Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Na farmářských trzích se loni protočila miliarda

Petra Dlouhá | rubrika: Co se děje | 20. 4. 2011 | 30 komentářů
Žijeme kultem supermarketů. Denně nakupujeme potraviny, které se dovážejí z druhého konce světa, ale český česnek se pro nás stává luxusní raritou. Proces globalizace našeho stravování vypadal nezvratně. Pak se ale objevil fenomén, který ho postavil na hlavu. Česko vzplanulo pro farmářské trhy a lokální nakupování obecně.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

20. 4. 2011 10:07, Matěj

Podle mého názoru bychom měli rozvoj farmářských trhů co nejvíce podporovat. Budeme jíst zdravěji, můžeme tady potkávat své známé, budeme venku na vzduchu místo v přetopených, vydýchaných supermarketech a postupem času se nám podaří na naše pole dostat zase potravu namísto obludných polí solárních panelů. Tlačme komunální politiky - ať rozvoj farmářských trhů podporují!!!!

Reagovat

 

+3
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

20. 4. 2011 9:42, jezevec

farmářský trh je pro hloupé pražáky, kteří si myslí, že maso se narodí v obchoďáku už zabalené do vakuové folie, a když vidí mrkev rostoucí na poli ve špinavé hlíně tak z toho mají kulturní šok. pokud bydlíte na malém městě tak se pora´dte se strejdou gůglem, a zajisté najdete za branou svého města desítky farmářů prodávajících své výpěstky rovnou "ze dvora". bez blbnutí s trhama a moderní nálepkou byjo.

Reagovat

 

-3
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Jana 20. 04. 2011 08:41)

Další příspěvky v diskuzi (30 komentářů)

20. 4. 2011 8:37 | Ivana

Článek mě moc potěšil. Určitě se začnu o tento způsob nákupu kvalitnějších potravin více zajímat. Je trochu problém, že žiju v malém městě, kde trhy nejou zatím příliš pravidelné.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

20. 4. 2011 8:41 | Jana

Právě, hezky se to čte, když se nad tím člověk zamyslí, tak by se rád vymanil z nadvlády supermarketů, já bych třeba moc ráda podpořila domácí zemědělce a navíc si myslim, že je to úplně něco jiného jíst poctivé domácí potraviny a využívat suroviny přímo od farmářů, chuť se asi nedá srovnat. ale to jde snadno v Praze, kde se farmářských trhů pořádá spoustu, u nás e městě máme sice čtyři diskonty, ale farmářský trh zatím ani jeden :(
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Ivana 20. 04. 2011 08:37)

20. 4. 2011 9:42 | jezevec

farmářský trh je pro hloupé pražáky, kteří si myslí, že maso se narodí v obchoďáku už zabalené do vakuové folie, a když vidí mrkev rostoucí na poli ve špinavé hlíně tak z toho mají kulturní šok. pokud bydlíte na malém městě tak se pora´dte se strejdou gůglem, a zajisté najdete za branou svého města desítky farmářů prodávajících své výpěstky rovnou "ze dvora". bez blbnutí s trhama a moderní nálepkou byjo.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-3
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Jana 20. 04. 2011 08:41)

20. 4. 2011 9:52 | Matej

Jezevče, jezevče tvoje přezdívka tě docela vystihuje. Protivný urážející bručoun. Smyslem diskuze je pobavit se o možnostech nákupu kvalitnějšího jídla. Za sebe můžu říci, že rozvoji farmářských trhů fandím!
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (jezevec 20. 04. 2011 09:42)

20. 4. 2011 10:07 | Matěj

Podle mého názoru bychom měli rozvoj farmářských trhů co nejvíce podporovat. Budeme jíst zdravěji, můžeme tady potkávat své známé, budeme venku na vzduchu místo v přetopených, vydýchaných supermarketech a postupem času se nám podaří na naše pole dostat zase potravu namísto obludných polí solárních panelů. Tlačme komunální politiky - ať rozvoj farmářských trhů podporují!!!!
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+3
Líbí
Nelíbí

20. 4. 2011 10:35 | benzin

Nakup rovnou ze dvora se vyplati, pokud je ten dvur dost blizko, nebo kdyz je mozne nakoupit vetsi mnozstvi (to znamena musi byt kam ulozit). To bohuzel ve meste jako Praha vetsinou nejde, protoze skladovaci prostory dovoluji vytvaret zasoby zeleniny tak maximalne na ten tyden (do dalsiho ctvrtku). To ale neni nic o chytrosti, nebo hlouposti Prazaku, ale spise o volbe mista bydliste.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (jezevec 20. 04. 2011 09:42)

20. 4. 2011 10:39 | benzin

Nechapu tu paralelu mezi farmarskym trhem a jezenim zdraveji. Zbozi z farmarskeho trhu nemusi byt nutne vyssi kvality resp. BIO. Nehlede na to ze i v tom Spanelsku to vypestoval farmar. Farmar Josef, nemusi nutne vyrabet kalitnejsi potraviny nez farmar Chose.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Matěj 20. 04. 2011 10:07)

20. 4. 2011 10:47 | Matěj

Kdyby to tak bylo, nic bych proti tomu v zásadě neměl. Jenže v tom případě by po zarhnutí dalších nákladů - doprava, práce řidiče atd. by cenově tyto potraviny musely být dražší, nehledě na státní subvence. Důvod, proč jsou potraviny farmářů ze zahraničí o tolik než naše, je především z toho důvodu, že je na používáno značné množství chemikálií. Nehledě na vedlejší dopady na životní prostředí vlivem dopravy. O politice státu, kdy ministerstvo zemědělství proklamuje snahu o co největší potravinovou soběstačnost a podporu pracovních příležitostí v zemědělství ani nemluvě.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (benzin 20. 04. 2011 10:39)

20. 4. 2011 10:49 | Matěj

Navíc jak píše autorka článku, potraviny, které se k nám dováží, nejsou zdaleka tak kvalitní jako potraviny prodávané v tamních obchodech. Jak píše autorka - jsme popelnicí Evropy.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

20. 4. 2011 11:01 | chk

co je domaciho na spanelskem olivovem oleji, slovenskem ovcim syru a madarske klobase? i tyto veci se na tech trzich prodavaji:). kde mate zaruku, ze ta vejce za 5 kacek snesla slepice mareny z kurniku, a nekoupila je v hypersuperultramarketu za korunu, kterezto vejce snesla slepice ve velkochovu s zivotnim prostorem cm ctverecnim?:) jen se ptam
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

20. 4. 2011 11:05 | chk

dalsi poznamka. spousta pestitelu a chovatelu ma svuj okruh stalych zakazniku a nema potrebu jezdit nekam na trh, kde si musej zaplatit misto a kde muze hned vedle prodavat kdokoliv cokoliv. nekterym se skutecne nechce trhu ucastnit, a to co vyprodukuji, v pohode prodaji i tak. to je problem, o kterym se moc nevi. navic tech trhu je tolik, ze ani pomalu neexistuje tolik producentu, aby trhy obsadili. kdyz budu chtit, zajedu si za producentem naprimo:). nepotrebuji a priori nejake trhy. jen nazor...
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

20. 4. 2011 11:07 | Matej

To je úkolem pořadatele trhu. Má kontrolovat ty, kteří tam prodávají. Navíc právě NALOK tohle také kontroluje. Farmářská komunita si své postavení také pevně střeží a pokud se toto vyskytne, vyloučí ho z prostoru trhu. Takže větší trhy jsou větší zárukou než osamocený stánek někde u silnice. Samozřejmě se občas vyskytnou případy podvodu, ale není to časté. Podvod se nedá nikdy nikde vyloučit. Dobrou zprávou je fakt, že se na tyto podvody přišlo.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (chk 20. 04. 2011 11:01)

20. 4. 2011 11:18 | Matej

Souhlasím. Kde to je možné, je to snad ještě lepší. Když budu znát svého pěstitele, budu za ním pravidelně chodit. Bohužel třeba u nás nikdo takový není nebo o něm alespoň nevím.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (chk 20. 04. 2011 11:05)

20. 4. 2011 11:36 | Pavel

zdá se, že se začíná ujímat nový hit - farmářské trhy. Srdce každého hrdého měšťáka zaplesá nad možností zakoupit si kvalitní výrobky přímo z pole či chléva. Ano, takto to bude fungovat, pokud nezačnou zákazníci těchto prodejců přemýšlet. Např. by bylo záhodno zamyslet se nad tím, jak je možné, že v české kotlině je na konci dubna k mání mrkev zvící menší řepy, jablka kalibrované velikosti, nepovadlá, nečervivá, čím bylo krmeno prasátko, ze kterého prodává farmář ty extra klobásky, apod. Dost dobře si nedovedu přestavit udržení sortimentu při sezonnosti zemědělství. Vždyť např. takové ovoce od farmáře je záležitostí max. 10 - 14 dní, jablka či hrušky cca půl roku, apod. Zamyslel se již někdo nad tím, jak může farmář prodávat vynikající extra klobásky za 210 Kč když je vyrlábí v naprosto nepatrném množství? To jako farmář vykrmil prasátko v chlívku bramborami a obilím, potom na vlastních jatkách porazil, vyrobil pár klobásků, prodal na trhu a za týden toto znovu zopakoval? Pokud by tytéž klobásky prodával pro nějakého většího odběratele, aby se mu jejich výroba vyplatila, potom by se jeho kvalita nevešla do odběratelovy ceny. Znovu zdůrazňuji - bylo by to super - tedy kdyby to byla pravda.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

20. 4. 2011 11:47 | Iveta

tak si říkám, když tak čtu ty nadšené příspěvky, jak asi vypadá hygiena výroby takové domácí tlačenky od farmáře z vedlejší vsi, který prase sám porazil a tlačenku vyrobil? Jak asi vypadá sofistikované používání pesticidů na poli farmáře z vedlejší vsi, když nemá k dispozici ani laboratoř a zapravidla ani moderní aplikační stroje? Co udělá farmář z vedlejší vsi s výrobky, které na trhu neprodá? Eh, mnoho otázek ve mě vzbuzují farmářské trhy.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Matej 20. 04. 2011 11:07)

20. 4. 2011 11:47 | Jarouš

Zásobování potravinami není horší, než před rokem 89. Nezapomínejme jakou dobu jsme prostáli ve frontách na cokoliv, například na maso,které jsme pak ani nedostali,kokosové ořechy a banány naše děti neznaly a pomeranče se prodávaly v průběhu komunistických svátků. Občas se dostaly pomeranče kubánské,téměř nepoživatelné. Konzumovali jsme tavený sýr- Olympik a domnívali se, jak je výživný,ten však obsahoval převážně škrob.Po roce 89 jsme si zvykli na větší množství zeleniny, daleko početnější sortiment, je i důsledná kontrola státu.Budoucnost supermarketů závisí na konkurenci. Asi v nich budeme nakupovat běžné zboží: mouku, cukr, brambory, pití a podobně. Speciality- některé sýry,ale i chutnější chléb, některé uzeniny i masné výrobky nakoupíme raději v maloobchodě, kde správně dozrají a získají specielní chuťové vlastnosti.Účinnou konkurencí velko i maloobchodu jsou a stále více budou farmářské trhy, jak bylo vyčerpávajícím způsobem popsáno.Dojde pak k omezení počtu supermarketů. Zajímalo by mě, co se děje s obrovským množstvím neprodaných potravin v supermarketech. Je mi známo, že tvrdý neprodaný chléb z obchodů před 89.rokem byl nakupován pro vojsko.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

20. 4. 2011 12:15 | Marek

Domnívám se, že zčásti máte pravdu, zčásti ne. Je pravda, že sortiment potravin za totáče byl tristní - jenomže tehdy byla priorita nenasekat dluhy za cenu spokojenějšího zákazníka - dnes se k tomuto závěru vláda přibližuje. Výrobky domácí podléhaly ČSN, takže byly na vše přesné postupy a receptury. Musíme vzít v úvahu, že tehdejší ředitel byl na zisku firmy daleko míň závislý než nyní. Neměl tedy extra důvod cpát do uzenin mouku místo masa a pak jít na koberec k okresnímu tajemníkovi, kterému bylo z klobásy špatně. Zmiňovaný chléb - pokud vím, tak majitelem jednoho z největších řetězců pekáren je Francouz - že by ten nevěděl jak se peče dobrý chleba? Farmářské trhy je výkřik doby, něco jako mlékomaty. Postupem času se přijde na skutečný původ VĚTŠINY (tedy ne všech) výrobků prodávaných na farmářských trzích, lidé opět řeknou ach jo, a zase půjdou do supermarketu, který prodává to samé, ale nehraje si na spasitele. Co se děje s neprodanými potravinami? Totéž jsem se už v diskuzích ptal když se mluvilo o tom, že malí obchodníci mají pořád skvělé čerstvé potraviny - dosud mi nebylo odpovězeno. U supermarketů vím, že mají za obchoďákem kontejnery, ev. prodávají zboží v akcích.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Jarouš 20. 04. 2011 11:47)

20. 4. 2011 13:44 | Radim

Dnes to není žádný start farmářských trhů, ale jen jejich nové rozšiřování. Trhy, aspoň tady na severní Moravě v malých městech, byly stále , vždy byly někde v podloubí náměstí nebo někde stánky se zeleninou a jinými produkty. Trhy u nás začaly už před 20 lety, kdy vlastně se jen zlegalizovalo šedé podnikání z komunismu. jejich největší rozvoj byl kolem roku 1995 - 2000. Později je začaly cenově utlačovat oddělení zeleniny v supermarketech, takže se trhy omezily, ale přežívaly. Dneska, podpořeny současnou propagandistickou farmářskou vlnou, se budou zase obnovovat.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

20. 4. 2011 14:33 | jezevec

reagoval jsem na názor ve stylu "vám pražákům je hej, vy máte farmářských trhů spousty, ale co my venkovani, nám nikdo farmářský trh neuspořádá" - a chtěl jsem pisatelce sdělit, že pro nákup přímo od pěstitele/chovatele vůbec nepotřebuje farmářský trh. naopak, zatímco v praze by dojezdová vzdálenost k nejbližšímu malozemědělci obvykle snížila dobrý pocit z ekologie a zvýšila cenu - na maloměstě máte prodejce hned za humny. chce to jen zvednout zadek od klávesnice, a své dodavatele si hledat dál než sto metrů od parkoviště u teska.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Matej 20. 04. 2011 09:52)

20. 4. 2011 15:12 | ppetr1

v cukru,bramborach a cesneku jsme byli svetova velmoc. cukr - dovoz Brazilie :-( brambory - dovoz Polsko,Nemecko (neda se to jist,nehlede na to,ze nic nevydrzi) cesnek - Cina (to uz je kapitola sama,jak to nekdo dneska muze kupovat za 140kc/kg NECHAPU) vetsi smejd se spanelskymi syntetickymi rajcaty na trhu snad nema obdoby.
ZA CUKR A BRAMBORY PODEKUJME EVROPSKE UNII A JEJICH KVOTAM !!!!!!!!!!!!!!!! BOZE KAM TO SPEJEM - DO PEKEL!!!!
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  10 301 129 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

l / 100km
l / 100km
Kč / l
Kč / l
km

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Poradna

Tým odborných poradců je tu pro vás.

Poslední dotaz: Reklamace postele
Poradna > Spotřebitelská poradna

Otázka: Dobrý den, přibližně před rokem jsme u nás v Polici nad Metují v obchodě s nábytkem kupovali začalouněnou manželskou postel. Postel je ještě v záruce. Jde nám o to, že po roce používání jsou matrace proležené,... více

Spotřebitelská poradna

Články na Heroine.cz

Zdravím z noční. #8 Epilepsie

Zdravím z noční. #8 Epilepsie

Záchranář Vít Samek a porodní asistentka Alžběta Samková se střídají v psaní o situacích,...více

„Holky nejsou vtipný. Můj humor je prý mužský.“

„Holky nejsou vtipný. Můj humor je prý mužský.“

Pavla Horáková je typ ženy, kterou zachycují filmová dramata. Ve fiktivním scénáři by...více

Rodič je osamělý lovec

Rodič je osamělý lovec

V předporodním kurzu se dozvíte, co je děložní zátka a jak masírovat dítě s kolikou. Nikdo...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Mirek Topolánek

expremiér a podnikatel

Vladimír Železný

podnikatel a politik

Mirek Topolánek
ÚSPĚŠNOST
25,00 %

z 24 duelů
×
Vladimír Železný
ÚSPĚŠNOST
26,67 %

z 15 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK