikilo a svěřit ho fondu ??? Teď určitě začnete dávat rady jak mohou ušetřit. Třeba ,že nebudou tolik chodit do luxusních restaurací, jeden týden si odpustí návštěvu divadla, nebudou si kupovat značkové oblečení apod.. A pokud lze odkládat to pětikilo měsíčně, tak se ty úspory hodí na roční platby např.pov.ručení,daň z nemovitosti, platbu za odpad, návštěvu zubaře, školu v přírodě, revizi komína apod.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

22. 5. 2012 16:52 | jezevec

nemusí být blázni, jako spíš že jsou blbý. protože až půjdou do penze, bude mít Marcela (prodavačka) důchod 7500 a Karel (dělník) bude v invalidním důchodu s příjmem 4800, na účtu jim nezbyde pořád stejný nic, ale v součtu budou mít o 10.000/měsíčně méně. kdyby třicet let předtím spořili aspoň pětikilo/měsíčně, měli by základ pro přežití.
-4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

22. 5. 2012 16:42 | Marek

To máte možná pravdu, ale většina národa se pohybuje hluboko pod průměrnou. A pro Vaši informaci já do ní nepatřím, ale i tak mi to není jedno. Za poctivou práci by se mělo slušně vyžít a tak to bohužel dnes není. Možná i díky takovým sebestředným lidem jako jste Vy.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Stránka 1/2

Předchozí

1

Spočítejte si

Výpočet životního minima 2024

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Zdeněk Bakala

podnikatel, BXR Group

Vladimír Kovář

podnikatel, Unicorn

Zdeněk Bakala
ÚSPĚŠNOST
20,00 %

z 5 duelů
×
Vladimír Kovář
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services