Co určuje ceny nemovitostí

V poslední době se novinové články hemží spekulacemi o tom, zda budou ceny nemovitostí v ČR růst, nebo klesat. Ve skutečnosti by si měl každý zájemce o koupi nemovitosti klást otázku zcela odlišnou.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

4. 5. 2004 8:18, Jirka

K prostřednímu odstavci Vašeho příspěvku: V takovém systému je nesmyslně zaměnována bonita pozemku a hodnota nemovitosti. Ať si na lukrativním místě postavím chatrč nebo rezidenci za desítky milionů, vždy mi úředník vyměří stejnou daň, bude-li zastavěná plocha stejná. Pokud se budu chtít odvolat a doložit znaleckým posudkem, že hodnota chatrče je směšná, zaplatím znalci třeba i několikanásobně víc, než je vyměřená daň. Zvláště za současných poměrů, kdy daň z nemovitosti nezaplatí ani toho úředníka. Daň z nemovitosti, pokud ji má smysl vůbec vybírat, by měla být v podstatě nájemným za pronajaté území státu. Pozemky by neměly být vůbec prodávány, ale pronajímány s garancí státu, že po smluvenou dobu nebude stát s tímto pozemkem nijak nakládat. Soukromé vlastnictví pozemku je již dávno iluzí, neboť když si stát usmyslí, že mi povede přes zahradu dálnici, bez skrupulí vyvlastní to, co jsem si koupil a zhodnotil. A pochopitelně opět cenu určí úředník a ne trh.

Zobrazit celé vlákno

+47
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 12 komentářů)

20. 11. 2019 13:20 | vstrom

Pokud se týče prodejní ceny či hodnoty nemovitosti je v podvědomí lidí uhnízděn názor - já prodávám, tak já určuji cenu... to je asi jako trvat na tom, že já budu prodávat brambory za 10,- Kč, zatím co je ostatní sedláci prodávají za 5,- Kč... obávám se, že zatím co ostatní sedláci budou již sklízet novou úrodu, budu pořád stát na trhu, ale již s bramborami s metrovými klíčky... Stanovit cenu si prodávající samozřejmě může jakou chce - je to jeho právo. Prodejní cenu (hodnotu) nemovitosti však neurčuje ani on, ani státem zavedená zlodějna - odhadce, ale určuje jí TRH a jak ostatně vysvětleno v článku - ten se skládá z mnoha faktorů, ale rozhodující a URČUJÍCÍ slovo MÁ VŽDY KUPUJÍCÍ!!! Kupující je ten kdo přinese peníze, kupující je ten kdo VŽDY rozhodne o tom, za jakou cenu je ochoten nemovitost koupit - jakou cenu nemovitost pro něj má! Odhadce může stanovit odhadní cenu jakou chce a nic to nemění na tom, že je to pouze pro výpočet daně z prodeje nemovitosti... Řekněme, že prodávající požaduje a odhadce v souladu s požadavkem prodávajícího odhadl cenu nemovitosti na 5 mil Kč. Za 5 let kdy byla nemovitost neúspěšně na trhu je konečně prodána za 3 mil. Kč... není třeba dodávat kdo cenu/hodnotu nemovitosti určil... a nemusí to bezpodmínečně trvat 5 let.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

16. 5. 2004 8:46 | ir.ka@volný.cz

myslím, že si lidé ještě neuvědomují budoucí trend bydlení a koupí jen podle ceny, proto jsou dnes některé byty tak předražené. Z vlastní praxe vím, že na bydlení se opravdu podílejí i vedlejší faktory jako jsou sousedé, komunikace, pohodlná doprava atd. Také si myslím, že v dnešní době kdy není nic jisté, myslím tím územní plány, je dost riskantní zainvestovat na dvacet či třicet let. Ale když je člověk smířen s tím, že co dnes kupuje zítra bude jinak a dělá to pro sebe v tuto chvíli, pak není problém. Ale bohužel jsme národ statický a vše si pořizujeme navždy - pak je moc těžké odhadnout všechna rizika. Prostě budoucnost se nedá naplánovat, ale dá se jen ovlivňovat. Tak buďte obezřetní.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

6. 5. 2004 11:31

Souhlas - je velmi zlé, že jednoduchým trikem (transparentním nasměrováním výnosu daně do rozpočtu obcí) - se povedlo zastáncům daně z nemovitostí prozatím umlčet diskuse o jejím zrušení a naopak rozpoutat diskuse o jejím zvýšení. To, že je leckde vyšší, je nesporné. Ovšem jinde zase neexistuje. A mimo včí pochybnost je nemravná.
+42
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

5. 5. 2004 9:48 | XXX

Levnejsi verzus spravedlive? Myslim, ze jednim z hlavnich predpokladu spravedlivosti je predvidatelnost. Inidividualni oceneni kazde nemovitosti by mohla byt pekna loterie pro majitele. Tabulky s koeficienty podle mista a plochy jsou mozna nepresne, ale predvidatelne a ja bych je tedy za spravedlive povazoval.
+42
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

4. 5. 2004 8:18 | Jirka

K prostřednímu odstavci Vašeho příspěvku: V takovém systému je nesmyslně zaměnována bonita pozemku a hodnota nemovitosti. Ať si na lukrativním místě postavím chatrč nebo rezidenci za desítky milionů, vždy mi úředník vyměří stejnou daň, bude-li zastavěná plocha stejná. Pokud se budu chtít odvolat a doložit znaleckým posudkem, že hodnota chatrče je směšná, zaplatím znalci třeba i několikanásobně víc, než je vyměřená daň. Zvláště za současných poměrů, kdy daň z nemovitosti nezaplatí ani toho úředníka. Daň z nemovitosti, pokud ji má smysl vůbec vybírat, by měla být v podstatě nájemným za pronajaté území státu. Pozemky by neměly být vůbec prodávány, ale pronajímány s garancí státu, že po smluvenou dobu nebude stát s tímto pozemkem nijak nakládat. Soukromé vlastnictví pozemku je již dávno iluzí, neboť když si stát usmyslí, že mi povede přes zahradu dálnici, bez skrupulí vyvlastní to, co jsem si koupil a zhodnotil. A pochopitelně opět cenu určí úředník a ne trh.
+47
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 5. 2004 21:41 | Karla

Stačí, když v současné atraktivní nemovitosti /Vinohrady/ se směsí regulovaných a neregulovaných nájemců se v jednom bytě nevyvede rodičům synek a začne fetovat. Přijdou spousty kamarádů, bordel na chodbách, obtěžování zvoněním a kraválem z bytu.... a při současném právním stavu, když začnou odchátez neregulovaní nájemci jde hodnota nemovitosti dolů, protože pokud se počítá tzv výnosovým systémem to ani jinak nejde.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 5. 2004 13:41 | Pavel Řehulka, Pavel.Rehulka@JakPronajimatByty.cz

V níže uvedené reakci jsem popisoval, jak daně z nemovitosti vybírají v některých zemích. A to přirozeně neznamená, že tento způsob výpočtu a výběru daně považuji za spravedlivý nebo že s ním souhlasím.
Pokud by stát zavedl daň z nemovitosti podle její tržní hodnoty, ideální by samozřejmě bylo vypočítat hodnotu každé nemovitosti individuálně. Další otázkou by ale pak bylo, kdo to zaplatí a zda nebudou náklady na tento výpočet vyšší než vlastní výběr daně. Pokud se stát na druhé straně rozhodne vypočítat daň podle nějakých tabulek či koeficientů „od stolu“, bude to přirozeně levnější, ale už ne spravedlivé...
+11
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 5. 2004 12:51

Daň z nemovitostí je zločin!!! A to už kvůli svému principu "majetkové daně". Pokud už se má něco danit, tak přírůstek (zisk, výnos), ale ne ukusovat z hodnoty, která byla pořízena za již nejméně jednou (ale pravděpodobně vícekrát- mzda, úroky, DPH) zdaněné peníze!
+46
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 5. 2004 10:13 | xyz

Ve Vašem článku jste sám popřel to, co píšete v příspěvku. Např. cenová mapa ulice je shodná, ale jedna je osluněná, druhá ne, ale při stejné ploše by to mělo být stejné - sám víte, že tomu tak není. I samotný Václavák se takto liší - levá strana, pravá strana, spodní část, horní část - různé ceny. Navíc dům může být znehodnocen třeba i něčím zvenku - hluk, sousedi, vysoké stromy na sousední parcele atd. Může být zcela nepronajmutelný, neprodejný a přesto erár bude požadovat stejnou daň, jako by bylo vše v pořádku, i když se mnohdy na tom stavu přímo podílel, např. při stavebním řízení, nečinností, pronájmem nepřizpůsobivému etniku apod.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 5. 2004 9:53 | Pavel Řehulka, Pavel.Rehulka@JakPronajimatByty.cz

Podíváme-li se na výpočet daně z nemovitosti v zahraničí, zjistíme, že česká úroveň je ve srovnání s jejich poplatky skutečně nízká. Daň z nemovitosti z objektů, které slouží k bydlení, v ČR ve většině případů vychází na řádově stokoruny za rok. A to např. i u rodinných domů, jejichž hodnota přesahuje desítky milionů korun. Hodnota práce úředníků a náklady na rozesílání složenek a vymáhání nezaplacených částek je potom často vyšší než částka, kterou v konečné fázi vyberou. (Proto se také nedávno jednalo o tom, že by se daň z nemovitosti úplně zrušila.) V různých místech světa počítají daň z nemovitosti jinak.
Někde je zvykem vycházet z cenové mapy. Finanční úřad nahlédne do cenové mapy, zjistí, jakou hodnotu má pozemek, na kterém stojí váš rodinný dům, v katastru nemovitostí si vyhledá výměru obestavěného prostoru a vynásobením nějaké úřadně stanovené částky počtem metrů čtverečních dojde k jeho „hodnotě“. Z této hodnoty vám potom vyměří daň, např. procentem. Vám tak v určitou dobu každý rok přijde výměr od finančního úřadu. Pokud s ním nesouhlasíte a myslíte si, že hodnota vašeho domu je nižší (a tím pádem i daň), máte třeba 60 dní na to, abyste dodali finančnímu úřadu oficiální tržní ocenění, která vaši argumentaci podpoří.
Jinde vypočítávají daň z nemovitosti podle toho, za kolik můžete nemovitost pronajmout. A daň z nemovitosti je potom jakousi další daní z příjmů.
Vlastnictví nemovitosti – kromě vlastního bydlení – je v zahraničí považováno za známku bohatství. A to samozřejmě přitahuje i pozornost státu, jehož cílem je ukrojit z majetku těch, kteří „na to mají“. V ČR tedy můžeme očekávat – ať už bude vláda jakékoliv barvy – její postupné zvyšování.
+15
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 5. 2004 9:09 | Jája

A jak určí tržní cenu? To by se měla nemovitost kvůli tomu každých 5 let prodávat? Jaká kouzla jdou s cenami udělat, jsem viděla u známého: jeden rok byla nemovitost oceněna na 2,1 mil., když šel za rok jako FO do konkursu, už byla oceněna na 3,1 mil. Obojí bylo za účelem prodeje, akorát to cenil jiný odhadce. Za rok, aniž do ní vrazil korunu, stoupla její hodnota o polovinu! Kurňa, to byl veletoč! Stejné kejkle by pak ouřadové prováděli i s výší daně, no, to bychom teprve viděli, jaké hodnoty tu lidi vlastní!
+25
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 5. 2004 0:27 | xyz

Jaký je Váš názor na změnu zákona o dani z nemovitostí, kterou by měl dle nějakých nápadů z dílny ČSSD určovat např. úředník na základě její tržní hodnoty ? To by musel být opravdový expert s mimořádným čuchem a pak by asi nedělal úředníka .
+36
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Spočítejte si

Finanční rezerva

měsíců
%
měsíců

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Pavel Zeman

nejvyšší státní zástupce

David Rath

politik a kriminálník

Pavel Zeman
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 1 duelů
×
David Rath
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 3 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services