Jak a proč optimalizovat důchodové pojištění u státu?

Jak vydělat na penzijním systému, resp. jak ho zneužít? Není nic jednoduššího. Stát nás k tomu totiž chybným nastavením několika parametrů přímo vybízí. Vracíme se k tématu, o kterém jsme psali již před rokem, bohužel se totiž za tu dobu nic k lepšímu nezměnilo.

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

10. 8. 2005 16:18, Kateřina

"Instituce" - to nejsou jen penzijní fondy :-)

Zobrazit celé vlákno

+59
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

22. 9. 2006 14:37, Kateřina

Vy jste si asi nevšiml, že tohle už je rok staré - zvýšení paušálů tehdy ještě neplatilo.
Zdravím

Zobrazit celé vlákno

-12
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 22 komentářů)

3. 12. 2006 19:43

Česky možná umíte, ale rada z Vás žádná nevypadla. A jako člověk vzdělaný byste mohl/a vědět, že znalost jazyka sice šlechtí, ale je víc než cokoliv jiného PROSTŘEDKEM a nikoliv CÍLEM.
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 11. 2006 12:14 | lislo

a co čeština? kdo to radí, když česky neumí
+51
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 11. 2006 12:01

byt vami bych do penze vůbec nešla!!!nechte se zaregistrovat na pracáku v listopadu a že máte zajem o práci.odchod do penze není povinný....když přesluhujete a ste v práci déle tak za 3 měsíce navíc máte 1,5 % k penzi navíc-se vám navýší penze a víte ,jakej je problém najít pro staršího člověka práci na pracáku?chvíli bych si poležela na pracáku a pak by se vidělo.4 krát 1.5% je 6 % ročně vyšší penze!!! nestojí to za to?ahojky
+37
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 11. 2006 12:01

byt vami bych do penze vůbec nešla!!!nechte se zaregistrovat na pracáku v listopadu a že máte zajem o práci.odchod do penze není povinný....když přesluhujete a ste v práci déle tak za 3 měsíce navíc máte 1,5 % k penzi navíc-se vám navýší penze a víte ,jakej je problém najít pro staršího člověka práci na pracáku?chvíli bych si poležela na pracáku a pak by se vidělo.4 krát 1.5% je 6 % ročně vyšší penze!!! nestojí to za to?ahojky
+45
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 9. 2006 1:29 | hink

Máte pravdu, všiml jsem si toho pozdě. Ale museli to změnit asi ještě do konce roku 2005, protože ty vyšší paušály platily už pro daňové přiznání pro rok 2005. Bylo to milé.
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

22. 9. 2006 14:37 | Kateřina

Vy jste si asi nevšiml, že tohle už je rok staré - zvýšení paušálů tehdy ještě neplatilo. Zdravím
-12
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

22. 9. 2006 2:06 | hink

Máte staré údaje. Já jsem uplatnil na autorské dílo paušální náklady 40% a z živností je to nejméně 50%. Řemeslné mají 60 a zemědělci 80%.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

6. 9. 2006 23:41

Dobrý den, děkuji za článek. Prosím, můžete mi poradit? V listopadu 2008 bych měla jít do starobního důchodu. Jak bych na tom finančně tratila, kdybych odešla již letos? Známá tvrdí, že bych měla po dva roky krácený důchod a po listopadu 2008 by se mně důchod navýšil a byl by nekrácený. Děkuji
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

6. 9. 2006 22:41

Dobrý den, v závěru článku v bodu 2 píšete: Jste-li OSVČ, ... Využijte toho, že si můžete vyměřovací základ stanovit sami, aniž by to mělo vliv na odvody na zdravotní pojištění a daně. Pokud vím, můžu si vyměřovací základ stanovit vyšší než jak vychází z příjmů a výdajů, ale obráceně to snad nejde - nebo ano?! Pokud mi vyměřovací základ pro výpočet důchodového pojištění vychází např. 400 tis., mohu si ho sám snížit např. na 150 tis.? A ze 150ti tisícového základu zaplatit pojistné na důchodové pojištění? Předem děkuji za odpověď.
+42
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

4. 9. 2006 8:10 | XXL

Jaký deficit? Kdyby důchody nespadaly do státního rozpočtu, je systém už 40 let v přebytku, ztrátové jsou myslím jen 2 poslední roky? Kde jsou prachy za oněch 40 let? V Grippenech? V misích do Afghanistánu? Tak proč se neomezí ty mise nebo se holt nekoupí Grippeny. Jenže to by zas někdo nedostal úplatek, nyvíc z jeho to nejde...
+24
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 8. 2005 10:57 | Kateřina

Rozumné je platit důchodové pojištění z vyměřovacího základu 8.400 Kč. Do této výše se základ neredukuje a indexuje se každoročně růstem mezd. Každoročně vláda tuto částku zvyšuje - je tedy třeba sledovat, na kolik byla zvýšena. Takto v komentářích není bohužel prostor na podrobnější výpočty - to by musel být samostatný článek.
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 8. 2005 23:43

Velmi užitečný a zajímavý článek. Ale z těch mnoha čísel se mi točí hlava. Jako OSVČ (hlavní i když ne jediná činnost) mě tedy zajímá jaké mám platit soc. pojištění abych dodržel doporučení v článku (tj. platit min. nad první mez). Většina známých OSVČ totiž platí povinné min. a tím se asi okrádá o slušný důchod v budoucnu. Prosím o jednoduché názorné výpočty pro laika v této oblasti, který má do důchodu zatím daleko. Děkuji, padesátník.
+28
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 8. 2005 11:59 | R2D2

Ta rada na závěr úroveň článku nesnížila, je to přesně tak. Krach bude ale vypadat jinak, než si většinou představujete.
Protože se nikdo neodhodlá k principiální změně, pomalu se budou zvyšovat odvody a prodlužovat věk odchodu do důchodu, aby deficit nebyl tak velký. Důsledekm bude zastavení hospodářskéhio růstu. Přestanou být důchody valorizovány, průměrný důchod klesne pod mez danou mezinárodnímu úmluvami a podepsanou Českým státem. Bude to "pomalé dušení" spíše než rychlý krach.
Pouze bych radu doplnil: spořte si sami a za druhé - učte sebe, ale hlavně své děti od narození cizí jazyky. Nebudou mít tak velké problémy až budou emigrovat.
Na druhou stranu, na Slovensku se domluví a tam to taky bude lepší než u nás.
+31
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 8. 2005 11:49 | R2D2

Když nemá něco v názvu "penzijní", neznamená to, že to nemůže být spoření na penzi:)
+13
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 8. 2005 16:18 | Kateřina

"Instituce" - to nejsou jen penzijní fondy :-)
+59
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 8. 2005 15:31 | Kateřina

Terminologie je opravena, díky za upozornění.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 8. 2005 14:52 | Kateřina

Co se týče terminologie, máte pravdu, moje chyba. Výpočet je ale správně - je pouze zprůměrovaný a zaokrouhlený. Ve skutečnosti je výhodnost ovlivněna výší výpočtového základu a dalšími věcmi. Musíte brát v úvahu všechno - redukuje se pouze část, týkající se procentní výměry, roli hraje valorizace důchodů, neplacení pojistného. Jde o velmi složitý výpočet, protože ale článek není primárně o předčasných důchodech. nebyl prostor pro složité vysvětlování. Berte to jako schematické znázornění. Přesně to spočítá kalkulačka pro předčasné důchody: http://www.penize.cz/nastroje/kalk/predcasny_odlozeny_duchod.asp
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 8. 2005 10:59 | Kateřina

Překládání může být buď činnost autorská nebo živnost. Velmi zjednodušeně: o autorské dílo jde v případě, kdy máte na překlad copyright. Překládáte-li zákony, technické normy apod., jde o živnost. Překládáte-li krásnou literaturu, jde o autorskou činnost. Je třeba se poradit individuálně s daňovým poradcem. Můžete provozovat obojí a v přehledu příjmů rozlišovat. U autorského díla jsou paušální výdaje 30 %, u živnosti 25 %. U autorského díla nemusíte platit sociální pojištění, u živnosti ano. Zdravotní se platí stejně.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 8. 2005 10:37 | rc

Prosím, poraďte Jak je to s těmi autorskými příjmy, jak píše autorka? Jsem překladatel a překlady tvoří 99 % mých příjmů. Prosím o radu.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

10. 8. 2005 9:04

Když už píšete o výhodnosti či nevýhodnosti předčasných důchodů bylo by jistě vhodné se podívat nejprve do zákona a zjistit si jak se vlastně předčasné důchody krátí. Není totiž vůbec pravda to, co tvrdíte ve svém článku, že se důchod krátí o 0,9 %, ale snižuje se % z výpočtového základu (tj. redukovaného osobního vyměřovacího základu). Vyjdeme li z Vašeho příkladu 40 let pojištění za 1,5 % tj. 60 % z výpočtového základu je důchod, potom u předčasného důchodu o 1 rok je to 39 let (o 1 rok dříve = o 1 rok kratší doba pojištění) za 1,5 % - 4 krát 0,9 % = 54,9 % tzn., že důchod přiznaný o rok předčasně je o 8,5 % nižší než důchod řádný. Budeme li pro jednoduchost předpokládat, že řádný důchod je 100 potom předčasný je 91,5 potom když odhlédneme od valorizace potom při 20 letech pobírání si řádný důchoce zjednodušeně vybere 2000 (20 * 100) a předčasný 1921,5 (21*91,5). Do výpočtu by samozřejmě bylo nutné zahrnout ještě základní výměru, která by rozdíl v důchodech umešovala a mzdový vývoj a valorizaci, které by naopak rozdíly zvětšovaly.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stránka 1/2

Předchozí

1

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  14 394 071 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

Výpočet čisté mzdy 2021

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Poradna

Tým odborných poradců je tu pro vás.

Poslední dotaz: Umrtí majitele
Poradna > Pojištění a penzijní připojištěníPovinné ručení

Otázka: Dobrý den,prosím o radu.Otec mě zemřel 14,3 2013 zbylo poněm auto fort fiesta.Majetkové vypořádání ještě neproběhlo.Pojištění končí 8 měsíc 2013.Prosím jak mám postupovat? více

Cestovní pojištění

Úrazové pojištění a pojištění v nemoci

Životní pojištění

Havarijní pojištění

Pojištění nemovitosti a domácnosti

Penzijní připojištění

Pojištění odpovědnosti

Povinné ručení

Doporučujeme

Jděte se bodnout, stejně vás přinutí. Tlaky na neočkované sílí

Jděte se bodnout, stejně vás přinutí. Tlaky na neočkované sílí

Svoboda bez limitu, bez omezení, není svoboda, nýbrž libovůle. Mantra „Já na prvním místě“...více

Polky v českých továrnách: zahálkou a šmelinou proti socialismu

Polky v českých továrnách: zahálkou a šmelinou proti socialismu

Zpočátku nezáživně působící historická studie přináší fascinující vhled do působení polských...více

Většina z nás má občas mokro v kalhotkách, ale nikdo o tom nemluví

Většina z nás má občas mokro v kalhotkách, ale nikdo o tom nemluví

Trvalo to dlouho, než jsme došli do fáze, kdy umíme otevřeně mluvit o tom „tam dole“....více

Co jsi to za matku! Mother-shaming tu byl s námi odjakživa

Co jsi to za matku! Mother-shaming tu byl s námi odjakživa

Každá žena se musí určitým způsobem vyrovnat s rolí matky. Ať má děti své, nevlastní nebo...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Petr Dvořák

ředitel České televize

Michal Horáček

hudebník a podnikatel

Petr Dvořák
ÚSPĚŠNOST
50,00 %

z 74 duelů
×
Michal Horáček
ÚSPĚŠNOST
51,22 %

z 82 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.