Výpočet životního minima 2024
Rozšířená verze kalkulačky
Další kalkulačky
Interaktivní grafiky
Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla
Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích
Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více
Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více
Doporučujeme
Přihlášení k newsletteru
Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.
Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.
Pavel Baudiš
podnikatel, Avast
Pavel Kohout
ekonom
0,00 %
z 0 duelů
100,00 %
z 2 duelů
Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů
Penzijní reforma? Klíčem jsou příspěvky do systému II.
Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
2. 1. 2005 21:40, Premysl Tiser
Jak se to vezme. Pokud nebude vlada mit na valorizovani duchodu, budou prave ti nad 50 chudnout - nebudou odvadet penize do II, pilire (sporici slozky), ktery by mel jinak pokryt aspon castecne inflaci, a nebudou z nej ani placeni. Tedy jestli to zaplati mladi nebo prave ti prechodaci mezi 35 - 50 lety, to bude zalezet na duchodove politice vlady, ktera bude u moci.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
10. 9. 2004 22:37, Kateřina Havlíčková
Ale pánové, nebuďte tak pesimističtí.
Hezký víkend.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Další příspěvky v diskuzi (celkem 52 komentářů)
10. 9. 2004 10:56 | Honzajs
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
10. 9. 2004 10:40 | Fredy
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
10. 9. 2004 9:41 | Honzajs
Pravdou je, že pokud by to zrušili, musel bych pečlivě prostudovat znova zákon o dani z příjmu a podle toho i přehodnoti své portfolio. Platil bych totiž daň 32% (protože mám příjmy ze zaměstnání)ze zisků z obchodů s CP.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
10. 9. 2004 9:35 | Jan Kolda von Žampach
Jinak je otázkou, jak dlouho tento stav pro nás příznivý vydrží, doufejme, že co nejdéle! A to nejen s pojistným, ale co se týče vykazování zdanitelného zisku i s hranicí 6 měsíců. Myslím nejen samu výši té hranice, ale i sám princip. Pokud to zruší či v náš neprospěch upraví, potom si budeme muset pana Fredyho zde vskutku předcházet :-))
PS Obdobně může hrozit i myšlééénka zdanění samotných důchodů, když už jsme v diskusi týkající se důchodové reformy. Prostě kde začíná být vybydleno, o "nápady" není nikdy nouze, že. Už jsem to také, byť sporadicky, zaregistroval...
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
10. 9. 2004 9:01 | Honzajs
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
10. 9. 2004 8:55 | Fredy
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
10. 9. 2004 8:26 | Honzajs
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
9. 9. 2004 21:14 | Fredy
Přece pokud má daňový základ do určité výše, tak nemusí doplácet sociální pojištění, ale v tom případě se k tomu dobrovolně nehlásí. Pokud už z čisté zbrklosti platil zálohy, tak buď požádá o jejich vrácení, nebo je tam ponechá pro příště.
Teď to soudruzi trochu zpřísnili o tzv. minimální základ daně, ale ten se dá hravě obejít. Chce to mýt filipa. Rozumíte, že? Ne Filipa kapitálovku od jednoho skoro bezzubého finančního žraloka. I z několika melounů se dá uhrát legální ztráta. A to legální podtrhuji, neboť na tom mám štemply od FÚ. Ač v tom rejpali půl roku, tak nic nenašli.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
9. 9. 2004 18:20 | Jan Kolda von Žampach
A pokud DůSLEDNOST, v tomhle panoptikálním švajneraj, tak už zbytečně ani halíř (né, padesátník, byla inflace) do PARAZITů! I na detailech či stokorunčce z principu přece záleží :-)
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
9. 9. 2004 18:02 | Fredy
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
9. 9. 2004 15:26 | Fredy
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
9. 9. 2004 17:17 | Jirka
V případě těch alimentů si myslím, že mnozí nezodpovědní otcové si z toho moc dělat nebudou. Matky potřebují peníze na děti již při jejich výchově a stát by je měl zajistit od neplatících otců exekucí. Pokud je otec bez prostředků, mělo by být výživné vyplaceno ze sociálního zabezpečení a vyplacená částka otci stržena z prvních výplat důchodu, pokud dluh nevyrovná dříve. Otec by tak šel do důchodu později, až budou jeho dluhy vyrovnány.
Jak už bylo v diskusi uvedeno, (zpravidla) matky věnují dětem část svého života, druhý z rodičů pouze všechny živí. Rodič - pečovatel pak má horší podmínky pro vybudování kariéry a nemá šanci naspořit si na důchod tolik, jako rodič - živitel, který je profesně výš. Proto myslím, že úleva rodičů na platbě do II. pilíře by neměla být stejná. Kdyby rodič - živitel neživil partnera, ale oba společně platili výživu dětí, náklady na domácnost a cizí chůvu / vychovatelku, moc by tím živitel neušetřil. Ztráta rodiče - pečovatele za dobu péče o děti je mnohem větší.
Pokud návrh garantuje důchodcům se 3+ dětmi 50% průměrné mzdy v NH, je také odvod do systému počítán v % z průměrné mzdy v NH? Odpovídalo by tomu tvrzení, že návrh dosahuje popsaných výsledků bez příjmové redistribuce mezi nízko a vysokopříjmovými skupinami. To by u nízkopříjmových skupin byla hrozná zátěž!
U financování pozůstalostních důchodů vidím bohužel velkou chybu. Pokud lidé se 3+ dětmi neplatí do II. pilíře nic, vdova se 3+ dětmi nezajásá, až místo vdoveckého důchodu dostane to málo, které tam manžel uspořil v době, kdy měl ještě méně než 3 děti. Pokud se mu podařilo v 17 letech (nebo před dostudováním) udělat své ženě trojčata, je to čistá nula! Pokud k ovdovění dojde v době, kdy jsou děti ekonomicky samostatné, spoření v II. pilíři se sice obnovilo, ale vdově s dětmi na krku by peníze přišly vhod více. Tady by byly naopak ve výhodě bezdětné vdovy (vdovci). A co sirotčí důchody? Myslím, že všechny pozůstalostní důchody by měly být placeny spíše z životního pojištění rodičů / partnerů, než ze systému sociálního zabezpečení. Ovdovění představuje pro pozůstalého podobný ekonomický problém, jako když mu partner uteče za novou známostí. Vdova je na tom dokonce lépe než rozvedená, protože jí po partnerovi zůstane majetek, který by si v případě rozvodu odnesl. Pokud soud v případě rozvodu pouze rozdělí společný majetek a nařídí alimenty, proč vyplácet vdovám důchod, když majetek partnera dědí a jsou na tom lépe než rozvedené?
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
9. 9. 2004 16:32 | Jan Kolda von Žampach
Na druhou stranu i já bych už velice rád věděl, jak to bude s mojí maličkostí, neboť takto do důchodového systému mám absentováno pomalu už 5. rok: to bych si jinak samozřejmě platil, spořil, resp. obojí, ale za daného stavu věci, kdy stále nic není a jen se žvaní, ani náhodou...
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
9. 9. 2004 15:19 | eva
9. 9. 2004 14:23 | Petr
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
9. 9. 2004 13:12 | Fredy
Podle statistických dat je u nás přibližně 280.000 až 300.000 státních úředníků (píši úmyslně přibližně, neboť to přesně neví ani jednotlivá ministerstva - jejich údaje se liší). Samozřejmě bez učitelů, lékařů, policie apod. Jedná se pouze o administrativní úředníky. Ve Švýcarsku je jich přibližně jedna čtvrtina až jedna třetina. Každý takový úředník je zatížen ročně přibližně částkou 800 tisíc až jedním milionem korun. V tom jsou teoretické hrubé mzdy, podíly na vybavení kanceláří, motorový park, správa nemovitostí, telekomunikační náklady, spotřební materiál, školení apod. Okamžité snížení o 50% by znamenalo roční úsporu přibližně 120 až 140 miliard. Další peníze by se získaly pronájmem nebo prodejem nepotřebných nemovitostí, zařízení a zásob.
Zdroje na přechodné období by se našly, ale není nikdo, kdo by to realizoval. Kdo by si pod sebou podřezával větve. Ovšem bez této reformy je každá další debata zbytečná. Pokud pánové od ING neřeknou, kde jinde vzít zdroje na jejich nápad, když neuvažujeme o zvýšení daňového a odvodového zatížení daňových poplatníků. Jsou pouze tři základní možnosti a další se od toho odvíjí. Zvýšení výdajů na důchodový účet na základě zvýšení příjmů státního rozpočtu, nebo na základě snížení výdajů a nebo na základě zvýšení deficitu. Perpetum mobile od nich asi nikdo nečeká.
Spravedlivá penzijní reforma asi neexistuje. Jedině snad postupně zrušit důchody jako takové a také postupně snižovat odvody na sociální pojištění až na nulu. To je asi stav, který by vám vyhovoval.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
9. 9. 2004 12:29 | ondra
9. 9. 2004 11:54 | Jirka
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
9. 9. 2004 11:53 | Jirka
Dokonale spravedlivý a funkční systém asi nenalezneme. I tento má svá slabší místa. Některé věci mi také nejsou zcela jasné:
1) Není zohledněna kvalita výchovy dětí a doba jejich ekonomické aktivity. Výplata důchodci z PAYG by měla záviset na úhrnu odvodů jeho dětí do PAYG za dobu ekonomické aktivity důchodce. Pak by bylo dobré kompenzovat důchodci případy péče o postižené dítě, o výchovu dcery, která kvůli mateřství nemohla být po část produktivního věku ekonomicky činná atd. Ve vzorci pro výpočet penze je koeficient "k". Ten bude určován pro každého důchodce individuálně? Pak by v něm mohly být zahrnuty zásluhy dětí a posuzovaného důchodce. Pokud jsem však jeho význam pochopil správně, má pouze krátit důchod podle poměru skutečně odpracované doby k době, kdy měl být důchodce podle věku ekonomicky aktivní.
2) V současné době platí OSVČ na důchodové pojištění 0,4 * 0,296 = 11,84% ze základu daně nebo minimum přibližně z poloviny průměrné mzdy. K tomu 1,76% na nemocenskou, 5,4% zdravotní pojištění. Dále minimálně daň 15% z poloviny průměrné mzdy (ppm) po odpočtu nezd. částek (bezdětná OSVČ má min. daň cca 8,9% z ppm). Celkové zatížení bezdětné OSVČ, která má daňový základ ve výši ppm je 27,9%. Během dvou let se to zhorší na 33,15% kvůli zvyšování vyměřovacího základu. Pokud taková OSVČ bude místo současného odvodu na důchod platit 14% do PAYG a 14% do FF, zvýší se její daňová zátěž na 45,85%. Protože odvedené zálohy pojistného snižují daňový základ (ne však pod minimální základ = ppm), řada OSVČ, které dosahovaly vyššího než min. daňového základu, na tento základ spadne (reálně i pod něj). Lze očekávat ukončení mnoha drobných živností (nejen těch jalových jako dosud). U podnikatelů, kteří vydrží a také u zaměstnanců sníží vysoké odvody daňový základ a tudíž i daň = příjem státního rozpočtu. Pokud bychom chtěli ulevit živnostníkům, je jedinou možností snížení daňové sazby. To ovšem znamená další snížení příjmů státu. Aby tato důchodová reforma byla uskutečnitelná, je tedy nezbytně nutné seškrtat mnoho výdajů ve státním rozpočtu, nejlépe snižováním zbytečné administrativy. Další pohromou bude podobná reforma ve financování zdravotnictví. Obě jsou bohužel nutné.
9. 9. 2004 11:14 | Gejza
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Stránka 2/3