Mohou banky svoje služby libovolně zdražovat?

Porušují banky, stavební spořitelny a hypoteční banky jednostrannou změnou sazebníku zákon? Neměl by klient při změně sazebníku podepsat novou smlouvu? Jaký je názor právníků? Chrání zákon klienty dostatečně?

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

27. 10. 2006 19:30, P.Rockar

Dle meho financniho poradce se uroky nepovazuji za presporeni, tudiz nelze toto chapat jako duvod pro zmenu podminek ze strany banky.

Zobrazit celé vlákno

+77
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

27. 10. 2006 23:38, xlator

To víte, nejdynamičtější banka. Tj. jsou nejšikovnější v obírání klientů.

Zobrazit celé vlákno

-33
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 25 komentářů)

21. 10. 2011 15:28 | Jaroslav Hromek

Jednostranná změna smlouvy je už sama o sobě nonsens. V clém soukromém právu platí zásada pacta sunt servanda a nikdo, bez výjimky, nemůže jednostranně změnit jakoukoliv část smlouvy. Tj. všechny výše zmíněné ceny sazebníku jsou dle mého názoru novým návrhem - návrhem na změnu smlouvy. Odmítám i názor, že zaplacením zvýšeného poplatku (na základě nového saebníku) je akceptací změny smlouvy, protože písemně uzavřenou smlouvy lze měnit toliko písemně. U smlouvy o běžném účtu může opravdu vzniknout výkladový problém, zejména co se týče ustanovení § 709 odst. 2 písm. d) ObchZ. neboť zde zákonodárce výslovně uvádí, že výši úplaty lze sjednat i odkazem na ceník banky. Ovšem ani toto ustanovení nemůže prolomit základní princip práva spočívající zásadě pacta sunt servanda (smlouvy mají sloužit, jednou uzavřená smlouva se má dodržovat a plnit). Zákonodárce v tomto ustanovení pouze chtěl připomenout, že cena nemusí být dohodnuta přímo ve smlouvě, ale z důvodu přehlednosti, lze takovou cenu stanovit i v ceníku banky platném ke dni uzavření smlouvy. Stejně tak jako jsou součástí smlouvy vždy ty obchodní podmínky, které jsou platné v den uzavření smlouvy, je dle mého názoru platný pouze tan ceník, který je v den uzavření smlouvy zveřejněn. Každá změna ceníku musí proto být "klientem" znovu akceptována. Pokud klient nesouhlasí, může banka smlouvu vypovědět.
Ovšem jsem pouze studentem 5. ročníku práv, takže moje úvahy bete s rezervou...
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 10. 2006 19:45 | Dan

Běžné účty jsou sranda. Hypotéční Banka - to už je jiná palba. Od 1.11. zpracování faktur k proplacení zdražilo z 300Kč na 500Kč. Suma sumárum spolu s vedením účtu za 150Kč a dalšími poplatky se člověk slušně prohne. A teď raďte co s tím.
-4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 10. 2006 19:19 | vladku

banku bez poplatků? např. fio, nové konto od volksbank je taky zajimavé, kombinace ING+vkladni knizky PS, nebo plat rovnou z peněžního fondu (poslední řešení je mé, protože před rokem to byla jediná možnost)
+20
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 10. 2006 10:40 | PÍTXX

Napiš rovnou co to je za banku! ( Já uvažuji o tom jestli změnit banku a přejít k FIO .)
+14
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 10. 2006 20:00

Bingo ;-). Co tam ještě děláte? Já se od RB přesunul k FIO a nemůžu si stěžovat. Jo, a RB mně nezapomněla naúčtovat za závěrečný výpis z účtu 19,- Kč, ačkoli je jinak zasílání výpisu 1x za 3 měsíce v ceně balíčku (a tenhle výpis se časově s tím 1x za 3 měsíce shodoval). Tož asi tak k solidnosti RB...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 10. 2006 11:31 | PatrikChrz

S tímhle bych se neztotožnil. To neplatí u žádné služby; přece není možné uzavřít odběr nějaké služby za pevnou cenu "na věčné časy", to neplatí ani v jiných oborech (např. telekomunikace), tedy kromě regulovaného nájemného :-( Nedokážu si představit, jak by to v praxi fungovalo - to by se smlouvy o účtech uzavíraly na dobu určitou? Nebo by banka při změně jakékoliv ceny (třeba i jedné položky) vypovídat všechny smlouvy?
Jediné řešení je v aktivním zájmu klientů o cenu. V tuhle chvíli existují minimálně 3 ústavy s příznivou cenou: FIO, Volksbank (Aktiv konto z Kauflandu) a WSPK . Pravda, je to spíš pro obyvatele větších měst, ale vzhledem k tomu, že všechno lze dělat přes Internet a karty jim vydává ČSOB, tak to není problém ani pro lidi z vesnice, jednou si někam zajet a zařídit si konto.
+47
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 10. 2006 11:18 | PatrikChrz

Taky jsem u nich byl. Budiž jim alespoň ke cti, že starým klientům nechali staré ceny ještě měsíc (tuším). Škoda jí, zničili tam co mohli. Už jenom to logo. To s tím majákem se mi líbilo víc. A ty poplatky, tehdy jedny z nejnižších.
+24
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 10. 2006 11:09 | PatrikChrz

...a proč ne? To vypadá na Aktiv konto od Volksbank. Přesně tak, stěžovat si a naříkat nemá smysl.
+18
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 10. 2006 10:56

Omlouvám se, že vnáším do této diskuze dotaz mimo téma, ale v nedávné minulosti jsem přišel do kontaktu s firmou AWD, tím kontaktem mám na mysli odpověď na inzerát, v němž tato firma poptávala konzultanty. Po absolvování osobních schůzek jsem nabyl dojmu, že tohle je pro mne to pravé. Kariérní růst, nadstandartní ohodnocení atd atd. Když jsem se o tomto zmínil jednomu branže znalému pánovi, velice se podivoval nad tímto rozhodnutím. Na tomto serveru jsem několik příspěvků, jejichž předmětem firma AWD byla našel. Musím přiznat že mne docela šokovaly. Chtěl bych tedy požádat lidi, kteří s touto společností přišli do kontaktu (ať již bývalé či současné zaměstnance či zákazníky), aby mi zde sdělili své zážitky (ať již pozitivní či negativní). Budu velice vděčen za každý příspěvek, začínám totiž nabývat dojmu, že tohle to pravé nebude. Děkuji
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

27. 10. 2006 23:38 | xlator

To víte, nejdynamičtější banka. Tj. jsou nejšikovnější v obírání klientů.
-33
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 10. 2006 20:35 | ja

Vysledek bude ten, ze stavebni sporitelna Vas o ty prachy okrade a pak uz jen muzete doufat, ze soudce bude mit stejny nazor jako Vas financni poradce...
+30
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 10. 2006 19:30 | P.Rockar

Dle meho financniho poradce se uroky nepovazuji za presporeni, tudiz nelze toto chapat jako duvod pro zmenu podminek ze strany banky.
+77
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 10. 2006 18:33 | Zdeněk

Souhlasím, kdo naříká a´t si stěžuje jen na sebe, kdo se stará nemá problém. Já jsem u FIO a místo poplatků mi dojde každý měsíc úrok ze zůstatku na účtu. Dokud bankám nezačnou ovečky houfně utíkat, do té doby je bankáři budou střihat až na kůži. To nezmění žádný zákon, ten jde vždycky obejít, viz spořitelna, zrušila poplatek za zrušení účtu a vytvořila polatek za zrušení trvalého příkazu, takže si na své přijde opět.
-5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 10. 2006 14:28 | SocPredator

A proč? Třeba Citibank by na to pasovala, akorát tam musí mít uvázáno 100000 Kč, což není zrovna běžný zůstatek jedinců u velkých bank jako ČS(OB), KB. Takže asi tak.
A jsou i další možnosti.
-6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 10. 2006 13:02 | Eric

Dejte si peníze do slamníku a máte klid!
-30
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

27. 10. 2006 13:01 | Jarmila

Jasně a pak se ráno probudíš celej zpocenej viď?
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 10. 2006 13:01 | Lenin

a teď tu o Budulínkovi prosím....
+19
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 10. 2006 12:41

stale dokola to stejne..nebrecte nad nenazranosti bank a jednejte ! stoji to usili a cas, ale napr. v mem pripade se to bohate vyplatilo.. urovni sluzeb a hlavne pristupem sve nove banky jsem velice prekvapen.. a jedine co platim, je 6kc za ochozi platbu..jinak NIC !
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

27. 10. 2006 10:51 | SocPredator

Legislativní situace kolem sazebníků je již natolik složitá, že bych se divil, kdyby byl jednotný výklad. Když zákonodárci chrlí jeden paskvil za druhým, tak se to pak tluče, jako bubeníček. Smlouva s bankou, kde podepíšete souhlas s jednostrannou změnou ceny, odporuje též zákonu o cenách, asi jako když si vložíte do košíku cenovkou opatřené zboží a na pokladně vám pak oznámí že se zdražilo :-)
Ale banky mají asi zase nějakou výjimku (viz citace zákona, zmíněného p. Kočím), prase aby se v tom vyznalo. Proč to nejde jednoduše formulovat v zákoně o bankách?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

27. 10. 2006 9:27

Něvěřila jsem svým očím při kontrole výpisů z účtu /kvartální/ od Raiffeisenky. Poplatek za příchozí platbu, jak avizovali, zrušen ALE poplatek za vedení konta ZVÝŠEN o částku příchozí platby!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  11 593 637 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

Výpočet RPSN

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Články na Heroine.cz

Zálohované výživné podle Maláčové: nejslabším nepomůže

Zálohované výživné podle Maláčové: nejslabším nepomůže

Zálohované výživné je téma, které se v parlamentu periodicky objevuje už od roku 2001....více

Málo známá Charlotte Salomon. 784 maleb, smrt v Osvětimi a odvaha k naději

Málo známá Charlotte Salomon. 784 maleb, smrt v Osvětimi a odvaha k naději

Příběh židovské malířky Charlotte Salomon je tak krutý a barvitý, jak jen byla první polovina...více

Tři billboardy za Reykjavíkem

Tři billboardy za Reykjavíkem

Do českých kin přichází Island. A kdo nemůže do kina, ať si Island klidně pustí do obýváku.více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Pavel Turek

manažer a podnikatel

Petr Brůna

podnikatel, Husky

Pavel Turek
ÚSPĚŠNOST
59,03 %

z 144 duelů
×
Petr Brůna
ÚSPĚŠNOST
61,94 %

z 134 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.