Družstevní byt na hypotéku: fikce, nebo skutečnost?

Kupujete byt na hypotéku? Pokud nemáte jinou nemovitost vhodnou do zástavy, pak si můžete vybírat jen z bytů v osobním vlastnictví. Dnes už tohle tvrzení tak docela neplatí, hypoteční banky totiž nedávno začaly nabízet také úvěry určené na koupi družstevního bytu. O jaké produkty se jedná a jak fungují?

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

12. 12. 2006 14:19, Petr B.

Vážená paní Jarmilo, příště než napíšete podobný výplod zkuste si raději ověřit fakta a pokud dané problematice nerozumíte jako v tomto případě, raději nic nepiště. Hypoteční úvěr na koupi družstevního bytu - neboli jeho převod do osobního vlastnictví poskytují již dvě hypoteční banky, a to Česká spořitelna a Hypoteční banka. Jedná se o tzv. Smlouvu o budoucí zástavní smlouvě, kdy se v žádném případě neručí jinou nemovitostí, ale žadatel se zavazuje, že po převodu do osobního vlastnictví se provede dodatečná zástava.

Zobrazit celé vlákno

+41
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 19 komentářů)

29. 5. 2007 10:59

Dobrý den, jen na doplnění : Na družstevní byt lze sjednat již i hypoteční úvěr s parametry klasické hypotéky, platí ten převod práv do 1 roku, vhodné mít ošetřeno, tím, že již na výpisu z katastru nem je již zapsáno x vlastníků bytů s poměry těch částí nemovitostí. Je to tzv. /Prohlášení vlastníka=to byt.družstvo,sdruž.va stníků bytů, atd...3podm: 1.úvěr by měl být větší než 800tis., 2.převod do OV do 1 roku, 3.prohlášení vlastníka nem.( že to do 1 roku převedou do vlastnictví fyz.os.) lze půjčit do 81% hodnoty zástavy... Přeji pěkný den ....P.T.
+13
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

17. 1. 2007 13:27

Dobrý den Ještě donedávna jsem o této problematice neměla žádné informace. Jenže poté moji rodiče potřebovali hypotéku. Přičemž otec je v invalidní důchodě a jsou to lidé nad 50let a také nemají příliš velké finanční prostředky. Jenže pak mě známý představil firmu, které se zabívá hypotékama, pojištěním.Vše bylo skvělé vyplnila jsem formulář a ta firma spolupracuje s několika bankama a mezi nima vybrali tu nejvhodnější. Dali nám nabídku a záleželo jen na rodíčích, kterou si vybrali. Opravdu jsem netušila, že podobné firmy jsou. Lepší jak čekat v bance. A málem bych zapoměla maminka se několikrát zpozdila s platbou a tím pádem byla na listině špatných klietntů. To za nás také vyřešili a to zadarmo. Od té doby je všem doporučuji. Kotntak je p. Satran 605/283 668 a jištak řekněte, že jste dostali doporučení od p. Procházkové-
+22
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 12. 2006 13:07 | Koukalova

Bylo by to prima, kdyby šlo lépe prodat byt v družstevním vlastnictví. Již rok se snažíme takový prodat a naráží to stále na problém financování. Hypotéku na takový byt nelze a kupci se vymlouvaji, že namaji peníze hotově a chtějí slevy.
+13
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 12. 2006 10:01 | Spořič obrazovky

K 1. odtavci: Ne, neodporuji. Vzdycky jste psal fundovane odpovedi a ted tohle? Tak zparve, ty dve vety o nizsi cenach DB a rustu cen si absolutne neodporuji, majiz hlediska lingvistiky i logiky jiny objekt a subjekt ;-) Takze mate pravdu, spatne jste to pochopil.
K 2. dostavci: Ale "Mlho", vzdyt o tom tu prave hovorime. Ze prave krome te hlavni podstaty (nenakupuji byt, ale podil v necem casto pofidernim) srazela cenu nemoznost si pujcit vyssi castku. Posledni roky SS se neboji pujcovat na zaklade sporeni i pres milion, HB pujcuji, pokud na to zastavite jinou nemovitost a navic se ted objevuji produkty, o nichz byl clanek. To vede obecne ke snadnejsi dostupnosti prostredku a dosazitelnosti tech bytu a jejich cena se prilizije OV. Nikdy ji pochopitelne nedozene viz duvod prvni. Ale to smazavani rozdilu je prave i castecne lepsi dostupnosti financi a potrebnost takoveho clanku upozornujiciho na snazsi dostupnost financi je relativni. Pro cloveka, ktery si tyto informace je schopen zjistit, je na nic. Obecna vysoka informovanost a "boom" v kupovani dodnes opomijenych DB diky novym produktum vede k dalsimu narustu cen, coz uz prilis potrebnosti toho clanku nevoni.
K odstavci 3: Tady vubec nevim, ze se basnik snazi rici. O strejdech na BD jsem psal jen tak mimochodem, jako o hlavnim duvodu nizsi ceny vedle donedavna horsi dostupnosti uveru. Co je za strejdy v oblasti Ov vas nezajima. Mate nemovitost. Riziko je diametralne nizsi. Pokud strejdove privedou BD do krachu, tak jste prisel o svuj DB :-)))). Ale hlavne, toto vazne nebylo objektem diskuzniho prispevku, to byla mimodek zminka.
Zaver: Psal jse, at to neberete vazne, tak to neberte vazne, jen at K. Bousova pise a vy ji to pripominkujete, ason je co cist ;-)
+22
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 12. 2006 15:59 | lukas.doskocil

Neposkytuje takovýto typ úvěru i Reiffeisen Bank pod názvem hypotéka naruby???
+18
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 12. 2006 15:03 | Spořič obrazovky

... omlouvám se a zkomolení jména - pouze překlep - K. Boušová pochopitelně
+23
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 12. 2006 20:40

Nějak si odporujete. V 1. větě píšete, že DB mají nižší prodejní cenu v dalších, že se ceny zvyšují. Ale možná jsem to jen špatně pochopil. :-) Ale o tom psát nechci. Dle statistik sice DB mají nižší ceny ,ale už velice zdatně byty v OV dohánějí. Ale hlavní je, že sice kupujete byt v DV, ale nejpozději do roka bude převeden do OV. A o tom to je. Na takové byty jsou právě produkty zmiňované v článku. Na byt, který bude "navždy" v DV získáte hypotéku leda se zástavou jiné nemovitosti. A pak je taky fakt, že nějaké uskupení postarších strejdů ..., jak jste napsal není jen výsadou družstev, ale i bytů v OV, zejména se stačí podívat na byty z privatizace.
+23
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 12. 2006 8:12 | Jarmila

Pardon, nájemce a ručení.
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 12. 2006 8:11 | Jarmila

Pane Petře, my si nerozumíme. Kupovat lze i družstevní byt, tedy přesněji členské právo na to, abych v bytě mohla bydlet, ale byt bude družstva třeba ještě 15 let. V současné době je to tak, že koupíte členské právo na bydlení v bytě např. za 5.000,- Kč, dáte to družstvu na vědomí a nastěhujete se. Družstevní byt přitom od původního nájemnce družstevního bytu koupíte jaksi bokem. Za 15 let se tyto byty převádějí do osobního vlastnictví a Vy na něj máte právo. Na tuto "koupi" hypotéku nedostanete, protože rušení bytem v majetku družstva není možné. Já jsem jen chtěla upozornit na rozpor toho, co se pod pojmem "koupě družstevního bytu" přesně rozumí, protože to, co se popisuje v článku, není koupě družstevního bytu, ale bytu v osobním vlastnictví.
+34
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 12. 2006 14:19 | Petr B.

Vážená paní Jarmilo, příště než napíšete podobný výplod zkuste si raději ověřit fakta a pokud dané problematice nerozumíte jako v tomto případě, raději nic nepiště. Hypoteční úvěr na koupi družstevního bytu - neboli jeho převod do osobního vlastnictví poskytují již dvě hypoteční banky, a to Česká spořitelna a Hypoteční banka. Jedná se o tzv. Smlouvu o budoucí zástavní smlouvě, kdy se v žádném případě neručí jinou nemovitostí, ale žadatel se zavazuje, že po převodu do osobního vlastnictví se provede dodatečná zástava.
+41
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 12. 2006 23:01 | Jarmila

Myslím si, že název článku je velice zavádějící. Sice se tu mluví o "koupi družstevního bytu", ale z textu je patrné, že jde o převod družstevního nebo obecního bytu do osobního vlastnictví. Mně jako nabyvateli bytu je jedno, jakou formu vlastnictví předmětný byt má v současné době když je pro mně rozhodující, že okamžikem koupě se byt stává bytem v osobním vlastnictví. Tudíž si klidně můžu koupit nejen byt, ale i státní zámek, pokud bude na prodej (a pokud budu mít na jeho koupi bonitu). U družstevního bytu je situace úplně jiná a hypotéka musí být vždy jištěna jinou nemovitostí než je předmět koupě, protože u družstevního bytu se nejedná o koupi bytu, ale o převod členských práv na bydlení v bytě s tím, že koupě je možná po XX letech, většinou po splacení jistiny.
+33
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 12. 2006 22:09 | Roman Scherks

Jo a ještě jedna věc. Dnes jsem zaběhl do ČSOB a poptal se. ČSOB pořád zprostředkovává produkty Hypoteční banky. Takže se ten produkt tváří jakoby od ČSOB, ale na smlouvě je uvedena Hypoteční banka, prostřednictvím ČSOB. Sice nevím, na co to hrajou, ale budiž.
+22
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 12. 2006 20:42 | lukas.doskocil

No to jsme tu už tak probírali, že ING Bank přebírá produkty od Reiffeisen
+16
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 12. 2006 16:51 | K. Boušová

Hypotéku naruby nabízí ING Bank. Jde však o jiný typ produktu. Specifikum této hypotéky je v tom, že klienti mají schválenou výši úvěru ještě před tím, než si vyberou konkrétní nemovitost. Podobně fungují i produkty dalších bank, např. První hypotéka naopak a HypoExpres od GE Money Bank či Hypotéka na počkání od ČS (případné další informace najdete v článku Banky soutěží o nejrychlejší a nejjednodušší hypotéku http://www.penize.cz/zpravy/4619/banky-soutezi-o-nejrychlejsi-a-nejjednodussi-hypoteku/?IDP=1).
+24
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 12. 2006 14:25 | Spořič obrazovky

Měl bych malý dotázek: Není náhodou právě i fakt, že na družstevní byt se mnohem hůře vyřízuje velká hypotéka, důvodem nižší prodejní ceny? Pochopitelně, vedle hlavního důvodu, že vůbec nekupujete byt, ale podíl v nějakém uskupení často postarších strejdů bez ekon. vzdělání. Ale přeci jen, není naopak fakt, že lze jednodušeji a jednodušeji (nejen díky produktům diskutovaným v článku, ale i díky dnes odlišné strategii stav. spořitelen oproti době před 5ti lety) jedním z mechanismů zvedajících ceny družstevních bytů? A s tím ruku v ruce medializace tohoto zjednodušení přístupu k penězům? Vezměte si, jak rapidně vzrostla za několik let cena nemovitostí ruku v ruce s rapidně se zvyšující dostupností hypoték (pokles úrokocýh sazeb o 300%). Potom bych si nebyl jist Vaší předposlední větou "Článek ale jinak dobrý a potřebný".
Neeeee, ber te to z rezervou, to já si jen tak NEvážně dělám srandu založenou na relativizaci "potřebnosti" ;-) . Jo, buďme rádi, že nám sem K. Bouškovýá píše a vy ji připomínkujete :-)
+37
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 12. 2006 11:37 | K. Boušová

Vidíte a ČS to neuvádí ani na svém webu a na infolince až, když se konkrétně zeptáte. Věřila bych tomu, že to bude schůdné i u dalších hypotečních bank, ale možná to ani jako samostatný produkt propagovat nechtějí vzhledem k vyšší rizikovosti těchto úvěrů.
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 12. 2006 11:15

Dobrý den. Máte i nemáte částečně pravdu. Jde asi jen o pojmosloví. Skutečně jsem měl na mysli Hypotéku ČS. Skutečně je tam minimální hranice 800 tis Kč. Skutečně máte pravdu, že tento produkt má, jako jednu z možností, i "koupi" družstevního bytu. Dříve ale byla nutnost zajistit takovýto úvěr jinou nemovitostí, jinak nebylo možné úvěr čerpat. Dnes (platí to tuším od 1. 10. 2006) naopak není nutná jiná zástava, dá se ručit bianko směnkou nebo ručitelským závazkem. Dle mých informací jsou tyto úvěry běžně poskytovány bez ručení jinou nemovitostí, tedy se de facto chovají jako v článku popisované produkty jiných bank. Závěrem lze tedy konstatovat, že Česká spořitelna poskytuje podobný produkt a já osobně bych ji uvedl minimálně pod čarou a to jen proto (pod tou čarou), že tento jejich úvěr se netváří jako samostatný produkt "objevující Ameriku". Jinak je to nemlich to samé. Protože, pokud účelem článku měla být informace o získání úvěru na družstevní byt bez nutnosti zajištění jinou nemovitostí, tak tam ta ČS rozhodně patří. Jinak ale ze zkušenosti musím říct, že prozatím to v KB bylo vždycky splavné. Článek ale jinak dobrý a potřebný. Ono o této možnosti vědělo strašně málo klientů.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 12. 2006 10:34 | K. Boušová

Dobrý den, děkuji za Vaše připomínky. Co se týká totožnosti či rozdílnosti produktů Hypoteční banky a ČSOB sama je vnímám spíše jako totožné, každopádně ČSOB na můj dotaz uvedla, že produkt totožný není:o) S Komerční bankou máte nejspíš pravdu, informaci v tuto chcíli ověřuji na tiskovém oddělení. Ovšem nesouhlasím s tím, že jsem vynechala produkt od ČS, máte nejspíš na mysli Hypotéku České spořitelny, tu je sice možné na "koupi" družstevního bytu také využít, ovšem obecně platí, že by úvěr měl být zajištěn jinou nemovitostí v osobním vlastnictví. U družstevních bytů nad 800 tis. Kč před převodem do OV (opět do 1 roku) je možná výjimka (pak produkt funguje stejně jako ty, které uvádím), ale podle informace z ČS je toto nutné vyjednat individuálně na pobočce. A co se týká úrokové sazby u KB, podle banky může být úrok z předhypotečního úvěru dokonce nižší než úrok následné hypotéky (což ovšem nejspíš nebude platit standardně a proto jsem to neuvedla doslova) a ve zvýšení na sazbu spotřebitelských úvěrů se shodujeme (viz odstavec Co se stane, když se převod bytu zdrží?), KB dokonce uvedla, že je ochotna počkat max. 3 měsíce po uplynutí 1 roku.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 12. 2006 8:32

Dobrý den paní Boušová. Nevím jak je to možné, ale zase musím mít pár připomínek. O tom, jestli je rozdíl mezi produktem HB a ČSOB jsme spolu již diskutovali minule, takže Vám budu věřit, že se jedná o dva rozdílné ( i když prakticky totožné) produkty. Píšete, že banky začaly zcela nedávno poskytovat. Tak tahle věta platí jen u HB a asi ČSOB. Komerční banka tento typ produktu, dle mých informací, poskytuje minimálně dva roky, ne-li déle. Horší je, že jste zcela vynechala, že podobný produkt taky asi dva měsíce poskytuje i Česká spořitelna. Parametry jsou podobné jako u HB. A pak je taky hodně důležitá informace, že úroková sazba na předhypoteční úvěr u KB je naprosto totožná s úrokovou sazbou u hypoték a teprve po roce, pokud není splněna podmínka zástavy, se úrok zvyšuje na sazbu jako u spotřebitelských úvěrů. Takže to je asi tak letmo všechno, co jsem objevil po rychlém přečtení.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Spočítejte si

Splátky úvěru

% z měsíčních výdajů

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Jiří Dienstbier

politik

František Piškanin

podnikatel, Hopi

Jiří Dienstbier
ÚSPĚŠNOST
50,00 %

z 2 duelů
×
František Piškanin
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services