Stavební spoření: uspoříme díky němu více? II.

V první části naší analýzy jsme porovnali vliv existence stavebního spoření na míru úspor v západoevropských zemích. Hypotéza, že stavební spoření znamená více úspor, se ovšem nepotvrdila. Jak naše porovnání dopadlo v domácím středoevropském regionu? Objevili jsme tu závislost míry úspor na existenci stavebního spoření? Podívejte se na srovnání České republiky a Polska.

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

26. 2. 2007 12:31, Petr

A nejde spíš o princip? Zdarma nebo za dvacku?

Zobrazit celé vlákno

+55
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

26. 2. 2007 14:34, Tomáš Marný

Ne, ta částka rodinný rozpočet nezasáhne. Ale vtip je v tom, že dle logiky zdarma = 0,- Kč. Tedy ani 20, ani 23, ani 500... Pokud mně někdo naslibuje vedení účtu zdarma a za rok si začne účtovat třeba i tu pitomou dvacku, je pro mne neseriózní partner.

Zobrazit celé vlákno

-21
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 24 komentářů)

28. 2. 2007 10:47 | Jarmila

Já jsem netvrdila, že popisuju nějaký samospasitelný zázrak. Já jsem jen napsala, že se nedivím, že za stanovenou dobu uzavřeli tak hodně smluv ke spoření. V dodatku jsem vysvětlila celý mechanismus toho, jak je možné, že tak vysoký počet smluv nebyl uzavřen kvůli spoření, ale kvůli úvěrům. Toť vše. Jinak si myslím, že právě překlenovací úvěry s nulovou akontací celkem solidně konkurují hypotékám, zvláště těm s nižšími částkami.
+54
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 2. 2007 8:49 | janasv

Cekal jsem, co vybalite, a on jen obycejny preklenovaci uver. To jste teda objevila Ameriku...
-7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 2. 2007 8:27 | Jarmila

Napíšu to sem, může to zajímat více lidí: Asi takto: děláte dejme tomu větší rekonstrukci. Uděláte si propočet a zjistíte, že úvěr ze stavebního spoření Vás na tuto akci vyjde levněji než hypotéka. Vezmete si tedy úvěr ze stavebního spoření s nulovou akontací, což znamená, že sice ještě nemáte naspořeno nic, ale úvěr již můžete čerpat. Není to úvěr řádný, ale tzv. překlenovací. Ten se čerpá takto: uzavře se smlouva na stavební spoření a na ni se spoří. Vedle toho uzavřete "smlouvu o čerpání překlenovacího a řádného úvěru ze stavebního spoření". Celkem tedy měsíčně platíte např. 3.500,- Kč. Z toho jde 1.700,- Kč na spoření, 1.800,- Kč na úvěr. Za nějakých 6-7 let naspoříte na stavebním spoření částku, potřebnou pro přidělení řádného úvěru. Ukončíte tedy spoření a postupně doplatíte úvěr. Takže na to, abyste mohl čerpat úvěr ze stavebního spoření, MUSÍTE mít uzavřenou smlouvu o stavebním spoření, jinak to čerpat nelze. Obě smlouvy jsou na jedno rodné číslo, na spoření dostáváte státní podporu (max. 3.000,- Kč/rok), z úvěrové smlouvy odčítáte úroky, na což dostanete potvrzení. Má to jeden háček: na úvěr ze stavebního spoření s nulovou akontací je potřebná trošku vyšší bonita než na hypotéku. Takže kdo jen tak tak splňuje hranici pro hypotéku, musí radši volit hypotéku.
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 2. 2007 14:43

Jarmilo. Toto příliš nechápu. Můžete mi to podrobně vysvětlit na můj e-mail prosím? Petr Novák
PS: Z jaké smlouvy se čerpá podpora, jestli z úvěrové, nebo spořící a proč, proč se uzavírají dvě smlouvy, jestli na jedno rodné číslo, atd. Děkuji
+15
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 2. 2007 1:27 | Honza

Mě se zase nezdá, že by u nás byl důchod nějaký luxus. Luxus je tu pro nefachčenky a vyžírky, což jsou ale samozřejmě ctihodní voliči.
+14
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 2. 2007 22:53 | Tomáš Marný

Carramba, má být "po celou dobu trvání smluvního vztahu"...
+42
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 2. 2007 22:52 | Tomáš Marný

"Informace o skutečné výši Vaší uspořené částky získáte z výpisů z účtu Vašeho stavebního spoření, které naše stavební spořitelna zasílá po celou dobu trvání 1x ročně bezplatně, a to vždy na začátku roku za rok předchozí". To je na deskách, ve kterých mně spořitelna předala smlouvu o stavebním spoření. V civilizovaném světě se tomu tuším říká veřejný příslib nebo tak nějak a je to svaté. Rakouští mamrdi jsou si samozřejmě jisti, že kvůli dvacce za rok se s nimi nikdo soudit nebude.
-8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 2. 2007 21:37 | jezevec

Myslím že jste si nepeřečetl ty podmínky. Nebylo tam náhodou něco jako že cenu určuje ceník, který v okamžiku uzavření smlouvy účtoval za vedení účtu nula korun? Nebyla tam náhodou klausule že ceník je součástí obchodních podmínek a že si je peněžovna může měnit jak chce a kdy chce? Čímž nehájím peněžovny, ale dobrý zvyk přečíst si smlouvu PŘED podpisem. Ne vždy se dá smlouva změnit, ale často se tak dá předejít překvapením.
+17
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 2. 2007 21:22 | SocPredator

Nemluvě o tom, že ta spořitelna si přijde na miliony. Jenže to už vtipné není, když někdo vidí jen tu korunu :-)
+43
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 2. 2007 14:34 | Tomáš Marný

Ne, ta částka rodinný rozpočet nezasáhne. Ale vtip je v tom, že dle logiky zdarma = 0,- Kč. Tedy ani 20, ani 23, ani 500... Pokud mně někdo naslibuje vedení účtu zdarma a za rok si začne účtovat třeba i tu pitomou dvacku, je pro mne neseriózní partner.
-21
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 2. 2007 13:55 | ja

Ne ze by me zminene castky zruinovaly, ale proste bych jen teto firme neveril nikdy vice ani slovo. A RSTS je porusovanim slibu a smluv (osobni zkusenost) proslula - stale veri tomu, ze je vyjde levneji se s "nespokojenci" soudit.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 2. 2007 12:31 | Petr

A nejde spíš o princip? Zdarma nebo za dvacku?
+55
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 2. 2007 9:16 | jezevec

Týýýýýýýýýýýýýýýýýýýýýýýýbrďo! !!!!!Zdražení o celou korunu ročně, a to hned dvakrát za sebou???? Tři koruny za dva roky, to je skoro čtvrt halíře denně!!! Tak to chápu že taková částka může rodinný rozpočet těžce zasáhnout.
-12
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 2. 2007 20:09 | Pavel

Mě se nějak to porovnání jednotlivých zemí nezdá. Podle mě je totiž existence stavebního spoření určitě není hlavním faktorem ovlivňujícím množství úspor, tím je sociální a daňová politika státu. Pokud lidi vědí, že se o ně stát v nouzi luxusně postará (jako u nás nebo v Německu), tak prostě spořit nebudou, nepotřebují to. A pokud stát na daních sebere přes 50% příjmů, tak zase nemají spořit z čeho. V zemích, kde sociální systém tak luxusní není a kde jsou nižší daně, budou spořit více. Proto pro porovnání, jestli stavební spoření ovlivňuje míru úspor, by bylo nutné vybrat státy s podobnou sociální a daňovou politikou a teprve u nich porovnat míru úspor.
+29
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

25. 2. 2007 3:04 | Honza

Myslím, že o vykutálených nabídkách spořitelen na změnu smlouvy už bylo napsáno dost. Vrátil bych se k otázce, zda stavební spoření ovlivňují míru spořivosti. Podle mě ne. Míra spořivosti závisí hlavně na množství peněz, které si lidé mohou dovolit odložit. K tomu stavební spoření vůbec nepřispívá, pokud do toho objemu nezapočítáváme státní příspěvek. Ten je ale zase z daní, které by se sice jinak utratily mnohem lehkomyslněji, avšak bez existence stavebního spoření by se na daních mohlo vybírat o to méně, takže by to zase zůstalo v kapsách poplatníků a oni by si tu částku mohli dovolit odložit. Dostávám se však k tomu, že míru spořivosti by může významně ovlivnit snížení daní. Jedině tím lze zvýšit podíl peněz, které můžeme odložit nebo investovat, místo toho abychom to prožrali nebo aby to zpronevěřili poslanci.
+35
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 2. 2007 21:23 | Tomáš Marný

Raiffeisen stavební spořitelně může po zveřejněných informacích věřit pouze mdlý duchem... Výpis ze stavebního spoření ve fázi spoření zdarma, slib daný písemně, na deskách s podepsanou smlouvou o stavebním spoření. Skutečnost? 1. rok zdarma, další 20,- Kč, pak 21,-, a za letošní už to bude 23,-. Kč. RSTS je banda zlodějů, podvodníků a lhářů.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 2. 2007 21:14 | Tomáš Marný

Všechny dosavadní úroky Vám nestrhnou, strhnou Vám rozdíl mezi tím, co jste měl podle původního úročení a mezi úročením podle toho, na co přestoupíte - přeúročí Vám do od začátku smlouvy. Budete sice mít nižší úrok z úvěru, ale je otázka, jestli to vynahradí ukradené úroky - mám dojem, že cca 2-3 roky zpátky o tom byl článek na Měšci a z výpočtů vyplývalo, že u déle trvajících smluv je to výhodné jen a jen pro stavební spořitelnu...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 2. 2007 15:45 | Nikola

Tyto diskuze by měli povinně číst ti všichni,kteří mají doposud slepeckou pásku na očích díky zmanipulovaným poskokům a dealerům právě zmiňovaných stavebních spořitelen. Jinak díky za názor...
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 2. 2007 9:58 | svetlana2

No vidíte, já letos budu u konce cílové částky ze staré smlouvy na 120.000,-Kč, ale protože uvažuji o koupy bytu v novostavbě, chtěl jsem navýšit cílovou částku na 800.000,-Kč, abych za 4 - 5 let mohl čerpat řádný úvěr. Takže z dosavadních úspor na SS by mi při podpisu navýšení cílové částky strhly všechny dosavadní úroky z vkladů? Sice si zachovám stávající max. státní podporu na 4.500,- ročně, ale z dalšího úročení mi zbydou oči pro pláč?
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 2. 2007 12:04 | Jarmila

To máte jednoduchá. Když si chcete půjčit ze stavebního spoření s nulovou akontací, uzavíráte dvě smlouvy, jednu na klasické spoření, druhou na překlenovací a řádný úvěr. Poté čerpáte úvěr a platíte jednou úvěr, podruhé spoření. Až naspoříte cca 50 % cílové částky, přestanete spořit a překlenovací úvěr se překlopí na řádný. RB má slušné podmínky právě pro úvěry s nulovou akontací, tak proto tolik.
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  12 598 921 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Poradna

Tým odborných poradců je tu pro vás.

Články na Heroine.cz

Od viktoriánského hororu po neonoir. Seriál Penny Dreadful je zpět, jen už nemá kultovní potenciál

Od viktoriánského hororu po neonoir. Seriál Penny Dreadful je zpět, jen už nemá kultovní potenciál

Na HBO je k vidění obnovený seriál Penny Dreadful. Šestákové historky se tentokrát odehrávají...více

Lola: do kin jde emocemi nabitá road-movie o životě mladých trans lidí

Lola: do kin jde emocemi nabitá road-movie o životě mladých trans lidí

Dnes do českých kin vstupuje belgické drama Lola o dívce, která se po smrti své matky...více

Dítě jako zbraň. Co dělat, když partner při rozvodu sáhne ke křivým obviněním

Dítě jako zbraň. Co dělat, když partner při rozvodu sáhne ke křivým obviněním

Právní systém na spoustu situací v rozvodových sporech nabízí alespoň základní řešení,...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

David Ondráčka

ředitel Transparency International

Jiří Pehe

politolog

David Ondráčka
ÚSPĚŠNOST
40,00 %

z 15 duelů
×
Jiří Pehe
ÚSPĚŠNOST
42,86 %

z 7 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.