Jak platit v zahraničí? Cashem, šekem nebo kartou?

Strávíte letošní dovolenou za hranicemi? Váháte, zda stačí naplnit kapsy bankovkami a mincemi, nebo je třeba přibalit i platební kartu či cestovní šeky? Poradíme vám, kdy se který nástroj může vyplatit.

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

3. 6. 2006 8:45, ja

Muj pohled na rozdil mezi kartama:
1) Embosovana je drazsi a v pripade jejiho odcizeni je velmi vyrazne drazsi.
2) Nektere typy elektronickych karet jsou chraneny proti zneuziti nutnosti zadat PIN. Embosovanou kartou zaplati zlodej bez problemu.
3) U embosovanych karet byla vyhoda v tom, ze se s ni da platit pres web, ale to dnes uz umi i elektronicke karty.
4) Embosovanou kartou se da zaplatit na vice mistech, tedy aspon teoreticky. Ve skutecnosti jsem videl jen jedno misto, kde brali jen embosovane karty.

Zobrazit celé vlákno

+61
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 26 komentářů)

7. 7. 2007 22:37

poradil byste mi prosím někdo, kde bych mohl zjistit kurz visy (hodlám platit kartou v řecku, a tak bych rád věděl, zda-li je kurz výhodnější, či ne někdo mi řekl, že kurz je samozřejmě na stránkách www.visa.com, ale tam jsem se absolutně neorientoval... poradí mi prosím někdo? díky moc ;o)
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

25. 6. 2006 8:52

spal si nekdy v hotelu? pujcil si si nekdy auto? Pridej v praci, az budes mit penize, budes mit i kartu.
+36
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 6. 2006 8:50

hotel, pujcovna aut, atd. casto vyzaduje standardni kartu, to je v civilzovanych zemich kreditni karta (embosovana), kdo ji nema je clovek, ktery zjevne nedisponuje kredibilitou. Pak s nim podle toho i jednaji.
+53
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 6. 2006 14:18 | edn

Cestovnim sekum uz neverim: Muze si je nechat proplatit kdokoli a nemusi se ani nijak prokazovat. Mam osobni zkusenost, kdy jsem si v bance ulozil na svuj ucet cestovni seky vystavene na jmeno manzelky - manzelka byla u toho, ale seky jsem podepsal ja svym jmenem a zadny doklad nikdo nechtel. Podruhe jsme zkusili experiment - sel jsem do banky sam bez manzelky. Opet s jejimi seky a bez jakehokoli dokladu totoznosti. A proslo to bez nejmensich problemu!
+10
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

5. 6. 2006 14:31 | Eric

Myslím, Bobe, že toto je věc pro orgány činné v trestním řízení. Ostatně je vaší povinností toto nahlásit pokud máte relevantní informace. Jelikož jste pravděpodobně nic ještě nehlásil, tak se jedná spíše o vaše domněnky. Nemyslím si ostatně, že každý Ukrajinec nebo Bulhar musí být zákonitě lump a to ani ve směnárenském byznysu.
+38
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

5. 6. 2006 12:42 | ufo

Ale co když mi to Maestro ukradnou v zemi kde není třeba zadávat PIN. Tak stejně blokovat musím. A pokud chci novou kartu tak taky blokovat musim.
+13
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

4. 6. 2006 23:52 | kluvi

V Australii a NZ som zas mal miestami problemy s EC/MC i VISA vybrat v bankomatoch (odmietali) a zaplatit s PIN v obchode, az potom ma napadlo, ze s nou mozem zaplatit bez PIN ako so sekovkou (musim dat podpis). Neviem, ci by to islo bez Embossovanej karty.
+35
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

4. 6. 2006 23:47 | kluvi

S kartami som mal dost velke problemy v Indonezii. 1)dost casto nefungovali v bankometa kde bolo logo mojej karty. 2)Vyber v banke- banky maju UDAJNE vysoke poplatky 3)Maximalna suma pre vyber v bankomate je limitovana na asi 1.5mil IDR (cca 3300Kc) coz vas nuti vybrat sumu 10tisicKc na3x a zaplatit poplatok 3x100Kc. Cize to je zas niekde uplne inde. I pri platbe v obchode vam radi narazia +5% poplatok a pri platbe v hotovosti zjednate vyssiu zlavu. (da sa i 75% :-)) )
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

4. 6. 2006 8:37 | ja

Ne, ze bych chtel ceske banky chvalit, ale v Cesku je bezne, ze za kartu platite 200 Kc rocne (tedy cca 7 Eur proti Vasim deseti v zahranici) a za usetrena 3 Eura mate cca 15 vyberu rocne. Zadne poplatky za platbu kartou se tu neplati. Jen obchodnici, stejne jako v zahranici, odvadi bance podil z plateb.
+33
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 6. 2006 21:23

Poplatky za platbu kartou nejsou zadne,jen spolecnost[VISA,MASTERCARD a dalsi]od ktere mate kartu,si strhavaji od obchodnika urcite procento z platby.Mam ucet v zahranici,jelikoz zde pracuji,je to podminka,z duvodu posilani vyplaty a tak pouzivam platebni kartu teto banky pri platbe v zahranici i vyberu penez z bankomatu.Mohu vrele doporucit,jelikoz tato banka si NEUCTUJE zadne poplatky za vyber z bankomatu,nerkuli platbe kartou.Kurs je vzdy prepocten ke kursu EURA toho dne.A ctvrtletne stoji poplatky za kartu jen 2.50EURO!!!Ceske banky by uz konecne meli prejit na zapadoevropsky pristup k zakaznikum a ne zneuzivat sveho postaveni-viz bankovni poplatky-vy jste tady pro nas.
+33
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 6. 2006 9:22 | PatrikChrz

já vždycky zabrowsím sem:
http://www.kurzy.cz/kurzy-men/nejlepsi-kurzy/
a podle toho, kdo má aktuálně nejlepší kruz tak tam nakoupím (k bankám je třeba přičíst ještě 1 - 2 % poplatek, směnárny jen neúčtují).
+11
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 6. 2006 9:17 | PatrikChrz

Platit kartou se nevyplatí v méně vyspělých zemích (typicky např. Afrika, dále země s komunistickou vládou, atd). Existuje tam totiž několik typů kurzů - oficiální, turistický, černý a člověk si nemůže být jistý jakým kurzem nakonec zaplatí. Rozdíl pak může být i více než stonásobný (např. Barma)! Takový nákup letenky platební kartou může se rovnat i finanční sebevraždě. Samo ministerstvo zahraničních věcí nedoporučuje platbu kartou např. v Zimbawe. http://www.mzv.cz/wwwo/mzv/default.asp?id=5404&ido=236&idj=1&amb=1
Já osobně kartu nemám a s hotovostí jsem zatím neměl problémy. Poplatky za výměnu jsem neplatil v Tunisku, Dominikánské republice a na Srí-Lance. Na Maledivách se platí přímo v dolarech, na hotelových ostrovech se ani jiná měna (ani místní) nepoužívá. V Dominikánské republice jsem v dolarech (pravda v méně výhodném kurzu) zaplatil i za telefon v budově místního Telecomu, když jsem neměl dost peset, protože jsem to "trochu přešvihl". Problém jsem měl jen na Srí-Lance. V obchodě dolary neberou a v bance mi neproměnili ani 10 USD když jsem s sebou neměl pas ;-)
Co se týče kurzu, záleží na bance. Ne všechny používají devizy střed. Některé mají devizy prodej a není vyjímkou, že je horší než v některých směnárných valuty prodej. Navíc hrozí dvojí přepočítání kruzů, takhle to třeba dělá ČSOB:
Platbu kartou MasterCard nebo Maestro v zahraničí přepočte společnost MasterCard vždy na EUR (Evropa i svět - pokud již platba nebo výběr nebyl v EUR) a následně kurzem ČSOB deviza prodej platným v den účtování se přepočte na CZK (případně na měnu účtu). Platbu kartou VISA nebo VISA Electron přepočte společnost VISA vždy na USD (Evropa i svět - pokud již platba nebo výběr nebyl v USD) a následně ještě přepočte společnost VISA na CZK (tzn. do ČSOB přijde částka vždy v CZK). Není-li účet v CZK, přepočte se částka již kurzem ČSOB.
+42
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 6. 2006 8:45 | ja

Muj pohled na rozdil mezi kartama: 1) Embosovana je drazsi a v pripade jejiho odcizeni je velmi vyrazne drazsi. 2) Nektere typy elektronickych karet jsou chraneny proti zneuziti nutnosti zadat PIN. Embosovanou kartou zaplati zlodej bez problemu. 3) U embosovanych karet byla vyhoda v tom, ze se s ni da platit pres web, ale to dnes uz umi i elektronicke karty. 4) Embosovanou kartou se da zaplatit na vice mistech, tedy aspon teoreticky. Ve skutecnosti jsem videl jen jedno misto, kde brali jen embosovane karty.
+61
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 6. 2006 8:42

Tak například v letadle. Setkal jsem se s tím, že si paní na palubě nemohla koupit zboží, protože neměli elektronický terminál, takže brali jenom embossované karty.
Na druhou stranu elektronka je bezpečnější, stačí jí zablokovat, kdežto "emboska" se musí dát na stoplist (což je znatelně dražší; elektronky některé banky zablokují i zdarma (Živnobanka) nebo obvykle do 200 Kč, za "embosky" to může být i několik tisíc). Navíc stoplistace není stoprocentní. Pokud je to Maestro, tak ta se ani blokovat nemusí. Bez PINu (na rozdíl od VISA) má zloděj "po žížalkách".
+52
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 6. 2006 8:41 | ja

Platby v zahranici jsou bez poplatku, ale neco malo zaplatite na nevyhodnem kurzu, vetsinou deviza prodej. Ten kurz je mene vyhodny nez ve smenarnach, ale na druhou stranu vyhodnejsi, nez menit hotovost v bankach.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 6. 2006 18:20 | petr

ale jdi ty, brebto. ja dam konkretni priklad - exchange.cz.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 6. 2006 16:37 | Pavel

Pořád je lepší nést riziko omezené hotovosti než celého účtu na kartě. Pokud neznám jazyk cizí země nebo nemluvím dobře anglicky přijímám riziko, že se mě karta zablokuje a já nebudu vědět co s tím. Stalo se nám to v Belgii a jen dík polským brigádníkům v info centru jsme to vyřešili. Od té doby vozím hotovost a jsem v pohodě. V eurozoně nic neměním a v ostatních zemích je dolar univerzální platidlo a kurzy nejsou problém.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 6. 2006 15:32 | TaF

Ale že si ta "vybalancování" umějí udělat hlavně Ukrajinci, Bulhaři a jim podobní? Naivko.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 6. 2006 14:58 | Eric

Takže směnárna, která si umí vybalancovat příjem z rozdílu kurzu prodaných a nakoupených cizích měn a je bez poplatků, tedy levná je tedy automaticky mafiánská a neplatí daně? Ajta, Bobe, ajta, co to plkáte? Co když je to tak, že svůj zisk dělá ne z poplatků a obrovského ažia, ale z obratu? Hmmm..? Ale to loajální zaměstnanec banky asi nepochopí...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 6. 2006 11:59 | TaF

Ano, to jsou mafiánské směnárny, které silně krátí daně, co tak trochu osobní důstojnosti? A stejně tam nějaké to procento odchylky od středového kurzu je, takže karta v tomhle jasně vede. (Neděláme reklamu kartovým centrům ani směnárnám, ale vyměňujeme si názory.)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  11 701 346 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

Výpočet RPSN

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Články na Heroine.cz

Upravování pohádek není cenzura, ale oživení. Věděla to už Němcová

Upravování pohádek není cenzura, ale oživení. Věděla to už Němcová

Pohádky jsou věc, na kterou se v Česku nesahá. Rodiče je vyprávějí méně a méně a na to,...více

Festival La Película zaostří na Latinskou Ameriku a historii Kuby

Festival La Película zaostří na Latinskou Ameriku a historii Kuby

Od 18. února si díky festivalu La Película mohou filmoví příznivci v Praze, Brně, Ostravě...více

BoJack Horseman: kůň, co už do žádného baru nepřijde

BoJack Horseman: kůň, co už do žádného baru nepřijde

Platforma Netflix se rozhodla ukončit animovaný seriál BoJack Horseman o depresivním koni...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Vlastimil Tlustý

politik

Karel Svoboda

podnikatel, Toi Toi

Vlastimil Tlustý
ÚSPĚŠNOST
32,14 %

z 84 duelů
×
Karel Svoboda
ÚSPĚŠNOST
52,38 %

z 84 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.