Daň z příjmů 2006: přehled nejvýznamnějších změn

Martin Zika | rubrika: Daně | 1. 2. 2007 | 18 komentářů
Každoroční daňová povinnost se kvapem blíží. Málokdo by nesouhlasil s tvrzením, že čím dříve se na ni připravíme, tím lépe. Proto vám nabízíme souhrn nejvýznamnějších změn, které vstoupily v platnost se začátkem zdaňovacího období roku 2006. Na co bychom si tedy letos měli dát při vyplňování daňového přiznání pozor?

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

1. 2. 2007 19:04, Jirka

Nevím, zda je chyba v článku nebo mám chybnou informaci od VZP. Podle informace, kterou mi VZP zaslala, jsou OSVČ na které se vztahuje minimální vyměřovací základ povinny platit zálohy na zdravotní pojistné v nové výši už od lednové zálohy splatné do 8.2.2007. Mělo by tedy platit stejné pravidlo jako v loňském roce.

Od sociálky jsem zase dostal informaci, že se letos posílají zvlášť zálohy na sociální pojistné (důchodové a nezaměstnanost) a zvlášť pojistné na nemocenské zabezpečení - na dva různé účty.

+51
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

26. 2. 2007 13:12, bjaja

Prosím o radu pracovala jsem v roce 2006 7 měsíců, zbytek jsem byla na ÚP. Ve mzdovém programu píšu do podkladů pro vypočtení daně -daňové zvýhodnění na dítě celý rok 6000 nebo jen za 7 měs. 3500. Díky Jarka

-7
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 18 komentářů)

5. 3. 2007 15:43 | Rotter

Drazí spoluobčané Jak dlouho si toto danové zatížení necháme líbit - tento socialistický - kapitalismus nebo jak se to dá nazvat? Příklad - proč by měl stát a tím pádem legislativci ve sněmovně stále někomu přikazovat co si má plati a co ne, jsme svobodní lidé a jestli se někdo rozhodne že si na důchod platit nechce tak at si neplatí - to samé se zdravotním pojištěním a naopak. Já vám povím občané této Republiky - musíme platit protože nás někdo stále rozkrádá (státní aparát - Hydra) a podotýkám stále - lidi vždyt se zde od doby komunismu nic nezměnilo, teda pardon kromě Marketu a butique. Proto by jsme už stěma pánama co přehodili kabáty měli pořádně zatočit a jako příklad by nám mohli jít naši předkové z doby husitské - DEFENESTRACE - žádná sametová revoluce na to jenom čekali aby se mohli překabátit. Lidi jestli máte rádi Českou Republiku tak si to nesmíme nechat líbit už pro naše děti.
+16
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

26. 2. 2007 13:12 | jarka

Prosím o radu pracovala jsem v roce 2006 7 měsíců, zbytek jsem byla na ÚP. Ve mzdovém programu píšu do podkladů pro vypočtení daně -daňové zvýhodnění na dítě celý rok 6000 nebo jen za 7 měs. 3500. Díky Jarka
-7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 2. 2007 10:41 | Dana

Musím říci, že úpravy socdem zase zabraly k okrádání lidí, co se starají a vydělají. Jsem zaměstnanec s přivýdělkem 6.ooo,-Kč hrubého. Při podání daň přiznání dle minulého roku (odpočet 38.040,-na poplatníka ze základu daně) by mi FÚ vrátil 5.300,-Kč. Po slavné úpravě - sleva 7.200,-Kč z vypočtené daně mi FÚ vrátí 300,-Kč. Fakt směšné. Zaměstnankyně FÚ mě však přesvědčovala že tato poslední úprava je k lepšímu. Já však přišla o 5000,-Kč.
+40
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 2. 2007 7:46 | Martin Zika

Ano, byla to chyba. Omlouvám se za nepozornost a děkuji za upozornění.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 2. 2007 23:55 | Michal Kára

Nevim, jestli se tomu da rikat socialismus...
Ale jinak mate pravdu. Zrovna dneska jsem si pocital danove priznani. Parada - na danich a "pojistenich" odvedu necelych 15% zisku. Byt zamestnanec, platim na skoro 55%. Silene.
+40
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 2. 2007 21:42 | Martin

Je to pokračování legalizovaného okrádání zaměstnanců, zvláště těch kteří se snaží a mají vyšší platy. Míra znevýhodnění oproti podnikatelům je děsivá. Valorizace daňových pásem již několik let není a plíživě zvyšuje reálnou míru zdanění. Socialismus v nejhorší podobě.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

1. 2. 2007 19:04 | Jirka

Nevím, zda je chyba v článku nebo mám chybnou informaci od VZP. Podle informace, kterou mi VZP zaslala, jsou OSVČ na které se vztahuje minimální vyměřovací základ povinny platit zálohy na zdravotní pojistné v nové výši už od lednové zálohy splatné do 8.2.2007. Mělo by tedy platit stejné pravidlo jako v loňském roce.
Od sociálky jsem zase dostal informaci, že se letos posílají zvlášť zálohy na sociální pojistné (důchodové a nezaměstnanost) a zvlášť pojistné na nemocenské zabezpečení - na dva různé účty.
+51
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

1. 2. 2007 17:21

Záleží, jestli její mateřská v každém kalendářním roce přeleze přes 38 tis.
+44
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 2. 2007 17:10 | Michal Kára

Na 99% ano. Je to svinstvo.
I kdyz urcitou logiku to ma - v mnoha pripadech by nebyl problem popresouvat prijmy tak, aby byly dosazeny jen v nekolika malo mesicich :-/
+28
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 2. 2007 12:20 | MoB

Mně se hrubě nelíbí, že se nevalorizoval limit pro druhé daňové pásmo (218 400). Vzhledem k inflaci a růstu nákladů i mezd to znamená faktické zhoršení... Pak se totiž někteří poplatníci dostanou do vyššího pásma, ačkoliv jejich reálný výdělek může zůstat víceméně stejný.
+24
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

1. 2. 2007 10:05 | Otázka

Nárok na slevu na vyživovanou manželku se počítá dohromady za celý rok a ne za jednotlivé měsíce? Takže pokud je manželka dohromady 7 měsíců na mateřské a vyjde to do let 2006 i 2007, tak to znamená, že na celé oba tyto roky (čili 24 měsíců) přestane být vyživovanou osobou (ačkoliv po 17 z těchto 24 měsíců nemá příjmy)?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

8. 2. 2007 11:22 | Jirka

Záleží na úhlu pohledu. Já to vidím tak, že zaměstnavatel ty peníze sice odvádí státu, ale celou superhrubou mzdu bere prostě jako své mzdové náklady. Bez ohledu na to, jak ji politici mazaně rozkouskují na viditelné a poloskryté položky. Na mzdové náklady si musí zaměstnanec vydělat, jinak se pro zaměstnavatele stane přítěží a končí. Takže ty dělené odvody nevidím jako výhodu zaměstnanců oproti živnostníkům, ale jen jako habaďůru politiků vůči zaměstnancům. Podobnými triky jsou různé zaměstnanecké "výhody". Pracovní a ochranné pomůcky, hygienické prostředky, dovolená navíc na základě kolektivní smlouvy a řada dalších, jsou jen dalšími náklady zaměstnavatele za zaměstnance. A platí tu totéž, co o mzdách. Jakmile celkové náklady na zaměstnance přesahují skutečnou cenu jeho odvedené práce, stává se pro zaměstnavatele přítěží. Pak může buďto přijít o část odměn, a pokud to už nejde, má padáka. A soudruh Štěch se může třeba stavět na hlavu a vyvolat stávku dvaceti oborových svazů odborů. Nic s tím nesvede. Dokud nepochopí, že si ty výhody musí zaměstnanci sami zaplatit svojí prací a že úlohou odborů není vymáhání takových rádoby výhod, ale ochrana zaměstnanců před bezprávím.
Zaměstnanci narozdíl od OSVČ si nemohou odečítat výdaje související s příjmy a pokud mi něco neuniklo, nemají ani strop v odvodech pojistného. Pro zaměstnavatele je výhodnější, když jim poskytne vše, co může uplatnit jako náklady, na úkor jejich hrubé mzdy. Jednak takové jednotné pracovní oblečení firmu reprezentuje a jednak je to cesta, jak uplatnit výdaje za tyto věci jako náklady. Jak už jsem uvedl, na tyto náklady musí zaměstnanec vydělat. A je tedy i pro něj výhodnější, když výdaje za ně uplatní jeho zaměstnavatel, než aby si pomůcky pořizoval za vlastní zdaněné peníze bez šance něco odečíst. Ušetřené peníze neodvedené státu může zaměstnavatel rozdělit v podobě odměn, nebo se o ně alespoň posune hranice, kdy se ještě zaměstnavateli zaměstnanci vyplácejí.
Jako OSVČ zaměstnancům závidím hlavně to, že si nemusí lámat hlavu, jak svůj příjem zdanit a děsit se, že si berňák při kontrole vyloží zákon nějak po svém. Nemusí si hlídat legislativní změny a mít přehled o všech evidenčních a ohlašovacích povinnostech. Zkrátka, pokud zrovna nejsou zaměstnaní jako účetní, referenti pro BOZP, likvidaci odpadů, aj., užijí si méně buzerace ze strany státní správy a případné nedostatky (ať skutečné nebo domnělé) nemusí platit ze své kapsy.
+35
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

6. 2. 2007 11:55 | socanem zlikvidovaná OSVČ

Nemáte pravdu. Většinu neplatí zaměstnanec, ale jeho zaměstnavatel jako odvody - mnozí zaměstnanci tak ani netuší, kolik činí jejich superhrubá mzda! Bolševici a socani byli vždy proti tomu, aby to zaměstnanci věděli. Asi by pak kladli před volbami nepříjemné otázky...
+12
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

6. 2. 2007 11:49 | socanem zlikvidovaná OSVČ

Zajímavé ale je, že vám vůbec nevadí, že některé OSVČ (ale ne všechny, jen ti selektivně špidlosocanem "vyvolení") musí platit diskriminační protiústavní minimální daň. A proč se nevztahuje také na zaměstnance? He?
+19
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

4. 2. 2007 1:34 | jindra

Dá se diskutovat o relacích ale nemá trochu logiku,že OSVČ,který si musí sám zajistit práci,udržovat konkurenceschopnost,je vystavem výkyvům na trhu,má nižší právní ochranu než zaměstnanec,je daňově zvýhodněn?
+34
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 2. 2007 19:10 | Jirka

V něčem mají výhodu jedni, v jiném druzí. Ale komu to vyhovuje? Zřejmě politici sází na to, že když podnikatele a zaměstnance poštvou proti sobě, mohou oběma stranám slíbit zlepšení a zajistit si místenku ke korytu. Kdybychom se nedejbože snášeli, nemohli by nám lézt tolik do řití. Kdyby se zbytečné rozdíly odstranily, netrávili bychom tolik času papírováním, louskáním novel zákonů a neutráceli za daňové poradce, to by nám to HDP letělo nahoru!
+13
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 2. 2007 12:43

Mateřská se uapočítává, ale nedaní, rodičovská se ani nezapočítává
+22
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 2. 2007 11:53 | Benedikt P.

To se mi nezda, materska i rodicovska se do toho nezapocitava, ta je uplne mimo.
+18
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Spočítejte si

Výpočet čisté mzdy 2024

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Vlastimil Tlustý

politik

Dušan Kunovský

podnikatel, Central Group

Vlastimil Tlustý
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Dušan Kunovský
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services