Vydělávají více penzijní nebo podílové fondy?

Lev Dvorok | | 17. 9. 2004 | 25 komentářů
Porovnali jsme výnosy penzijních a podílových fondů za několik uplynulých let. Jak si penzijní fondy vedly v porovnání s různými typy podílových fondů? Jak významně ovlivňují výnosy poplatky, resp. náklady? A kdo se stal vítězem našeho pomyslného klání?

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

17. 9. 2004 21:45, Munich München

Penzijní nebo podílové fondy ??? Akcie !!!
Oktoberfest Mnichov zacíná v sobotu 18.9.a koncí v nedeli 3.10.
Kolotoce a poutové atrakce a pivnice jsou na plose 1,5 x 2 km.
To je nejvetsí poutová plocha na svete.
Litrový máz piva stojí az 7,10 euro = 223 korun
Asi si prinesou cestí turisté pivo v batohu s sebou i kdyz je to zakázáno.
http://www.oktoberfest.de
http://www.wiesn24.de
www.oktoberfestplaner.de

+55
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

2. 10. 2004 7:33, ppetr

tak chytrej jako jsou ty fondy,by mel byt kazdy soukromy investor pokud se o sve penizky jen trosku stara.
rozhodne je zhodnoti lepe,nez ty fondy.
jina otazka jsou statni dotace.

-7
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 25 komentářů)

4. 10. 2004 17:48 | zinfo

Je to hezké, ale je to fikce. Nezastávám se PF, ale podstatné je, že zhodnocují nad inflaci. Sice málo, ale přece. Ve výsledku tedy budeme mít reálně více než kolik jsme vložili. A že to bude nepoměr k práci? Nevím, kde berete jistotu nárůst mezd reálných 7%. V době globalizace lze spíše očekávat, že budeme rádi, pokud si zachováme reálnou výši mezd a hlavně práci samu. To jak se práce stěhovala k nám byl jen mezikrok ke stěhování dál na východ. Trend můžeme přibrzdit, ale ne zastavit. Stále je mnoho lidí, kteří práci budou dělat levněji a nejspíš i lépe. Žijeme si nad poměry.
+19
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 10. 2004 7:33 | ppetr

tak chytrej jako jsou ty fondy,by mel byt kazdy soukromy investor pokud se o sve penizky jen trosku stara. rozhodne je zhodnoti lepe,nez ty fondy. jina otazka jsou statni dotace.
-7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

27. 9. 2004 13:30 | Investor

Jste padlej na hlavu, je to právě naopak: dlouhodobé peníze do akciových fondů!!!!! Vezmeme-li v úvahu složené úročení, za 20 let budeme mít 2,5 krát víc, než v penzijním fondu !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
+22
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 9. 2004 11:06 | Kateřina

Jestli jsem to správně pochopila, tak autorovým úmyslem bylo srovnání "investičních schopností" OPF a PF. Proto nezapočítává daňové zvýhodnění ani státní příspěvek. Je to jen trochu neobratně napsané - dělá to dojem, že porovnává spoření 500 Kč a 650 Kč. Ve skutečnosti se zřejmě výsledky PF odvíjejí také od 650 Kč, byť je z toho 150 "od státu".
+14
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 9. 2004 10:46

Výchozí článek i reakce na něj svědčí o jednom: Seriózně diskutovat o výdělečnosti penzijních kontra podílových fondů má smysl jen tehdy, když srovnávám srovnatelné. A to zde objektivně - vzhledem k platné legislativě, tedy daňovému režimu jak u investování, tak vztaženo k placeným příspěvkům zaměstnance i zaměstnavatele, účtování nákladů, státní podpoře, omezení portfolia kvótami atd. - evidentně možné není. Proto ty výhrady. To není výtka vůči autorovi, ale výzva, aby se pokusil modelově simulovat situaci, jaká by nastala za stejných podmínek. Neskromně mu napovím: Finální výsledky by se lišily jen zcela zanedbatelně. A o tom to je, naštěstí.
+31
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 9. 2004 16:12

Nejsem velkým příznivcem penzijních fondů, takže by mě mohlo těšit, že v pomyslném klání zvítězily OPF. Při hodnocení výnosnosti těchto dvou alternativ investování jsem však postrádala zohlednění státního příspěvku, který obdrží účastníci penzijního připojištění. Navíc autor opomněl zmínit položku odčitatelnou od základu daně z příjmů fyzických osob. Je tedy otázkou, zda by porovnání při zohlednění obou parametrů dopadlo stejně.
+17
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

19. 9. 2004 23:09 | Viper

Zdravim vsechny zúčastněné v diskusi.
Dle mého názoru zatím nejlpší analýzku ohledně spoření na penzi do OPF a PF jsem viděl tady:
http://www.moneco.cz/p_kh_ppe.htm
Vyšlo to i v Ekonomu.
Pozn. pro autora: Proč se srovnává spoření 500,- do PF a 650,- do OPF? Podle mého názoru bych měl porovnávat výsledek spoření toho, co skutečně vytáhnu z peněženky. To, že mi při spoření do PF stát přihodí dalších 150,-, je atribut PF, který jej zvýhodňuje před OPF, ale není to určitě důvod k porovnávání spoření 500,- do PF a 650,- do OPF.
+11
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

17. 9. 2004 22:53 | Fredy

Ale to jsem pochopil, jen jsem si trochu rýpnul :-)
+39
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 9. 2004 22:51 | Fredy

Ale ano, třeba dnes by to bylo 46.000 Kč. Kolik by to bylo za dva roky? Kolik to bude za 20 let? Bude rovná daň 15%? Dojde ke snížení odvodů na pojistném? Co když to bude 60.000 Kč? Osobně odhaduji právě 20% zatížení, což by odpovídalo 56.000 Kč.
Pro vás tedy upravím výpočet, nebudou to tři měsíce, ale necelé čtyři. Pokud by se stav nezměnil, tak by to bylo dokonce až úžasných 4,5 měsíce. Teď už budete jistě spokojen. Za tento obrovský rozdíl se omlouvám :-)
+36
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 9. 2004 21:50

Pane Fredy, prosím nechte na hlavě: víte vůbec kolik je z 70000 kč platu čistého, že porovnáváte čistý výnos 204000 s " třemi měsíčními platy " ?
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 9. 2004 21:45 | Munich München

Penzijní nebo podílové fondy ??? Akcie !!! Oktoberfest Mnichov zacíná v sobotu 18.9.a koncí v nedeli 3.10. Kolotoce a poutové atrakce a pivnice jsou na plose 1,5 x 2 km. To je nejvetsí poutová plocha na svete. Litrový máz piva stojí az 7,10 euro = 223 korun Asi si prinesou cestí turisté pivo v batohu s sebou i kdyz je to zakázáno. http://www.oktoberfest.de http://www.wiesn24.de www.oktoberfestplaner.de
+55
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

17. 9. 2004 21:00 | Kateřina

Ale no tak. Byla jsem trochu ironická, no :(
taky pěkný víkend.
+22
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 9. 2004 20:23 | Fredy

V případě budoucích penzí je důležitý buď nárůst mezd, nebo inflace. A konkrétně to, co je vyšší. Předpokládal jsem, že nárůst mezd bude vždy o něco vyšší, než inflace. Ostatně důležitější je průměrný spotřebitelský koš, než inflace.
Pokud dobře sledujete tento a podobné servery, tak víte, že průměrné zhodnocení penzijních fondů a životních pojišťoven je, v dobrém případě, 1 až 2% nad inflací. Vzhledem ke konzervativnímu hospodaření ze zákona, ani nic jiného nemůžete očekávat. Většina má ve svém portfoliu hlavně státní dluhopisy a pokladniční poukázky. ČNB zvyšuje úrokovou sazbu, což pro klienty penzijních fondů a pojišťoven není dobrá zpráva.
Co se týče nemovitostí, tak se zeptejte v realitkách :-)
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 9. 2004 18:15 | Fredy

Paní Kateřino, tím chcete naznačit, že kde vám dochází čísla, kde nemůžete použít naučené vzorce, tak vyrazíte s notnou dávkou pesimismu? To snad ne! To bych od vás nečekal.
Jsme členy EU a většina našich spolučlenů jsou bohatší a vyspělejší. Oba víme, že v tomto případě, předpokládat růst mezd je skoro povinnost. Pokud se nic nezmění, tak inflaci bude kočírovat ČNB. Moc s tím třeba nesouhlasím, ale beru to jako fakt. Na druhé straně jsme dosti zadluženi a vyšší než průměrný růst mezd si nedovedu představit. Ostatně i studia Evropské banky (Světové možná také) odhadují srovnání produktivity práce a mezd někde v horizontu 20 až 25 let.
Nechápu vaše volání po válkách, katastrofách apod. Tím nic nevyřešíte. Nebo tím chcete obhajovat, podle mě, ztrátové investice do penzijních fondů a do pojišťoven? Vaši poslední větu si dovolím opravit po svém. Podstatné je, aby jakékoli chování a jakákoli situace, standardní, či nestandardní výrazně nepoškodila mé portfolio. Doufat, že se něco změní, zlepší sice mohu, ale nemusím na to doplácet.
A na závěr kontuji, že je to můj názor a nikomu jej nevnucuj. Nejsem analytikem z profese, ale pouze si dělám své analýzy. Pěkný víkend.
+22
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 9. 2004 17:01 | Petr

Se zaverem vaseho prispevku souhlasim, ale pro zjednoduseni vypoctu jste zanedbaval dost jednostrane. Kdyz chcete zanedbat inflaci, tak se snad vetsinou odhadnete rustmezd-inflace, vynosfondu-inflace (2-3% ? je to malo, penzijnich fondu se nezastavam, ale je realne odhadovat vyssi rust mezd?) atd. Mimochodem, mohl byste mi rict, nebo alespon naznacit, do jake nemovitosti mam investovat, aby mi nesla 8+5% rocne? Kdyz navic vami zminovana tretina volnych prostredku pro mne znamena nejvys par set tisic, coz mi bude stacit tak na garaz? :-)
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 9. 2004 15:49 | Kateřina

A když bude inflace 10 % a platy porostou o 14 %, tak když to porovnáme se současnými výnosy jak penzijních, které s bídou dosahují nominálních 4 %, tak OPF - není to o moc lepší - tak to můžeme zabalit rovnou. Ať žije slamník.
Takhle se přece nedá uvažovat.
Nevíme, jaký bude růst HDP, cen, mezd. (Taky nevíme, jestli nebude válka nebo do Zeměkoule nenarazí asteroid).
Máme k dispozici zkušenost s tím, jak se to ZA NORMÁLNÍCH - alespoň plus minus - okolností vyvíjí a jaký je jak střednědobě, tak zejména dlouhodobě vzájemný poměr těchto veličin. Jestliže nám platy neustále vychylují zásahy státu - tu zavádění platových tříd, tu platy policistů - není to úplně normální. Můžeme ale doufat, že snad - někdy - jednou - brzy - bude.
Podstatné je chovat se tak, aby se situace - opět za těch alespoň částečně standardních okolností - nemohla zhoršit a pravděpodobně se zlepšovala.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 9. 2004 12:25 | Boucek Antonin

Jasne, ze je penzijni pripojisteni a duchodove pojisteni dobre, uz jenom proto, ze se z nej uzivi tisice pracovniku pojistoven, penzijnich fondu, portfoliomanazeru a ucty vedoucich a kontrolujicich bank, vetsinou dobre placenych a kvalifikovanych pracovnich mist. Sporicim poskytuje duveru v budoucnost (ten, kdo spori, se stari neboji). To, ze budoucnost, ktera prijde, je vetsinou odlisna od te, kterou v tuto chvili ocekavate, je jina vec. V tomto systemu to vsak bude za tak dlouhou dobu, ze Vam to ani neprijde.
Ohledne spravovani penez vlastni osobou - cetl jsem, ze v USA pred nedavnem zverejnily vysledky, kterak si v letech 1983 - 2001 vedli lide, co si spravuji na svem duchodovem ucte penize sami (tusim, ze system 401 k), a ti, co si je nechavaji spravovat profesionalne v penzijnich fondech. Kupodivu druha skupina nad prvni skupinou vede. Ti, co si spravuji penize sami, maji na ucte v prumeru mene penez, nez tam vlozili. Vezmete-li v uvahu, jak dobre se v onem obdobi vyvijely akciove ci dluhopisove trhy, neni to zrovna dobra statistika.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 9. 2004 10:41 | Fredy

Jistě, s čísly lze dělat ledacos. Ale což to pojmout úplně nejjednodušeji?
Dejme tomu, že roční nárůst mezd bude stále 7%, inflace za tímto číslem bude o něco pokulhávat. Vyšší asi nebude, tak ji "zapomeneme". Co potřebujeme? Buď stejné a nebo raději vyšší zhodnocení, než oněch 7%.
Myslíte si, že některý z preferovaných finančních instrumentů toto splňuje?
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 9. 2004 10:23 | Kateřina

Porovnáváte neporovnatelné. (Čímž nechci hájit současné penzijní připojištění, jde pouze o matematiku). Vy počítáte s konstantní úložkou a naspořenou částku za 20 let porovnáváte se mzdou, kterou budete mít za 20 let (při růstu mezd 7 % p.a.) Kdybyste to zkusil skutečně obráceně, tak oněch 500 Kč je dnes necelá 3 % průměrné hrubé mzdy, za dvacet let to bude třičtvrtě procenta.
Zkuste to normálně: Úložka procentem ze mzdy. Pak porovnejte anuitu s poslední mzdou.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 9. 2004 9:58 | Petr

To je přesně ten výpočet, který jsem před časem hledal!
Pro redakci: možná by stálo za to udělat takovou interaktivní kalkulačku.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Stránka 1/2

Předchozí

1

Spočítejte si

Finanční rezerva

měsíců
%
měsíců

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Kateřina Neumannová

podnikatelka

Miroslav Ševčík

ekonom

Kateřina Neumannová
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 1 duelů
×
Miroslav Ševčík
ÚSPĚŠNOST
66,67 %

z 3 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services