Jsou zaměstnanecké výhody pro zaměstnance?

Rozšířenou formou zaměstnaneckých výhod se staly příspěvek zaměstnavatele na penzijní připojištění a životní pojištění zaměstnancům. Praxe ale bohužel často ukazuje, že zaměstnavatelé se snaží zejména o vytěžení maxima pro sebe či obchodní zástupce finančních institucí, a výhody pro zaměstnance tak zůstávají na posledním místě.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

29. 9. 2004 18:19, vladku at email.cz

Hmm celkem dobře spočítáno až na jednu věc. Doufám, že nic mi nebrání příspěvek zaměstnavatele použít v rámci investičního životního pojištění čistě do akciových fondů, pak se neprojeví složené úroky a jsem na tom lepší.

Jen doufám, že ta vnucená smlouva u většiny zaměstnavatelů je investiční živ. pojištěni...

(Nemám zaměstnavatele přispívající, ale právě uvažuji o založení a s domluvou čístá mzda-4000 (cca), ale příspěvek 8000 na Investicni...)

Zobrazit celé vlákno

+61
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

25. 9. 2004 22:44, Jirka

Zaměstnavateli do toho nic není. Ani vy, ani zaměstnavatel nejste povinni se této "hry" účastnit. Pokud si zaměstnavatel chce optimalizovat daně nebo si vylepšit image a rozhodne se připlácet zaměstnancům na pojištění, může to zaměstnancům pouze nabídnout, ne je k tomu nutit. Chcete-li ovšem ten příspěvek využít, musíte přistoupit na jeho podmínky. Máte tedy na výběr: příplatek nebo svobodu.
Jinak s Vámi souhlasím. Taky mi pilo krev, že jediná rekreace, na kterou dostanu příspěvek je válení u zablácené louže, takže ten příspěvek berou pořád ti samí se špatným vkusem pro dovolenou. Se stravenkami to bylo o trochu lepší. To byl také jediný příspěvek, který jsem využíval.
Zaměstnanci musí pochopit, že na ty výhody všichni sborem vydělávají, ale jen některým se to vrací. Bohužel spousta z nich žije stále v omylu, že ty výhody vyplácí zaměstnavatel z vlastní zlaté jabloně. A se státními příspěvky je to nemlich totéž. Erár není dárce, jen přerozdělovač s vlastní spotřebou. Dává těm, kteří přistoupí na jeho hru.

Zobrazit celé vlákno

-11
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 33 komentářů)

24. 2. 2011 11:32 | Laďka Žáková

Dobrý den všem, zaujal mě tento článek, protože právě zpracovávám diplomovou práci na téma "Pracovní motivace". Kdybyste měli chvíli, prosím vás o vyplnění dotazníku týkajícího se této problematiky. Nezabere vám víc než 5 minut a je anonymní. Předem díky. Dotazník: http://uroven-pracovni-motivace.vyplnto.cz/
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 9. 2004 20:26 | Fredy

Hmm, když si chcete chodit kupovat pečivo do mlékárny, tak proč ne? Občas tam mívají oschlé rohlíky, většinou za vyšší cenu.
+12
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 9. 2004 18:20 | vladku at email.cz

Hmm celkem dobře spočítáno až na jednu věc. Doufám, že nic mi nebrání příspěvek zaměstnavatele použít v rámci investičního životního pojištění čistě do akciových fondů, pak se neprojeví složené úroky a jsem na tom lepší.
Jen doufám, že ta vnucená smlouva u většiny zaměstnavatelů je investiční živ. pojištěni...
Nemám zaměstnavatele přispívající, ale právě uvažuji o založení a s domluvou čístá mzda-4000 (cca), ale příspěvek 8000 na Investicni... + pojištění invalidity z jakéhokoliv důvodu, které samostatně nejde (Aviva, CSOB, Allianz)
+15
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 9. 2004 18:19 | vladku at email.cz

Hmm celkem dobře spočítáno až na jednu věc. Doufám, že nic mi nebrání příspěvek zaměstnavatele použít v rámci investičního životního pojištění čistě do akciových fondů, pak se neprojeví složené úroky a jsem na tom lepší.
Jen doufám, že ta vnucená smlouva u většiny zaměstnavatelů je investiční živ. pojištěni...
(Nemám zaměstnavatele přispívající, ale právě uvažuji o založení a s domluvou čístá mzda-4000 (cca), ale příspěvek 8000 na Investicni...)
+61
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 9. 2004 11:25 | Fredy

No právě proto, je třeba mít vše pod kontrolou. Když si vezmete vše, co jste popsala a zahrnete to do osobního plánu, tak Vás nemůže nic zaskočit. Skoro nic. Možné je samozřejmě všechno, ale spoustu z toho se dá předvídat a včas eliminovat.
Pokud si ovšem někdo myslí, že má "zaměstnanecké výhody" a tudíž je za vodou, tak se velice mýlí. Za vodou jsou právě a zase jen ti "finanční žraloci". Sem tam nějaký ten plankton zbude i pro obyčejný potěr.
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 9. 2004 9:00 | Jája

Ano, makroekonomové to vidí takto. Ale kdesi proskočila zpráva, že se do státních zaměstnanců jednou počítali vojáci, pak se zase vyndali, to aby ta průměrná mzda nevypadala zase tak vysoká, pak se zase zruší pojem životní minimum a udělá se z něho existenční minimum, další rok pak třeba minimální záchovná dávka a tak dále. Když se každý rok kouzlí s jinými čísly, vypadá to docela hezky, ekonomika docela i roste. Nerostou ale jen ta čísla? Což takhle počítat několik let za sebou se stejnými čísly, to by byla jiná. Mno, a ještě jedno: až nám ty peníze, našetřené na důchody, převedou naši kouzelníci na EURO, tak bude docela jedno, kdo si šetřil a kdo ne. To pak všichni společně doceníme Erikův slamník. Nechci být pesimista, ale v 1. pol. 90. let stačilo pouhých pět let na totální znehodnocení úspor řady lidí, hlavně těch, co měli pár let před důchodem. Další lidi párr let před důchodem teď slyší, že jim stát nic nedá a ještě je konverzí na EURO znovu okrade (nechci být zlomyslná, ale ve prospěch našich západních sousedů). Tak mi rozumně vysvětlete, proč pořád šetřit, když to vždycky někdo rozkrade! (a to záměrně neuvádím, že se v těchto končinách jednou privatizuje, pok znárodňuje, pak se dělá měna, mezitím se arizuje, prostě se neustále krade z pozice moci, aniž by se ukradené vrátilo majiteli. Vezměte si dějiny českého státu za posledních 100 let. Kolikrát se tu ve velkém a na základě zákonů přesouvaly majetky?)
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 9. 2004 20:41 | Fredy

Jenže tady jde o něco jiného. Bavíme se o zaměstnaneckých výhodách, neboli příspěvcích zaměstnavatele. Tady si pojišťovny hrají na spořitelny. Aby to bylo lákavé, aby nebylo těch poplatků tolik, tak se pojistka "odrbe" o to hlavní, to je pojistná částka. Buď se sníží pojistná částka na minimum (jenže těmto vzal tipec zalobovaný poslanec Kraus) a nebo se prosazuje důchodová pojistka a nebo investiční pojistka. Investička negarantuje pojistnou částku. Tudíž se jedná o produkty, které jsou z pojistného hlediska propadáky. Možná a právě proto byste očekával, že ta druhá stránka (spoření) to vylepší. Nevylepší. Dodnes nechápu, jak mohou naši ministři vyhazovat naše peníze oknem?
Vaše pojištění je asi o něčem jiném. Osobně mám také rizikové pojištění s doplňky na dost vysokou částku. Ale kapitálovky a podobné mutace mi nesmí do domu.
Ještě dodatek, na pojištění se vydělat nedá. Maximálně, jako živitel rodiny, zajistíte své děti a ženu. Vám už to moc nepomůže.
+25
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 9. 2004 22:44 | Jirka

Zaměstnavateli do toho nic není. Ani vy, ani zaměstnavatel nejste povinni se této "hry" účastnit. Pokud si zaměstnavatel chce optimalizovat daně nebo si vylepšit image a rozhodne se připlácet zaměstnancům na pojištění, může to zaměstnancům pouze nabídnout, ne je k tomu nutit. Chcete-li ovšem ten příspěvek využít, musíte přistoupit na jeho podmínky. Máte tedy na výběr: příplatek nebo svobodu. Jinak s Vámi souhlasím. Taky mi pilo krev, že jediná rekreace, na kterou dostanu příspěvek je válení u zablácené louže, takže ten příspěvek berou pořád ti samí se špatným vkusem pro dovolenou. Se stravenkami to bylo o trochu lepší. To byl také jediný příspěvek, který jsem využíval. Zaměstnanci musí pochopit, že na ty výhody všichni sborem vydělávají, ale jen některým se to vrací. Bohužel spousta z nich žije stále v omylu, že ty výhody vyplácí zaměstnavatel z vlastní zlaté jabloně. A se státními příspěvky je to nemlich totéž. Erár není dárce, jen přerozdělovač s vlastní spotřebou. Dává těm, kteří přistoupí na jeho hru.
-11
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 9. 2004 21:35 | Jirka

Aby to srovnání bylo poctivé, je nutné dodat, že pro člověka, který přitahuje maléry jako magnet může být výhodnější životní pojištění, protože pojistná částka může být mnohem vyšší než to, co stihl zaplatit na pojistném. Nevím, jak je to u penz. připojištění, ale důchodovku mám kombinovanou s úrazovou a životní pojistkou a v případě nehody bych přestal pojistné na důchod platit. Pojištění beru jako nástroj pro diverzifikaci rizika. Když se mi nic nestane, budu rád, že jsem část uložil do OPF, pokud budu mít smůlu, vydělám na pojištění. Do fondů ale dávám více a raději.
+16
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 9. 2004 21:43 | Jan Sladký řečený Kozačka

v poslední době se vůbec se zaměstnaneckými "výhodami" roztrh pytlík kozlíka šikuly ... každá firmička s více než pár zaměstnanci je oslovována finančními žraloky s nabídkou daňové optimalizace .... jaká to šalba, jaký to klam... ano, něco ty lidičkové získají, ale získá hlavně jejich zaměstnavatel.... k popukání poté zůstává, když novodobý politruci s honosnými anglicky psanými tituly poskakují s linolinovými úsměvy před zaměstnanci a oni jim musí s vážnou tváří naslouchat... a věřte, bývá to taškařice velmi zábavná.... oni si snad vážně myslí, že jim to ti mravenečkové dole žerou ...

+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 9. 2004 17:59 | Fredy

Když něco zjednoduším, tak je to pak těžké pochopit. Uznávám a omlouvám se. Nic méně mé výpočty jsou správné. Výchozí stav je ten, že Vám firma přispívá těch 8.000 Kč a jinak máte hrubý plat 17.000 Kč. V čistém 12.970 Kč. Já jsem na tu "hru" nepřistoupil a nechal si zvednout plat o 8.000 za rok, což obnáší přibližně 17.667 Kč měsíčně a v čistém 13.454 Kč. Rozdíl je 484 Kč v můj prospěch. Firma mi přidala v hrubém 667 Kč, já tratím na odvodech 183 Kč. Beru to ze svého pohledu. Vím, že jsem také zatížil i firmu o 233 Kč, které by za mě zaplatila státu. Celkově by odvedla za sebe a za mě dohromady o 416 Kč více. Potud vysvětlení mých základních výpočtů.
Vy jste pro firmu zajímavější o 233 Kč. Takový je rozdíl mezi Vaší teoretickým hrubým mzdovým nákladem (23.617) a mým (23.850).
Když mám vyšší hrubou mzdu, tak mám i vyšší průměr na dovolenou. Ale to je stále rozdíl 667 Kč. Ten rozdíl ve výpočtu důchodu by byl asi zanedbatelný, spíše jsem to uvedl jen jako paradox. Možná si s tím někdy pohraji a spočítám to přesně.
Kdybychom počítali třeba HM - 30.000 Kč, tak je to podobné. Jen pro firmu byste byl levnější. Nebo-li firma by za Vás zaplatila asi o 900 Kč celkově méně, ale porovnání přínosu pro Vás a pro mě by bylo skoro stejné. Tam se to liší jen o koruny. Rozhodující je porovnání zhodnocení pojišťovnou a třeba v akciovém fondu. Chtěl jsem tím jen ukázat, že není všechno zlato, co se třpytí.
Ovšem, jak píšete, neměl jste jinou „lepší“ volbu, tak nemáme co řešit.
+36
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 9. 2004 15:22 | Pavel

Myslím že jste zapoměl, že z příspěvku na pojištění zaměstnavatel neodvádí ani sociální a zdravotní pojištění. Takže těch 8000 ročně není zvýšení hrubé mzdy, ale zvýšení mzdových nákladů. Tomu odpovídá zvýšení hrubé mzdy o necelých 6000 Kč. Dále jsem ve vyšším daňovém pásmu, což také výpočet změní. Argumentu s nemocenskou a dovolenou nerozumím, vy byste po dobu nemoci a dovolené nespořil? Máte pravdu, že budu mít nižší základ pro výpočet důchodu, ale obávám se že při mém příjmu a platném způsobu výpočtu důchodů je to skutečně zanedbatelné. A navíc nabídka skutečně byla "ber nebo nech ležet".
+10
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 9. 2004 14:51 | Fredy

Hergot, ještě jsem si ve dveřích vzpomněl, že Vám výnos pojišťovna zdaní 15% a pokud byste na to sáhl před 60 rokem, tak Vám z toho moc nezbude. Odbytné je v tomto případě 25% z vkladů. Už jdu pryč :-)
+18
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 9. 2004 11:00 | Fredy

Jsem napsal PRŮMĚRNĚ. Je to třeba číst celé. Chápu, že někdo má smůlu a jinému přidají třeba 20%. To už je hold ta statistika. Dvě kuřata jsou už otřepaná, tak použiji jiný příměr. Mám dvě milenky a Vy žádnou, dohromady máme v PRŮMĚRU každý jednu :-)
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 9. 2004 10:19 | Jája

Nezlobte se, ale pořád se mi tento státní kapitalismus zajídá. Co je zaměstnavateli do toho, jestli se pracovník zajišťuje na důchod? Pořád čekám tu stále slibovanou samostatnost. Tedy: firma pracovníkovi zaplatí za práci a tečka. Ale to jsou: příspěvky na rekreaci, příspěvky na stravování, důchodové pojištění, životní pojištění a tak dále. Proboha, kdy se budeme rozhodovat sami a s vlastními penězi v ruce, aniž by tím byl zatěžován zaměstnavatel? Co se tedy od doby socialismu změnilo, kromě toho, že se zprivatizovalo (nebo spíše rozkradlo), co se dalo, a přemalovala se firma ze socialistické na kapitalistickou?
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 9. 2004 14:44 | Fredy

Myslíte, že je to hodně výhodné? Což třeba trochu jiný pohled na věc. Vy si uzavřete ono "zvýhodněné" pojištění a já si to nechám přidat k platu. Čistě teoreticky máme oba průměrný hrubý plat 17.000 Kč. Vy dostanete ročně na pojistku 8.000 Kč a já budu mít zvýšený plat na 17.666 Kč. Na tomto zvýšení tratím 2.196 Kč (sociální, zdravotní a daň). Čistého mi zůstane 5.804 Kč a ty budu ukládat dvacet let, třeba na akciový fond s předpokladem zhodnocení 10% ročně. Vaše pojišťovna dejme tomu, patří ke špičce a bude Vám ony vklady zhodnocovat 1% nad průměrnou inflaci 3,9%, tedy 4,9%. A ještě Vám přidá těch 5%, dohromady ročně 8.400 Kč.
Výpočet:
1) Můj roční vklad 5.804 (současná hodnota za 20 let) a) roční znehodnocení 3,9% (dle průměrné roční inflace) - (18.163 Kč) b) roční znehodnocení 7,2% (dle průměrného nárůstu mezd) - (9.717 Kč)
2) Váš roční vklad 8.400 a) roční znehodnocení 3,9% (dle průměrné roční inflace) - (10.169 Kč) b) roční znehodnocení 7,2% (dle průměrného nárůstu mezd) - (5.439 Kč)
Omlouvám se za zjednodušení. Můžeme se dohadovat, že Vaše pojišťovna je ještě lepší a že mé akciové portfolio je špatné, ale to na věci nic nemění. Pominu i měsíční úročení, poplatky a také to, že při vyšší mzdě mám vyšší průměr na dovolenou a případnou nemocenskou. A v neposlední řadě i vyšší základ pro výpočet státního důchodu. To jsou paradoxy, že?
Ale chápu Vás, že někdy je košile bližší, než kabát. Kor, když se jedná stylem "buď pojistku a nebo nic". Jsou i varianty, kdy se přesvědčí pracovník, že je lepší, když se mu snížit plat a tuto částku by firma posílala pojišťovně. To pak vychází ještě hůře.
Berte to jen jako hru s čísly. Už toho nechám a půjdu také něco dělat.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 9. 2004 13:48 | Pavel

Nojo, jenže když to platí za mě zaměstnavatel, tak je to jiné. Kdyby mi ty prachy chtěl dát na ruku, tak z toho musí zaplatit daň. Takže si můžu vybrat, jestli chci prachy na ruku a živím nenasytný chřtán státu, nebo využiju příspěvek na životní pojištění a živím podstatně méně nenasytný chřtán pojišťovny (a ještě ji živím méně než běžný pojištěnec). Sám za sebe bych si nikdy žádné pojištění nesjednal, ale v tomto případě to je výhodné.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 9. 2004 13:39 | Fredy

Ještě na dokreslení pár zpráv z dnešního dne.
1) Od 1. ledna 2005 vstupuje v platnost nový služební zákon, který zaručuje policistům, hasičům a zaměstnancům Vězeňské služby obrovské navýšení platů. Zvýšení tak představuje více než 27 %. Takto vysoký meziroční vzestup platů nezaznamená žádná jiná profese ve státním ani soukromém sektoru.
2) Pro ostatní profese placené ze státního rozpočtu má pak zvýšení platů pro příští rok představovat jen 4 %, která pokryjí inflaci a možná ještě něco málo zbude.
3) V podnikatelské sféře je odhad přibližně na 5%.
4) Průměrný nárůst mezd od roku 1998 (ČSÚ) 1998 - 9,3% 1999 - 8,4% 2000 - 6,5% 2001 - 8,7% 2002 - 7,3% 2003 - 6,8% Průměr za 6 let - 7,2%
5) Průměrný index spotřebitelských cen - inflace 1998 - 10,7% 1999 - 2,1% 2000 - 3,9% 2001 - 4,7% 2002 - 1,8% 2003 - 0,4% Průměr za 6 let - 3,9%
Makroekonomy nezajímá výše Vaší mzdy, ale roční celorepublikový průměr. Buď se tam vejdete a nebo máte smůlu.
Z výše popsaného sleduji spíše nárůst mezd, než inflaci. Ale to je na delší vysvětlování.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 9. 2004 12:18 | Fredy

Mohl, ale neudělám to. Raději se převentivně vyhněte všem.
Možná, že pojistky přes tzv. zaměstnanecké výhody, nenesou, na první pohled, tolik, jako běžné. Jen ale na první pohled. Tyto pojistky jsou stabilní, málo kdo je vypovídá. A pak je také třeba počítat s tím, že poradce je dobře "zadrápnutý" u klienta, kterého může (a také to dělá) vysávat pomocí dalších produktů, balíčků apod. do aleluja.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 9. 2004 11:26 | Fredy

Přeji Vám to, ale dokážete si představit, jakou "vatu" mají pojišťovny, když těchto 5% vykouzlí u 1000 smluv? Už jenom z tohoto důvodu bych se jim vyhnul velkým obloukem. Nepřipomíná Vám to staré otřepané "nechci slevu zadarmo"?
+16
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Stránka 1/2

Předchozí

1

Spočítejte si

Výpočet čisté mzdy 2024

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Eduard Kučera

podnikatel, Avast

Viktor Kožený

podnikatel a kriminálník

Eduard Kučera
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 1 duelů
×
Viktor Kožený
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services