Finanční rezerva
Rozšířená verze kalkulačky
Další kalkulačky
Interaktivní grafiky
Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla
Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích
Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více
Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více
Doporučujeme
Přihlášení k newsletteru
Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.
Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.
Ivo Ulich
bývalý fotbalista a podnikatel
Tomio Okamura
senátor a podnikatel
0,00 %
z 0 duelů
0,00 %
z 0 duelů
Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů
Investování po česku: pasivní a neefektivní
Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
21. 2. 2005 10:46, Jan Kolda von Žampach (řečený Pancíř)
Já jsem zde už několikrát uvedl, že to stavebko mám také ale že se mi to už z principu nelíbí. Když zde někde, tímto opravdu nehorázným způsobem, shromáždíte peníze, tak mj. jedním z předpokládatelných dopadů také bude, že nakonec zvýšíte konečné ceny toho, co by mělo být za tyto peníze nakoupeno. A podívejte se jen na ceny v tomto oboru když stavební spoření začínalo a kde jsou ceny dnes. Přitom cihlářskou hlínu, štěrk a vápenec snad ještě tolik nedovážíme, dřevo také ne a přebytky elektřiny dokonce vyvážíme.
Prosím, netvrdím, že to s tím velkým nárůstem cen je (jen) kvůli stavebnímu spoření. Celý tento okruh problémů, pokud se jedná o jednu ze základních životních potřeb a tou bydlení je, buďto ponecháte volně trhu (z principu toto řešení si odzvonili klíči lidé na náměstích v závěru roku 1989) nebo zde musíte mocí vyšší stále provádět citlivé netržní zásahy a korekce nastavených parametrů. Korekce nejen při akumulaci kapitálu, ale také a dnes především na straně toho, co má být kupováno. A pokud do toho někde vložíte komerční subjekt, nemůžete se potom divit, že banky půjčují opatrně a v realitkách šponují ceny. Navíc zde máte dnes stále vlastně privilegovanou skupinu odekretovanců v bytech za regulované nájemné a zbytek chudáků za údajně tržní nájemné.
Článek je o investičních instrumentech: košer investičním instrumentem stavební spoření, v dnešní podobě, není, je to už dnes splašená kobyla, která se začíná trhat z otěží. Když do toho dnes nově vstoupím, spekuluji na to, jestli se do 6 let kobyla utrhne nebo ne. Ano, v případě utržení ty konečné dopady nebudou fatální, spíše budou mít jen charakter velkého rozčarování.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
21. 2. 2005 13:36, Jirka
V ekonomice jsem samouk. Rád si lámu hlavu nad věcmi, které mají nějakou vnitřní logiku. Objevování různých vazeb a zákonitostí je docela dobrodružství. Ekonomika je po této stránce dost pestrá a současně je to i o soutěžení. Ve srovnání např. s počítači, jejichž logika je suchá, do ekonomiky zasahuje řada jiných věcí a věd jako psychologie, ekologie, politika... Kdybych ji bral jen jako vědu o penězích, asi by mě nezajímala. Můj vztah k penězům a hmotným statkům je takový zvláštní. Vím, že se bez nich neobejdu a nemám rád špatné hospodaření. Na přepych si ale nepotrpím. Nevadí mi skromné podmínky, ale nesnáším plýtvání. Hodně lidí oceňuje věci jen podle toho, kolik za to jiní chtějí. Já však mám svou cenu pro vzduch, i když ho dýchám zadarmo. Tím je asi dán můj vztah k pojmu investice. Takhle těm skutečně ekonomicky vzdělaným asi často způsobuji kopřivku. :-)
Pokud na Kyiosakiho knížky někde narazím, nějakou si koupím. V poslední době se tady o něm dost diskutuje, tak bych nerad zůstal pozadu.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Další příspěvky v diskuzi (celkem 44 komentářů)
18. 2. 2005 15:56 | Honzajs
Pro mne je investice to, co přináší REÁLNÉ cash flow. Vlastní nemovitost mne přece naopak stojí peníze.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
18. 2. 2005 15:28 | Fredy
1) Investice do vlastního bydlení může být, z dlouhodobého hlediska částečně považována za investicí. Pokud s tím počítáte a takto si ji i pořizujete. Nebo-li víte, že její hodnota poroste a vy ji v pozdější době (až děti vyletí z hnízda) prodáte a pořídíte si něco menšího. Takto jsem to zaznamenal třeba v Holandsku. Je to běh na dlouhou trať a takto jste to asi nemyslel. Je to pasivní investice. Většinou se ale za investici do nemovitostí považuje to, co mi bude přinášet zisky. Jak správně uvedl Honzajs. Takovou nemovitost mám v aktivech. Nemovitost na bydlení nevydělává, ale generuje další a další náklady. I pan Chains se mýlí. Jeho investice do bydlení mu nepřináší zisky (lidově cizí peníze), ale třeba snižuje náklady. Většina lidí si u nemovitostí půjčuje na náklady a já na zisky. To není totéž.
2) Co se týče poradců, odpovědnosti a svědomí, tak máte převážně pravdu. To je celosvětový problém. Většinou je menší tam, kde jsou více vzdělaní lidé. U nás chybí vzdělávání střední a starší generace. Časem to přijde, ale bude to ještě nějakou chvíli trvat. Zatím mají finanční žraloci se svými vyslanci velký náskok.
3) Exotická dovolená, či jiné formy relaxace nepřináší zisky, ale může být považována za rozumně vynaložené náklady. V některých případe i uznatelné.
Patrně máte ekonomické vzdělání a slušně vám to „pálí“, ale přesto bych vám doporučil starého dobrého tátu Kiysakio. Jeho knihy jsou sice považovány za bestsellery a mnohými kritizovány, ale nebudete litovat. Myšlenky v těchto knihách jsou jednoduché a přitom geniální. Pokud jste je četl, tak se omlouvám.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
18. 2. 2005 15:06 | Honzajs
Daně odvádím a ne malé. Proto se snažím dosta alespoň něco zpět. Proto se mi třeba velmi zamlouvá společné zdanění manželů - žena je na mateřské.
To co navrhujete - aby stát vybíral jenom to nejnutnější a omezil zpětné transfery - s tím naprosto souhlasím. Ale realita je jaká je a proto mám 3 stavební spoření + penzijní připojištění. A až se nám narodí druhé dítě, uvažuji o možnosti založení stavebního spoření i na něj.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
18. 2. 2005 14:36 | Jan Kolda von Žampach (řečený Pancíř)
Jdu radši házet drť na chodník, začíná to tu být pěkný kluziště...
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
18. 2. 2005 13:31 | Chains
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
18. 2. 2005 13:24 | Honzajs
Proto bych pořízení vlastního bydlení neřadil mezi investice, protože mi negeneruje žádný příjem.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
18. 2. 2005 14:31 | Jan Kolda von Žampach (řečený Pancíř)
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
18. 2. 2005 13:43 | Jirka
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
18. 2. 2005 13:33 | Jan Kolda von Žampach (řečený Pancíř)
Vy to tady tedy obhajujete. Mohu si dovozeno myslet, že se právě i Vy nějak osobně na těchto transakčních nákladech také a jako parazit přiživujete: třeba jako uvědomělý zaměstnanec stavební spořitelny nebo přímo celé finanční skupiny některé banky :-))
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
18. 2. 2005 13:06 | Jirka
Jak mi připomněl pan Kolda v diskusi o důchodové reformě na Islandu, neměli bychom za skutečné investice považovat jen ty spekulativní, neboť v této hře jsou vždy nutní poražení, na kterých ti ostatní vydělávají. Představa, jak jednou našinci budou obávanými investory v okolním světě je hezká, ale asi hodně nepravděpodobná. Jedinci klidně, ale celý národ sotva. Buďme tedy rádi za každou investici do vlastní budoucnosti, která má smysl. Pro mnoho lidí bude lepší, když si pořídí bydlení, než aby prohráli jmění na finančních trzích. Každý na to nemá.
S kvalitními investičními poradci vidím největší potíž v jejich rozpoznatelnosti. Investor zelenáč mnohdy ani neví, že existují. Pokud má tušení, narazí nejprve na ty bankovní lanaře. I kdyby ti kvalitní a nestranní poradci byli nějak nezaměnitelně označeni, musí se to označení dostat do širokého povědomí veřejnosti, aby takovým dávala přednost. A bez častého prověřování nositelů toho označení bude brzy jejich stav kontaminován podvodníky, kteří se prokážou padělkem nebo časem získají dobře placenou náklonnost k některé bance. Myslím, že spolehlivější, než jakýkoli průkaz, by bylo pravidlo, které budou dodržovat: Vysvětlí klientovi vše od A do Z o investování, ale ani neceknou název nějaké banky, investiční nebo brokerské společnosti. Zda jeho nedodržení bude investora varovat, to už je na něm stejně, jako kdyby ignoroval ty průkazy. Jsem přesvědčen, že vlastní výběr je ten nejlepší, a že kdo nemá dost rozumu a znalostí k jeho výběru, nebude mít nejspíš ani na samostatné investování.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
18. 2. 2005 11:13 | Honzajs
Jinak díky spoření založenému před 7 lety jsem relativně snadno získali úvěry. A nyní tedy spoříme druhé kolo.
Jak stavební spoření, tak penzijní připojištění jsou méně rizikovými složkami dlouhodobého portfolia.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
18. 2. 2005 10:40 | Jarmila
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
18. 2. 2005 10:07 | Jan Kolda von Žampach (řečený Pancíř)
Zítra asi už ale přímo do mdlob, neb jak se mi jeví, alespoň dle dlouhodobých a průběžných reakcí i ostatních přispívajících zde (vyjma vzácné výjimky pana Fredyho), že souhlas s povinným fondovým pilířem se stane asi skutkem...
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
18. 2. 2005 10:02 | Jan Kolda von Žampach (řečený Pancíř)
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
18. 2. 2005 9:59 | Jan Kolda von Žampach (řečený Pancíř)
Já opravdu nevím, proč mám já a ze svých daní(!) platit sponzorné(!) nějakým doslova vychcánkům. To abych si potom snad založil také (přes kojence až po důchodce) stejný počet stavebních spoření na vyrovnání. A budu mít, tady v pěkným grošáckým svinčíku a jak se v posledních dnech ukazuje, na minimálně 5 let zabetonovaný úspory. Který, zase z velký části, půjdou na grošáka a jeho podobný výlupky, neboť stavební spoření dnes (viz i informace které získáte z jiných článků na tomto webu), svůj účel přece proporcionálně neplní. Tak ty ležící a draze získaný prašule prašule mohou stavební spořitelny dát jedině zase do státních dluhopisů a SPP.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
18. 2. 2005 9:49 | Fredy
Zkuste se zamyslet na tzv. „státně dotovaným investováním“, jako je stavební spoření, penzijní připojištění a životní pojištění. Váš člověk si ukládá určitou částku, stát mu přidá další a finanční žralok uložené prostředky zhodnotí. Někde zdánlivě více (SS) a někde méně (PP) a někde skoro vůbec (KŽP). Státní rozpočet je deficitní, takže tyto peníze mohou být takzvaně „na dluh“. Někde jsem četl o tom, že pokud si stát půjčuje, platí obvykle cenu kolem 6 až 7% z vypůjčené částky. Státní příspěvky jsou financovány z daní. Státu zase nejvíce půjčují tito finanční žraloci prostřednictvím „nákupu“ státních dluhopisů. Uzavřený kolotoč a nebo nebezpečné letadlo?
Pokud by si stát peníze na státní příspěvky nepůjčoval od finančních žraloků, ale přímo od těch, kteří spoří, ušetřil by daňovým poplatníkům slušné peníze. Jen finanční žraloci by takto přišli o bezpracné zisky. A to se nejedná o pár grejcarů, ale miliardy korun.
A teď si představte, že do tohoto miliardového letadla někteří chtějí ještě namontovat definitivu v podobě povinného důchodového fondového pilíře.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
18. 2. 2005 8:57 | Fredy
Třeba tyto: http://www.membersocieties.org/czechrepublic/
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
18. 2. 2005 8:54 | Jarmila
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
18. 2. 2005 8:48 | Bouček Antonín
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
18. 2. 2005 8:44 | ja
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Stránka 2/3