SPECIÁL: Úspory nejsou zadarmo

Rostoucí ceny energií zatím Čechy příliš k šetření nemotivují. O úsporách přemýšlí většinou jen ti, kdo musejí obracet každou korunu v rodinném rozpočtu a nic jiného jim nezbývá. S námi si teď můžete spočítat, kolik vody proteče vašimi kohoutky.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

25. 5. 2007 13:44, Michal

Čistě teoreticky a ve specifických případech tomu tak být může, ale tady to není ten případ. Zaprvé to, že ty osobně budeš šetřit, ČEZ, narozdíl od tebe, nijak nepocítí a už vůbec tio to nebude individuálně promítat do ceny. Za druhé, i při šetření bude celková spotřeba růst. Zaprvé přibývá odběratelů a za druhé se zvyšuje energetická náročnost, což se ale přitom s šetřením nijak nevylučuje (šetření nutně neznamená snížení spotřeby, ale třeba jen stabilizaci nebo spomalení růstu).
Jinak nevím, v čem by měla být uvedená aukce fingáč?? To jako, že tam někldo nekupoval elektřinu, kerej nepotřebuje? A co pak s ní dělá? Nicméně budoucí energetická burza bude v tomto směru přece jen transparentnější.
Ji nak svým nářkům ohledně ceny energií a zisků akcionářů nejlíp předejdete tím, že se stanete jedním z nich a naopak se budete ze zvyšující se ceny radovat. Problém to žádnej není. ;-)

Zobrazit celé vlákno

+71
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

28. 5. 2007 18:05, alebi

Já už šetřím na všem, co se dá, protože ani jinak se svou minimální mzdou vyžít nemohu, ale stejně mám pocit, že stále je to k ničemu. Zase bude příští rok všechno dražší a plat stále mizerný. A nejvíc mě štve, že doplácím i na jiné, když bydlím v paneláku a nemáme měřáky na topení. Pak já můžu šetřit a soused má celou zimu otevřená okna a platíme stejně. A samozřejmě, že on a jemu podobní měřáky nechtějí. Když už naše vláda nařídila před pár roky osazení termoregulačních ventilů, ať taky nařídí instalaci měřáků. Vím, že můj soused je bohatý, a těch asi čtyř - pěti set korun je mu úplně fuk, ale pro mě je to částka na potraviny na čtyři dny.

-8
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 21 komentářů)

6. 11. 2007 15:44 | m&m

" A zde funguje klasickej tržní mechanismus. Čím vyšší bude tedy spotřeba elektřiny (a tím pádem poptávka), tím bude cena elektřiny vyšší. A nikoliv naopak! Ale i kdyby tomu tak nebylo, připadá mi vaše argumentace naprosto zcestná. Kvůli vaši nižší spotřebě by rozhodně cenu nikdo nezvedal, tudíž ušetříte v každým případě. Nehledě na to, že nižší spotřeba má i nějaký ekologický dopady. ;-)"
A teď něco ze života a nejen theoretizování, ano? Jelikož na ostravsku klesla spotřeba vody u odběratelů, Severomoravské vodovody a kanalizace zdražily vodu. Důvod? Režijní náklADY NA UDRŽOVÁNÍ VODOVODNÍ SÍTĚ SE NESNÍŽILY. sNÍŽILA SE VŠAK ČÁSTKA VYBRANÁ ZA SPOTŘEBOVANOU VODU, A TUDÍŽ BY NEBYLO ZAČ UDRŽOVAT SÍŤ. Takže opravdu mými ušetřenými 2ma kubíky se voda nezdraží, ale pokud šetří všichni, tak se zdraží.
-8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

31. 5. 2007 20:46 | Milan

Nejhorší na tom všem je, že vodní zdroje, t.j. to nejcenější co naše země má, ovládají cizáci, kteří na našem národním bohatství vydělávají a vydělávat v budoucnu budou, neboť voda je cenější jak zlato.
+20
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

31. 5. 2007 20:44 | Milan

Nejhorší na tom všem je, že vodní zdroje, t.j. to nejcenější co naše země má ovládají cizáci, kteří na našem národním bohatství vydělává a vydělávat vbudoucnu bude, neboť voda je cenější jak zlato.
+18
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

31. 5. 2007 16:19 | Michal

Právě naopak. ČEZ skutečně prodává elektřinu do Německa a to samozřejmě za německý ceny. I proto se cena elektřiny postupně srovnává s Německem, jinak by logicky prodávala veškerou produkci tam a my bysme museli dovážet elektřinu odjinud. "Nedostatek" elektřiny je v globálním kontextu. Ostatně, i u nás je přebytek lektřiny pouze přechodnou záležitostí (při současných zdrojích).
-4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

31. 5. 2007 16:13 | Zilvar

ad.4 .. nechlubil se nahodou CEZ tim ze postavenim temelina budeme v prebytku a za ten si namastime kapsy tim ze ho prodame za hranice ?? zatim se mi zda ze si masti kapsu na mistnich lidech.
A srovnani ceny vody na zapado-evropskou uroven s vychodoevropskymi platy je taky fajn ;-D
+15
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

31. 5. 2007 15:07 | Jarda

Ale p.Klaus přece říkal,že trh všechno vyřeší.Že by to nefungovalo?
+36
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

31. 5. 2007 15:04 | Jarda

Mám stejné pocity.Bydlím sice v rodinném domku,kde si hospodařím sám,ale šetřil jsem vždy, z principu,bylo mi líto mrhat energií,ne z finančních důvodů. Dnes už jsem v důchodu,takže nyní šetřím z důvodu financí a nejvíc se těším na tu povedenou reformu,která mě teď už dorazí. Ale prý na tom budeme všichni dobře.
+10
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 5. 2007 18:05 | alebi

Já už šetřím na všem, co se dá, protože ani jinak se svou minimální mzdou vyžít nemohu, ale stejně mám pocit, že stále je to k ničemu. Zase bude příští rok všechno dražší a plat stále mizerný. A nejvíc mě štve, že doplácím i na jiné, když bydlím v paneláku a nemáme měřáky na topení. Pak já můžu šetřit a soused má celou zimu otevřená okna a platíme stejně. A samozřejmě, že on a jemu podobní měřáky nechtějí. Když už naše vláda nařídila před pár roky osazení termoregulačních ventilů, ať taky nařídí instalaci měřáků. Vím, že můj soused je bohatý, a těch asi čtyř - pěti set korun je mu úplně fuk, ale pro mě je to částka na potraviny na čtyři dny.
-8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

25. 5. 2007 19:31 | Sporic obrazovky

Hele, drobna poznamecka k bodiku tri: mas naprostej recht, ztraty jsou v jistych lokalitach az 30%. To potom snizeni odberu usporama o 5% vede k nevyraznymu snizeni nakladu, ale k plne 5%nimu snizeni prijmu, coz se musi rychle vykompenzovat narustem ceny.
+10
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 5. 2007 18:04 | HonzaH

Na tvůj nevložený příspěvek seru, ale opravdu seru ...
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 5. 2007 17:59 | kuba

Ale celkove to je samozrejme dobre, ze se zvysuji ceny, protoze to vede ke snizene spotrebe a ta zase k vyssim cenam. A to je jedina vec, ktrea zabrani relativne rozsahlemu plytvani, ktere zde ve vyuzivani zdroju panuje. Naopak, rekl bych, ze trh s efektivnejsimi (setricimi) vyrobky bude vyrazne vetsi a liberalnejsi, nez s energiemi. To by mohlo vest k zvetseni poctu dodavatelu (kteri se za soucasne ceny neuchyti) a ke zdrave konkurenci, ktera je zarukou efektivniho vyuzivani zdroju.
+27
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

25. 5. 2007 14:28 | Michal

1. To byla reakce i na předchozí příspěvky, nejen na tvůj, takže se ve všem nehledej. ;--) 2. Současnej systém aukcí má k dokonalosti daleko, ale rozhodně bych ho asi nenazýval fingáčem. I když ta tvorba cen je zajímavá. 3. To, co sem psal, bylo především k eletřině. Vodárny jsou v tomto ohledu trochu specifický. Bohužel je to daný i zděděným katastrofálním stavem sítě a obrovskýma ztrátama během "přepravy" ke konečnýmu zákazníkovi. 4. Že se šetřením snižuje cena, jsem nikde netvrdil. Obecně ano, ale tady by musela klesat celková poptávka a být splněny některé další podmínky. Zatím je elektřina v celkovým kontextu spíš nedostatková. Ale každopádně se tak dá působit na fakturu, kerá mně z ČEZu (zjednodušeně řečeno) přinde.
+13
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 5. 2007 14:19 | Sporic obrazovky

Michale, Michale :-))) 1) Zadne narky nemam, ja jen vyjadroval nazor a akcionarem pochopitelne jsem, klidek, ja se umi zaridit ;-) 2) Jiste ze to je fingac, protoze jede na manipulovatelnym mikroobjemu, ty by sis snad nekoupil 1% sveho vyrobku draze, pokud by to znamenalo, ze ho za stejne drahou cenu budopu platit ostatni? Ale koupil, ty i ja. 3) Jo, burza to zlepsi, ale neresi to uplne az do roku 2008-2009, kdy dojde k vyrovnani cen, pak to teprve bude burza v pravem slova smyslu. 4) To, co, jsi psal uplne na zacatku, je ulpne neco jineho, nepochopils me. Vzdyt s tim ja souhlasim, ze kdyz ja budu setrit, tak s tim nehnu a naopak, kdyz nebudu, tak se svezu hur, protoze ostatni budou, teorie stada. Ale obecne snizeni spotreby (pravda, na kterem se vyrazneji projevilo letosni teplo, nez usopry) ke zvyseni ceny vede. A to je verejne potvrzeny i managementem tech firem, primo to priznavaji. Nejvic to je citit na vodarnach. Ty maji povinnost svym novym majitelum, kteri je od radnic koupili, vyplacet velke dividendy, aby splatily investici. Management nechaly casto zastupcum mesta a vymenou za tuto trafiku m aji jedinou povinost = vest to tak, aby bylo na dividendu. Kdyz se snizil odber a navic kazdorocen zachrochtali odborari, letel kubik o par kacek nahoru. V podstate je to jejich jedina moznost zajisteni dividendy, protoze snizovani nakladu nehraje do noty trafikantum na potencialni ksefty a jeste prskaji odbory. Ver mi, ja v jednech takovejch vodarnach delal.
Takze setrit - ano. Ale netvrdit, ze setrenim se snizuje cena, proboha, ani nahdou. A klidne byt jejich akcionarem, kdyz to takhle vedou ;-)
+15
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 5. 2007 14:03 | Jirka

Děkuji za upozornění, myslel jsem samozřejmě NEDOPLATEK. V tomhle vedru se vloudila chybička :)
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 5. 2007 13:44 | Michal

Čistě teoreticky a ve specifických případech tomu tak být může, ale tady to není ten případ. Zaprvé to, že ty osobně budeš šetřit, ČEZ, narozdíl od tebe, nijak nepocítí a už vůbec tio to nebude individuálně promítat do ceny. Za druhé, i při šetření bude celková spotřeba růst. Zaprvé přibývá odběratelů a za druhé se zvyšuje energetická náročnost, což se ale přitom s šetřením nijak nevylučuje (šetření nutně neznamená snížení spotřeby, ale třeba jen stabilizaci nebo spomalení růstu). Jinak nevím, v čem by měla být uvedená aukce fingáč?? To jako, že tam někldo nekupoval elektřinu, kerej nepotřebuje? A co pak s ní dělá? Nicméně budoucí energetická burza bude v tomto směru přece jen transparentnější. Ji nak svým nářkům ohledně ceny energií a zisků akcionářů nejlíp předejdete tím, že se stanete jedním z nich a naopak se budete ze zvyšující se ceny radovat. Problém to žádnej není. ;-)
+71
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 5. 2007 13:35 | Sporic obrazovky

Aukce byl dosud pouze fingac, tomu nemuzes verit. Pravdu ma ten, kdo ti to uz napsal, ze diky fixnim nakladum opravdu snizena spotreba vest k rustu ceny. Nebo jsi snad videl, ze by pri nizsi spotrebe CEZ propustil 3000 lidi a zacal s mensi udrzbou infrastruktury? Vodarny to same. Dalsi aspektem je pozadavek na vyssi zisky ze strany akcionaru.
Nicmene reci, ze se setrit nevyplaci taky nepodporuju, protoze ona to spotreba klesa i kdyz ti nadavajici setrit nebudou ato by se teprve nedoplatili + jak sam rikas, jeste je tu ten ekologicky aspekt ;-) (Jdu si domu utahnout tesneni u kohoutku :-D )
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 5. 2007 12:50

Nevložím, ale opravdu nevložím...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

25. 5. 2007 11:46 | toni

Vzhledem k existenci fixních nákladů může skutečně nastat stav, že šetřením stoupne cena produktu.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 5. 2007 11:04 | Michal

1. Když máte přeplatek, tak je všechno v pořádku, ne? 2. No, ono je to trochu jinak, spíš přesně naopak. ČEZ nestanovuje cenu elektřiny autonomně, ale ta vzniká na základě poptávky v tzv. aukcích. Tato cena je sice velkoobchodní, ale zprostředkovaně (v redekovaným poměru) se přenáší do cen maloobchodních. A zde funguje klasickej tržní mechanismus. Čím vyšší bude tedy spotřeba elektřiny (a tím pádem poptávka), tím bude cena elektřiny vyšší. A nikoliv naopak! Ale i kdyby tomu tak nebylo, připadá mi vaše argumentace naprosto zcestná. Kvůli vaši nižší spotřebě by rozhodně cenu nikdo nezvedal, tudíž ušetříte v každým případě. Nehledě na to, že nižší spotřeba má i nějaký ekologický dopady. ;-)
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 5. 2007 10:06 | Jirka

Absolutně s Vámi souhlasím. Když jsem dostal letos vyúčtování za teplo a vodu, tak jsem zjistil, že jsem sice snížil spotřebu energií, ale díky růstu cen mám zase přeplatek.
Ono je to i logické, čím více šetříte, tím má firma (ČEZ, Vodovody, Plynárny) menší zisk, no a aby mohli brát managoři v těchto firmách prémie za vytváření zisku, tak nejjednodušší cesta je zvednout ceny.
Takže všichni šetříme, ale rozhodně ne svoje peníze.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Stránka 1/2

Předchozí

1

Spočítejte si

l / 100km
l / 100km
Kč / l
Kč / l
km

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Tamara Kotvalová

podnikatelka, Carollinum

Jaromír Drábek

politik

Tamara Kotvalová
ÚSPĚŠNOST
50,00 %

z 2 duelů
×
Jaromír Drábek
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services