Daňová reforma: rovná daň nestačí

"Rovná daň" se u nás obvykle spojuje s návrhem daňové reformy ODS, která má v úmyslu zavést rovnou daňovou sazbu 15 %. Rovná daň je populární a jistě rozumná. Je rovná daň z příjmů ale skutečně rovná? A jak vypadá srovnání současného systému s návrhy ČSSD, ODS a rovnou dávkou?

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

28. 6. 2005 12:30, Péťa

Sobotka - to je tak, když se ministrem financí stane právník. Co já vím, tak na práva šli ti co měly sice dobrou paměť, ale matika jim nešla ani náhodou.

Zobrazit celé vlákno

+53
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

27. 6. 2005 1:48, vladimir.f

Zajímavý článek, ale jen asi ve dvou příspěvcích od diskutujících ze Slovenska jsem našel správné pojmenování toho, oč se tu jedná - o rovnou sazbu daně. Nikoliv tedy o rovnou daň. Tu jak si matně vzpomínám chtěla smad kdysi v jisté míře zavést paní Margaret a nazývala se daň z hlavy. Na tu si naši soudruzi ani ve zlém snu neodváží pomyslet, i když jistý náznak by tu byl u pana Sobotky, když se snaží argumentovat proti rovné sazbě, tak používá některé argumenty, jako by skutečně mělo jít o rovnou daň. Jen mne mrzí, že naši novináři se nikdy nezeptají politiků, pokud si pletou dojmy s pojmy, co nám vlastně nabízejí, nebo proti čemu vlastně bojují.

-20
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 69 komentářů)

15. 6. 2005 17:50 | Kateřina

Vy to tady berete moc politicky - to je podle mě zbytečné. Zkuste to jinak: 1. Je rovná daň jednodušší, spravedlivější, transparentnější... než progresivní? 2. Zůstane nebo nezůstane lidem v peněžence víc než teď?
Pokud je dvakrát odpověď ano, zbývá pouze jedna otázka: Čím za to zaplatíme. Protože, samozřejmě, nic není zadarmo. O tom bude třetí část :-)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 6. 2005 17:46 | Fredy

Omlouvám se, diskuzi jsem četl pozorněji, než článek.
+24
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 6. 2005 17:43 | Kateřina

Odčitatelná položka byla ze strany ODS prezentována v roce 2002 ve výši 6.000 Kč. Z dosavadních oficiálních výroků je zřejmé, že nemůže být nižší než o pár korum, protože ODS se zavázala, že nikdo z občanů nebude mít méně než podle reformy ČSSD. Takže těch 6.000 je celkem dost pravděpodobné - proto je tam mám.
+23
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 6. 2005 17:32 | Fredy

Koukám, že kolem daní je pěkně rušno. Když jsem si přečetl diskuzi, tak se vše většinou točí kolem odpočitatelné položky, kterou ODS tutlá. Škoda, že paní Kateřina nepoužila některé "zaručené" hodnoty, které občas prosáknou na veřejnost. Alespoň by to pár lidem umožnilo propočet své budoucnosti.
Pak mi tu chybí vazba na úsporný program, který ODS navrhuje. Pokud tedy na něm něco zase nezměnila. Například redukce počtu ministerstev a státních úředníků. To si myslím, že by měla být úspora dost značná. Pokud se to zase jen nějak kosmeticky neokecá. Dobrá třetina stínových ministrů by musela být v roli budoucích likvidátorů.
A na posledním místě bych rád poznal nějaké propočty ohledně dopadu DPH na obyvatelstvo. Něco se prý počítalo na MF, ale je klid po pěšině. Z toho mi vyplývá to, že by dopady nemusely být zásadní. V případě opaku, by už dnes na ODS nebyla nitka suchá. Paní Kateřino, neuvažovala jste s nějakou podobnou analýzou? Podkladů je na stránkách České statistiky myslím dost.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 6. 2005 17:21 | Jarmila

Když odečteme náklady na TV Nova, Diag Human, Grippeny, transportéry a další "nutné" náklady, zaměstnáme vězně (v současné době 20.000 vězňů, náklady na jednoho 713,- Kč denně => celkovou roční částku si račte spočítat sami, ta jdeš ze státního rozpočtu a bez náhrady) a snížíme počet ouřadů, tak to státnímu rozpočtu jen prospěje a nějakých 80 mld. máme doma. když k tomu zdravotnictví přestane plýtvat a školství zdvihne produktivitu práce, tak není co řešit.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 6. 2005 16:24 | George

Souhlasím, jíst za 1000 na měsíc není možné, pokud nedostává stravenky a podporu rodičů.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 6. 2005 15:56 | Honzajs

Pokud chodí na obědy i večeře do restaurace, tak je to množné :)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 6. 2005 15:21 | Roman

Souhlasím s Vámi.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 6. 2005 15:20 | Roman

Jídelny jsou vždycky s 19 %, protože už to není prodej potravin, ale služby v oblasti pohostinství. A ty spadají do 19 % sazby.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 6. 2005 15:14

Nebo to chce přemýšlet. Mnoho lidí se přes den stravuje v restauracích a tam je asi 19% DPH. Jen oddělené jídelny mají možná 5%, ale to si nejsem jistý. Dále do potravin s 5% nepočítej chlast.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 6. 2005 15:08 | Petr

Podle mne spousta lidi mota dve veci. Jedna je zjednoduseni danoveho systemu a druha je uroven dane. V prvni se snad vetsina lidi shodne. Druhy problem je politicky (pro nekoho je rovna dan vyhodna, pro druheho hodne nevyhodna), ale nezapominejme na to, ze i odborny (dost ekonomu je presvedceno, ze progresivni dan brzdi inflaci). Ja osobne chvalim ODS za to, ze je pro prvni vec. Zaroven kritizuji ODS za to, ze o druhe veci nediskituje a jeji materialy maji obcas uroven domacich ukolu ze stredni.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 6. 2005 14:57 | Ivo

Tak se ta diskuse trochu zvrhla do politiky. Je však třeba si přiznat, že jedna jediná sazba daně by zjednodušila administrativu a v tom vidím obrovský přínos. Problémy, které by přinesla by se daly řešit. Jednak tzv. nezdanitelným příjmem a dále přechodnými opatřeními (např. u současných odpisových položek). Případný příjmový schodek vyplývající z nižšího zdanění je ovšem také třeba řešit. Do vínku bych vládě navrhl koupit obrněné transportéry v hračkářství. Škoda, že to neudělala už s Gripeny.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 6. 2005 14:31 | Jarmila

Nesmysl. Celodenní strava pro střediškoláka na internátě je 60,- Kč/den, a to je bez sobot a nedělí. Ani středoškolák se do 1.000,- Kč/měsíc na jídlo nevejde. Co takhle doplněno výběr z popelnic nebo zbytků z restaurace (ty náhodou nejsou špatné, sousedka nám to nosí pro kocoura. Kocour žere šunkové rolky, my chleba s máslem)?
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 6. 2005 13:57 | Karel

Jseš tak krásně omezenej. Když už jsem u těch rudejch, hádej kdo je asi financoval a to nejen v jejich začátcích. Přečti si třeba RERUM NOVARUM, uvidíme podle tvý rekce kdo je kámoš rudejch, ale jsem si jist že ty.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 6. 2005 13:55 | Roman

Já ho nekupuji a nikdy jsem jej nekoupil. Jenom vím, co to je.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 6. 2005 13:54 | Roman

Já právě diskutuji - hned v prvním příspěvku jsem Vám napsal jasné argumenty a čekal na Vaši reakci; jediné, na co jste se zmohl bylo, že jste začal plácat něco o tom, jak fandím komunistům a že Vás nezajímá nikdo jiný, než Vy. To byly všechny argumenty ve Vašich příspěvcích.
Rovná daň je hezká, já jsem pro, ale v současné době, kdy její propagátoři nedokážou říct detaily k ní, tak je to jenom teoretický pojem. Nic víc. Pokud budoucí vítězná strana prohlašuje, že všichni zaplatíme na daních méně, tak výsledek je ten, že ty peníze budou někde chybět. Kde je chce Tlustý ušetřit? To jsou desítky miliard. Uvědomte si, že to, co stát vybere, si většinou nenechá pro sebe, ale jistým způsobem zajišťuje obyvatelům jistý komfort. Asi se shodneme, že není takový, jaký by měl být. Ale nějaký je. Nebo si myslíte, že se ty dálnice postaví samy? Že se silnice opraví samy? Že si hasiči mají na sebe nějakým způsobem vydělat? Tak bychom mohli pokračovat donekonečna. Ty vybrané daně se nějakým způsobem spotřebují. Na čem šetřit? Na sociálních dávkách? Ano, já s Vámi souhlasím, ale uvědomte si, že přestože dávky spousta lidí zneužívá, tak přece jenom je tam ohromné možnoství lidí, kteří do nich spadli neprávem a bez nich nevyjdou. Dám Vám příklad.
Víte, já od té doby, co jsem skončil školu, nepřetržitě pracuji. Kromě prázdnin po střední, kdy jsem bral podporu, jsem od státu nedostal žádný příspěvěk, podporu, vždycky jsem si všechno vydělal sám. Mám ale spolužáky, kteří za ty roky nikdy nepracovali a žijí si spokojeně z dávek. Zbývá jim tolik, že nejenom vyžijí, ale stačí sázet i v sázkových kancelářích. Štve mě to, že na takové lidi dělám. Takovým lidem bych nedal nic. Ať jdou pracovat. Ale druhý příklad - mojí mamince je 55 let. Je v současné době bez práce a nikdo ji u nás na maloměstě už nezaměstná. Proč? Protože je už prostě pro potencionálního zaměstnavatele stará. Ta sociální dávky potřebuje, jinak by jenom z otcova platu prostě nevyžili. Pokud plošně snížíte sociální dávky, spousta lidí na to neprávem doplatí. Jak rozdělíte zrno od plevele? To žádný zákon ani vyhláška nevyřeší.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 6. 2005 13:50 | Gergi

Tipuju Jirku na studenta a jidlo z menzy + balik jidla kazdy tyden od maminky. Nebo ji jen rohliky a Junior. Jinak je to zahada.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 6. 2005 13:46 | Jerry

Hmmm, a co potom ODS a jeji MOBILISACE a spol.??? Hochu, kde zijes? To co dela Sobotka je naprosto normalni argumentace vsech stran. A pokud porovnam retoriku ODS a CSSD, tak CSSD je jeste zlata.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 6. 2005 12:56 | KarelM

Myslim, ze se neshodneme. Mozna to tak necitite, ale mit rozumnou zivotni uroven za vlastni (byt mene kvalifikovanou) praci je na rozdil od Vaseho reseni ala "milodary osvicenych milionaru" dost podstatny rozdil.
Posledni veta - v tomhle threadu koncim: Pokud modra sance snizi zivotni uroven vetsine lidi, vydela na tom jenom Grebenicek a jeho bratrstvo kocici pracky => I kdyz bych si zavedenim rovne dane vyrazne polepsil, pro me je to volba pouze v pripade, kdy ODS presvedci o socialni unosnosti navrhu. Zatim se tak nestalo. Nechci zazit dalsi vitezny Unor 2008.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 6. 2005 12:43

Tak proč ho kupuješ?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  15 937 900 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

Výpočet životního minima 2022

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Poradna

Tým odborných poradců je tu pro vás.

Poslední dotaz: Dotace na kone
Poradna > Dotace z EU

Otázka: Dobrý den, chtěla bych se zeptat zda mám nárok na nějaké dotace, když mám jednoho vlastního koně a druhého v bezplatném pronájmu, máme slepice a chceme ještě dvě kozy..Mám na něco nárok nebo ne? Jestli... více

Dotace z EU

Doporučujeme

Kopejte kryty, nebo jeďte na Zéland. Hrozba atomové války je zpět

Kopejte kryty, nebo jeďte na Zéland. Hrozba atomové války je zpět

S pokračující válkou na Ukrajině se stále více mluví o možném použití jaderných zbraní....více

Jak normální je, aby pětatřicetiletí chlapi spali s patnáctiletými holkami?

Jak normální je, aby pětatřicetiletí chlapi spali s patnáctiletými holkami?

Kauza z minulého týdne, kdy dva muži ve středním věku odvedli do hotelu dvě dívky, kterým...více

Kontroverzní vlastnící ohrožují fotbal. Trojského koně máme i v Česku

Jsou jako trojští koně, kluby si nekupují z lásky k fotbalu. Chtějí si přes ně zlepšit...více

Dokedy musí dieťa sedieť v autosedačke? Definícia zákona je pomerne prekvapujúca

Dokedy musí dieťa sedieť v autosedačke? Definícia zákona je pomerne prekvapujúca

Každý rodič pozná problémy s prepravou svojich malých ratolestí. Dokedy musia mať deti...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Patrik Nacher

podnikatel a ekonom

Jiří Šmejc

podnikatel, Home Credit

Patrik Nacher
ÚSPĚŠNOST
61,36 %

z 44 duelů
×
Jiří Šmejc
ÚSPĚŠNOST
46,67 %

z 30 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.