Než pronajmete byt

Chystáte se investovat do koupě bytu? Že vám část nákladů uhradí příjem z jeho pronájmu? Jedno z řady hluchých míst našeho právního řádu ovšem může snadno způsobit, že vám nájem na pár let vypadne a nebudete mít nic.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

5. 1. 2005 13:35, Jirka

To nejde. Podnájemní smlouvu s vámi těžko bude někdo uzavírat. I kdyby, nic na zapečetěném bytě to nemění. Zakázat mu mít v bytě věci je proti smyslu nájmu. Nelze to. I tak by to bylo zcela neúčinné.

Zobrazit celé vlákno

+33
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

5. 1. 2005 9:40, SedivyJ

Tak to je otázka spíše na právníka. Ale předpokládal bych, že pokud je zemřelý jediným "oprávněným" nájemníkem (ostatní bydlí načerno), tak asi budou mít druzí smůlu. V opačném případě pochopitelně přechází nájemní právo na spolubydlící a byt se nepečetí.

Zobrazit celé vlákno

-2
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 29 komentářů)

8. 10. 2012 13:42 | Libuše Bendlová

Dobrý dne situaci jste popsal uplně přesně, ja se ve stejné situci nachazím byt po zemřelem mam zapečetěný ,dědické řízené již proběhlo, ale dědici se mne přes několikero konraktování neozvali. A tak se ptám co se stane když zapečetění poruším a do bytu vstoupím a majetek vyklidím a dam ho uskladnit. Lze požádat notaře či jinou uřední osobu o asistenci.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

10. 1. 2005 12:18 | Jiří Pácal

Jste pěkně nespravedlivý. Já přece řešení neznám. Jen poukazuji na to, že o tomto problémovém bodu pronajímání málokdo ví. Máme v současnosti v našich domech hned dva takové případy a jejich dořešení je v nedohlednu. Vzhledem k objemu pronájmů nás to nesrazí do kolen, ale při pronájmu malého množství bytů to může udělat pěknou paseku.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

8. 1. 2005 10:47 | Roman Fišer - fiser.roman@tiscali.cz

No v tomto případě vidím několik, u nás tak běžných situací, že si odporuje pár zákonů, a co je na tom horšího, že tyto zákony odporují i našemu "zakonu zákonů" a tím je Ústava České republiky, tímto jednáním je omezeno moje vlastnické právo. A když zabrousím do občanského zákoníku, jak je vykonáváno moje právo nad správou mého majetku, když se dědické řízení projednává několik let, tím se vlastně múj majetek znehodnocuje, představte si takovou banalitu, co se stane s bytem, ve kterém třeba pět let nevětrám, nehledě na to, když se tam zapomene nějaká věc, která podléhá zkáze. Nebo se tam stane nějaká havarie, ze zákona jsem povinen jako majitel taky pravádět nějaké revize a pod. Kdo mi po skončení dědického řízení zaplatí náklady na energie, když zpravidla v každém bytě je nějaké topení, které pro jednotlivé byty zpravidla nejde vypnou. NEPORUŠUJE STÁT MOJE ÚSTAVNÍ PRÁVA ??? Bohužel vymáhat svoje právo asi budu moci jen u mezínárodních institucí a bude to trvat hodně dlouho ... Takže jedno poučení na závěr, mějte v takovýchto případech rezervy, nebo vás stát a naše instituce přivede pod most ...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

7. 1. 2005 14:33 | Petr

To jste si sice pěkně pohonil triko, že Vy všechno víte a víte, jak nikdo nic neví, ale že byste přidal nějaký konkrétní postřeh, jak situaci řešit či jak jí předcházet, co se stane, pokud v bytě bude bydlet více osob, jak notář ví, co zapečetit, jakému postihu se vystavuje majitel, když tu pečeť nebude respektovat, toho jsme se jaksi nedočkali. Takže to prosím zkuste znova a konkrétněji.
+31
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 1. 2005 13:41 | zuzana

Co např.trvat na uzavření životní pojstky pro případ smrti z jakýchkoliv příčin a obmyšlenou osobou určit majitele bytu? Pojistná částka by odpovídala několika měsíčním nájmům. Smlouva by se navíc vinkulovala, abyse nedala zrušit bez vědomí majitele bytu. Pojistku by měl majitel bytu. Problém by mohl, uznávám, nastat ve chvíli, kdy by majitel bytu po smrti svého nájemníka musel předložit i úmrtní list, který dostane pouze příbuzný zemřelého. Plnění z pojistky však nepodléhá dědickému řízení a možná by to pomohlo minimálně v případě, kdy by dědici byli aspoń trochu normální.Při ukončení nájemní smlouvy by se pojistka "odvinkulovala" a obmyšlená osoba by se dala změnit bez problému. Mohla by být použita i již existující pojistka, šlo by jen o zjištění, zda má nějakou rozumnou pojistnou částku.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

7. 1. 2005 13:00 | 7kraska

Omlouvam se, zapomnela jsem se podepsat. A jeste chci dodat, ze psychologie soudce a notare funguje vetsinou tak, ze kdyz ucastnik hodne "otravuje", tak proste jeho vec vyridi rychleji, aby mel pokoj.
+15
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

5. 1. 2005 12:49 | Radek

Že se toho ještě nechytly pojišťovny?
Viděl bych to jako pojištění na riziko pronájmu.
Odpovím si sám - možná by pak pojistné bylo příliš drahé...
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

7. 1. 2005 12:58 | mozkodlab

Zakon ovsem soudu ani notari neumoznuje neoduvodnene prutahy! Viz ruzna rizeni pro statu ve Strasburku.
U soudu, ktery dedictvi dohleduje, sice budu zalovat soud/stat i notare, ale vzapeti namitnu podjatost celeho soudu a necham vec soudit jinde.
Mne notarka na pisemne vyzvy pisemne reaguje, ale bohuzel se vymlouva na soud. A pokud vim, soud ma povinnost reagovat na pisemnou vyzvu pisemne, i kdyz casto jen napise, ze soudce je pretizen a ze vec vyridi v nejblizsim moznem terminu, event. ze ceka na nejakou zpravu atd. Kdyz jsou ovsem prutahy znacne, vystavuje se soudce karnemu postihu.
Proste pravnici by se meli vice snazit a ne jen trpne cekat, co soudce nebo notar ucastnikum provede. Ale napred je treba zvazit, zda ma cenu se snazit vzhledem k casove a financni narocnosti pripadneho sporu.
Ale nechci se tady hadat ani si donekonecna vymenovat nazory, kazdy mame asi jinou zkusenost.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 1. 2005 9:50 | Jiří Pácal

I z příspěvků čtenářů je vidět, že o tomto problémovém bodu nikdo neví. Neznalost problematiky věcí spojených s bydlením, vlastnictvím bytu či domu je u nás dosti velká. Proto je dobře , že takový článek někdo napsal. Bezmocnost, s jakou vlastník musí čekat, až se notář uráčí byt předat je strašná. Ale i seriozní přístupn notáře nestačí tam, kde se o dědictví soudí. Článek je velmi dobrý a potřebný. Ten kdo si pořídí byt na úvěr splácený nájmem musí být o této věci informován.I tehdy, pokud riziko, že tato věc nastane není velké. Mohu vás však ujistit, že pro vlastníky činž. domů již tento problém okrajovým není.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

6. 1. 2005 11:48

Pak je řešení do každé nájemní smlouvy dát jako spolupronajímatele i někoho z rodiny pronajímatele, s tím, že tam bude ustanovení, že se nebude v tom bytě vyskytovat, ale v případě úmrtí toho primárního nájemce přechází nájemní smlouva na tuhle osobu.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

5. 1. 2005 21:02 | JirkaZ

Nezdá se mi to jako úplná blbost. Jsou tu ovšem 2 základní otázky, a bez znalostí odpovědí to nejde rozhodnout:
1. Je vlastně nějaká zákonem stanovená povinnost vědět, že do bytu, kde jediný nájemník zemřel, nemohu vstoupit a vyklidit jej ? (za předpokladu, že ještě není zapečetěn). Připomínám, že vstupuji do bytu, kde již není platná nájemní smlouva a tedy jen vyklízím "nějaké to haraburdí", které dám pro jistotu do hlídaného skladu.
2. Pokud chybí svazek pětistovek, dostane se to nejspíš k soudu, kde ale nebudou předloženy žádné důkazy, ale je jen tvrzení proti tvrzení. Kdo nese důkazní břemeno ?
No, naštěstí to můj problém není a ani nebude. Vydělávat lze i jinak.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

5. 1. 2005 19:50 | neblazni

To bude legrace, až někdo z pozůstalých začne tvrdit, že jste se s nájemníkem ústně nedohodli a že v těch věcech, co jste vyklidil chybí svazek pětitisícovek, cca 3 miliony...
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

5. 1. 2005 14:49 | liborst

Myslím si , že pokud nemá nájemce v pronajatém bytě trvalé bydliště a smlouva zaniká smrtí nájemce , notář nezjistí co má zapěčetit. Veškeré věci nájemce v bytě uskladníte mimo byt s tím , že jste se o tom s nájemcem ústně dohodli před jeho smrtí. Nevím jak notář bude prokazovat , že něco z bytu spadá do dědického řízení.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

5. 1. 2005 13:45 | Jiří Pácal

Žaloba na notáře ani soud (stát) nelze. Zákon jim tento postup umožňuje. Navíc budete žalovat u soudu, který dědictví zároveň dohleduje. Z vlastní zkušenosti vám mohu sdělit, že ani notář ani soud se s námi nehodlají vůbec bavit, na písemné výzvy nereagují. Pokud toto považujete za rizoko podnikání budiž, přesto si myslím, že alespoň informovat o této doposud neznámé věci má velký význam.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

5. 1. 2005 13:35 | Jirka

To nejde. Podnájemní smlouvu s vámi těžko bude někdo uzavírat. I kdyby, nic na zapečetěném bytě to nemění. Zakázat mu mít v bytě věci je proti smyslu nájmu. Nelze to. I tak by to bylo zcela neúčinné.
+33
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

5. 1. 2005 11:43 | 7kraska

Clanek mi prijde ponekud zvlastni. Proste kazde investovani s sebou nese riziko, at uz investujete do cehokoliv - podobnych pripadu bychom nasli spoustu a jeste horsich. V pripade protahovani soudnich rizeni doporucuji si opakovane pisemne stezovat predsedovi soudu a pri protahovani u notare nejlepe notarske komore. Napada mne i moznost zaloby na stat nebo notare v pripade prokazatelneho usleho zisku vinou statnich organu, ale komu by se chtelo s tim nekolik let otravovat, kdyz vysledek je nejisty.
Taky byste se mohli zamyslet nad tim, co se stane, kdyz najemnik zije, dal bydli a neplati - to je asi castejsi pripad. Jak se ho potom zbavit event. ho donutit zaplatit dluh?
+12
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

5. 1. 2005 11:33 | Omnibus

Pretele, pojdme prestat zehrat na diry v pravnim radu, a zamyslet se nad tim, jsou-li nejake moznosti, jak popsane situaci predejit. Chapu, ze autor neni pravnik, ale mozna se mezi ctenari nepravniky najdou ruzne zkusenosti. Napada mne napr:
Pomuze, pokud s najemnikem budu mit "podnajem" a nikoli "pronajem"? Mohu dat do smlouvy zavazek najemnika, ze formalne nebude mit v byte zadne "sve" veci, ktere by se staly predmetem dedickeho rizeni.
Diky za dalsi napady.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

5. 1. 2005 11:23 | Anonym

SUPER NÁPAD DO SMLOUVY JĚŠTĚ MUSÍTE DÁT, ŽE NÁJEMCI NEJSOU OPRÁVNĚNI JEZDI SPOLEČNĚ V JEDNOM AUTĚ,LÉTAT LETADLEM, TRÁVIT DOVOLENOU V JIHOVÝCHODNÍ ASII, NAVŠTĚVOVAT MRAKODRAPY, MILOVAT SE BEZ OCHRANY, A JEŠTĚ MNOHO A MNOHO DALŠÍCH OMEZENÍ. TENTO ČLÁNEK JE ZE ŽIVOTA A TEN JEN RŮZNORODÝ, PESTRÝ A NEVYPOČITATELNÝ. KDYŽ MÁ NÁŠ PRÁVNÍ ŘÁD TAKOVOU TO DÍRU, JE TŘEBA TO NAPRAVIT !§!§!
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

5. 1. 2005 10:57 | autor

Naprosto s Vámi souhlasím. Nicméně, i dobrá diverzifikace může selhat. Například těžká autonehoda, při které zahynou nejen všichni cestujíci v osobním voze, ale jsou to také všichni nájemníci. Fuj, černé kroniky bylo dost. Máte pravdu, diverzifikovat. Jo, a kde budou bydelt ti , kdož chtějí bydlet sami? Dá se předpokádat, že za vyšší nájemné pokrývající riziko, nebo ve vlastní hypotékové domácnosti. Mýlím se? A obráceně: Dnes je již relativně obtížné nájemníka (solventního) sehnat. Takže, když se objeví takový jedinec, často rozum selhává a míra ochoty k riziku roste. Dík za názor.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

5. 1. 2005 10:57 | JP

Případ, kdy je nájemce pouze jediná osoba je zcela běžný. Bohužel zemřít může i mladý a zcela zdravý člověk.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Stránka 1/2

Předchozí

1

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Boleslav Polívka

herec a podnikatel

Tomáš Sokol

advokát

Boleslav Polívka
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 1 duelů
×
Tomáš Sokol
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services