Na berňák po internetu

Letos můžete poprvé podat řádné daňové přiznání k dani z příjmů elektronickou formou. Víte, co k tomu potřebujete, kam zajít, co vás čeká, nemine a kolik to bude stát? Máte již svůj elektronický podpis?

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

17. 2. 2005 15:00, Martin Bednář

Ale oproti čemu kontroluje příslušný správce na vym. odd. onen podpis ? Proti předešlým DP ? Vždyť jsem jim žádný podpisový vzor nedával.

Zobrazit celé vlákno

+15
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

21. 2. 2005 17:08, Romik

Vidíte, jednou jsem si ten svůj příspěvěk po sobě pořádně nepřečetl, a už tam mám chybu - chybí mi tam věta. Omlouvám se. Tím druhým způsobem jsem myslel to, že to samotné Vaše oznámení pošlete nejprve e-mailem na e-mailovou adresu podatelny a ve lhůtě těch tří dnů, jak je to v tom § 21/5 337/1992 Sb., doplníte ten chybějící vlastnoruční podpis přes elektronickou podatelnu tím vyjádřením, které už je podepsáno digitálním podpisem. Toto podání jsem už v praxi taky viděl, ale jenom jednou a koutkem oka. Absolutní většina těch oznámení je podána tím prvním způsobem, tj. už samotná podaná písemnost je elektronicky podepsána pomocí certifikátu.

Zobrazit celé vlákno

-8
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 37 komentářů)

10. 2. 2006 15:49 | Vita

I el. přiznání bez el. podpisu (potvrzené podepsanou kopií na papíru) má smysl. Při jednorázovém podání přiznání k dani z pozemků (nemovitostí) na papíře bych musel bůhvíkde hledat jakési čísla a ocenění půdy v daném kat. území. Při vyplnění vyplnění na http://cds.mfcr.cz se tyto informace doplnily automaticky - nemusel jsem nikde nic hledat. El. podpis nemám, poslal jsem vytištěnou a podepsanou kopii poštou doporučeně za 19 Kč. Je to určitě levnější než vystavení el. podpisu jen kvůli jednorázovému použití. E-mailem přijde potvrzení o doručení přiznání na příslušný FÚ a jeho přijetí. Pro FÚ je to asi taky výhodnější - dostane data přímo v el. podobě, nemusí to nijak konvertovat (přepisovat, scanovat) pro další zpracování na počítači, porovnání podepsané kopie s el. originálem je asi mnohem jednodušší (spíše formální).
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

21. 2. 2005 21:16 | Roman

Aha, tak to jsme si opravdu nerozuměli :) Přiznám se, že Vámi uvedené vyhlášky jsem nikdy nečetl, takže nemůžu posoudit.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 2. 2005 20:58 | f

Myslím že mi nerozumíte, a nyní ani já vám:) Když to zestručním, proč nelze podat (libovolná) daňová přiznání (stejně jako jakákoliv jiná podání) přes elektronickou podatelnu?
Podle mých informací je orgán povinnen ji zřídit, přijímat jí podání opatřené elektronickým podpisem, a to EMAILEM (nikoliv webovým formulářem nebo nějakou jendoúčelovou aplikací - příjem nemá charakter podatelny), zveřejnit akceptované formáty dat, emailovou adresu atd...
Pokud jsou mé informace nesprávné, omlouvám se (čerpám z vyhlášky č. 496/2004 Sb. a nařízení vlády č. 495/2004 Sb)
+14
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 2. 2005 17:08 | Roman

Vidíte, jednou jsem si ten svůj příspěvěk po sobě pořádně nepřečetl, a už tam mám chybu - chybí mi tam věta. Omlouvám se. Tím druhým způsobem jsem myslel to, že to samotné Vaše oznámení pošlete nejprve e-mailem na e-mailovou adresu podatelny a ve lhůtě těch tří dnů, jak je to v tom § 21/5 337/1992 Sb., doplníte ten chybějící vlastnoruční podpis přes elektronickou podatelnu tím vyjádřením, které už je podepsáno digitálním podpisem. Toto podání jsem už v praxi taky viděl, ale jenom jednou a koutkem oka. Absolutní většina těch oznámení je podána tím prvním způsobem, tj. už samotná podaná písemnost je elektronicky podepsána pomocí certifikátu.
-8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 2. 2005 17:03 | Roman

Dobrý den, nevím, jestli Vám správně rozumím, jde Vám o podání nějaké obecné písemnosti, nejakého oznámení, tj. podání cokoliv jiného, než daňové přiznání? Teď nevím, jestli to popíši naprosto správně, ale taková podání jdou a celkem běžně nám chodí, aspoň já jsem jich viděl už docela dost, i když nevím přesně, jakým způsobem jsou vložena do systému, protože nám příjdou už v elektronické podobě z MF ČR. Pravděpodobně jsou podána přes "Elektronické zpracování písemností" na webových stránkách České daňové správy, je tam kategorie "Oznámení" a "Obecné písemnosti", tak pravděpodobně jednou z těchto možností. Viděl jsem ještě druhou variantu elektronického podání - vzhledem k tomu, že písemnost podaná výše uvedeným způsobem je v systému bez jakéhokoliv formátování (vypadá to zhruba jako text z MS-DOSu), tak pokud se chcete vyhrát, máte nějaké dlouhé oznámení, vyjádření, nebo něco takového a chcete, aby bylo formátováno (odrážky a já nevím co), nebo z nějakého jiného důvodu to nechcete podat přes tu výše uvedenou elektronickou podatelnu, tak jsem viděl ještě druhý způsob - pošlete podle § 21 odst. 5 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, do tří dnů pomocí "Elektronického zpracování písemností" souhlas s tímto e-mailovým podáním, kdy napíše něco ve smyslu, že jste toho a toho dne poslal na adresu podatelny e-mail, co jste v něm sděloval a že není podepsána a tímto elektronicky podepsaným oznámením nahrazujete vlastnoruční podpis. Nebo tak nějak. Toto samozřemě není třeba, pokud podáte písemnost prvním způsobem, tj. je už celá podepsaná. Nevím, jestli jsem Vaši otázku pochopil tak, jak jsem měl.
+14
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 2. 2005 16:20 | f

Dobrý den, níže jsem psal svoje připomínky, a ptám se opět: proč neakceptuje berňák libovolná podání (co do obsahu, a v nějakém normálním souborovém počítačovém formátu) elektronickou poštou ve smyslu vládního nařízení (elektronické podatelny)? Že potřebuji kvalifikovaný certifikát, respektuji.
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 2. 2005 21:01 | soukromník

Na server ministerstva financí - www.mfcr.cz je ale stále k disposici pro elektronické podání pouze formulář pro rok 2003. A to máme 6 týdnů do podání přiznání.
+11
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

19. 2. 2005 10:46 | Jan Kolda von Žampach (řečený Pancíř)

...víte, já jen takové malé dodatečné doplnění, neboť to podstatné jsme si už asi dříve tady napsali.
Velice záleží na personálním obsazení "úřadu" obecně a to bylo, historicky a nechci paušalizovat, také mnohde dáno tím, co se tady dělo po roce 1990. Do té doby mnohá tzv. politicko či protekční pracovní místa v nových podmínkách nastupujícího tvrdého podnikání byla buď rušena nebo musela být znovu přeobsazena. Z velké části si ale tito dotčení pracovníci (také pracovnice, manželky, dcerunky, milenky, jak libo) zavčas našli uplatnění právě někde v bance (kde tehdy nabírali), vznikajících obecních úřadech, na pracáku, ve zdravotní pojišťovně, na sociálce a třeba i na těch finančních úřadech. Z dnešního pohledu odstupu let na tom vlastně vydělali, byť tehdy šli třeba tzv. do horšího. Pokud ale i tam na svoji práci jaksi nestačí, nechytli se tam, tak to tam vypadá jak to vypadá a někoho nového schopnějšího mezi sebe prostě nepustí: vyštvou ho zavčas. To je tvrdá realita a to je dle mne právě asi případ toho, o čem hovoří paní o něco výše. Bude to tedy vše nějaký čas ještě s tím zlepšením trvat a nic jiného, než být optimisty, nám prostě nezbývá :-))
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 2. 2005 17:52 | Roman

Děkuji, Vám ať se taky daří.
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 2. 2005 17:51 | Roman

Díky. Tento server, spolu s dalšími daňovými / finančními / účetními severy sleduji docela často, a do této diskuse jsem se zapojil jenom z toho důvodu, abych tak nějak naznačil, jak se třeba na elektronická podání a elektronickou komunikaci může dívat i někdo z druhé strany. Byť všeobecně asi opravdu panuje názor, že všechno nové úředníky děsí. Nejspíš na tom i něco bude. Vemte si třeba celníky, po zrušení hranic ČR by se dalo říct, že stavy zásadně, ale opravdu zásadně klesnou, ale k mému ohromnému překvapení ani náhodou. Spíš by se dalo mluvit o kosmetické úpravě. A taky jsem tady chtěl naznačit, že ne všichni jsou vyučené švadleny, které na FÚ fušují do daní, ale že tam sedí i spousta rozumných, vstřícných a leckdy i chytrých lidí, kteří se svou práci snaží dělat v rámci možností dobře. Několik jich znám a nejenom z našeho úřadu :)
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 2. 2005 17:44 | Roman

Co se té Vaší špatné zkušenosti týče, mám pro to pochopení a věřím, že jsou úřady, kde je takové jednání bohužel naprosto reálné. Správný kontrolor si myslím by měl mít i jistou dávku tolerance a hlavně chápavosti - pokud něčemu nerozumí, měl by být ochotný si to nechat vysvětlit. Já se nebojím ve firmě zeptat, aby mi to objasnili - nikdo není dokonalý, nikdo nemůže mít všechny znalosti, nikdo nemůže být profík ve všech oborech. Já taky nejsem superman - když jednou kontroluju zemědělce, potom stavaře, pak výrobce, pak obchodníka, potom nějakého živnostníčka, a pak skončím třeba u nějakého exotického oboru. Kdybych měl všechny tyto obory znát, tak určitě nebudu na finančním úřadě, ale budu nějaký opravdu hooodně dobře placený konzultant, který pro odběratele zastane práci několika různých poradních společností :) Člověk musí umět naslouchat, nechat si problém vysvětlit z druhé strany a podle toho, co vyslechne, si pak tu konkrétní věc probrat třeba s kolegy, jak by to viděli oni, případně si to ověřit jinde. Ne vždy to tak ale funguje. Ale není to vždycky jenom chyba úřadů, někteří podnikaté jsou opravdu tajemní a snaží se toho říct opravdu co nejmíň, což potom může mít své důslekdy po špatném pochopení celé transakce příslušným kontrolním orgánem ;)
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 2. 2005 17:44 | Roman

Vy mě některými příspěvky v diskusích u různých článků na tomto serveru, spolu s paní (případně slečnou, abych neurazil :) Kateřinou. Máte rozumné a leckdy i se mnou shodné názory a očividně i přehled.
Nejste sám, kdo má špatné zkušenosti s úředníky. Já mám např. docela špatné zkušenosti s městskými a obecními úřady - všeobecně, aspoň s těmi, se kterými jsem zatím měl tu čest (byli ale jenom tři, takže to může být opravdu výjimka). Když napíšete úředně z FÚ na jeden MÚ a on Vám odpoví jenom za své odd. a v případě, že chcete nějaké další informace, tak Vás odkáže, že máte poslat další písemnost na to které konkrétní odd., tak dostat toho příslušného úředníka pod ruku, tak bych mu ten spis omlátil o hlavu. Když jsem to četl, tak jsem lapal po dechu, sám nevím, jestli překvapením, nebo vzteky :) To je jako by jiný úřad napsal nám, já odpověděl jenom za své odd. daňové kontroly a připsal tam, že pokud chce nějakou písemnost ze spisu, že má napsat na vyměřovací odd., co se týče vymáhání, ať napíše na vymahače, jestli chce něco ze spisu registrace, ať pošle další žádost registraci a pokračuje přes odd. dotací, státního dozoru a když bude mít chuť a náladu, ať si třeba napíše i na vyhledávací odd. Bežně to přece funguje tak, že příslušný pracovník sežene všechno, co ten druhý úřad potřebuje, když tak se proběhne do terénu, aby zjistil realitu a pošle jedinou odpověď... Ale asi jiný kraj, jiný mrav.
Co se týče těch daňových poradců, díky za kompliment, ale nemám tak velký všeobecný daňový přehled, přece jenom, na většině berňáků jsou lidé "rozškatulkovaní" na jednotlivé daně - vzhledem k složitosti (a čím dál větší) daňových zákonů. A daňových poradců je už velký přetlak. Dřív ta razítka dostávali prakticky zadarmo, teď už hodně přitvrdili, protože je jich už opravdu moc (možná proto je tady i jejich lobby, aby zákony byly pokud možno komplikované - umíte si představit, že by v případě jednoduchých zákonů přišli o práci? :) To je těžko v jejich zájmu :). Znám několik lidí, kteří dříve dělali na finančních úřadech a teď jsou z nich daňoví poradci, ale mají hodně pochybné společnosti, protože ten přetlak na trhu už je hodně velký a solidní firmy jsou už dávno rozebrané. A mě tahle práce docela baví. Je samozřejmě otázkou, co budu říkat třeba za dalších deset let...
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 2. 2005 17:23 | Roman

Máte samozřejmě pravdu, nějak jsem si neuvědomil např. majetkové daně, protože s nimi nějak vůbec nepřicházím do styku. To je svět sám pro sebe. Měl jsem na mysli klasická "podnikatelská" daňová přiznání - příjmovku, DPHáčko, silničku, tam už coby podnikatel máte ve spise přihlášku k registraci. Vyjma přiznání typu A. Ale třeba u daní z nemovitostí ten podpis asi není tak důležitý - přece jenom, vlastník (vlastníci) nemovitosti jsou známi z registrů, výše daně taky a pokud je uhrazená, tak konkrétní podpis asi není tak důležitý. Ono totiž vlastníků nemovitosti může být taky několik, viďte?
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 2. 2005 17:09 | Jan Kolda von Žampach (řečený Pancíř)

Příjemně jste mne překvapil. Ano, i já mám, při řešení osobních konkrétních problémů v malém, z přístupu spíše ty pozitivní zkušenosti. Přiznám bez mučení že ale tam, kde konec konců dnes sedí nějaký můj bývalý spolužák nebo známý či bývalý spolupracovník odjinud, tak nedokážu být asi úplně objektivní. Ale z druhé ruky vím, že ten dotyčný(-á) jsou takoví i v případě mých dalších známých, kteří tuto vazbu z minula pochopitelně nemají. Špatnou zkušenost mám ale z jedné velké bývalé firmy, jejíž jsem byl dříve zaměstnancem: tam jsem byl častokrát svědkem toho, že kontrolní pracovník doslova neunesl (kulantně řečeno) celou šíři reálných problémů, které život podnikatelský přináší. Přitom nešlo o nějaké daňové úniky či opomenutí, ale o následky skulin ba přímo trhlin v našem právním řádu. Potom potřebná osobní náročnost na objektivní vyřešení a zhodnocení nálezu může být u kontrolora nahrazena zjednodušující arogancí. Jinak také mi je známo, že osoba s roky poctivě odpracovanými na finančáku je velmi žádána v podnikatelských kruzích nebo se prostě udělá pro sebe jako daňový poradce. Zvažte i tuto možnost a tu barikádu přeskočte. Ztracenou vartu zbytečně nedržte.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 2. 2005 16:40 | Jan Kolda von Žampach (řečený Pancíř)

...ne všichni kdo nosí přiznání jsou registrovaní...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 2. 2005 13:30 | Jirka

Připojuji se k názoru paní Kateřiny. Máte pravdu, že lidé jsou různí všude, nejen na úřadech. I já jsem se setkal jak s rozumnými a ochotnými úředníky, tak i s těmi všehovládci se senem v hlavě. Průšvih je v tom, že před úředníkem nemáme často kam utéct ke konkurenci. A i kdyby, stejně toho špatného musíme zaplatit. Když jsem si jednou stěžoval na těžkosti se svým tehdejším zaměstnavatelem, dostal jsem radu, abych odešel. Vám bych ale tuto radu dávat nechtěl. Jsem rád, že ten spolek ředí svědomití a ochotní. A budu se modlit, aby v případě redukce úřednictva šli první ti nejhorší. :-)
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 2. 2005 13:14 | Jirka

OSSZ už to razítko nepotřebuje. Sám jsem byl na pochybách, protože na formuláři přehledu na to není okénko. Řekli mi, že už si to s FÚ řeší online. VZP jsem razítko na přehledu donesl. Ale snad i tam to bude už nějak řešené. Mám dojem, že na webu VZP už bylo také něco o elektronickém podávání. Jak je to u jiných zdravotních pojišťoven, nemám tušení.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 2. 2005 12:28 | Kateřina

Tak tohle nemá chybu :-) Jak to tedy je s tím razítkem od FÚ?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 2. 2005 0:18 | Kateřina

Pane Romane, ne každý si myslí, že co úředník to gauner. Setkala jsem se s mnoha úředníky, kteří byli nekompetentní a protivní, ale mám dojem, že se to pořád zlepšuje. Na našem berňáku jsou lidé vysloveně ochotní a slušní, přesně jak popisujete - snaží se poradit. Bylo to tak i v mém předchozím bydlišti. Na rozdíl např. od sociálky. Takže skutečně to je jak kde a kdo. Myslím si, že bohužel i ti slušní odnášejí znechucení občanů, které je důsledkem špatného fungování státu a přebujelou byrokracií, ačkoli je jasné, že tihle jednotlivci za to nemůžou. Ať se vám daří.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 2. 2005 22:44 | Roman

Dělám na daňové kontrole šestým rokem a o takovém vnitřním nařízení jsem nikdy neslyšel ani jej nečetl - a to zpracovávám část podkladů pro výběry DS ke kontrole. Klidně to můžeme prodiskutovat. Pokud to na Vašem FÚ tímto způsobem probíhalo, je to možné - výběr subjektů ke kontrole provádí každý úřad sám. Ředitelství sice každý rok posílá pokyny pro výběry (priorita roku), ale samotné výběry si už dělá každý úřad po svém. Pokud u Vás ředitel a vedoucí rozhodli, že prioritou kontroly jsou malé firmy do 25ti zaměstnanců, je to jejich rozhodnutí, ale to neznamená, že to tak probíhá úplně všude. Možná to dělali z pohodlného hlediska - je snažší zkontrolovat firmu s 10ti zaměstnanci a obratem několik mil. Kč ročně, než společnost s několika tisíci zaměstnanci a obratem několik mld. ročně. Tipoval bych to spíš na tu pohodlnost. A jenom tak mimochodem, budete se možná divit, ale před asi tak dvěmi lety byla prioritou kontrola velkých společností s velmi vysokými obraty. Můžu potvrdit, viděl jsem jak pokyn z ředitelství, tak sestavy pro výběr a nějaké kontroly z nich jsem dělal.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Stránka 1/2

Předchozí

1

Spočítejte si

Výpočet čisté mzdy 2024

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Leoš Novotný

podnikatel, Leo Express

Petr Šourek

mediátor a podnikatel, Corrupt Tour

Leoš Novotný
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Petr Šourek
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services