Nikoho nezaměstnám. Jsem asociální?

Andor Jakab | rubrika: Komentář | 23. 1. 2012 | 11 komentářů
Musím se omluvit. Nedávno jsem zveřejnil článek s názvem Proč vás nezaměstnám. Byl to velmi hulvátský článek. Něco tak obhroublého zkrátka do slušné společnosti nepatří. A jako by to nestačilo, vykřikoval jsem navíc, že „bych nikdy nezaměstnal ženu“.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

24. 1. 2012 11:37, Lada

Udivuje mě, že takto inteligentní člověk, jímž autor zřejmě je, si neuvědomil triviální věc. Dejme tomu, že by zaměstnavatel neplatil žádné odvody za zaměstnance postižené, staré (např. nad 50 let) a ženy. Zákonitě by se tu brzy objevila jiná dosti početná skupina nezaměstnaných - muži nepostižení a mladší 50 let. Prostě by si jen s tou první skupinou vyměnili místa a šli by na pracák místo nich. Protože samozřejmě každý zaměstnavatel bude chtít zaměstnat hlavně ty lidi, na kterých ušetří, a volných pracovních míst není v naší republice nekonečné množství. Žen, postižených a starých lidí je na trhu práce víc, než by se na první pohled mohlo zdát, takže zaberou místa těm ostatním, na které tím pádem už nezbude - kromě oborů, kde by to tito lidé např. fyzicky nezvládali.

A že "My zaměstnavatelé bychom se se svými zaměstnanci úplně v klidu dohodli", to už je opravdu z říše pohádek. Jistě, někteří zaměstnavatelé jsou slušní lidé, kteří by se se zaměstnanci dohodli tak, aby to bylo výhodné pro obě strany. Ale někteří zaměstnavatelé jsou naopak mizerové, kteří se budou se zaměstnanci snažit "vydrbat", přinutit je, aby pracovali za almužnu či při zdraví škodlivých podmínkách (nebo obojí), pod pohrůžkou, že je jinak nezaměstnají (případně vyhodí). Ostatně, děje se to kolem nás už nyní. Zaměstnavatel má samozřejmě vždy silnější pozici než zaměstnanec. Zaměstnanec potřebuje vydělávat peníze, aby uživil svou rodinu, kdežto zaměstnavatel sice potřebuje zaměstnance, ale je mu jedno, jestli přijme zrovna tohoto konkrétního člověka - může si mezi zájemci o práci vybírat, a může se spolehnout na to, že se mezi nimi vždy najde někdo natolik zoufalý, že přistoupí i na naprosto neseriózní, vyděračské podmínky.

A co si budeme povídat - i u férových zaměstnavatelů je potřeba vzít v úvahu, že zaměstnanec a zaměstnavatel často nebudou mít stejný názor na to, co je vlastně férové. Už jen proto, že např. zaměstnanec považuje za férové, aby dostal za práci co nejvyšší mzdu, kdežto zaměstnavatel chce naopak hodně vydělat, čili mít pokud možno nízké náklady na mzdy, a jeho představa o výši férové mzdy bude tedy dosti odlišná.

Ostatně, takhle vztah zaměstnanec vs. zaměstnavatel fungoval ještě před ca 100 a více lety a to, že tu dnes máme více či méně sociální stát, je výsledek toho, že se zaměstnancům (a tím nemám na mysli nemakačenky, ale obyčejné, slušné, pracovité lidi) tento systém příliš nezamlouval. Ony ty řeči o zlých kapitalistech nebyly všechno jen vymyšlené pomluvy. I takoví lidé mezi podnikateli skutečně existovali (a existují i dnes, jen nemají vhodné podmínky se patřičně "rozvinout") - jen se zkuste někdy zeptat dědečka či babičky.

+6
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 11 komentářů)

8. 4. 2012 13:35 | Karalakan

Myslím, že nemáte pravdu. Vaše hodnocení je povrchní.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 1. 2012 19:43 | Karel

Ta anketa jestli kapitalismus nebo socialismus, stejně jako debaty co je lepší, mi příjde debilní. V reálu jsou prostě odvětví které jsou jednoznačně lepší soukromé (málokdo asi bude tvrdit že by stát měl vyrábět mobilní telefony nebo televize) a jiné zase veřejné (školství, zdravotnictví). Navíc i mezi samotnými státy jsou obrovské rozdíly, (kupříkladu socialistická Jugoslávie vs. Severní Korea, kapitalistické USA vs. Mexiko), tudíž úroveň společnosti není jenom o momentálním zřízení. On ten kapitalismus ve Švédsku asi bude trochu jiný než třeba v Mexiku. Koncentrace a zneužívání moci (ať politické nebo finanční) je možné a velmi nebezpečné v každém zřízení.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 1. 2012 16:45 | Nox

I zamestnanec muze pracovat u ruznych zamestnavatelu. Problem spise je, ze pocet lidi, kteri hledaji zamestnani je vyssi nez pocet volnych mist, tusim ze posledni oficialni statistiky byly 1 ku 14.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 1. 2012 11:37 | Lada

Udivuje mě, že takto inteligentní člověk, jímž autor zřejmě je, si neuvědomil triviální věc. Dejme tomu, že by zaměstnavatel neplatil žádné odvody za zaměstnance postižené, staré (např. nad 50 let) a ženy. Zákonitě by se tu brzy objevila jiná dosti početná skupina nezaměstnaných - muži nepostižení a mladší 50 let. Prostě by si jen s tou první skupinou vyměnili místa a šli by na pracák místo nich. Protože samozřejmě každý zaměstnavatel bude chtít zaměstnat hlavně ty lidi, na kterých ušetří, a volných pracovních míst není v naší republice nekonečné množství. Žen, postižených a starých lidí je na trhu práce víc, než by se na první pohled mohlo zdát, takže zaberou místa těm ostatním, na které tím pádem už nezbude - kromě oborů, kde by to tito lidé např. fyzicky nezvládali.
A že "My zaměstnavatelé bychom se se svými zaměstnanci úplně v klidu dohodli", to už je opravdu z říše pohádek. Jistě, někteří zaměstnavatelé jsou slušní lidé, kteří by se se zaměstnanci dohodli tak, aby to bylo výhodné pro obě strany. Ale někteří zaměstnavatelé jsou naopak mizerové, kteří se budou se zaměstnanci snažit "vydrbat", přinutit je, aby pracovali za almužnu či při zdraví škodlivých podmínkách (nebo obojí), pod pohrůžkou, že je jinak nezaměstnají (případně vyhodí). Ostatně, děje se to kolem nás už nyní. Zaměstnavatel má samozřejmě vždy silnější pozici než zaměstnanec. Zaměstnanec potřebuje vydělávat peníze, aby uživil svou rodinu, kdežto zaměstnavatel sice potřebuje zaměstnance, ale je mu jedno, jestli přijme zrovna tohoto konkrétního člověka - může si mezi zájemci o práci vybírat, a může se spolehnout na to, že se mezi nimi vždy najde někdo natolik zoufalý, že přistoupí i na naprosto neseriózní, vyděračské podmínky.
A co si budeme povídat - i u férových zaměstnavatelů je potřeba vzít v úvahu, že zaměstnanec a zaměstnavatel často nebudou mít stejný názor na to, co je vlastně férové. Už jen proto, že např. zaměstnanec považuje za férové, aby dostal za práci co nejvyšší mzdu, kdežto zaměstnavatel chce naopak hodně vydělat, čili mít pokud možno nízké náklady na mzdy, a jeho představa o výši férové mzdy bude tedy dosti odlišná.
Ostatně, takhle vztah zaměstnanec vs. zaměstnavatel fungoval ještě před ca 100 a více lety a to, že tu dnes máme více či méně sociální stát, je výsledek toho, že se zaměstnancům (a tím nemám na mysli nemakačenky, ale obyčejné, slušné, pracovité lidi) tento systém příliš nezamlouval. Ony ty řeči o zlých kapitalistech nebyly všechno jen vymyšlené pomluvy. I takoví lidé mezi podnikateli skutečně existovali (a existují i dnes, jen nemají vhodné podmínky se patřičně "rozvinout") - jen se zkuste někdy zeptat dědečka či babičky.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 1. 2012 19:35 | krokodýl z bundy

Švýcarsko je vcelku kapitalistická země, ne?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 1. 2012 19:26 | Omluva?

Za co? Že jste jen napsal to, jak ostatní jednají? Ťal jste do živého a to bolí, ale je to potřeba.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 1. 2012 16:44 | Horac

Já dávám přednost demokracii a referendům, tak jak to funguje ve Švýcarsku.Kapitalismus dlouhodobě fungovat nemůže a socialismus taky ne.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 1. 2012 15:32 | Jan

absolutně se s Váma pane shoduji. Kdyby tak uvažovalo i naše vládstvo, rozhodně by nastavilo jinou pracovní a zákonou politiku a všichni bychom si mohli najít práci, za kterou dostaneme zaplaceno, namísto toho, abych denně vyplnoval CV a na jedno místo se hlásilo i 200 lidí. Ač patřím do kategorie již stárnoucích mužů (43) rozhodně se necítím být starým železem a rád bych v nějaké firmě uplatnil své zkušenosti i temperament, který stále mám a kupodivu neubývá. Myslíte ale, že to dnes nějakého podnikatele zajímá? Nikoliv. Každý hledá alternativu, jak se zabezpečit na co nejdéle s co nejmenšími riziky. ABSOLUTNÍ SOUHLAS S VÁMI PANE
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 1. 2012 11:09 | M

Líbí se mi Vaše články a to jsem žena. Jen si myslím, že vždy tu budou lidé, kteří nebudou chtít dělat a těch je v ČR moc, zvykli si, že je bude živit stát a kriminalita a náš stát neví, co s nimi a tak potřebuje moc peněz, aby mohl takové lidi živit a s nimi i jejich rodiny. Proto bude stát pořád od živnostníků a podnikatelů vybírat víc a víc na daních, aby se to utopilo v sociálním systému na různých dávkách. A tito lidé budou volit zase jen ty, kteří jim zaručí hodně dávek. Takže čím víc lidí bude sociálně závislých na státu, tím to tady bude horší. Jediné, co se mi nelíbí na Vašem článku je Váš návrh stejné odměny pro všechny. Myslím si, že vždycky se najde někdo lepší v pracovních výsledcích a pak by měl být i lépe ohodnocen. Já bych si takového zaměstnance asi víc hýčkala. A na závěr dle mého názoru většina žen s rodinou dá přednost dětem před kariérou, ale i to jde přizpůsobit, prostě zvolí zaměstnání takové, aby se to dalo zvládnout i s péčí o děti, jen musí dostat příležitost. A odměnou bývá zaměstnankyně, která právě díky zkušenosti s dětmi umí perfektně organizovat čas a to se i ve firmě může hodit:)Přeji hezký den a zkuste nějaký typ poslat i do Parlamentu ČR, i když zřejmě by Vám ani neodpověděli.M.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 1. 2012 7:47 | Matka Vlcice

Andore, pokud nikoho nezaměstnáte, bráníte tak především rozvoji vlastní firmy a svých příjmů - co se týče podmínek pro podnikání - co na to říct - DĚLEJTE TO JAKO OSTATNÍ ÚSPĚŠNÉ FIRMY - obcházejte zákony kde se dá, ale dělejte to tak, abyste vypadal jako lidumil a podplácejte jen ty, kteří nejsou dostatečně velcí kreténi, aby se u toho nechali chytit.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 1. 2012 7:24 | Honza

Piráti nehlásají, že majetek je zločin, nejsou ti komunisti. To, že je mezi nimi i spousta cvoků, radikálů a přebarvených komunistů je sice pravda, ale třeba boj proti spotřební dani z kopírování (třeba vlastní diplomky), kopírek, paměťových médií, nesmyslnému nastavení sw. patentů (v řadě oblastí je řádově lehčí něco vymyslet, než dokázat, že si to u že někdo nepatentoval), přenášení odpovědnosti na poskytovatele připojení (= přenášení povinnosti na Českou poštu za to, že někdo v balíku neposílá drogy) musí potěšit i ryzího kapitalistu.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Spočítejte si

Výpočet čisté mzdy 2023

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Móda, káva, tetování. Projděte si nové značky, které zamířily do Česka

Móda, káva, tetování. Projděte si nové značky, které zamířily do Česka

Do Česka letos zamířilo dvacet nových značek obchodů a služeb. U některých se budete divit,...více

Tihle muži se podepsali na vašich penězích. Od Tošovského po Michla

Tihle muži se podepsali na vašich penězích. Od Tošovského po Michla

Posledního června si Jiří Rusnok sbalí diplomatku a v červenci už do práce nepřijde. V...více

Nemáte v peněžence poklad? Tyhle koruny jsou vzácné

Nemáte v peněžence poklad? Tyhle koruny jsou vzácné

Zlatý svatováclavský pětidukát z roku 1937, který se před týdnem vydražil za rekordních...více

Doporučujeme

Pozor, chystá se reforma DPH. Úklid po Babišovi může přinést další chaos

Pozor, chystá se reforma DPH. Úklid po Babišovi může přinést další chaos

V dani z přidané hodnoty zůstal po minulých vládách chlívek. Zbyněk Stanjura hlásá, že...více

Zničila si zdraví, aby se prosadila. Norský snímek bolestivě ukazuje narcismus jako nemoc současnosti

Zničila si zdraví, aby se prosadila. Norský snímek bolestivě ukazuje narcismus jako nemoc současnosti

Norský snímek Je mi ze sebe špatně režiséra Kristoffera Borgliho je součástí letošní přehlídky...více

Je Hradec novým Slováckem? Jedou nad plán, říká Podaný

Je Hradec Králové nově prvním za nejlepší ligovou trojkou? Co s ním udělá přesun na nový...více

Poznáte RAPEX a RASFF? Mal by ich sledovať každý. Podnikatelia však neustále

Poznáte RAPEX a RASFF? Mal by ich sledovať každý. Podnikatelia však neustále

Ak dbáte na zdravý životný štýl, informácie o nebezpečných produktoch by nemali uniknúť...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Miroslav Jansta

lobbista a podnikatel

Karel Janeček

podnikatel, RSJ

Miroslav Jansta
ÚSPĚŠNOST
14,81 %

z 27 duelů
×
Karel Janeček
ÚSPĚŠNOST
25,53 %

z 47 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.