OSVČ: zdravotní a sociální pojištění opět podražilo

Zdravotní a sociální pojištění podnikatelů (osob samostatně výdělečně činných) je od ledna znovu vyšší. Nejvíce změn se týká nemocenské. Pokud se ji OSVČ rozhodnou platit - její úhrada je totiž dobrovolná.

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

2. 2. 2011 8:48, petr osvč

Nemocenská je pro každou OSVČ katastrofou,stát nyní v rámci úspor svými paskvily v zákoně živnostníky úplně dobil,tak vypadá u nás podpora podnikání a boj proti nezaměstnanosti.Proč ale vláda nezměnila taky svou nemocenskou?Na rozdíl od všech berou nem.dávky v plné výši a hned od prvního dne nemoci.A ještě jedna poznámka:pro nemocné i lékaře by bylo mnohem více peněz,kdyby se neutrácely za nesmyslné vydávání časopisů pro lékaře i pojištěnce,kteří je stejně nečtou,mnozí opakovaně odmítají a přesto se vydávyjí a doručují dále.Dokonce se tisknou na velmi drahém papíře s obrovskými zisky pro firmu,která je vydává.O promrhaných milionech či miliardaách za další malé domů jako např.elektronické zdrav.knížky atd ani nemluvě.Určití činitelé dokonce na těchto penězovodech slušně zbohatli nebo bohatnou stále a nikomu to nevadí.Však jsme si je dobrovolně zvolili,tak vo co go!

+22
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

29. 3. 2011 10:21, ja

doufam, ze se doziju toho, aby osvc platili stejne dane jako zamestnanci. kdyz OSVC s pausalem 60% vydela rocne 400.000, neplati vubec dan z prijmu, zatimco zamestnanci strhnou 50 litru. kde to zijeme?

-25
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 24 komentářů)

27. 3. 2015 22:03 | Mirek Svoboda

OSVČ jsou fackováni od politiků mnoha stran a celá léta. V loni tlachal samé nesmysly pan Mládek, nyní se přidává pan Sobotka. Nevím kde žijí a z čeho vycházejí. Pracoval jsem 18 let jako OSVČ, platil všechny daně a zaměstnával svojí činnosti 6 - 8 zaměstnanců a za ně platil také všechny odvody a daně, nemocenské, dovolené atp. Politici hodně klamou veřejnost. Abych mohl fungovat musel jsem vyvíjet činnost a touto svojí činnosti jsem vydělával na to, abych zaplatil vše za sebe a zaměstnance. Tedy otázka - jak platí zaměstnanec daně atd.? Neplatí nic, vše musí svojí činnosti zabezpečit zaměstnavatel. Vše jsou jenom slovní hříčky, spíše účelové tlachy. Celých 18 let jsem nebyl u lékaře, protože jsem si to nemohl dovolit. Nevyčerpal jsem ani jednu Kč ze systému, platil jsem si dovolené, nedostával jsem příspěvky na obědy, na dovolenou, rehabilitaci, lázně, nic, nic. Na vše jsem si musel vydělal a zaplatit. Nakonec jsem podnikání za přispění státních úředníků musel ukončit. Jsem nezaměstnaný a beru podporu. Konečně tedy také něco od státu dostávám (minimální částku)a vůbec mne to netěší. Tak ať posoudí všichni odpůrci OSVČ co je pro státní kasu lepší.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

10. 11. 2011 13:27 | zavodnik

jo souhlas s tebou kazdej zamestnanec keca jak se ma osvc dobre tak at si to jdou skusit a neschovavaj se za stat a zamestnavatele
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 11. 2011 13:23 | ja

tak at se zamestnacec vzda nemocenske dovolene a plati si sam pojisteni pak si muze stezovat se plati dane osvc si na vse musi vydelat a nasetrit kazdej ma tu moznost byt osvc a ne spolehat na stat a zamestnavatele
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 10. 2011 23:26 | Martin

z vašeho příspěvku je zřejmé, že jste zaměstnanec. Tak proč nepodnikáte, když si myslíte, že je to tak výhodné. On totiž podnikatel, který má 400.000,- Kč a neplatí daň z příjmu má také spousty dalších výdajů, které zaměstnanec vůbec neplatí (např. nájem kanceláře, provozovny, náklady na energie, pohoné hmoty, telefon.........atd.). Další věc je ta, že si musí zajišťovat všechny věci sám a nést veškerá rizika. Naopak si myslím, že opravdu ti drobní podnikatelé při zvyšujících se platbách minimálního sociálního a zdravotního pojištění budou nuceni své podnikání ukončit a jít na úřad práce (tzn. brát od státu podporu v nezaměstnanosti). Tak se ptám "je pro stát lepší tyto drobné podnikatele nechat žít a nebo jim vyplácet sociální dávky? Mě jako podnikatele spíše vadí státní úředníci, kterých je dle mě obrovský nadbytek a mzdy většiny z nich neodpovídají jejich vykonané práci.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

4. 4. 2011 19:28 | LUDĚK OSVČ

ZAMĚSTNANCI ,,,,,,, CESTA DO RÁJE,,,JAK SE ŘÍKA STOJÍ 1000 KČ A TĚCH STAROSTÍ CO JSOU OKOLO,NIKDO NEVIDÍ.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 3. 2011 10:21 | ja

doufam, ze se doziju toho, aby osvc platili stejne dane jako zamestnanci. kdyz OSVC s pausalem 60% vydela rocne 400.000, neplati vubec dan z prijmu, zatimco zamestnanci strhnou 50 litru. kde to zijeme?
-25
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 3. 2011 8:35 | Jouda

No mě taková hra kde pořád prohrávám tedy vůbec nebaví...
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 2. 2011 9:06 | Andrea OSVČ

Tak s tímto pisatelem naprosto souhlasím!!!!!!!!!!! Co jsme si odhlasovali to máme ,někde se ty penízky musí přeci našetřit,aby se ti ve vládě měli dobře:-))nebo spíš ještě lépe:-)))))))))
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 2. 2011 8:48 | petr osvč

Nemocenská je pro každou OSVČ katastrofou,stát nyní v rámci úspor svými paskvily v zákoně živnostníky úplně dobil,tak vypadá u nás podpora podnikání a boj proti nezaměstnanosti.Proč ale vláda nezměnila taky svou nemocenskou?Na rozdíl od všech berou nem.dávky v plné výši a hned od prvního dne nemoci.A ještě jedna poznámka:pro nemocné i lékaře by bylo mnohem více peněz,kdyby se neutrácely za nesmyslné vydávání časopisů pro lékaře i pojištěnce,kteří je stejně nečtou,mnozí opakovaně odmítají a přesto se vydávyjí a doručují dále.Dokonce se tisknou na velmi drahém papíře s obrovskými zisky pro firmu,která je vydává.O promrhaných milionech či miliardaách za další malé domů jako např.elektronické zdrav.knížky atd ani nemluvě.Určití činitelé dokonce na těchto penězovodech slušně zbohatli nebo bohatnou stále a nikomu to nevadí.Však jsme si je dobrovolně zvolili,tak vo co go!
+22
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 1. 2011 22:20 | Lucie Paceltová, OSVČ

Zdražení mne nepřekvapilo, i když pravda ani nepotěšilo. Platit nemocenskou nebylo výhodné ani loni, natož letos, neuvažuji o tom kroku ani na okamžik. Stát beru ve svém životě jako výzvu ke hře: Člověče, nezlob se. A skutečně se nezlobím, když často stát vyhraje a škube mě o všechny figurky - optimismus, že třeba příští hru vyhraji, mi vzít nemohou :-)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 1. 2011 14:44 | Vladimír R ů ž i č k a

Domnívám se, že Vaše konstatování o BLÁBOLU je více jak odvážné. I ve Vašem článku jsem nenašel ani slovo o odvodech uskutečňovaných OSVČ právě za zaměstnance bez omezení čisté mzdy zaměstnance, ať tomu říkáte jak chcete (třeba i superhrubá mzda). I když máte pravdu, že OSVČ byly zvýhodněné, tak každý má nárok na svůj názor, třeba i nepřesný, ale bez duchaplných hodnocení.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 1. 2011 18:25 | obchodník

No nic, končím s placením NP a raději si budu odkládat 1500 Kč měsíčně do hrnečku. Za 2 měsíce mohu vybrat naspořenou částku do penzijního fondu. Vyberu, co jsem si za 15 let naspořil a uložím do druhého hrnečku. :-((
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

7. 1. 2011 11:57 | Pavel II

Mám dojem, a to si myslím, že vím o čem mluvím, že kdyby těch "prosťáčků" (v dobrém slova smyslu) bylo alespoň 80 %a kdyby se jako tito prosťáčci chovali i naši zákonodárci na ostatní zainteresovaní úředníci, pravděpodobně bychom neřešili nějaký státní dluh. A ještě k těm OSVČ - vezměte si např. zedníka zaměstnance, za kterého odvádí zaměstnavatel sociální a zdravotní a stejný zedník pracující pro stejného zaměstnavatele jako OSVČ. V druhém případě zaměstnavatel ušetří sociální, zdravotní, nemocenskou apod. OSVČ si z vyfakturovaných peněz odečte paušální výdaje tuším 80 % a pokud má doma nějakého haranta, tak namísto placení daní ještě dostane bonus zpět. Bohužel i ori lidi, kteří daně neplatí, neřkuli ještě dostávají peníze zpět, jsou tady učitelé, hasiči, zdravotníci, apod.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 1. 2011 10:20 | expert na krize

"stát vám velkoryse za poplatek vydá povolení k " podnikání " a mnozí ani netuší, co je pod zkratkou OSVČ čeká ". Ano, máte pravdu. OSVČ je vlasně dobrovolně zaregistrovaná skladová stvrzenka. Pěšec na inkaso.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

5. 1. 2011 23:16 | marta

Paní Janě - zmiňujete se o dotování systému ve prospěch OSVČ. Neznám živnostníka, který by lítal po doktorech, pokud nemusí, bo na to není čas. Platím, co musím a rozhodně je to víc než proklamovaných 11% ZP + SP z platu zaměstnance (nemluvím o odvodech zaměstnavatele). Superhrubá mzda je základ pro zdanění daní z příjmu, nikoliv zdravotní nebo sociální pojištění. A jen tak na okraj - celý sociální systém je před krachem. Myslím, že nemůže být schopen ufinancovat nároky zdravotnictví při současných nákladech a nárocích na něj včetně určité neefektivity. A není to vina zaměstnanců, ani zaměstnavatelů nebo OSVČ. To už rovnou můžete vyčítat důchodcům, že odčerpávají největší částky z pojišťoven (což je logické).
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

6. 1. 2011 20:39 | marta

v mnohém máte pravdu. Jsem OSVČ prosťáček. Zdaním vše, co vydělám a to včetně SP a ZP (lidská závist je věčná). Se zaměstnanci pracuji denně - na neschopenku nechodí, bo ztrácí na příjmu (3 dny neplacené, poté procenta). OSVČ "ztrácí" nyní 3 týdny zcela. Novinka pro OSVČ letos je, že základ pro výpočet pojistného na nemocenské je ve výši pojistného důchodového. NAPŘ. při příjmu cca 15 tis. (tj. polovina základ) máte nemocenské pojištění 173,00 CZK a nemocenskou po 22.dni u nemoci 60 dní cca 5220,- CZK), u zaměstnance stejného příjmu máte nem.pojištění 345,- CZK a dávky vč. náhrady mzdy pro např. 60 dní nemoci ve výši 16245,00 CZK(z toho jen nemocenské asi 10400 a tato hladina nemocenské pro OSVČ znamená dobrovolné placení vyššího pojistného 345,- a adekvátně zvýšené důchodové pojistné na 4380,-). V podstatě se systém pro OSVČ vrací zpět do doby, kdy OSSZ vyplácela nemocenskou 30,- CZK/den, což byl nakonec i důvod pro "dobrovolné" neplacení pojistného pro většinu - myslím. Nechci si stěžovat, obě formy zaměstnání mají svá pro a proti. Jen znám tu stránku, která není medializována a pohybuji se v prostředí nikoliv pro horních 10 tis. Tím spíše mne mrzí,že média pomáhají vytvářet prostředí závisti mezi skupinami a lidé hledajíc možnost vybít svůj vztek, se obrací sami proti sobě přesto, že jsou defacto na jedné lodi (lékaři - dělníci, veřejný sektor vs. výrobní atd.). Dle mne celý systém je neudržitelný, jen to málokdo řekne nahlas.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

6. 1. 2011 14:11 | Pavel II

stejně jako vy se ohrazujete tím, že živnostník nemá čas lítat po doktorech, časy, kdy si mohl zaměstnanec jít jen tak na nemocenskou nebo dokonce marodit, jsou ty-tam. Zkuste se zeptat zaměstnanců zda při chřipce jdou marodit, že si zajdou v pracovní době k doktorovi,.... snad možná jednou, dvakrát, poté už následují dvojsmyslné narážky zaměstnavatele jestli se mu zdá fér, že ostatní na něj musí dělat a že nikdo není nenahraditeln. Nemocenskou - když si ji bude platit živnostník tak jako zaměstnanec, bude mu stejeně tak vyplácena. Kardinální výhoda OSVČ však tkví v něčem úplně jiném. OSVČ si sám určí jaký bude mít daňový základ a to jak pro daň z příjmů, tak pro sociální a zdravotní. Samozřejmě, prosťáček který přizná vše co inkasuje a do výdajů dá jen to co tam patří - ten bude asi bit stejně jako zaměstnanec. Pokud ovšem nějaký čas věnuje studiu předpisů a daňového řádu, potom zjistí, že mu zákona poskytuje tolik děr, že jej nemusí nějaké daňové povinnosti příliš zajímat. Ano, toto částečně platí i u zaměstnanců - těch, kteří dostávají minimální plat a k tomu bonus na ruku. Skutečně, tento bonus není zdaněn, ale není z něj ani nárok na nemocnenskou ani na důchod - v tomto bodě se takovýto zaměstnanec trochu přibližuje OSVČ.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

6. 1. 2011 12:49 | Pavel

To je novina co? Jak se to mohlo stát?Vždyť na to doplácí hlavně lidé v s nízkou životní úrovní.Divím se, že ještě mají z čeho žít. Vy blbci ve vládní garnituře zájímá vás to vůbec? Bič a klacek na Vás.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

6. 1. 2011 10:12 | eďa

Vy jste nejblíž pravdě. Státní vyžírkové včetně zákonodiktátorů si s OSVČ, ale i ze zaměstnaců udělali dojné, popřípadě vydojené krávy, pokud již propadly sítem střední třídy do tzv. diskvalifikované skupiny. Systém je nastaven tak, aby se nejdéle udržela instituce a tak dlouho, dokud bude existovat střední třída, tedy OSVČ a zaměstnanec. Kdo tohle nechápe a dál ze sebe dělá dojnou krávu brzy bude krávou leda vydojenou.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

5. 1. 2011 23:06 | marta

Paní Janě - nesouhlasím - zaměstnanec má relativně jistý plat a pokud ne, má tady úřad práce. Podnikatel nemá jistou úhradu svých pohledávek, pokud nemá, přes soudy lze nárokovat i velmi dlouho díky dalším nákladům. Zaměstnanec má placenou dovolenou, státní svátky, stravenky, svým způsobem i nemocenskou atd., podnikatel nikoliv a pro nemocenskou - nemám čas tuhle letošní novinku si prostudovat, tj. neposuzuji. Tahle pravidla nastavil stát, osobně si nemyslím, že "spravedlivě" pro kohokoliv, tj. zaměstnance a zaměstnavatele nebo OSVČ. Nastavil si je pro své účely. Ze zkušenosti - jako OSVČ nepočítáte pracovní dobu, soboty a neděle, pracujete tehdy, kdy můžete, tj. stále. A nyní k tomu doufáte, aby Vám nástroje a PC, které nutně potřebujete, vydržely a vy je nemuseli znovu pořizovat. Přiznávám, podnikám proto, že jinak bych byla v evidenci UP, zaměstnala byste - nikoliv nejmladší - mámu tří malých dětí? K daním obecně - posledních deset let sleduji jen snahu pomalu, ale jistě zvyšovat nepřímé daně - např. DPH - snížená sazba dříve pro víc činností i zboží a sazba 5, pak 9, teď 10 a bude snad 12 ??? - A to se nezmiňuji o 20% za elektřinu a plyn. Mimochodem co spotřebka a DPH pro pohonné hmoty?)
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stránka 1/2

Předchozí

1

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  13 137 466 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

Výpočet životního minima 2020

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Články na Heroine.cz

Uzel zahradníkem 1. Když sexuolog škodí

Uzel zahradníkem 1. Když sexuolog škodí

Filmový kritik Kamil Fila píše o sexuologovi Radimu Uzlovi. A ve svém mnohadílném seriálu,...více

Návrhářka značky Pura Vida: Když se cítím pod psa, obleču se do barev

Návrhářka značky Pura Vida: Když se cítím pod psa, obleču se do barev

Při pohledu na křehkou blondýnku s jemným hlasem by vás hned nenapadlo, že závodila v...více

ONLYFans: I explicitní obsah je práce. Jak funguje a kdo ho v Česku tvoří?

ONLYFans: I explicitní obsah je práce. Jak funguje a kdo ho v Česku tvoří?

O OnlyFans jste možná už slyšeli. Platforma navenek podobná těm, které používáme denně,...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

František Piškanin

podnikatel, Hopi

Tamara Kotvalová

podnikatelka, Carollinum

František Piškanin
ÚSPĚŠNOST
32,48 %

z 157 duelů
×
Tamara Kotvalová
ÚSPĚŠNOST
67,09 %

z 158 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.