Penzijní fondy nepřekvapily: inflaci porazily jen s odřenýma ušima!

Dušan Šídlo | rubrika: Analýza | 23. 3. 2011 | 36 komentářů
Penzijní fondy budou za loňský rok připisovat zhodnocení na úrovni spořicích účtů. V průměru zhruba dvě procenta. Vyplývá to z aktuálně zveřejněných dat zveřejněných Asociací penzijních fondů. Boj s inflací tedy vyhrály. Bylo to ale těsné!

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

23. 3. 2011 18:46, Jája a Pája

Milá Slávko,
nutno přemýšlet obyčejným selským rozumem. Politici ruku v ruce s hlavními lídry současných PF zajistí, že současné připojištění již nebude tak výhodné a donutí lidi k jejich výběru = ukončení (již to dokázali znepříjemnit lidem u stavebka, že?).
A pak lidi budou lanařit do těch nových bombastických nízkonákladových bezpoplatkových důchodových fondů. Čirou náhodou bude umožňěn nějaký přechod ze starého připojištění do nových fondů ve 2. pilíři.
A proč? No nyní je tam nějakých 216 mld. Kč majetku.
Celé je to "kočírováno" tak, že se lidem znepříjemní stavebko (410 mld. Kč) a současné penzijko (216 mld. Kč)a lidi se tak s těmito financemi "vmanévrují" do nových důchodových PF.

Jasné?

Zobrazit celé vlákno

+6
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

23. 3. 2011 9:42, chk

muzete mi sem dat odkaz odkud cerpate informaci ohledne mleka?
btw, v penzijnich fondech nespori duchodci:).

Zobrazit celé vlákno

-2
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 36 komentářů)

27. 3. 2011 12:47 | Fany

Ano, hnus. Ale kolik lidí se tím živí a kolik politiků si tím budují svoji kariéru. Jediné řešení je co nejvíce vzdělaný národ, pak budou mít finanční žraloci čím dál méně potravy. Byt, ostatně nemovitosti jako takové, je dobrá volba. I když i tady je třeba selektovat a selsky rozumovat.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 3. 2011 11:38 | Rada

Je otázkou, kolik lidí má penzijní připojištění jen proto, že jim přispívá zaměstnavatel. U nás ve firmě byla podle mě takových lidí většina. Já bych si určitě penzijní nepořizoval kdyby nepřispíval zaměstnavatel.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 3. 2011 16:15 | eďa

Tak to ale fakt je. Bohužel jsou statisíce fin. analfabetů -spořičů, kteří se milně domnívají, že spoření je ve staří spasí. Není tomu tak. Za své celoživotní uspory si koupí leda tak jizdenku na Nuselský most, aby si po vystřízlivění mohli konečně svobodně skočit, pokud ovšem přelezou zábrany.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 3. 2011 12:56 | aannemer

Tady názorně vidíme komerční pilíř penzijního systému v praxi. Jediné, co na účtech střadatelů přibývá, jsou jejich vlastní úložky a státní podpora, kterou ovšem může nejlepší ekonom historie Kalousek kdykoli zrušit. Úroky, které fond připíše, jsou jen žebračenkou za inflaci, která je ovšem průměrným ukazatelem a nevypovídá o růstu cen, které obyčejného člověka zajímají nejvíce - tedy potraviny, průmyslové zboží, energie, nájmy, voda, topení apod. Hodíme-li si tato čísla na papír, zjistíme, že naše úspory svou hodnotu ztrácí reálně o 10% ročně.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

25. 3. 2011 9:42 | M.Š.

Není jasné,proč kdejaký trotl podnikavec, koupí za 100 a prodá za 999,takže mu těch třicet procent zisku stačí...kdežto různé fondy a finanční instituce z obrovského objemu peněz nejsou schopny vygenerovat nějaký slušný zisk.Naskýtá se otázka,zda nemají náhodou nezasloužené obrovské náklady(vždyť nad jejich platy zůstává rozum stát...)a nebo zda dokonce nekradou,vždyť jsou se státními institucemi(zloději...)jedna ruka.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

25. 3. 2011 9:11 | Tony

Ukončil jsem penzijní spoření a raději jsme koupili druhý byt, byl za dobrou cenu a tak se mně to zdá jako lepší investice než krmit spoustu bankovních úředníků v České pojišťovně. Dokud platil zaměstnavatel, bylo to výhodné, po změně zaměstnání mám víc peněz, ale méně sociálních výhod. Fondy, další možnost jak finančníci mohou na nás vydělat bez rizika. Ještě jim platíme za správu peněz, hnus
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 3. 2011 23:54 | Jůlínek

Spořit ano,ovšem za předem daných podmínek spojených se správou fondu.Fond nejlépe státní a se zárukou,že minimálně našetřená částka bude vyplacena tomu kdo ji naspořil.Dále pak je nutné,ab se stala předmětem děditství v případě úmrtí.Jen hyjeny obírají mršinu.Dále bych požadoval možnost vstupu do systému,třeba jednou za tři až pět roků.V dnešní době se rozhodnout na 35 let do předu je téměř nemožné.Kam se hrabou dřívější pětiletky.Naši politici nevědí dnes,co budou říkat zítra a to jsou vesměs vzdělanci ve svém oboru.Od obyčejných lidí očekávají taková zásadní rozhodnutí.Vypadá to jako základ na hodně dobrou zlodějinu.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 3. 2011 13:36 | Rada

Ještě doplním, že strop nákladů na zdravotní péči mají penzisté poloviční, tzn. jen 2 500 Kč ročně, což je 208,3 Kč měsíčně. Zhruba stejnou částku ušetří v Praze lidé od šedesáti do sedmdesáti na MHD. Starší lidé ušetří ještě více (MHD mají zadarmo).
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 3. 2011 13:30 | Jirka

Zhodnocení o inflaci beru, co si našetřím, tak to budu mít, kdybych chtěl víc zhodnotit, tak i víc riskuji, to radši půjdu hrát do kasina. Peníze se nemnoží tak rychle jak trpaslíci, není to perpetum mobile, to nám jenom někteří politici chtějí vsugerovat, jak nám soukromé fondy vynesou jistotu desetinásobku, kulový. Jenom zajistí pár vyvoleným, tj. majitelům, luxusní život.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 3. 2011 13:28 | Rada

Znám paní, která si v penzijním připojištění spoří i v 76 letech (ve státní penzi je cca 20 let). Lidem, kteří už pobírají státní penzi, bych státní příspěvek nedával. A hned by se zase pár milionů ušetřilo.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 3. 2011 13:26 | Rada

V podstatě s Vámi souhlasím až na to, že když někdo bere teď 20 čistého, bude potřebovat pro zachování životní úrovně tu samou částku. Už jsem to tady psal, pro jistotu ještě jednou: 1) Penzista obvykle neživí děti. Díky tomuto může mít náklady nižší o několik tisíc korun. 2) Penzista obvykle nesplácí hypotéku. Úspora se může pohybovat i v řádu desítek tisíc měsíčně. 3) Penzista se obvykle obejde bez automobilu. Díky tomu, že má na vše spoustu času, může se téměř kamkoliv dostat veřejnou dopravou. Po práci se na chatu v rozumný čas nedostanete, jako penzista nemáte problém, protože můžete vyrazit už dopoledne. 4) Penzista nemusí dojíždět do práce. 5) Penzista si nemusí spořit na penzi. 6) Penzista nemusí mít (a obvykle ani nemůže mít) životní pojištění. 7) Penzista má veřejnou dopravu za půlku nebo zadarmo (po sedmdesátce). 8) Penzista má různé další slevy včetně výhodnějšího tarifu na telefon.
Na druhou stranu některé náklady mají starší lidé obvykle vyšší (např. výdaje na léky). Tyto zvýšené náklady jsou ale zanedbatelné oproti výše zmíněným úsporám.
Pro zachování životní úrovně by měl ve většině případů stačit i příjem snížený o třetinu až polovinu. Jinak ale samozřejmě souhlas s tím, že pár stovek vkládaných do penzijka nic moc neřeší.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 3. 2011 10:42 | Callid

Opravdu v penzijních fondech nespoří důchodci? Já jsem naopak přesvědčen, že penzijní připojištění je nejvýhodnější právě pro důchodce, resp. pro lidi nad 50 let, protože to si mohou peníze po 5 letech vybrat a těží z připsaných státních příspěvků, kdežto třicátníci musí čekat dlouhou a inflace a nízké zhodnocení pracuje proti nim.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 3. 2011 10:24 | benzin

Ohledne mleka cerpam informace z vlastnich uctenek z obchodu, ktere si ukladam od minuleho silvestra, kdyz sem zacal precizne sledovat vsechny vydaje.
P.S.: Ja nakupuju u obchodniku. Billa, Alber, Kaufland, a obcas Tesko, vsechno lokalita Paraha. Ta cena se vztahuje k nejlevnejsimu 1.5% trvalnivemu mleku, ktere v tu chvili obchodnik prodaval. Z meho pozorovani je to v podstate nejlevneji dostupne mleko s timto procentem tuku na trhu.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 3. 2011 6:35 | Fany

Ok, vidím, že jste nic nepochopil. Tudíž ještě jednou a naposledy. Je jedno, zda budete chtít mít v důchodu stejné finanční prostředky, jako v době před nástupem do něj, nebo 80%, či jen 60%. Ale jde o to, jak se k těm prostředkům dostanete. Podíl státního důchodu z průběžného systému vůči průměrné mzdě se pravidelně pomalu a jistě snižuje. V budoucnu to jistě nebude ani 40% a očekává se, že to bude asi méně. To je věc, kterou ale neovlivníte. Co můžete ovlivnit, je ten zbytek. A nyní k tomu, na co jsem se vás snažil (zatím marně) nasměrovat. Pokud si ukládáte měsíčně do PePř například 500Kč a zhodnocení je vůči inflaci po zdanění NULA, tak z toho budete mít v budoucnu zase jen 500Kč. Samozřejmě záleží na tom, jak dlouho budete ony úspory čerpat. Tudíž rozhoduje délka spoření, vůči délce života v důchodu. Pokud chcete mít v důchodu více něž oněch 500Kč/měsíčně navíc, tak buď budete muset do PePř dávat podstatně více, nebo pochopit, že tento finanční žralok vás pouze tahá za nos a řešit to jinak.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 3. 2011 22:46 | chk

to je postavene na hlavu. bezny duchodce nemuze mit zajistene prijmy stejne jako v produktivnim veku. cela vase uvaha je mimo realitu, sorry:)
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 3. 2011 22:44 | Ja znalec :-)

Jesli se nepletu tak mi z toho plyne ze davat penize do siukromych fondu je pro duchodce v podstate zvytecne. Vypada to totiz ze si tam oni vydelaji maximalne tak na svoje vysoke mzdy a pak na dalsi zhodnocovani pro vkladatele kaslou ... ale mohlo to byt jenom tou krizi ... v kazdem pripade kapitalizmus ve vsech oblastech se podle mne neosvedcil a je potreba navratit prijmy statu skrze statni vlastnictvi v nekterych oblastech.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 3. 2011 22:09 | Fany

Oprava, maximální odpočet od základu daně je 12.000 tudíž při dani 15% se jedná o úsporu 1800 Kč.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 3. 2011 22:05 | Fany

Na toto nepotřebuji žádného studenta. V podstatě ani jeden z uvedených ukazatelů není úplně objektivní. Vzhledem k tomu, že se jedná o dobu, kdy budete v důchodu, tak pro vás bude prioritou hlavně cena základních potravin a cena léků. Spotřební koš, ze kterého se počítá inflace, je zavádějící, neboť obsahuje komodity, které vás, jako důchodce stejně moc zajímat nebudou, ale mohou silně ovlivnit výsledek. Pokud bychom to chtěli mít přesnější, tak by se muselo realizovat více spotřebních košů. Například jeden pro důchodce.
Penzijní připojištění je zajímavý produkt tak maximálně pět let před koncem. Tedy v 55 letech. Státní příspěvek v tom hraje roli jen v prvních letech, pak je bezvýznamný. Odpočet od základu daně je nyní maximálně 1500 Kč/rok a to také není žádná sláva. Tudíž, tudy cesta nevede. Že to někdo nazývá 3 důchodovým pilířem je sice hezké, ale, jak jsem psal, hlavně pro správce PF a jejich prodejce, kteří hrají se smlouvami škatule hejbejte se. Ostatně na to nepotřebujete ani nijaké zvláštní vzdělání, abyste pochopil, že 1 + 0 je 1 a ne 5, či 8. Neboli, když od výnosů z penzijního připojištění odečtu zdanění, tak jsme na nule. Neboli žádné výnosy vyšší, než inflace. Tudíž jste na tom stejně, jako Anča Julčová, co má peníze ve slamníku. Jen s tím rozdílem, že Anče na ně nesáhne nějaký politický kaskadér po vzoru Maďarska, ale může ji někdo vykrást. Pokud máte nyní například 20 tisíc čistého měsíčně a budete chtít to samé v důchodu, tak budete muset přemýšlet jinak. Od státu dostanete cca 10 tisíc a ten zbytek je na vás. Pokud si nyní ukládáte měsíčně 1500 na PePř. tak tu samou částku můžete, při nulovém výnosu vůči inflaci, očekávat i v důchodu. Musíte se ale smířit s tím, že v té době budou platy v průměru vyšší. Neboli vám bude chybět 8,5 tisíce měsíčně. Co s tím uděláte?
PS: Mně se to netýká, neboť jsem již pár let v osobní penzi a na tu státní se mohu, s klidným svědomím, vykašlat.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 3. 2011 18:55 | čakí

no hlavně že ve svých reklamách nabízejí skvělé zhodnocení na jiných účtech. Žeby tunýlek směrem od starobních ovcí které nesmí vypovědět smlouvu na účty ze kterých by mohlo ještě bejt pár novejch klientů, které očešou později a pak ztrátu plně zadotují z nekrytých úspor na starobu? Šibenici na pár desítek lumpů dřív než nechají pochcípat desetitisíce střádalů
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 3. 2011 18:46 | Jája a Pája

Milá Slávko, nutno přemýšlet obyčejným selským rozumem. Politici ruku v ruce s hlavními lídry současných PF zajistí, že současné připojištění již nebude tak výhodné a donutí lidi k jejich výběru = ukončení (již to dokázali znepříjemnit lidem u stavebka, že?). A pak lidi budou lanařit do těch nových bombastických nízkonákladových bezpoplatkových důchodových fondů. Čirou náhodou bude umožňěn nějaký přechod ze starého připojištění do nových fondů ve 2. pilíři. A proč? No nyní je tam nějakých 216 mld. Kč majetku. Celé je to "kočírováno" tak, že se lidem znepříjemní stavebko (410 mld. Kč) a současné penzijko (216 mld. Kč)a lidi se tak s těmito financemi "vmanévrují" do nových důchodových PF.
Jasné?
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Stránka 1/2

Předchozí

1

Spočítejte si

Finanční rezerva

měsíců
%
měsíců

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Takhle vám vysajou účet. Podívejte se na triky podvodníků

Takhle vám vysajou účet. Podívejte se na triky podvodníků

Přijde e-mail, SMS, zpráva na Facebooku. Píše banka, doručovací služba nebo i finanční...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Kamil Vacek

podnikatel a investor

Roman Sviták

podnikatel, nakladatelství Grada

Kamil Vacek
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 1 duelů
×
Roman Sviták
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services