Penzijní reforma? Neproděláte na ní, jen pokud máte nadprůměrný plat!

Nevíme, jak dlouho ještě vydrží vláda a zda reformu dotáhne či dotlačí k nějakému konci. Nevíme, co by s ní provedla ČSSD, kdyby se ujala vlády. Penzijní fondy přesto počítají, kdy by se vám vyplatilo reformy zúčastnit. Výsledek? Pokud máte výplatu prostřední a nižší, pusťte opt-out k vodě!

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

30. 4. 2011 14:13, TVK

V Česku vnímám velmi silně pokřivené chápání důchodu, protože drtivá většina se na něj dívá z pohledu svého jediného příjmu až do konce života s jednoduchým náhledem „kdy tam můžu jít a jak vysoký ho dostanu“. Je pochopitelné, že při předpokládaných demografických změnách nebude nikdy státní důchod pro miliony lidí žádné terno (což není ani dnes) a nezmění to nijak zásadně ta nebo ona strana. Pokud se lidé nezačnou zodpovědně a dlouhodobě na důchod připravovat sami a ke státnímu důchodu si nevytvoří vlastní rezervy a zdroje, tak v poměru k pracujícím na tom budou podle mne výrazně hůř, než dnešní důchodci.

Na důchod lze také pohlížet jako na „osobní“ důchod, kdy si člověk sám bez ohledu na stát řekne, že už nechce a nepotřebuje pracovat a má dostatek zdrojů a prostředků, aby dál v pohodě a dle svých představ žil. A k tomu pak dle svého nároku ještě možná dostane státní důchod. Chápu, že toto je něco nepřestavitelného pro většinu lidí, ale i ve svém okolí znám lidi, kteří usilovně dělají na tom, aby se na státní důchod nemuseli nikterak spoléhat a aby se podstatně dříve stali finančně nezávislými tak, aby se mohli na práci vykašlat a odejít do „osobního“ důchodu. Já osobně jim fandím a snažím se jít podobnou cestou.

Takže v budoucnu lze čekat, že i nůžky mezi chudými a bohatými důchodci se na rozdíl od doby, kdy všichni měli skoro stejné nic, se budou stále více rozevírat a je na každém, jak se k tomu postaví a jakou cestu a způsob zvolí. Jedna z nich je typicky česká – stěžovat si, nadávat. Jen nevím, nakolik je obecně efektivní při řešení věcí a problémů, které jsem v prvé řadě schopen ovlivnit já sám svým přístupem a jednáním.

Zobrazit celé vlákno

+4
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

3. 5. 2011 12:16, Julim

My stávající i budoucí důchodci jsme šťastná generace, válku jsme nezažili a měli jsme možnost čerpat všechny výhody socialismu. Po převratu 1989 jsme měli šanci se aktívně podílet na rozprodání a rozkradení majetku po komunistech /kuponovka/ a dnes s relatívně pěknými penzemi odcházíme kolem šedesátky do důchodu. To ti mladí si to pohnojili. Zvolili si do vlády staré podvodníky, kteří jim mazali med kolem huby a teď už bez polštáře po komunistech budou muset zaplatit nejen naše dluhy ale si i našporovat na stáří. Vždyť u nás nemusíte pracovat, můžete si do šedesátky odpracovat těch povinných 35 let a více a pak už jen na Malorce čekat na důchod. Poblém je v tom, že dnešní mladí žijí ze dne na den a na dobu do té sedmdesátky si nenašetří a pak budou muset nějak přežít, ty staré a opotřebované naivky, až na pár vyjímek, přece už nikdo nezaměstná a navržený důchodový systém, kdy peníze, které budete nutně po padesátce potřebovat budou až do sedmdesáti vašich let ležet v soukromých penzijních fondech. A do důchodu také budete moci jít dříve, třeba už v šedesáti. Jen budete mít smůlu, že po všech těch navrhovaných kráceních nebude ani poloviční oproti tomu, jako je dnes.

-11
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 46 komentářů)

29. 4. 2011 12:30 | Pavel

Tyhle rozdíly jsou u fondů, které pojišťovny nakupují do IŽP, což je mimochodem dost brutální zločin...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 4. 2011 12:28 | Karel Janů

Dobrý den, a Vy si myslíte, že většina klientů půjde do dynamických fondů? Obávám se, že ze strachu skončí i mladí lidé v nesmyslně konzervativní strategii a kvůli tomu prodělají. Kdyby to chtěla vláda skutečně řešit, tak prostě nastaví life-cycle fondy po pětiletých tranších a zajistí tak lidem relativně optimální investování.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 4. 2011 12:09 | benzin

No a jeste pokud se to vztahuje k duchodu (paklize je to pod clanekm o duchodu), nebylo by lepsi se podivat na inflaci pocitanou, ze spotrebniho kose duchodcu? Ta je pokud vim vyssi.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 4. 2011 12:03 | benzin

A jaka byla vyse prumernych poplatku? To bude asi dost dulezite pro investice nizsich castek. Btw. neni-liz pravdou, ze jedna ze rozdil mezi nakupni a prodejni cennou podilu ve fondu cini nejakych 5%. Chapu ze ty vypocty pak nejsou uplne trivialni, ale mozna by to jeste trosku s vyhodnosti zamavalo. A nakonec by mne zajimalo jak by to dopadlo, kdyby se vynosy danily jako u jinych sporicich produktu, mam pocit, ze to by ten vydelek i v ciste akciovem fondu moc vysoky nebyl.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 4. 2011 11:48 | benzin

No pokud je ta zena znevyhodnena tim ze mela deti, maji deti moznost se o ni postarat. Pocitam ze to bude hlavni duvod proc se takove zeny na ulici moc obevovat nebudou. A pokud k tomu nakonec skutecne dojde, uvolni stat penize pres charity nebo jinudy, ale budou uvolneny jenom pro tech malo zen, ktere budou mit neschopne, nebo jiz mrtve deti a to vyjde levneji.


P.S.: U mne v rodine jsou ted dva starovni duchodce (babicka pritelkyne 96 let, a muj deda 85 let) a oba uz maji dost pokrociou senilitu a jejich rodina se o ne stara, dcery a synove se v hlidani stridaji. Nikoho ani nenapadlo je soupnout do jakehokoli ustavu. A i ja ted kupuju nemovistost s dalsim bytem, abychom si sem mohli presunout rodice pritelkyne.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 4. 2011 11:29 | josef

mate pravdu, ale v mem prispevku bylo, ze pocitam vynos za DESET let, ne od pocatku. Autor dotazu chtel - od zalozeni nebo alespon deset let.
Vysledek je nicmene stejny, pres ty dve velke krize, ktere od te doby byly.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 4. 2011 11:14 | Jan Dvořák

Koukám, že mě ve výpčotu někdo předběhl. Omlouvám se tak za duplicitní info.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 4. 2011 11:12 | Jan Dvořák

Výnos od založení není 12,7%, ale 8,8% - počítáno složeným úročením. Založen v říjnu 1997 za 1000, dnešní kurz 3125 Kč. Doba trvání - 13,5 roku.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 4. 2011 11:02 | Jahoda František

Bingo, máte pravdu! Průměrná roční výnosnost ING Českého akciového od roku 1997: 8,8%. Průměrná česká inflace za stejné období (zdroj Bloomberg): 3,4%. Rozdíl výnosnosti: 5,4%. Najdete ještě nějaký jiný fond?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 4. 2011 10:49 | josef

tak z tohoto pohledu Vas prispevek vyzni uplne jinak. :-) a mate pravdu, kdysi jsem hledal median a myslim, ze je 20 tis.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 4. 2011 10:47 | josef

to je ten, ktery zminuji uz vyse. :-) Ale je videt, ze je mozne najit :-)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 4. 2011 10:18 | chk

ING cesky akciovy. rok zalozeni 1997, cena PL 1.000czk. dnes v roce 2011 je cena PL vice nez 3.000czk. staci?:)
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 4. 2011 10:18 | gabriel pleska

My děkujeme :)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 4. 2011 10:14 | chk

omluva. samozrejme jsem myslel, ze vetsina bere 15.000 NEBO VICE.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 4. 2011 10:08 | josef

Dekuji za upravu, ted si myslim, ze je to mnohem seriozneji podana informace.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 4. 2011 9:59 | gabriel pleska

Josefe, zmínku o stávajících penzijních fondech jsem autorovi do článku vsunul já jakožto editor. Nešlo mi o to srovnávat stávající penzijní fondy a budoucí (?) penzijní společnosti, ale spíš poukázat na to, že garantovat čtyřprocentní výnos prakticky nejde. Uznávám, že to mohlo čtenáře zavádět, text upravujeme.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 4. 2011 9:27 | josef

napriklad tento fond: ING International Český akciový fond vydelal za poslednich presne deset let vynos 12.7% p.a. Bylo by ale seriozni spocitat, kolik by byl rocni vynos v pripade pravidelne investice. Kolik byl realny vynos? Docela dobry 10% nad inflaci. Nechapu, jak je to mozny, ale muzete si to spocitat.
Detail: http://www.ing.cz/cz/produkty-a-sluzby/ing-fondy/historicke-ceny/?isin=LU0082087353
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 4. 2011 9:14 | josef

myslim, ze je to porad zavadejici. Soucasne PF maji s 2. pilirem maximalne spolecne jedno slovo penze. Jinak je to absolutne jiny produkt. Nebo chcete take porovnavat Duchodove sporeni, ktere maji nektere zivotni pojistovny? Bylo by seriozni srovnavat vynosy podilovych fondu, pripadne fondu investicniho zivotniho pojisteni. Tato data existuji. Navic by bylo seriozni neurcovat jednorocni vynos, ale metodou cost-averaging pocitat efektivni DLOUHODOBY vynos takovych fondu.
Staci se podivat na index PX - pokud porovnate hodnotu presne pred rokem a dnes, mate snizeni. Ale pri cast-averaging jste v zisku.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 4. 2011 9:05 | frantisek.masek

Ono tam spíše něco vypadlo. Takže text doplňuji.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 4. 2011 8:37 | DD

Máte RECHT! Já chci, aby se o mě staraly mé děti. Ale taky chci, abych celý život neplatil do toho eráru, kde z toho dostane výsluhu kdejaký jouda. A já potom jen velké...nic.
Vy asi spolu s chk žijete na jiné planetě ne??? Do fabriky s vámi dvěma. Zkuste si taky tvrdý chlebíček a budete mluvit jinak. Já jsem osvč, ale spoustu příbuzných mám v dělnických profesích, ale netuším, kdebychom já nebo oni přišli k průměrným a lepším mzdám (plat berou jen st. zaměstnanci, proto je 13. plat, ale není 13. mzda) a už vůbec netuším, kde přijít k šedým a černým penězům??? Tahle doba je dávno fuč...kdo staví za svoje, staví si sám, nebo s rodinou/kamarády. A jestli mu někdo staví načerno, je to trestné podle zákona! A když něco koupíte, tak s papírem, nebo bez papíru, zaplatíte v obchodě stejně. Jestli vám někdo prodá bez DPH a podobně, šije si na sebe pořádný bič do budoucna...
Raději bych viděl úpravy 1. pilíře. Individuální účet, kde každý měsíc vidím: přispěl jste X, v případě okamžitého odchodu do důchodu, podle vzorce máte nárok na výplatu Y. To by třeba motivovalo část lidí, kteří dnes tají příjmy, když by viděli tu žebráckou hůl...A nebo by aspoň věděli, co je čeká...dnes ví každý s prominutím prd...
Druhý pilíř je podle mého naprostá kravina. Práci OSSZ bude dělat mraky velmi dobře placených "lidí" a bude to jen tunel na peníze přispívajích. Peníze blokované, přitom výnosy jak na spořícím účtu. A ty poplatky ... škoda hovořit a raději si ty peníze investovat sám (každý fond má veřejně přístupné portfolio, tak můžete i kopírovat).
Třetí pilíř no cement, takže viz druhý pilíř. Problém je jen přesvědčit lidi, aby si zvykli každý měsíc odkládat "něco" stranou a neprožrat to (což si myslím, třeba i teď u st. sp. funguje výborně)
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Spočítejte si

Výpočet životního minima 2024

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Leoš Novotný

podnikatel, Leo Express

Jakub Vágner

rybář a podnikatel

Leoš Novotný
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Jakub Vágner
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services