Navýšit cílovou částku kvůli spoření? Nesmysl!

Změnit starší smlouvu o stavebním spoření znamená také přistoupit na méně výhodné úročení. Je lepší cílovou částku navýšit, nebo uzavřít novou smlouvu? Pokusili jsme se spočítat, která varianta je výhodnější. Výsledky jsou rozhodně překvapivé.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

15. 2. 2005 9:55, Petr

Nemohu souhlasit. Jsem líný počítat, ale stačí si říct, že v případě úvěru se úrok zpravidla počítá:
1. z vyšší částky než než při spoření (ůvěr je 50-60% cílové částky)
2. po delší dobu (splácení úvěrů trvá déle než spoření).

Tím pádem pokud snížím sazbu u spoření i u úvěru o stejné procento, vydělám na tom. Asi by se dalo i spočítat, že je to výhodnější i když se drobet zvýší marže - ale to už z hlavy nezvládnu.

Samosebou pokud si někdo vezme symbolický úvěr (třeba 10% cílové částky) nebo ho splatí velmi rychle tak to nefunguje. Je ovšem otázka zda takové počínání považovat za úvěrování.

Zkuste ještě jednou upozornit redakci měšce.
Nedejte se!
Pravda je s námi!!!


Zobrazit celé vlákno

+69
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

9. 2. 2005 14:05

Při minimálním měsíčním vkladu 0,5% z cílové částky je nutno při 120000Kč vložit min. 600 Kč/měs, tj. 7200 Kč/rok. Úrok při 3% je 3600,-/r, státní příspěvek 4500,-/r, celkem 8100,-/rok. Takže i bez dalšího ukládání je minimální měsíční vklad překročen (při podmínkách "staré" smlouvy).

Zobrazit celé vlákno

-3
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 50 komentářů)

11. 2. 2005 10:46 | Tom Sawyer

Mame starou smlouvu z Raiffeisen s obchodnimi podminkami z r. 1995. Ty maji tu vyhodu, ze nijak neomezuji presporeni cilove castky. Tu jiz mame par let presporenou a Raiffeisen ted vyviji velky natlak, abychom smlouvu zmenili nebo zrusili za velice "vyhodnych" podminek. Pokud tak neucinime (coz samozrejme nechceme), pry smlouvu vypovi. Zda se, ze se pokousi o psychologicky natlak nasledujicim zpusobem. V dopise od reditelky odboru spravy smluv se pise, ze jsme se zavazali "nasporit dohodnutou vysi cilove castky" (to je lez a nesmysl) a ze podle platnych podminek tedy muze sporitelna smlouvu vypovedet.
V podminkach je (par. 10, 2), ze sporitelna muze smlouvu vypovedet jen kdyz ucastnik neplni smluvni podminky. Podle par. 1 odst. 3 se ucastnik zavazuje (a) zaplatit uhradu za uzavreni smlouvy, (b) SPORIT DOHODNUTOU CASTKU a (c) informovat sporitelnu o zmenach udaju uvedenych v navrhu smlouvy. Vse bylo splneno. Navic podle par. 6 odst. 1 "Zavazek sporit konci splnenim podminek pro prideleni cilove castky" (tedy nasporenim jeji poloviny). Podle techto podminek (cj. 322/51474/1995) tedy smlouva muze bezet dal neomezene dlouho a presporit muzete zcela libovolne. (Ovsem, u pozdejsich smluv jiz podminky nejsou zdaleka tak vyhodne a presporeni cilove castky je tam osetreno.)
Ale - nenechte se zviklat jejich natlakem a POZOR NA NE!
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 2. 2005 10:13 | Roman Scherks

Měl byste se obrátit na nějakého poradce, který by Vám, na základě Vašich záměrů poradil, co s tím. Možností je samozřejmě celá řada. Navíc si nemyslím, že by se 150 tis nedaly dělat zajímavé věci. Jde hlavně o časový horizont. Taková rada ale přesahuje možnosti této diskuse. Taky mi nějak nesedí ta čísla. Píšete, že 5 let končí v 05/2006. To by znamenalo, že jste zakládal v 05/2001. Pak taky ale píšete, že jste vložil 5 x 18 000. To tam ty peníze dáváte počátkem roku? Jinak to totiž nevychází na vklad v prosinci - (2001,2002,2003,2004)-to je 4x. Pak totiž nelze stanovit naspoření, když ho zatím neznáte.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 2. 2005 9:35 | Jarda

Cílová částka 300000. Jde mi právě o ten termíňák. Mám tedy spořit až do plné výše CČ? To bych tam mohl dát jednorázově třeba 150000? Já je mám a nechce se mi s tak malou částkou vymýšlet kdovíjakou investici. Děkuji.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 2. 2005 20:07 | Kateřina

Prosím váženou autorku tohoto příspěvku, aby si změnila nick. Kateřina je moje zaregistrovaná přezdívka a nerada bych, aby si nás čtenáři pletli. Děkuji. Kateřina Havlíčková
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 2. 2005 17:15 | Kateřina

Jardo, každým dnem by Vám měl dorazit výpis z Vašeho účtu u spořitelny (od jiné spořitelny již ho má celá naše rodina doma). Z něj vyčtete kolik máte cílovou částku,to jste neuvedl a pro určení co dělat je to velmi důležité, jelikož 5 let je málokdy směrodatné, můžete mít cílovou částku 200 000 a pak můžete spořit ještě min. další 2 roky. Stejně jako 120 000 a pak byste byl po 5 letech již skoro na výši své cílové částky a pak byste již přikládat neměl a úspory byste mohl nechat jako tzv. výhodný termínovaný vklad :-). Mimochodem pokud píšete, že na výpise je úročení, pak by tam měla zcela jistě být i částka kolik jste naspořil. Napište kolik je cílová částka a jistě se najde někdo kdo Vám poradí. S tím úročením to je nejspíše tak, že základní úročení jsou 3 % a pokud si nebudete brát úvěr, získáte bonus 1,5 %. Bohužel neznám přesná VOP Vaší smlouvy, ale pokud je prostudujete, jistě tam najdete za jakých podmínek máte nárok na ten bonus 1,5 %.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 2. 2005 16:37 | Jarda

Co mi tedy poradíte? Mám smlouvu u Pyramidy na 4,5%. Nevím přesně, kolik mám naspořeno (na výpisu je úročení 3%), ale měl bych se blížit cílové částce. 5 let od podepsání uplyne v květnu 2006, skládal jsem 5x 18000,-). Chtěl bych si uložit ještě aspoň 36000,-. Po přečtení článku a diskuse se docela bojím, oco přijdu na poplatkách. Děkuji za odpověď.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

10. 2. 2005 16:12 | Jarda

Přesně to se mi taky stalo, navíc mi v "akci" odpustili onen poplatek 1%. Z řeči zástupce KB jsem dokonce pochopil, že u staré smlouvy (CČ 300000,-) se vůbec nic nezmění, nižší úrok se týká jen navýšené částky. Naštěstí se mi to zdálo podezřele výhodné, poradil jsem se a ještě jsem to stačil stornovat.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 2. 2005 13:15 | Chrocht

Nevite, jestli se ten podraz se zpetnym snizenim uroku vztahuje i na snizeni cilove castky spojene s naslednym uverem? Bohuzel se mi stalo, ze mam vetsi cilovou castku nez poterbuji. :(
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

10. 2. 2005 10:37 | lada

Mam Vam poslat 6 let starou smlouvu abyste si ji precetl? Opravdu jsou neporovnatelne s tema novyma.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 2. 2005 7:07 | Pavel

Podíval jsem se pořádně na obchodní podmínky, a zjistil jsem, že závazek ukládat 0,5% cílové částky měsíčně platí jen do přidělení cílové částky. Takže pokud už byla přidělena cílová částka, není nutné spořit. Ale třeba to má jiná SS jinak.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 2. 2005 22:26 | Docent

Mohla jste si to přečíst daleko, daleko dříve: http://www.mesec.cz/clanky/stavebni-sporeni-zmena-tarifu-se-nevyplati-vzdy/
Bohužel, článek s příklady, že změna tarifu se vyplatí především stavební spořitelně, z uvedeného serveru zmizel... (pokud má redakce www.penize.cz zájem, mohu jej poskytnout).
A jenom něco na doplnění o "solidnosti" stavebních spořitelen: Raiffeisen stavební spořitelna má pro své klienty on-line přístup k jejich účtům, můžete si ověřit, zda Vaše platba došla atd. Ještě cca před rokem zde bylo k dispozici tzv. "Rozšířené modelování", tj. měla jste založenou smlouvu, uspořené nějaké peníze a chtěla jste vědět, jak to bude dále, klikla jste na "rozšířené modelování" a pokračovala v simulaci spoření - s naspořenou částkou, s dosavadním hodnotícím číslem atd. ...
Leč spořitelna zřejmě zjistila, že to klienti zneužívají k maximalizaci zisku a státní podpory - zadáte "Rozšířené modelování" a jste na nule, údaje z Vaší smlouvy nejsou absolutně brány v potaz... Takže Raiffeisen SS, nejen z tohoto důvodu, never more :-(.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 2. 2005 17:26 | xyz

Přestaňte balamutit. Zřejmě vůbec nevíte nic o starých smlouvách, nebo šíříte poplašnou zprávu coby agent SS. Nic vypovědět nemůžou!
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 2. 2005 16:19 | xYz

Spořitelna vás musí nejprve vyzvat ke spoření té částky, ke které jste se zavázal, pak může začít zpívat o výpovědi.Pokud vy nebudete z vlastní iniciativy nic požadavat, tj. zvyšovat cč, měnit variantu apod., máte je v podstatě na háku. Asi po čase budou chtít, abyste platil měsíčně těch 0,5%. Oni je zase pěkně zhodnotí 4,5% (Pyramida), a do 26 to máte zadarmo.Z toho jsou na mašli.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 2. 2005 15:57 | mlaďas

Přesněji!Přespořením cílové částky Vámi,dáváte spořitelně možnost smlouvu s Vámi zrušit.Pokud je to před 5 rokem - musíte ,po výzvě spořitelny navíšit,nebo vypovědět.1.smlouva se stává pro spoření méně výhodná.2.vrátíte MF připsané státní podpory. Pokud je to po 5.roce po výzvě spořitelny máte možnost volby.Zvedat c.č.nemusíte,když vypovíte.Upomínka(výzva)spořit elnynení zasílána doporučeně.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 2. 2005 15:17 | lada

Spatne jsem se vyjadril. Pocitaji se samozrejme jen Vase platby, nikoli uroky a statni podpora (Ale i tak to zjevne neni pro Vas problem). Sporitelny "mrtve smlouvy" donedavna tolerovaly - vybraly za ne poplatky a vice je nezajimalo. Nyni vsak jim tyto stare ucty berou zisk (4% urok) a sporitelny se je snazi vsemozne rusit.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 2. 2005 14:49 | luckily

Ano. MP v roce 2004 ovšem za zvýšení přespořením vybírala 5 % CČ !!!, teď zase ten poplatek umírnili na 1 %.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 2. 2005 14:34

Ano, zrovna nad touto variantou uvazuju take. Smlouvu uz mma vic jak 5let a nasporenu mam temer celou cilovou castku.
Koncem roku mne agenti Modre Pyramidy uhaneli se specialni akci 100 (jednorazove navyseni cil. castky o 100tis - dokonce snad bez poplatku). Na call centru pyramidy mi ale jasne rekli co ztracim.
Uz jsem to skoro podepsal, ale jeste znova jsem si procetl stare i nove obch.podminky a vyslo mi, ze nic podepisovat nebudu. Jen proste tento rok (2005) jednorazove vlozim dalsich 18tis a tim presporim cil.castu. Dal pridam 1% (navysovaci poplatek) a podle mne "jedu dal" ve smyslu starych obch.podminek a uroku. Aspon tak jsem vyklad starych podminek pochopil ja.
Doufam ze se nepletu a doufam, ze ani Pyramida problemy delat nebude. Melo by opravdu jit (pro klienta) o vyhodnou variantu s kratkou vypovedni dobou a dobrym urokem.
Mate prosim na vec nekdo jiny nazor? Dekuji za odpovedi.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 2. 2005 14:05

Při minimálním měsíčním vkladu 0,5% z cílové částky je nutno při 120000Kč vložit min. 600 Kč/měs, tj. 7200 Kč/rok. Úrok při 3% je 3600,-/r, státní příspěvek 4500,-/r, celkem 8100,-/rok. Takže i bez dalšího ukládání je minimální měsíční vklad překročen (při podmínkách "staré" smlouvy).
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 2. 2005 12:49 | lada

Sankce Vas zadne necekaji. Jen pri dlouhe necinosti dojde k tomu, ze budete mit na uctu nasporeno mene, nez jste se ve smlouve zavazal (vetsinou 0.5% cilove castky mesicne) a sporitelna pak smlouvu zrusi, protoze je to pro ni tak vyhodne. Uroky i statni podpory zustanou nedotceny, jen prijdete o vyhodne sporeni.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 2. 2005 12:47 | lada

Presne tak. Stare smlouvy pri presporeni vetsinou pocitaji s automatickym zvysovanim cilove castky (za 1% poplatek z rozdilu), nemeni se podminky (a to stavebni sporitelny nejvic sere) a je to velmi vyhodna forma sporeni. Me za posledni rok volala agentka ctyrikrat, abych uzavrel novou vyhodnou (pro ni) smlouvu a starou zrusil :-)))
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Spočítejte si

Kolik musíte spořit na?

let
%

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Ivo Ulich

bývalý fotbalista a podnikatel

Jiří Šmejc

podnikatel, Home Credit

Ivo Ulich
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů
×
Jiří Šmejc
ÚSPĚŠNOST
50,00 %

z 2 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services