Jiný pohled na regulaci pojišťovnictví

"Pokud se vstup dalších lidí do oblasti finančního poradenství výrazně ztíží, postihne to nejen ty, kteří dnes úplné začátečníky přijímají (vesměs MLM systémy), ale i ty finančně poradenské firmy, které MLM využívají jako bezplatnou líheň nových lidí," říká Petr Šafránek o nové regulaci poskytovatelů finančních služeb.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

2. 7. 2004 23:20, ZIL

Pojišťovna odpovídá za svého zaměstnance pouze ve smyslu, že vás polije kávou, resp. vám doma zašlápne psa. Za špatnou pojistku pojišťovna neodpovídá, neb blbiny s prokazováním přání klienta a zápisy o jednání s klientem jsou nalezenou holí na makléřské psy, nikoliv na učené slečny za přepážkou :-)

Zobrazit celé vlákno

+48
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

30. 6. 2004 14:57, Berber

Škoda, že autor článku neví přesně o čem píše. ) Ale je vidět, že je vyškolen a OVB a hysterčí nad něčím, co si ani nepřečetl. Jó multilevel... Někteří jsou až zfanatizovaní. :)

-1
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 36 komentářů)

15. 10. 2004 13:42 | Pavel Řebíček

V jedné z předchozích diskuzí jsem se zmínil o marketingovém plánu společnosti VISION.
Dal jsem si tu práci a můžete to porovnat - pokud chcete:
Pro lidi, kteří přicházejí do naší společnosti - nováčky: http://www.vltava2000.cz/vision/goodsdetail.asp?strGoodsID=plangrwa
po třech kalendářních měsícíh se přechází na profesionální plán:
http://www.vltava2000.cz/vision/goodsdetail.asp?strGoodsID=mplan
registrace do VISIONU stojí 30kč (papírová) nebo zdarma přes internet
Startovací balíček stojí 630kč (kufřík - Starter kit).
To jsou veškeré vstupní náklady. A pak už se nikde nic neplatí.
+11
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

10. 8. 2004 17:41 | Linford

Dobrý den, dost dobře nevím, proč se všichni ohání mandátní smlouvou. Jistě ji využít lze, ovšem přimlouval bych se za smlouvu o obchodním zastoupení podle § 652 a násl. zák.č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, v platném znění. Zaprvé svým předmětem mnohem lépe odpovídá povaze zprostředkovatelské činnosti v pojišťovnictví a zadruhé se sama na mandátní smlouvu odvolává tam, kde je to třeba. A že to často třeba není. Tam, kde pojišťovna zprostředkovatele nechce k ničemu zplnomocnit a chce "jen" to, aby jí dodával návrhy na uzavření pojistných smluv, na mandátní smlouvu dojít nemusí. Ostatně mandátní smlouva je upravena tuším výhradně dispozitivně, kdežto obchodní zastoupení je dosti kogentní a pro obchodní zástupce, viděno z mého pohledu zaměstnance pojišťovny, až příliš výhodné. Vlastně bych měl být za mandátní smlouvu rád, ale prostě mi sem nesedí. Slova ze zák.č. 38/2004 Sb., že vázaný (a nejen on) pojišťovací agent jedná jménem a na účet pojišťovny nelze vykládat tak, že by tím měla být striktně určena povaha smluvního vztahu mezi nimi, ale spíše vztah vnější odpovědnosti. Formulace to jistě není nejzdařilejší, ale nedělejme z toho výkladem ještě větší sračku, než to už tak je.
+18
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 7. 2004 22:10 | Jíří Pudich

Zdá se,že OVB bude poškozovat klienty "DYNAMIKEM" od České pojištovny.To je jenom malá informace pro ty co pořád nevěří,že OVB je v problémech.
+21
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 7. 2004 2:30 | teimlm

jojo, tak tak
+37
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 7. 2004 0:30

ano
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 7. 2004 23:20 | ZIL

Pojišťovna odpovídá za svého zaměstnance pouze ve smyslu, že vás polije kávou, resp. vám doma zašlápne psa. Za špatnou pojistku pojišťovna neodpovídá, neb blbiny s prokazováním přání klienta a zápisy o jednání s klientem jsou nalezenou holí na makléřské psy, nikoliv na učené slečny za přepážkou :-)
+48
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 7. 2004 15:34 | Berber

Vy jste nečetl ty kydy o MLM líhni poradců atd? :) Prostě MLM je super a bez něj jsme všichni nuly. A jen na něm každý parazituje.
+10
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 6. 2004 21:06 | NoName

2Berber: Co konkrétně je v článku špatně?
+13
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 6. 2004 21:02 | Petr Šafránek

Pane "Berber", je mi Vás upřímně líto! Ujišťuji Vás, že celý tento článek(jakož i všechny ostatní, které publikuji), je z mé hlavy, nikoliv ze školení OVB. Mimochodem, v rámci mého působení v OVB se již několik let většiny školení účastním jako školitel, nikoliv jako školený... Je opravdu smutné, že nedokážete vznést jediný odborný argument k diskutované problematice a namísto toho jenom urážíte prázdnými frázemi s nulovou argumentační hodnotou... Kdybych chtěl být ironický, musel bych se ptát, kdepak Vám tak pěkně vymyli, že Vám tam nezbyl jediný uchopitelný argument.....
+44
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 6. 2004 20:48 | Berber

Neštěstí je to, že vy nechápete víc věcí. A tenthle server je na tom asi hodně blbě, když se uchyluje k P.R. článkům na MLM a potažmo OVB z jehož lůna pan Safránek vzešel. Vy, v OVB, jste jeden jako druhej. Je jedno, jestli mluvíte Vy nebo někdo z "ředitelů" OVB. Stále stejná písnička. Holt to je ta škola OVB a dalších MLM. Vymývat mozky. Máte taky něco z vlastní hlavy?
+35
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 6. 2004 20:26 | Petr Šafránek

Ještě bych doplnil, že příslušnou "osvětu" vyžaduje nejen tento zákon, ale zejména pak zákon 37/2004Sb. o pojistné smlouvě. Tam je celá řada nových věcí, které by každý klient pojišťovny měl znát. Velmi obecná úprava pojistné smlouvy obsažená nyní v Hlavě patnácté občanského zákoníku přešla (s účinností většiny ustanovení od 1.1.2005) do samostatného zákona. Zavádí se i zcela nové pojmy (alespoň pro náš právní řád), jako je např. obnosové a škodní pojištění, atd. Je toho tedy hodně, co by měl klient vědět....
+15
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 6. 2004 20:19 | Petr Šafránek

Samozřejmě, velmi rád. Pro Vás ale stačí, že jde zejména o § 21 zákona 38/2004Sb. Jedno z jeho klíčových ustanovení je v odstavci 3:
"(3) Pojišťovací zprostředkovatel a samostatný likvidátor pojistných událostí odpovídá za škodu způsobenou při provozování své činnosti. Této odpovědnosti se zprostí, jestliže prokáže, že vzniku škody nemohlo být zabráněno ani při vynaložení veškerého úsilí, které na něm lze požadovat."
A dále pak v odst. 8 a 9: (8) Před uzavřením pojistné smlouvy je pojišťovací zprostředkovatel povinen, zejména na základě informací poskytnutých klientem a v závislosti na charakteru sjednávaného pojištění, zaznamenat požadavky a potřeby klienta související se sjednávaným pojištěním a důvody, na kterých pojišťovací zprostředkovatel zakládá svá doporučení pro výběr daného pojistného produktu.
(9) Není-li dále stanoveno jinak, informace podle odstavců 5 až 8 je pojišťovací zprostředkovatel povinen poskytnout a) písemně nebo na nosiči dat, který je přístupný klientovi, b) jasně a přesně, klientovi srozumitelnou formou, a c) v úředním jazyce členského státu, ve kterém je pojištění sjednáváno, nebo v jiném dohodnutém jazyce.
Zdůrazňuji,že toto vše se vztahuje na VŠECHNY pojišťovací zprostředkovatele, tedy vázané, podřízené, agenty a makléře. I z tohoto pohledu je zcela nesmylsné omezovat možnost podřízených zprostředkovatelů jednat s klientem! Proč by pak měl ony povinnosti ve vztahu ke klientovi, když by s ním nesměl jednat!
+25
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 6. 2004 20:06 | Harpagon

Já jsem si s těmi pošťáky nezačal! :o) Ale bez ironie: nahlédl jsem do zák. č. 38/2004 Sb., ale nepostřehl jsem, že by klient byl nějak lépe chráněn (na rozdíl třeba od úpravy kapitálového trhu). Mohl byste třeba na toto téma napsat nějaký článek, aby klient věděl, jaká má práva a jaké povinnosti má zprostředkovatel?
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 6. 2004 19:54 | Petr Šafránek

Nezlobte se, ale na této úrovni se opravdu nedá diskutovat, protože není o čem.... Škoda. Poněkud tedy nechápu, proč do diskuse tímto způsobem vstupujete.
+23
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 6. 2004 19:51 | Petr Šafránek

V tom případě byste ovšem musel každého mandatáře považovat za pošťáka! Vezměme si klasiku - inženýrskou činnost při výstavbě rodinného domu. Tam zadáte mandatáři úkol obstarat Vám územní rozhodnutí a stavební povolení, dáte mu podklady a plnou moc a očekáváte, že Vám v dohodnuté lhůtě za dohodnutou odměnu dodá příslušná správní rozhodnutí v právní moci. Všechna jednání s dotčenými orgány státní správy, atd. vede mandatář samostatně Vaším jménem na základě plné moci. Rozhodně za Vámi neběhá s každý papírem s tím, že ho chce od Vás schválit a podepsat. Samozřejmě máte pravdu, že při zprostředkování finančních produktů zde objektivně existuje střet zájmů - mandant a tedy i mandatář má zájem prodat co nejvíce produktů, na druhé straně je klient, který nemá postavení mandanta (vyjma vztahu s makléřem) a jehož zájmem je být co nejlépe pojištěný za co nejméně peněz. Právě proto, že tento střet zájmů zde objektivně existuje, je zde ona speciální právní úprava (zákon 38/2004Sb.) jinak by plně postačovala obecná právní úprava v obchodním zákoníku.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 6. 2004 19:45 | Berber

Tak jako vy. .)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 6. 2004 19:31 | Petr Šafránek

Pane doktore, vím, kam míříte. Je to samozřejmě věc výkladu pojmu "nevhodná pojistka" a zejména pak toho, aby klient unesl důkazní břemeno ohledně škody,její výše a odpovědnosti zprostředkovatele za ni. Dostane-li mladý svobodný člověk bez závazků kapitálové životní pojištění, bude se asi opravdu těžko domáhat náhrady škody, i když půjde o pojistku "nevhodnou". Budete-li však mít dům u řeky a výslovně si budete přát pojistit riziko povodeň -záplava, zprostředkovatel Vás ujistí, že Vám takovou pojistku sjednal a vy následně po povodni zjistíte, že byl použit produkt s výlukou tohoto rizika, zcela jistě škodu na zprostředkovateli vysoudíte. Klíčový bude právě povinný záznam o jednání zprostředkovatele s klientem. Ten bude na druhou stranu i ochranou zprostředkovatele. Může totiž nastat i obrácená situace - zprostředkovatel upozorní klienta na výluku, ten to nevezme na vědomí a následně bude tvrdit, že mu nikdo nic neřekl. Proto onen protokol, kde si zprostředkovatel nechá od klienta podepsat závažná fakta, tedy zejména výluky. Nová pravidla jsou proto podle mého názoru oboustranně výhodná (chrání klienta před neseriozním zprotředkovatelem ovšem i zprostředkovatele před neserizoním klientem). Kuriozitou zákona je fakt, že zaměstnanec pojišťovny narozdíl od zprostředkovatele takový záznam udělat nemusí... A pokud je mi známo, tak již i ČR makléř (resp. pojišťovna, u které měl svoji odpovědnost pojištěnu) hradil několikamilionovou škodu, když zapomněl svému klientovi prodloužit pojistku a nastala škoda v odbě, kdy klient již přímým zaviněním makléře nebyl pojištěný...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 6. 2004 18:20 | Harp.

Budu se těšit, až nějaký makléř nahradí klientovi škodu způsobenou nevhodnou pojistkou! :o)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 6. 2004 18:08 | Petr Šafránek

Právě proto je tu speciální právní úprava v podobě zákona 38/2004Sb., které výrazně posiluje pozici klienta, neboť ukládá zprotředkovateli jasné povinnosti ve vztahu ke klientovi. Dokud tu byla pouze obecná právní úprava v podobě obchodního zákoníku, bylo to přesně tak, jak píšete. Jen bych ještě upřesnil, že zatímco agent má smlouvu zpravidla jen s pojišťovnami, makléř ji má zejména s klientem. To je poměrně zásadní rozdíl mezi agentem a makléřem.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 6. 2004 18:03 | Petr Šafránek

A abychom byli úplně přesní, tak v případě podřízených pojišťovacích zprostředkovatelů to bude muset vypadat tak, že pojišťovna zmocní k uzavírání pojistných smluv agenta (makléře) a agent (makléř) podřízeného zprostředkovatele, neboť právní vztahy, vyplývající z pojistné smlouvy, budou vznikat mezi pojišťovnou a klientem. I to je v souladu s § 568 odst. 1 obchodního zákoníku, jen to musí být správně smluvně ošetřeno. Dnes tento princip stejně již dávno funguje, a to právě na základě obecné právní úpravy (obchodního zákoníku), kterou podle mého názoru speciální právní úprava (zákon 38/2004Sb.) přebírá ve stejném duchu, pouze zavádí povinnost registrace mandanta i mandatáře u MF (při splnění dalších podmínek, zejména kvalifikačních). Obdobný princip funguje i při zprostředkování investičních instrumentů - konkrétně při zprostředkování uzavírání tzv. rámcových smluv mezi klienty a investičními společnostmi popř. při uzavírání komisionářských smluv mezi klienty a obchodníky s cennými papíry. I tam funguje "dvojí" zmocnění, neboť zákon připouští dvouúrovňový systém investičních zprostředkovatelů, stejně tak, jako zákon 38/2004S. připouští dvouúrovňový systém pojišťovacích zprostředkovatelů. Proto mne snaha omezit "pravomoce" podřízených (ale kupodivu už nikoliv vázaných) zprostředkovatelů překvapuje. U investic to již dávno funguje a nikoho nenapadlo dělat z toho vědu. Možná je to tím, že KCP coby regulátor investičního zprostředkování je poněkud blíže praxi než MF coby regulátor pojišťovnictví....
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Stránka 1/2

Předchozí

1

Spočítejte si

Finanční rezerva

měsíců
%
měsíců

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Ilona Švihlíková

ekonomka

Jan Procházka

ekonom

Ilona Švihlíková
ÚSPĚŠNOST
66,67 %

z 3 duelů
×
Jan Procházka
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services