Pojišťovny se nebudou moci ptát na pohlaví

Nová směrnice EU zakazuje při pojištění standardně používat pohlaví pro rozlišení klientů. Statistiky ovšem jasně ukazují, že z hlediska rizikovosti jsou mezi ženami a muži významné rozdíly. Směrnice uplatnění principů spravedlnosti nezajistí a bude bohužel znamenat především zdražování.

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

20. 5. 2005 0:00, Toleda

Jo, jo... Každý podle svých možností, každému podle jeho potřeb... Tak nějak nás to učili na škole? Že by Lenin vítězil nikoliv z Moskvy ale z Bruselu? Tomu říkám geniální obkličující manévr... Kdo by ho tam byl čekal, že? :-)))
Je bezesporu pravdou, že je spousta dalších kritérií mimo pohlaví a věk, které ve statistickém porovnání mohou vést k rozčlenění na různé "pojistné skupiny". Jejich hlavní problém je ovšem jeden - zpravidla se obtížně kvantifikují a často i zjišťují. Opravdu nerad bych hned po pojišťovákovi navštěvoval patologa... ;-) Pokud by se vzalo za určující nějaké jiné v článku uvedené kritérium, to znamenalo značnou nejistotu pro všechny zůčastněné strany. Uvedete do dotazníku konzumaci cca 0,32679 litru červeného vína týdně a při pojistné události pojišťovna zjistí, že jste byl o pár setin nad nebo pod. A hned jsme u výluk, protože vyšší spotřeba je špatná na játra a nižší na srdce, protože dostáváte málo antioxidantů... A naopak, každý v pojišťovně bude za nekuřáka a hned za rohem sfoukne balíček na ex... A kdo to zaplatí? Pojišťovna určitě ne... Výhradně ti ňoumové, co na sebe prásknou všechno. Jedině že by pojišťovny nasazovaly na klienty své agenty? :-))) Pokud se nějaký parametr nadá přesně kvantifikovat, je pro matematické modely vlastně zbytečný....

Zobrazit celé vlákno

+7
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

20. 5. 2005 9:30, Jarmila

Jenže i u důchodů je výrazná diskriminace podle pohlaví. S dřívějším odchodem do důchodu jsou zvýhodněny pouze ženy. Co když je ale muž vdovec, znovu se neožení a vychová děti sám? Pak je diskriminován tím, že je muž, takže sice vychoval děti, ale do důchodu odchází podle tabulek pro muže. A to nemluvím o tom, že nemusel sehnat lépe placenou práci, protože musel vyzvedávat děti že školky apod. Zákon s takovou to situací absolutně nepočítá, podle zákona mohou mít úlevu výhradně ženy. Vůči mužům je tady zákon dosti tvrdý.

Zobrazit celé vlákno

-10
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 27 komentářů)

31. 5. 2005 11:27 | jason

Jestli to nebude tím, že sami úředníci v Bruselu jsou bezpohlavní ;-)
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

21. 5. 2005 12:06

Jen ten kdo ničemu nerozumí tak tlachá.Ze své praxe mám mnoho klientů kteří ví co je nemoc úraz smrt....a ti by takové hovadiny nikdy nenapsali.LIDÉ SE NEPOJIŠŤUJÍ ABY BYLI BOHATÍ,ALE ABY TI CO PO NICH ZŮSTANOU NEBYLI CHUDÁCI.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 5. 2005 11:53

Sám pracuji v Pojišťovnictví několik let a ze své praxe vím,že pohlaví je velmi důležitý faktor pro rizikovost pohlaví.Tak nechápu proč to někdo chce jinak.Co nestane je zdražení a to není žádné plus pro klienta.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

20. 5. 2005 16:56 | hink

Pojišťovny kradou, a proto moje sympatie nemají. Ale kdo z vás poctivých by založil pojišťovnu, která se nesmí zeptat na dnes na pohlaví, zítra na zdraví a pozítří třeba ani na věk? Jestli tyto snahy směřují k likvidaci životního pojišťovnictví, pak jsem pro. Pro jiné účely je však věc příliš jasná, že se bez toho pojišťovny nemohou obejít.
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

20. 5. 2005 13:34 | Jarmila

A taky nižší platy a následkem toho nižší penze. Žijí déle, ale o to déle se cítí méněcenné, právě z důvodu rozdílů ve výších příjmů.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 5. 2005 11:42 | lukasekj

ženy zase mají cca o 20-30% nižší vyměřovací základ.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 5. 2005 11:40 | lukasekj

Můj názor je, že rozhodne vláda jako celek. Protože na starost to má zmíněné MPSV, ale kompeteční zákon říká, že rozhodující slovo má mít MFCR (pojištovny spadají do jeho působnosti). Tzn. jak jste podotkl, je nutné přesvědčit všechny ministry, že "bojují" za správnou věc a pohlídat si, že ministrům, kterým je to buřt, jak to dopadne (např. školství, zemědělství, průmysl, spravedlnost, vnitro, životní prostředí, zdravotnictví a dalších asi 10), budou při konečném hlasování na straně výjimky.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 5. 2005 11:26 | lukasekj

Nene procesy jsou nastaveny a schváleny dozorem. Kolik dostanete v sazbě navíc a z jakého důvodu se dozvíte přímo a pouze jen Vy. Proto jsem psal, že se nedá napsat nějaká obecná procenta. Je zde samozřejmě korelace různých "rizikových faktorů", tedy nedá se jednoduše říci modré oči = + 20%, velké uši = + 15% modré oči a velké uši = 35%, protože tady bude spíše 25%.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 5. 2005 9:33 | Jarmila

Takže mi z toho vychází, že to je naprostá anarchie. Kouřím, mám vyšší sazbu. Ale nedozvím se, o kolik a jak ji mohu snížit. Mám modré oči, budu platit méně. jsem známý generálního ředitele, budu platit méně, Pepu nepojistím, nelíbí se mi... To už není pojistná matematika, to je svévole.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 5. 2005 9:30 | Jarmila

Jenže i u důchodů je výrazná diskriminace podle pohlaví. S dřívějším odchodem do důchodu jsou zvýhodněny pouze ženy. Co když je ale muž vdovec, znovu se neožení a vychová děti sám? Pak je diskriminován tím, že je muž, takže sice vychoval děti, ale do důchodu odchází podle tabulek pro muže. A to nemluvím o tom, že nemusel sehnat lépe placenou práci, protože musel vyzvedávat děti že školky apod. Zákon s takovou to situací absolutně nepočítá, podle zákona mohou mít úlevu výhradně ženy. Vůči mužům je tady zákon dosti tvrdý.
-10
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 5. 2005 16:22 | Pavel

Ač laik, zkusím odpovědět. Záleží na tom, na co se pojišťuje. Pokud na dožití určitého věku (například splácí hypotéku a nechce rodinu po své smrti přivést do problémů), pak je riziko u kuřáků a jedlíků pro pojišťovnu vyšší a tedy je vyšší sazba. Pokud se pojišťuje na důchod, tak je to zase obráceně.
-6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 5. 2005 16:09 | Kateřina

Přiznám se, že nějak tápu: Dejmě tomu kuřák versus nekuřák (tlustý versus štíhlý nebo cokoli chcete): Proč se mluví o vyšších sazbách? Je vyšší riziko nemoci - to je ale nemocenské pojištění. Vyšší riziko invalidity - dobrá. Ale u doživotní penze je to snad naopak - přece u kuřáků atd. je pravděpodobnější, že umřou dřív. Tak by měli být naopak zvýhodněni, nebo ne? Podle údajů zdravotnických statistik by takový šedesátiletý kuřák s nadváhou a nesportující měl být vlastně mrtvý :-)
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 5. 2005 0:00 | Toleda

Jo, jo... Každý podle svých možností, každému podle jeho potřeb... Tak nějak nás to učili na škole? Že by Lenin vítězil nikoliv z Moskvy ale z Bruselu? Tomu říkám geniální obkličující manévr... Kdo by ho tam byl čekal, že? :-))) Je bezesporu pravdou, že je spousta dalších kritérií mimo pohlaví a věk, které ve statistickém porovnání mohou vést k rozčlenění na různé "pojistné skupiny". Jejich hlavní problém je ovšem jeden - zpravidla se obtížně kvantifikují a často i zjišťují. Opravdu nerad bych hned po pojišťovákovi navštěvoval patologa... ;-) Pokud by se vzalo za určující nějaké jiné v článku uvedené kritérium, to znamenalo značnou nejistotu pro všechny zůčastněné strany. Uvedete do dotazníku konzumaci cca 0,32679 litru červeného vína týdně a při pojistné události pojišťovna zjistí, že jste byl o pár setin nad nebo pod. A hned jsme u výluk, protože vyšší spotřeba je špatná na játra a nižší na srdce, protože dostáváte málo antioxidantů... A naopak, každý v pojišťovně bude za nekuřáka a hned za rohem sfoukne balíček na ex... A kdo to zaplatí? Pojišťovna určitě ne... Výhradně ti ňoumové, co na sebe prásknou všechno. Jedině že by pojišťovny nasazovaly na klienty své agenty? :-))) Pokud se nějaký parametr nadá přesně kvantifikovat, je pro matematické modely vlastně zbytečný....
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 5. 2005 22:56 | Alzhopo

Bohužel v této otázce hraje významnou roli i MPSV, kde jedna jeho část je stále proti rozlišování pohlaví. ČAP a APF to nebudou mít vůbec jednoduché je přesvědčit.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 5. 2005 20:27 | lukasekj

Pokud bude důchodová reforma řešena přes privátní sektor, což by byla asi škoda, tak by mělo být jednoznačně nastaveno pravidlo stejného výpočtu annuit "pro celý lidský rod". Ale musí být předpokládáno, že důchodová reforma bude pro všechny a ne pouze pro vybranou skupinu, které se to hodí, potom by muselo dojít k nastavení jednotných tabulek pro tu danou skupinu. Možná jsem zapomněl poznamenat, že pojišťovny mají problém spíše s individuálním klientem, tedy jednotlivým pojištěným, který si vybírá pojištění dle privátních potřeb. Pokud se jedná o homogenní skupinu nebo velkou skupinu, kde nemůže dojít k dramatickému nekontrolovatelnému vychýlení rizika, už dnes nabízejí jednotné sazby bez ohledu na pohlaví a v některých rizicích i bez ohledu na věk.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 5. 2005 18:15 | Kateřina

Pokud ale bude realizována důchodová reforma, nákupy anuit významně vzrostou a mělo by být jasno, jak se to bude dělat. Ti kuřáci jsou spíš provokace, nicméně rozdíl ženy/muži je důležitý. Dnes jsou různé asymetričnosti ve všem, co se týká důchodu: 1. U státního důchodu jsou ženy zvýhodněny nižším důchodovým věkem. Takže pokud žena pracuje do stejného věku jako muž, má za ty roky "navíc" nárok na příplatek, protože se jedná o odložený důchod. U rodičů s dvěma dětmi je rozdíl dnes 3 roky, bude dva. 2. U připojištění má žena nižší anuitu ze stejné naspořené částky - je tedy naopak znevýhodněna. To, že to je statisticky významné, není vysvětlení pro každou jednotlivou ženu/muže. Nebylo by náhodou v pořádku, kdyby se ty odlišnosti eliminovaly všechny, a prostě bychom akceptovali, že ženy a muži jsou dvě části téhož lidského kmene?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 5. 2005 17:26 | Kateřina

Tohle je teorie - já si to myslím taky. Ovšem z diskuse to vypadá na to, že to není praxe.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 5. 2005 17:25 | lukasekj

Potvrzuji "laický" názor, ale výborný. U pojištění důchodu se nezkoumá vůbec zdravotní stav, tedy že by se kuřákům pojištění zlevňovalo, protože důchody si většinou kupují lidé, kteří "mají v genech" dlouhověkost a pojišťovny těží z kuřáků, tedy z toho, že kuřák si nevybere všechny penze a použijí je na krytí následných penzí dlouhověkých lidí. V tuto chvíli ale výplata doživotních penzí v ČR představuje takový business jako prodej olomouckých syrečků v Tasmánii.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 5. 2005 14:51 | jezevec

Nejzajímavější mi připadá poslední věta. Skutečně míním, že každýmu je LEDA HOVNO do toho, jakou pojistnou matematiku pojišťovny použijí. Spíš se divím, že pojišťovny jsou vůbec ochotny diskutovat o rozkrytí byť jen této části matice pro výpočet rizikovosti (úmrtnosti). To by pak stát mohl za chvíli přijít s tím, že se nesmí diskriminovat podle věku, pak podle vzdělání, pak podle místa bydliště, pak podle zdravotního stavu, . . . . když se temhle nápadům neudělá přítrž hned zkraje, nakonec bude jen jedna sazba pojištění - která nebude diskriminovat nikoho, ale pro 90% populace bude dvakrát dražší než doposud.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

19. 5. 2005 13:32 | lukasekj

Myslím, že "asi nikde", tedy standardně "pojišťovák" pracuje se sazbami klienta, který je z pohledu pojišťovny absolutně zdraví a bezrizikový. Je to samořejmě proto, že se nabízejí při vábení klienta ty nejlepší (nejlevnější) sazby. Následně po vyplnění smlouvy přijde do medicínského oddělení, kde se podívají na to, jak klient "pravdivě a úplně" o sobě podal zprávu do zdravotního dotazníku a pak začnou naskakovat procenta "medicínské nadúmrtnosti". Pokud chcete toto vyzkoušet máte asi jedinou možnost a to zaslat do pojišťovny dotaz, aby Vám odpověděli nebo s pojišťovákem sepsat několik smluv s různým zdravotním dotazníkem :-) Osobně také zkušenost nemám.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  12 563 018 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

Výpočet čisté mzdy 2020

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Poradna

Tým odborných poradců je tu pro vás.

Poslední dotaz: Umrtí majitele
Poradna > Pojištění a penzijní připojištěníPovinné ručení

Otázka: Dobrý den,prosím o radu.Otec mě zemřel 14,3 2013 zbylo poněm auto fort fiesta.Majetkové vypořádání ještě neproběhlo.Pojištění končí 8 měsíc 2013.Prosím jak mám postupovat? více

Cestovní pojištění

Úrazové pojištění a pojištění v nemoci

Životní pojištění

Havarijní pojištění

Pojištění nemovitosti a domácnosti

Penzijní připojištění

Pojištění odpovědnosti

Povinné ručení

Články na Heroine.cz

Vegankou v Česku? Stále se musíte smířit s nechápavými pohledy národa masožravců

Vegankou v Česku? Stále se musíte smířit s nechápavými pohledy národa masožravců

Ještě před rokem na dveřích od mého pokoje visela cedulka s nápisem: Nikomu není nic do...více

Špatné dcery, trapné matky. Mluvit o stárnutí rodičů je pořád do jisté míry tabu

Špatné dcery, trapné matky. Mluvit o stárnutí rodičů je pořád do jisté míry tabu

Dospíváme v závislosti na tom, jakých dosahujeme životních met. Někdo dospěje manželstvím...více

„Já proti vám nic nemám, ale ten Pride, ten vám škodí!“

„Já proti vám nic nemám, ale ten Pride, ten vám škodí!“

Byla jsem nervózní a nevěděla co mám čekat. Budou na nás útočit nějací náckové nebo rozlícení...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Václav Klaus

politik

Michael Rostock

podnikatel a investor, Venture Investors

Václav Klaus
ÚSPĚŠNOST
33,33 %

z 6 duelů
×
Michael Rostock
ÚSPĚŠNOST
60,00 %

z 5 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.