Jsou stavební spořitelny líné s lidmi stavět?

Martin Zika | | 21. 1. 2005 | 34 komentářů
Je sílící kritika stavebních spořitelen za to, že poskytují málo úvěrů, oprávněná? Proč je podíl úvěrů na vkladech v ČR mnohem nižší, než třeba v Německu nebo v Rakousku? Mají vůbec stavební spořitelny důvod pouštět se do rizikového a náročného poskytování úvěrů?

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

25. 1. 2005 12:16, H.

Já jsem si před řadou let u Lišky půjčoval relativně pár korun (okolo 100.000) na rekonstrukci. A taky - bezva poradkyně měla nad sebou nějakého "de.ila" úvěráře - snad odněkud z Pardubic a ten si navymýšlel další a další podklady - zapsal tento požadavek do mé žádosti o úvěr s tím, že bez dalších podkladů není možno.
Nakonec jsem pouze přepsal formulář žádosti a odnesl vše na jejich centrálu (tehdy ještě na Praze 1) kde ty samé původní doklady byly dostačující, nedaljsem nic navíc. Ta jejich prodejkyně se mi moc omlouvala s tím, že má pocit, že ten její úvěrář to opravdu přehání a chce nesmyslné podklady i v dalších případech. Opravdu asi záleží na člověkovi, na koho narazíte.

Zobrazit celé vlákno

+36
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

24. 1. 2005 19:22, PSafranek

To je naprostý nesmysl. Já mám všechny úvěry po předání kompletních podkladů na centrálu ČMSS vyřízeny maximálně do 14ti dnů a zatím 100% kladně...

Zobrazit celé vlákno

-22
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 34 komentářů)

1. 2. 2005 9:55 | Janě!

Máš naprostou pravdu. Ten článek je úplně špatně. Spočitelny cpou do lidí ty úvěry horem-dolem. Když si člověk přečte ty čísla, tak za chvíli bude mít každý druhý člověk úvěr!!!
+29
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 2. 2005 9:52 | Petr

To je tedy pakáž. Copak se poplatky snižují kvůli konkurenci? Určitě jsou domluvení - určitě nedostali tu pokutu jenom tak. Já myslím že to je zase kartel - měl by si na to antimonopolní úřad pěkně posvítit!!!
A to co pišeš, to je od stavebek taky pěkná kulišárna. Napřed dodržují smlouvy, a teď ještě snižují poplatky. Já bych se s nima nemazlil. Prostě bych jim ty poplatky platil dál.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 2. 2005 8:51 | Martin

Tip na nový článek - ČMSS zrušila poplatek za "úrokové zvýhodnění" - prý kvůli konkurenci - http://www.cmss.cz/press/zpravy/r05/2005-01-13. Ale jinde tvrdí, že vždy dodržovali Všeobecné obchodní podmínky - http://www.cmss.cz/spolecnost/novinky/smlouva05. Vzneste dotaz, jak to vlastně je. Po zavedení poplatku jsem od nich dostal na dotaz po vyčíslení nákladů, které jsou z tohoto poplatku hrazeny, jen vyhýbavou odpověď - http://www.penize.cz/produkty/SS/nazory.asp?TID=SSCM&IDP=1&ID=T135.
+24
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

1. 2. 2005 8:02 | Martin

Proč spořitelny neposkytují úvěry? Ze začátku, kdy se spoření rozjíždělo, byly úroky v bankách i nad 10 %. Vy byste, být spořitelnou, uložené peníze půjčovali na 6 % úroky klientům nebo je dali raději do jiné banky? Bez otravování se s vyřizováním úvěrů, případným vymáháním splátek apod. Jak úroky postupně klesaly, nebylo z čeho platit úroky 4,5 % pro spořící, takže spořitelny začaly zvedat poplatky a změkčovat podmínky pro úvěry. Spořitelna, aby vydělala na úrok 4,5 %, musí peníze půjčovat (6 %) , protože peníze uložené v jiné bance (třeba ČNB) na tento úrok nestačí. Proto teď Liška dává úvěry do 200 000 Kč bez ručitele, stačí jen podepsat čestné prohlášení o příjmech - neplatí pro meziúvěry. Kdyby šla inflace nahoru, tak by podmínky pro úvěry určitě zpšísnili. Proč dříve 50 000 Kč, teď 200 000 Kč?

Pokud si dobře vzpomínám, Liška začínala s ručením u úvěru už od 50 000 Kč.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

1. 2. 2005 7:47 | Martin

Ja jsem vyřizoval před 2,5 lety úvěr u lišky a celkem to šlo. Ale ne u jejich "finančního poradce" nebo jak se jmenuje, ale na pobočce (Brno). Penize přišly asi měsíc po dodání všech podkladů. Informace u pracovníků nebyly jednotné. Chodil jsem se ptát několikrát a skoro pokaždé jsem dostal trochu jiné údaje (podle toho, u koho jsem se dostal na řadu). Nakonec jsem měl úvěr cca 140 000 Kč bez ručitele, stačilo jen čestné prohlášení o příjmech a doklady o účelovosti použití úvěru - jaké přesně musí být jsem se ptal několikrát a pořád se to zpřesňovalo. Taky mně poradili, ať druhou smlouvu na otce nesdružuji na sebe, ale nechám zvlášť, abych nemusel mít ručitele (taky 140 000 Kč). Podle zkušeností ostatních jsem byl připraven na horší podmínky.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 1. 2005 13:36 | Jirka Kousal

Je mi líto, ale už dostali mj. kopii OP, potvrzení o příjmu, doklady k nemovitosti, můj rodný i oddací list, výpis z katastru nemovitostí, potvrzení o bezdlužnosti. Na další si už nevzpomínám, nemyslel jsem, že to bude takový problém. PS: NIKDY jsem k žádné žádosti o úvěr nepředkládal rodný list. Přesto ho tentokrát chtěli!! Už chybí jen očkovací průkaz můj a psa, úřední doklad o obvodu v pase a čestné prohlášení, že nepřiberu na váze.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 1. 2005 12:16 | H.

Já jsem si před řadou let u Lišky půjčoval relativně pár korun (okolo 100.000) na rekonstrukci. A taky - bezva poradkyně měla nad sebou nějakého "de.ila" úvěráře - snad odněkud z Pardubic a ten si navymýšlel další a další podklady - zapsal tento požadavek do mé žádosti o úvěr s tím, že bez dalších podkladů není možno. Nakonec jsem pouze přepsal formulář žádosti a odnesl vše na jejich centrálu (tehdy ještě na Praze 1) kde ty samé původní doklady byly dostačující, nedaljsem nic navíc. Ta jejich prodejkyně se mi moc omlouvala s tím, že má pocit, že ten její úvěrář to opravdu přehání a chce nesmyslné podklady i v dalších případech. Opravdu asi záleží na člověkovi, na koho narazíte.
+36
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 1. 2005 12:03 | tmarny

Bohužel nesmysl to není. Sám jsem žádal o meziúvěr v prosinci 2001, peníze byly vyplaceny v dubnu 2002.
-11
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 1. 2005 10:26 | jezevec

Myslím že jste si to špatně přečetl. Potvrzení o vyměřovacím základu a zaplacených odovdech na SSZ je sice drzost - ale budiž, kontroluji zda klient nedostává prachy bokem, pokud si kreténi z úvěrových oddělení skutečně myslí, že jim exkomunikace těchto klientů spasí rating. Ovšem úvěrář vyžadoval potvrzení, že zaměstnavtel NEDLUŽÍ na sociálním pojištění. Potvrzení o bezdlužnosti jako kdyby FIRMA žádala o úvěr. Podotýkám že firma s.r.o., zaměstnavatel.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 1. 2005 7:18 | Pavel

Jenže já chtěl cílovou částku zvýšit.
+25
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 1. 2005 6:44 | PSafranek

Tak to mám asi štěstí na úvěráře... Mimochodem, pokud je zaměstnavatelem malá firma (zejména fyzická osoba), tak já automaticky přikládám potvrzení SSZ o vyměřovacím základu a zaplacených odvodech na soc. poj. - mám tak jistotu, že klient "nenamaloval" své příjmy a že nebude problém, když by banka či stavební spořitelna pojala podezření a dokument si vyžádala. Znám případy, kdy pak lidé honem stahují žádost o úvěr....
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 1. 2005 0:43 | jezevec

Pane Šafránek já jsem jednou u Lišky vyřizoval úvěr 4 měsíce. Ten debil úvěrář chtěl stále nové a nové doklady - posledním hitem bylo sehnat si a doložit potvrzení, že můj zaměstnavatel není dlužen na sociálním pojištění. Jestli máte zájem, mám o tom třístránkovou stížnost. Nikdy nebyla vyřešena.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 1. 2005 19:22 | PSafranek

To je naprostý nesmysl. Já mám všechny úvěry po předání kompletních podkladů na centrálu ČMSS vyřízeny maximálně do 14ti dnů a zatím 100% kladně...
-22
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 1. 2005 18:51 | Hop

U jedné stavební spořitelny při snížení CČ opravdu hodnotící číslo zůstává stejné
+22
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 1. 2005 14:50 | Jirka Kousal

Už čtvrtý měsíc vyřizuju úvěr u Lišky. Dostali všechny podklady, co potřebovali a pořád není rozhodnuto, zda mi půjčí. A to je to stavební spořitelna s nejvyšším objemem poskytnutých úvěrů. Co dodat?
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 1. 2005 10:30 | KKK

Nikomu nic nedat. Podle mého názoru by se neměli poskytovat vůbec žádné podpory, na bydlení, důchody atd. Co se stane s důchodovými fondy za 35 let uvidíme, ale nechápu, proč by měl kdokoliv jinému přispívat na bydlení (a to ještě velmi draze, díky naší st. správě). Je potřeba udělat co nejdříve deregulaci nájemného a pak nechat pouze soc. příspěvek na bydlení. Proč by měl někdo, kdo platí tržní nájem přispívat někomu jinému na hypotéku na dům (a to nemluvím o stavebku, tam to lidi vybírají na auta a dovolené, čímž nás stát nutí si to stavebko uzavřít taky, protože ho o de mě vybrali a když si ho nezřídím, tak se svého daňového příspěvku vzdávám). Plevel na d plevel. Myslím, že vše je děláno z naprostou neznalostí, nebo je vše šité na potřeby "žraloků" a daňových poradců.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 1. 2005 8:36 | Pavel

Sepsal jsem přes OVB před 5 lety 3 smlouvy na různé produkty. Přes halasně propagované poradenství a péči o klienta se mi za těch 5 let nikdo neozval, jestli něco nepotřebuju. úvěr jsem si vyřídil sám na kamenné pobočce. Bratrovi, který chtěl úvěr za 2-3 roky, taky jeden z poradců prodal HYPO. Úvěr nedostal vůbec, protože HYPO má příšerné úvěrové podmínky. Tak si naspořil a investoval naspořané, děti si holt na svůj pokoj musely trochu počkat. Jó, není poradce jako poradce..
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 1. 2005 7:27 | Pavel

S tou kvalitou personálu v kamenných pobočkách máte bohužel pravdu. Stalo se mi, že mi zaměstnanec SS v kamenné pobočce opakovaně (po projevení mých pochybností) tvrdil, že při změně cílové částky mi zůstane zachováno ohodnocovací číslo.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 1. 2005 0:13 | IVO

Chtěl bych ještě reagovat: Souhlasím s názorem, že do tohoto podnikání zasahuje stát a má tedy právo požadovat naplnění svých vizí. Je však na trhu nějaká SS která odmítá dávat úvěry? Já jsem měl v roce 2001 úvěr od Pyramidy a hypotéku u banky. Vyřídit úvěr od Pyramidy bylo podstatně jednodušší (např. potřebné doklady si ověřili sami zaměstnanci SS což v bance nešlo). SS mě umožnila úvěr předčasně splatit (banka nikoliv). Myslím si, že většina klientů bere SS především jako spoření a ti co chtěli stavět a potřebovali si půjčit to udělali. Sebevýhodnější reklama těžko někoho přesvědčí aby si půjčil, když to nepotřebuje. SS mají v půjčkách konkurenci pouze u poskytovatelů hypoték a to ještě jen u nižších částek a tak si mohou klienty přetahovat jen mezi sebou. Jiná věc je s jakým podnikatelským záměrem pracují na našem malém trhu.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 1. 2005 23:04 | jezevec

Souhlasím. Vybírat poplatky za vedení účtů by mělo být zákonem zakázáno. A stejně tak by mělo být zákonem zakázáno investovat peníze vkladatelů kamkoliv jinam,než právě do úvěrů. Která spořitelna by se s tím neuměla vyrovnat, a v podstatě pětiletý termíňák by nedovedla reinvestovat se zhodnocením - ať jim to klidně zavřou.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  11 952 667 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Poradna

Tým odborných poradců je tu pro vás.

Články na Heroine.cz

Domácí výuka podle zásad Montessori. Spořádané prostředí je klíč

Domácí výuka podle zásad Montessori. Spořádané prostředí je klíč

Jak nejlépe zvládnout situaci, kdy se s dětmi doma střídáme u jednoho notebooku? Na čem...více

Deník zdravotní sestry v době pandemie 2: Začínám mít stíhu z dezinfekce

Deník zdravotní sestry v době pandemie 2: Začínám mít stíhu z dezinfekce

Pandemie koronaviru a s ní spojená globální krize dopadla nejrychleji a nejhůře na zdravotnictví....více

Dny ubíhají jako listy toaleťáku a šábes ekonomiky se protáhl na ramadán

Dny ubíhají jako listy toaleťáku a šábes ekonomiky se protáhl na ramadán

Třetí týden v nedobrovolné izolaci už připravil o iluze většinu z nás. Přicházející ekonomická...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Daniel Köppl

mediální expert

Lubomír Stoklásek

podnikatel, Agrostroj Pelhřimov

Daniel Köppl
ÚSPĚŠNOST
48,48 %

z 33 duelů
×
Lubomír Stoklásek
ÚSPĚŠNOST
37,50 %

z 8 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.