Na farmářských trzích se loni protočila miliarda

Petra Dlouhá | rubrika: Co se děje | 20. 4. 2011 | 30 komentářů
Žijeme kultem supermarketů. Denně nakupujeme potraviny, které se dovážejí z druhého konce světa, ale český česnek se pro nás stává luxusní raritou. Proces globalizace našeho stravování vypadal nezvratně. Pak se ale objevil fenomén, který ho postavil na hlavu. Česko vzplanulo pro farmářské trhy a lokální nakupování obecně.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

20. 4. 2011 10:07, Matěj

Podle mého názoru bychom měli rozvoj farmářských trhů co nejvíce podporovat. Budeme jíst zdravěji, můžeme tady potkávat své známé, budeme venku na vzduchu místo v přetopených, vydýchaných supermarketech a postupem času se nám podaří na naše pole dostat zase potravu namísto obludných polí solárních panelů. Tlačme komunální politiky - ať rozvoj farmářských trhů podporují!!!!

+3
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

20. 4. 2011 9:42, jezevec

farmářský trh je pro hloupé pražáky, kteří si myslí, že maso se narodí v obchoďáku už zabalené do vakuové folie, a když vidí mrkev rostoucí na poli ve špinavé hlíně tak z toho mají kulturní šok. pokud bydlíte na malém městě tak se pora´dte se strejdou gůglem, a zajisté najdete za branou svého města desítky farmářů prodávajících své výpěstky rovnou "ze dvora". bez blbnutí s trhama a moderní nálepkou byjo.

Zobrazit celé vlákno

-3
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 30 komentářů)

21. 4. 2011 13:47 | Pavel

tak jsem se při čtení diskusních příspěvků pěkně pobavil. Co už je méně zábavné je fakt, že většinu z Vás čeká časem nepříjemná kocovina silně připomínající procitnutí důchodce který zakoupil fantastické ovčí deky (hrnce, zájezd, masážní přístroj,......). Ano, v první chvíli si budete sami sobě namlouvat že jste udělali skvělý obchod, nicméně časem toto nadšení přeroste ve zdravé rozhořčení, jak to, že to někdo dovolil a jak to, že nás někdo neinformoval.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

21. 4. 2011 12:58 | Jana

Neprodané zboží sežerou z trhů farmářova prasátka. Neprodané zboží sežerou ze suprů ve slevě češi.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 4. 2011 12:55 | Pavel

hygienické předpisy platí v pro všechny. I pro farmáře. Nadnárodní řetězce na trhy reagují tak že na ně posílají kontroly. Každý týden. Divím se pěstitelům že nepošlou kontrolu na Tesco. hygienické předpisy v Česku jsou nejpřísnější v Eu a jsou schválně nastaveny tak aby si malý producent nemohl všechno dovolit a byli pro něj likvidační.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 4. 2011 10:36 | Petr

Nakonec, proč se tady rozčiluju, gdyž pani Dlouhé vubec nejde o kvalitiu potravin, ale o podstatu volného prodeje, čili tržiště. Penizky. Penizky zustanó doma, každy ráno si možu kópit to nélepši co najdu (to se Vám v suprmarketech fakt nepovede) a to co se neprodá, skonči na kompostu. A to si klidně počkám, ktery tele to bude házet do koša na tržnici a gdo si to odveze dom. Tak poznám dobryho člověka. Jó jenže né fšichni bydlijó v baráku a maji dvur a zahradu, a há.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

21. 4. 2011 10:27 | Petr

Chcu Vám neco ukázat. Dobře si prohlidnite ty dva trse rajčat. Přesně jak je napsany v popisu, to nemůže byt dilo přirody. Nemužu si pomoct, ale nekópil bych to ani za kačku. Přinde měto jak zmalovaná navoňaná holka, nemužete vědět co je doopravdy zač a gdyž to snite, neco se ve Vás pose... Prosim: http://www.wmmagazin.cz/UserFiles/Image/wm_magazin/wm_90-91/ge-potraviny2.jpg
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

21. 4. 2011 10:04 | vesnické buran Petr

To je přesně to, o čem mluvim. Kup si klidně mrkvu v lidlu nebo v penáču, která smrdí jak hnůj a je dovežená buhvi odkaď. To já se rači po tym hnoju projdu a kópim si mrkvu vedle u sedláka, kterymu licó po dvoře slipky a ve sklepě má na zdi pliseň. Furt mě to přinde lepši a zdravjéši než cokoliv jinyho. "Sterilita má byt u doktora a né na dvoře" bože muj. Každy děcko vi, že mrkva v pisku ve sklepě vydrži jak dlóho chceš. Že nélepši konzervant je med a když se škrábne, má držet pusu. Jezte si co chcete, ty trhy tu sice byli a budó furt, ale toto je něco dobryho co se musi podpořit. A nečtite pořád o tech penězách :) a zkuste jiny noviny a wmmagaziny. Věřim že nás eště nepředělali a že "pěstovat a plodit" má smysl.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 4. 2011 7:47 | Pavel

Prospěšnost farmářských trhů nikdo nezpochybňuje - mít volbu je vždycky lepší. Ovšem na druhou stranu není zapotřebí farmářské trhy démonizovat. Proč třeba myslíte, že výrobky farmářů jsou méně chemicky ošetřované než u velkovýrobců? Zelenina a ovoce ze supermarketu je samozřejmě konzervované, ovšem inertním plynem a v chladírně, abyste měl na pultu každou půlhodinu relativně svěží ovoce a zeleninu. Myslíte si že farmářské jablko, které leželo dva měsíce ve sklepě spolu s plísněmi, které nebylo během vegtetace chemicky ošetřované (tudíž červivé) je v dnešní době prodejné? Myslíte, že farmářská mrkev vyrytá v nejlepším případě den před prodejem bude prodejná ještě druhý den večer? Myslíte si, že ten farmářský ovčí sýr byl vyroben v podmínkách sterilních, nebo téměř sterilních sýráren? Máte tušení, jaká hygiena panuje na jatkách farmáře, které jsou mezi chlévem a kuchyní? Samozřejmě farmářské trhy jsou dobré jako alternativa, ovšem bylo by třeba trošku ztlumit tu jejich svatozář.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 4. 2011 20:06 | Mara

To je typicky, kdyz uz se prijde s necim prospesnym, jako jsou treba farmarske trhy, jsou nejvic slyset pochybovaci. Mne je to sympaticke v mnoha ohledech. I kdyby produkty na trzich nebyly prisne nechemicke, budou urcite zdravejsi nez ty, ktery se sem vozi z druhyho konce sveta a tudiz se musi nejak zaridit, aby se do te doby nezkazily... je prece fajn uz jen to, ze podporime domaci zemedelce... a pomuzeme tomu, aby se postavila na hlavu ta ujeta logika, ze jime cesnek z druhyho konce planety, kdyz mame svuj cesky a lepsi.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

20. 4. 2011 16:50 | Petr

Stema hlópéma pražákama teda nevim, esli si fakt myslijó, že to bijo je cosi suproviho. Bijo je teda totálni hovadina, páč fšecko co vyroste normálně na zahradě, je normálni špicová zeleninka a žádny bijo. Gdyž zničim pulku planety jedem, možu na té druhé prodávat co chcu a řikat temu bijo. Ste telata, fšichni. Mět ruky od hnoja, toš se zbláznite. Vy bija. Já su rád, že možu to svoje normálně prodat na trhu a nemusim se bát jakéchsi kvót. Nélepši na tym je, že tam nebudó vjetnamci a mafiáni. I gdyž stema mafiánama nevim, že? Rači budu sticha, aby mě neco neudělali. Sósedovi přes dědinu zastřelili psa a furt mu gdosi krade zemáky. Tak nevim.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 4. 2011 15:24 | benzin

Ale to neni pravda ze by museli byt drazsi. Efektivita pestovani temer cehokoli v subtropickem pasmu je vyrazne vyssi nez pestovani v mirnem strednim pasmu. Zatimco u nas mame jednu sklizen, tam mohou mit klidne i tri sklizne za rok. Diky tomu je jak puda, tak stroje, tak lide vyuzivani vyrazne efektivneji. To je samozrejme jen jeden aspekt. Druhy a asi ten dulezitejsi jsou dotace, ktere s cenama potravin z ruzne casti EU, hybou vice nez jen zasadne. Proste cena neni v zadnem pripade primo umerna kvalite, obzvlastne ne u dotovaneho zbozi a konkretne potraviny jsou v EU uplne nejdotovanejsim zbozim vubec.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 4. 2011 15:12 | ppetr1

v cukru,bramborach a cesneku jsme byli svetova velmoc. cukr - dovoz Brazilie :-( brambory - dovoz Polsko,Nemecko (neda se to jist,nehlede na to,ze nic nevydrzi) cesnek - Cina (to uz je kapitola sama,jak to nekdo dneska muze kupovat za 140kc/kg NECHAPU) vetsi smejd se spanelskymi syntetickymi rajcaty na trhu snad nema obdoby.
ZA CUKR A BRAMBORY PODEKUJME EVROPSKE UNII A JEJICH KVOTAM !!!!!!!!!!!!!!!! BOZE KAM TO SPEJEM - DO PEKEL!!!!
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

20. 4. 2011 14:33 | jezevec

reagoval jsem na názor ve stylu "vám pražákům je hej, vy máte farmářských trhů spousty, ale co my venkovani, nám nikdo farmářský trh neuspořádá" - a chtěl jsem pisatelce sdělit, že pro nákup přímo od pěstitele/chovatele vůbec nepotřebuje farmářský trh. naopak, zatímco v praze by dojezdová vzdálenost k nejbližšímu malozemědělci obvykle snížila dobrý pocit z ekologie a zvýšila cenu - na maloměstě máte prodejce hned za humny. chce to jen zvednout zadek od klávesnice, a své dodavatele si hledat dál než sto metrů od parkoviště u teska.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 4. 2011 13:44 | Radim

Dnes to není žádný start farmářských trhů, ale jen jejich nové rozšiřování. Trhy, aspoň tady na severní Moravě v malých městech, byly stále , vždy byly někde v podloubí náměstí nebo někde stánky se zeleninou a jinými produkty. Trhy u nás začaly už před 20 lety, kdy vlastně se jen zlegalizovalo šedé podnikání z komunismu. jejich největší rozvoj byl kolem roku 1995 - 2000. Později je začaly cenově utlačovat oddělení zeleniny v supermarketech, takže se trhy omezily, ale přežívaly. Dneska, podpořeny současnou propagandistickou farmářskou vlnou, se budou zase obnovovat.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

20. 4. 2011 12:15 | Marek

Domnívám se, že zčásti máte pravdu, zčásti ne. Je pravda, že sortiment potravin za totáče byl tristní - jenomže tehdy byla priorita nenasekat dluhy za cenu spokojenějšího zákazníka - dnes se k tomuto závěru vláda přibližuje. Výrobky domácí podléhaly ČSN, takže byly na vše přesné postupy a receptury. Musíme vzít v úvahu, že tehdejší ředitel byl na zisku firmy daleko míň závislý než nyní. Neměl tedy extra důvod cpát do uzenin mouku místo masa a pak jít na koberec k okresnímu tajemníkovi, kterému bylo z klobásy špatně. Zmiňovaný chléb - pokud vím, tak majitelem jednoho z největších řetězců pekáren je Francouz - že by ten nevěděl jak se peče dobrý chleba? Farmářské trhy je výkřik doby, něco jako mlékomaty. Postupem času se přijde na skutečný původ VĚTŠINY (tedy ne všech) výrobků prodávaných na farmářských trzích, lidé opět řeknou ach jo, a zase půjdou do supermarketu, který prodává to samé, ale nehraje si na spasitele. Co se děje s neprodanými potravinami? Totéž jsem se už v diskuzích ptal když se mluvilo o tom, že malí obchodníci mají pořád skvělé čerstvé potraviny - dosud mi nebylo odpovězeno. U supermarketů vím, že mají za obchoďákem kontejnery, ev. prodávají zboží v akcích.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 4. 2011 11:47 | Jarouš

Zásobování potravinami není horší, než před rokem 89. Nezapomínejme jakou dobu jsme prostáli ve frontách na cokoliv, například na maso,které jsme pak ani nedostali,kokosové ořechy a banány naše děti neznaly a pomeranče se prodávaly v průběhu komunistických svátků. Občas se dostaly pomeranče kubánské,téměř nepoživatelné. Konzumovali jsme tavený sýr- Olympik a domnívali se, jak je výživný,ten však obsahoval převážně škrob.Po roce 89 jsme si zvykli na větší množství zeleniny, daleko početnější sortiment, je i důsledná kontrola státu.Budoucnost supermarketů závisí na konkurenci. Asi v nich budeme nakupovat běžné zboží: mouku, cukr, brambory, pití a podobně. Speciality- některé sýry,ale i chutnější chléb, některé uzeniny i masné výrobky nakoupíme raději v maloobchodě, kde správně dozrají a získají specielní chuťové vlastnosti.Účinnou konkurencí velko i maloobchodu jsou a stále více budou farmářské trhy, jak bylo vyčerpávajícím způsobem popsáno.Dojde pak k omezení počtu supermarketů. Zajímalo by mě, co se děje s obrovským množstvím neprodaných potravin v supermarketech. Je mi známo, že tvrdý neprodaný chléb z obchodů před 89.rokem byl nakupován pro vojsko.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

20. 4. 2011 11:47 | Iveta

tak si říkám, když tak čtu ty nadšené příspěvky, jak asi vypadá hygiena výroby takové domácí tlačenky od farmáře z vedlejší vsi, který prase sám porazil a tlačenku vyrobil? Jak asi vypadá sofistikované používání pesticidů na poli farmáře z vedlejší vsi, když nemá k dispozici ani laboratoř a zapravidla ani moderní aplikační stroje? Co udělá farmář z vedlejší vsi s výrobky, které na trhu neprodá? Eh, mnoho otázek ve mě vzbuzují farmářské trhy.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 4. 2011 11:36 | Pavel

zdá se, že se začíná ujímat nový hit - farmářské trhy. Srdce každého hrdého měšťáka zaplesá nad možností zakoupit si kvalitní výrobky přímo z pole či chléva. Ano, takto to bude fungovat, pokud nezačnou zákazníci těchto prodejců přemýšlet. Např. by bylo záhodno zamyslet se nad tím, jak je možné, že v české kotlině je na konci dubna k mání mrkev zvící menší řepy, jablka kalibrované velikosti, nepovadlá, nečervivá, čím bylo krmeno prasátko, ze kterého prodává farmář ty extra klobásky, apod. Dost dobře si nedovedu přestavit udržení sortimentu při sezonnosti zemědělství. Vždyť např. takové ovoce od farmáře je záležitostí max. 10 - 14 dní, jablka či hrušky cca půl roku, apod. Zamyslel se již někdo nad tím, jak může farmář prodávat vynikající extra klobásky za 210 Kč když je vyrlábí v naprosto nepatrném množství? To jako farmář vykrmil prasátko v chlívku bramborami a obilím, potom na vlastních jatkách porazil, vyrobil pár klobásků, prodal na trhu a za týden toto znovu zopakoval? Pokud by tytéž klobásky prodával pro nějakého většího odběratele, aby se mu jejich výroba vyplatila, potom by se jeho kvalita nevešla do odběratelovy ceny. Znovu zdůrazňuji - bylo by to super - tedy kdyby to byla pravda.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

20. 4. 2011 11:18 | Matej

Souhlasím. Kde to je možné, je to snad ještě lepší. Když budu znát svého pěstitele, budu za ním pravidelně chodit. Bohužel třeba u nás nikdo takový není nebo o něm alespoň nevím.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 4. 2011 11:07 | Matej

To je úkolem pořadatele trhu. Má kontrolovat ty, kteří tam prodávají. Navíc právě NALOK tohle také kontroluje. Farmářská komunita si své postavení také pevně střeží a pokud se toto vyskytne, vyloučí ho z prostoru trhu. Takže větší trhy jsou větší zárukou než osamocený stánek někde u silnice. Samozřejmě se občas vyskytnou případy podvodu, ale není to časté. Podvod se nedá nikdy nikde vyloučit. Dobrou zprávou je fakt, že se na tyto podvody přišlo.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 4. 2011 11:05 | chk

dalsi poznamka. spousta pestitelu a chovatelu ma svuj okruh stalych zakazniku a nema potrebu jezdit nekam na trh, kde si musej zaplatit misto a kde muze hned vedle prodavat kdokoliv cokoliv. nekterym se skutecne nechce trhu ucastnit, a to co vyprodukuji, v pohode prodaji i tak. to je problem, o kterym se moc nevi. navic tech trhu je tolik, ze ani pomalu neexistuje tolik producentu, aby trhy obsadili. kdyz budu chtit, zajedu si za producentem naprimo:). nepotrebuji a priori nejake trhy. jen nazor...
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stránka 1/2

Předchozí

1

Spočítejte si

l / 100km
l / 100km
Kč / l
Kč / l
km

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Takhle vám vysajou účet. Podívejte se na triky podvodníků

Takhle vám vysajou účet. Podívejte se na triky podvodníků

Přijde e-mail, SMS, zpráva na Facebooku. Píše banka, doručovací služba nebo i finanční...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Dara Rolins

zpěvačka a podnikatelka

Jiří Šmejc

podnikatel, Home Credit

Dara Rolins
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Jiří Šmejc
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services