Mzdy rostou pomaleji, notebooků se ale rozdává víc

České firmy se učí odměňovat své zaměstnance zejména podle výkonu, častěji tedy vyplácejí jednorázové odměny za nadstandardní úkoly, "rozdávají" více mobilů, aut či příspěvků na penzijní připojištění a zároveň odpouštějí od 13. platů. Růst mezd v ČR navíc v posledních letech neustále klesá. Jaké jsou u nás trendy v odměňování?

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

6. 10. 2004 23:52, jezevec

Nikdo ovšem blba nenutí, aby pracoval za podmínek, které nepovažuje za výhodné.
Ostatně vysokoškolák by měl pracovní místa VYTVÁŘET a ne tupě čumět co kde dostane qýplatě.

Zobrazit celé vlákno

+27
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

7. 10. 2004 9:35, Jirka

Argument "Oni to dělaj taky" je ještě pochopitelný u dětí. Dospělí by už měli uvažovat na vyšší úrovni. Rozlišujme manažery a zaměstnavatele. Mnohdy jsou ti manažeři totiž zaměstnanci, nikoli zaměstnavateli. Toho pouze zastupují. Pokud takoví manažeři - zaměstnanci dělají svému zaměstnavateli škodu, měl by se o tom zaměstnavatel dozvědět. Pokud se k nim místo toho přidají jejich podřízení, jen jim pomáhají likvidovat výsledky firmy a tím i snižovat výdělky. Jak sám píšete, oni to dělají ve velkém. Takže se spokojíte s tím, že dostanete svůj kousek (držhubné) a o mnohem větší se necháte okrádat?

Skutečný zaměstnavatel (majitel firmy) to mnohdy dělá také a svým zaměstnancům ty výhody poskytuje, protože je to pro něj daňově výhodné. Problém je v tom, že mnozí zaměstnanci o takové výhody nestojí (mají jiné potřeby a tužby). A tak ty výhody čerpají jen někteří. Jsou i zaměstnavatelé, kteří si zaměstnaneckými výhodami optimalizují daně, ale zaměstnanci u nich nemají ani pořádné nářadí a pracoviště jsou ve stavu volajícím po pracovních úrazech a nemocech z povolání. Od takových zaměstnavatelů bych raději rychle odešel, i kdyby mě na chatu vozil firemní šofér Rolls Roycem.

Zobrazit celé vlákno

-8
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 12 komentářů)

24. 2. 2011 11:31 | Laďka Žáková

Dobrý den všem, zaujal mě tento článek, protože právě zpracovávám diplomovou práci na téma "Pracovní motivace". Kdybyste měli chvíli, prosím vás o vyplnění dotazníku týkajícího se této problematiky. Nezabere vám víc než 5 minut a je anonymní. Předem díky. Dotazník: http://uroven-pracovni-motivace.vyplnto.cz/
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 10. 2004 10:57 | Jirka

Máte pravdu, že to není lehké. "Naštěstí" státní firmy díky hospodaření státu už dlouho státní nebudou. Také je pravda, že spousta zaměstnanců není v pozici vhodné pro nějaký nátlak. Já jsem od jedné dosud státní firmy před lety odešel jako svobodný, bez závazků a se znalostmi, které mne uživí. Je pravda, že od té doby jsem nedosáhl tehdejšího platu. Dodnes mne ale hřeje u srdce, že jsem to udělal a nesnížil jsem se k tomu poklonkování, o kterém píšete.
Je dost takových, kteří mohou udělat totéž. Je však málo těch, kteří si uvědomují, že přistoupit na hru špatných hospodářů znamená rostoucí závislost na nich a vydíratelnost z jejich strany. Každý se musí včas rozhodnout, kterou cestou se dát. Pokud je na zaměstnání existenčně závislý, nelze uvažovat o individuálním řešení situace. Pak se musí zaměstnanci spojit. Nedá se říci, že by se u nás stávkovalo a demonstrovalo málo. Jen mám dojem, že to není děláno pro ty nejušlechtilejší cíle.
+22
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

8. 10. 2004 17:02 | kajda

milý pane, s vašimi názory plně souhlasím, ale:
- jak si chcete stěžovat na manažery-zaměstnance u firem, jež svého vlastníka vlatně "nemají" ? - polostátní kolosy apod. - jak chcete prakticky ukázat na jejich malou domů, když pokud se ozvete, do dvou hodin ve firmě nejste a vždycky se to nějak ututlá ? - argument oni to dělaj taky je pořád lepší než poklonkovat a nedej bože myslet a konat v duchu doby - stále více, lépe a za méně ....
Na základě výše uvedeného by se měly firmy zamyslet, jak OPRAVDU zvýšit odměňování VŠECH zaměstnanců, a ne jen pár vyvolených na manažerských postech - přece si jinak můžou o nějaké loajalitě nechat jenom zdát .... a z praxe kolem sebe nezaznamenávám nějaké snahy o nějaké opravdové ohodnocení zaměstnanců, jen tlak na "vyšší efektivitu" ber kde ber ...
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 10. 2004 9:35 | Jirka

Argument "Oni to dělaj taky" je ještě pochopitelný u dětí. Dospělí by už měli uvažovat na vyšší úrovni. Rozlišujme manažery a zaměstnavatele. Mnohdy jsou ti manažeři totiž zaměstnanci, nikoli zaměstnavateli. Toho pouze zastupují. Pokud takoví manažeři - zaměstnanci dělají svému zaměstnavateli škodu, měl by se o tom zaměstnavatel dozvědět. Pokud se k nim místo toho přidají jejich podřízení, jen jim pomáhají likvidovat výsledky firmy a tím i snižovat výdělky. Jak sám píšete, oni to dělají ve velkém. Takže se spokojíte s tím, že dostanete svůj kousek (držhubné) a o mnohem větší se necháte okrádat?
Skutečný zaměstnavatel (majitel firmy) to mnohdy dělá také a svým zaměstnancům ty výhody poskytuje, protože je to pro něj daňově výhodné. Problém je v tom, že mnozí zaměstnanci o takové výhody nestojí (mají jiné potřeby a tužby). A tak ty výhody čerpají jen někteří. Jsou i zaměstnavatelé, kteří si zaměstnaneckými výhodami optimalizují daně, ale zaměstnanci u nich nemají ani pořádné nářadí a pracoviště jsou ve stavu volajícím po pracovních úrazech a nemocech z povolání. Od takových zaměstnavatelů bych raději rychle odešel, i kdyby mě na chatu vozil firemní šofér Rolls Roycem.
-8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 10. 2004 0:01 | jezevec

Dát zaměstnanci notebook, mobil, ale i jiné věci se pochopitelně vyplatí. Kdybych zaměstnanci dal prémie 30.000 - jemu stát na špidlovném a daních ukradne cca 10.000 a já jako zaměstnavatel na špidlovném zaplatím dalších cca 10.000 - celkové náklady pro zaměstnavatele jsou tedy cca 40.000, z nichž zaměstnanec dostane 20.000, za což si notebook nekoupí. Když za tech samých 30.000 koupím notebook v ceně bez DPH, daruji tak zaměstnancovi NB v absolutní ceně 35.600 - to už je slušný notebook, zaměstnanec ho může vzít dětem na hraní, a ještě má firma daňový odpis. Neřkuli když jich firma koupí deset najednou a dostane 30% množstevní slevu - pak může nakoupit děla za pade. Stejně to funguje i s mobilem, autem, nábytkem, . . . . barterové obchody jsou daňově nesmírně výhodné.
+13
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

6. 10. 2004 23:52 | jezevec

Nikdo ovšem blba nenutí, aby pracoval za podmínek, které nepovažuje za výhodné. Ostatně vysokoškolák by měl pracovní místa VYTVÁŘET a ne tupě čumět co kde dostane qýplatě.
+27
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

6. 10. 2004 22:33 | kajda

mám nárok a patřičně to využívám ... třeba na mobil si denně stahuju spoustu obrázků třeba z http://mms-mobile-cell-handy.com stejně jako ty manažéři, co mě "vedou" .... služebním autem taky túruju každej víkend na chatu , ale oni to ty hoši "nahoře" dělaj stejně a hlavně ve velkým... jen se koukněte na ty, co tudle zemičku vedou do kytek ... takže dle mého to je prostě jejich POVINNOST !!!
+26
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

6. 10. 2004 18:11

Možná, že je blb, ale částečně má pravdu. V dnešní době je čím dál víc buzerace a málo ocenění vůči člověku. Né vždy je třeba vše brát automaticky, jako máš auto, mobil atd., tak dělej. Ale bohužel už nikdo nevidí čas, stres a napětí, které jakoby, k tomu v dnešní době patřily. Kéž se snad dočkáme i těch výběru penzí na stáří.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

6. 10. 2004 12:36 | Andar

Je to blb, protože Vš v oboru IT může mít mnohem víc na začátku.
+13
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

6. 10. 2004 11:19 | Andie

Mobil, auto a notebook jsou obvykle definovány jako pracovní nástroje, ale jsou to i benefity. Například u mobilních telefonů je to vidět na první pohled, protože se u nich toleruje i použití pro soukromé telefonáty. Pouze z daňových důvodů (aby se nemuselo zaměstnancům přidaňovat) se obvykle deklaruje v interní směrnici, že nesmí být používány k soukromým účelům.
Navíc se mnohdy začíná užívat systému benefitů k daňovým optimalizacím příjmům, kdy se zaměstnanci například umožní, aby si dovolenou nechal zaplatit jako příspěvek na dovolenou a tudíž neodvedl ani daň a ani sociální a zdravotní pojištění. Ovšem za to obvykle firma bude žádat jistou protihodnotu.
Problém s benefity je jinde - zaměstnanci je nevnímají jako reálné náklady firmy, ale jako POVINNOST zaměstnavatele je poskytnout. Klasickým příkladem jsou stravenky. Zaměstnavatel nemá povinnost je poskytovat, ale zkuste se zeptat zaměstnanců. Oni na ně mají nárok.
+13
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

6. 10. 2004 10:35 | Honza

Zapomínáte, že notebook, mobil a mnohdy i auto jsou pracovní nástroje, nikoli benefity. Bez notebooku nemůžete udělat práci, bez mobilu se Vám zákazník nedovolá a bez auta se k němu nedostanete. A firmy hradí POUZE své náklady.
-7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

6. 10. 2004 10:33 | Michal

Nejsem navíc odměňován nijak. Německá firma v oblasti IT. Pokud přijme nového pracovníka (VŠ v oboru IT), jde na rok do Německa. V této době pobírá plat 8.500,- Kč brutto, v zahraničí je mu placeno stravné a ubytování. Po návratu má cca 30-40.000,- Kč + služební auto (ale většinou ne pro soukromé použití). Za to pracuje 20 hodin denně, buzerován denně a ze všech stran. Stravenky, penzijní, životní pojištění a další si může platit ze své kapsy, pokud chce. I tak se chovají zahraniční firmy.
+22
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Spočítejte si

Výpočet čisté mzdy 2024

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Leszek Wronka

hudebník a podnikatel, Bontonland

Ilona Švihlíková

ekonomka

Leszek Wronka
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Ilona Švihlíková
ÚSPĚŠNOST
66,67 %

z 3 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services