Kam vede regulace trhu s léky

Trh s léky patří mezi jeden z oborů, které jsou nejvíce postiženy nejrůznějšími státními regulacemi. Daňoví poplatníci si platí rozsáhlý aparát v podobě úřadu, jehož byrokratické postupy mají za následek vysoké ceny léků a také významné oddálení jejich zařazení do oficiální léčby. Dalším faktorem je snížení konkurence v oblasti léčiv, protože se na trh dostane jen malé procento vyvolených.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

30. 6. 2005 11:09, evžen

Nevím, jestli je autor totální neznalec v oboru, ke kterému se vyjádřil, nebo dobře placený zástupce farmaceutického průmyslu. Regulaci léčiv provádí různými formami prakticky všechny státy EU. Nutno dokonce říct, že ty vyspělejší mají mnohem tvrdší a restriktivnější podmínky než my. Jednak je třeba chránit pacienty před tím, že by v zájmu businessu byly uvedeni do zdravotních rizik nasazením netestovaného léčiva na trh (viz SRN - 50.60. léta a antikoncepční farmaceutický prostředek po jejož užívání se rodily deformavané děti, nebo i problematické nasazení Viagry se zkrácenou dobou testů a dodnes nejasnými možnými vedlejšími účinky, atd. Regulace je však i cenová a autor možná ví, možná neví o tom, že u nás jsou některá léčiva již prodávána či požadován doplatek tak, že pro distrubutora a výrobce je koncová cena, kterou obdrží vyšší než třeba v Rakousku či SRN, Francii,.....
Naopak volám po tvrdší a sofistikovanější regulaci!

+40
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

7. 9. 2005 17:08, Vašek

milí pánové, hlavně pane autore, dovolte mi pár komentářů. každý nový lék musí projít sérií testů zvířata + lidi, aby se předešlo tomu, co se stalo v tzv. Conterganové aféře, kdy se opravdu rodily postižené děti - takže sice šílená, ale regulace je potřeba. Vioxx - tento lék užívalo 20 mil. lidí jako laicky řečeno bezpečnější ibuprofen, diclofenac. Potíž je ale v tom, že se díky obrovským studiím, mimo jiné placené Merckem, zjistilo, že Vioxx užíván déle v kuse než 18 měsíců zvyšuje statisticky riziko kardiovask. komplikací. Toto však dělají jak se nyní zjišťuje všechna NSAID(ibu, diclo...)Bohužel však již nikdo neuvede, kolik tisíc lidí ročně přímo umře na krvácení do žaludku a střev užíváním ibuprofenu a hlavně aspirinu ! Prostě je zde dvojí metr. Na nové léky jsme super přísní, ale staré, mnohdy dost nebezpečné naoko tolerujeme. Medicína hold není stavění mostů, všechno se během prvních studií s desítkami pacientů nezjistí. Až teprve s 10.000 lidma se dají dělat závěry.

-3
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 9 komentářů)

30. 11. 2012 11:39 | wvladimir

Ceny léků rostou v závislosti na osobě ministra zdravotnictví a ministra financí. O první vysoké zdražení léků se postaral pan Julínek, za druhým stojí pan Heger a u obou pan Kalousek. Příklad: cena diazepamu v roce 2010 = 13,- Kč, za Julínka cca 50,- Kč, za cca Hegera 100,- Kč pro srovnání: na Slovensku je cena 1,66 euro, tedy ani ne polovina ceny naší.Obdobné je to u jiných léků! Například Gabapentin-Teva (léčba epileptických záchvatů) stojí u nás cca 500-700,- kč, na Slovensku 7 euro (cca 180,- kč). Proč asi? Protože si ministři mastí kapsy.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

7. 9. 2005 17:08 | Vašek

milí pánové, hlavně pane autore, dovolte mi pár komentářů. každý nový lék musí projít sérií testů zvířata + lidi, aby se předešlo tomu, co se stalo v tzv. Conterganové aféře, kdy se opravdu rodily postižené děti - takže sice šílená, ale regulace je potřeba. Vioxx - tento lék užívalo 20 mil. lidí jako laicky řečeno bezpečnější ibuprofen, diclofenac. Potíž je ale v tom, že se díky obrovským studiím, mimo jiné placené Merckem, zjistilo, že Vioxx užíván déle v kuse než 18 měsíců zvyšuje statisticky riziko kardiovask. komplikací. Toto však dělají jak se nyní zjišťuje všechna NSAID(ibu, diclo...)Bohužel však již nikdo neuvede, kolik tisíc lidí ročně přímo umře na krvácení do žaludku a střev užíváním ibuprofenu a hlavně aspirinu ! Prostě je zde dvojí metr. Na nové léky jsme super přísní, ale staré, mnohdy dost nebezpečné naoko tolerujeme. Medicína hold není stavění mostů, všechno se během prvních studií s desítkami pacientů nezjistí. Až teprve s 10.000 lidma se dají dělat závěry.
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 6. 2005 15:28 | Mablung

Nic nikomu do toho nic není, jenže takovýchto léků je absolutní minimum. I když s Vámi souhlasím, o tom článek nebyl. To by byl článek o odpovědnosti a svobodě lidí a o tom, jak někteří lidé považují nás všechny za nesvéprávné.
+32
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 6. 2005 11:09 | evžen

Nevím, jestli je autor totální neznalec v oboru, ke kterému se vyjádřil, nebo dobře placený zástupce farmaceutického průmyslu. Regulaci léčiv provádí různými formami prakticky všechny státy EU. Nutno dokonce říct, že ty vyspělejší mají mnohem tvrdší a restriktivnější podmínky než my. Jednak je třeba chránit pacienty před tím, že by v zájmu businessu byly uvedeni do zdravotních rizik nasazením netestovaného léčiva na trh (viz SRN - 50.60. léta a antikoncepční farmaceutický prostředek po jejož užívání se rodily deformavané děti, nebo i problematické nasazení Viagry se zkrácenou dobou testů a dodnes nejasnými možnými vedlejšími účinky, atd. Regulace je však i cenová a autor možná ví, možná neví o tom, že u nás jsou některá léčiva již prodávána či požadován doplatek tak, že pro distrubutora a výrobce je koncová cena, kterou obdrží vyšší než třeba v Rakousku či SRN, Francii,..... Naopak volám po tvrdší a sofistikovanější regulaci!
+40
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 6. 2005 11:12 | VlK vladku@seznam.cz

Souhlasím s tebou, i když bych asi pro nemoci, které jsou smrtelné a není pro ně zatím léku (AIDS, rakovina) možnost tyto léky testovat sám na sobě, výrazně odlišené (např. přes půlku krabičky napsané - na vlstní riziko). Nad ostatními nemoci, ketré nejsou smrtelné, ale není proti ním lék, např. borelioza, váhám...
+27
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 6. 2005 19:45 | jezevec

Ne tak docela. Kyanid je lék se skutečně omezeným použitím.
Ale proč by se třeba lék na dosud nevyléčitenou nemoc, nemohl testovat rovnou na lidech, kteří zřejmě nemají šanci se konce tech legálních testů dočkat; nebo takové čekání považují za více rizikové či méně zábavné, než testovat nový druh léku? Přesněji řečeno - co je komu do toho?
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 6. 2005 10:47 | Gergi

Tomu rikam extremismus v krystalicky ciste podobe. Klidne necham autora clanku, at testuje nove leky na sobe a sve rodine. Sam za sebe pockam, az projdou sitem FDA a dalsich regulacnich organu. Jak autor spravne poukazuje, ani veskere regulace a rozsahle testy nedokazi vyloucit vsechny pripady, kdy se na trh dostanou leky, ktere tam nemaji co delat, ale alespon jsou rizika vyrazne omezena. Duverovat tomu, ze management farmaceuticke firmy se radeji vzda svych tucnych bonusu a necha propadnout akcie firmy pri ohlasovani kvartalnich vysledku jen kvuli moznym obavam o zdravi zakazniku (neuvedeni leku na trh) mi prijde hodne naivni. Samoregulaci v oblasti leciv rozhodne neverim: viz homeopatika a tzv. potravinove doplnky, za ktere se rocne utrati spousta penez, ale vubec neni jiste, jestli maji nejaky kladny ucinek - schvaleni techto doplnku pouze rika, ze by nemely skodit.
+32
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

28. 6. 2005 8:54 | Jarmila

Jako třeba kyanid, o kterém by se v příbalovém letáku psalo, že po jeho požití už nebudete mít žádné problémy...
+14
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 6. 2005 2:25 | jezevec

Taky nechápu, proč by si lidi, kteří by o to měli zájem - nemohli koupit lék necertifikovaný, testovaný, nebo ve zkušebním provozu.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Spočítejte si

Finanční rezerva

měsíců
%
měsíců

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Vlastimil Tlustý

politik

David Ondráčka

ředitel Transparency International

Vlastimil Tlustý
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 2 duelů
×
David Ondráčka
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services