Skutečné zlevnění plynu přišlo až s Aprílem

Také jste zachytili zprávu o tom, že od ledna plyn zlevnil? Takovou informaci můžeme zařadit spíše do kategorie polopravd, protože jeho cena vzrostla i přes snížení sazby za využitou kWh. Chcete vědět proč?

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

14. 4. 2004 17:10, Jarmila

Pro laika je vazne slozite se vyznat uz i ve vyuctovani za plyn. I kdyz proc si s tim lamat hlavu, plyn doma potrebuju, a tak jsem vlastne nucena platit, oc si reknou.

+9
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

31. 8. 2004 18:28, Docent

Zodpovědnost? To doufám nemyslíte vážně? Vy snad máte pocit, že v tomto státě má jakýkoliv orgán či úředník za něco zodpovědnost? Hluboký omyl, mají MOC, ponejvíce k buzeraci lidí, ale zodpovědnost veškerou žádnou. Tak třeba Ministerstvo financí schvaluje obchodní podmínky stavebních spořitelen - myslíte si, že má zodpovědnost za ty výblitky, které schválilo? Omyl, kdyby si tam spořky napsaly "budliki, budliki", ministerstvo to klidně schválí bez jakékoli zodpovědnosti...

Zobrazit celé vlákno

-2
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 19 komentářů)

31. 8. 2004 18:28 | Docent

Zodpovědnost? To doufám nemyslíte vážně? Vy snad máte pocit, že v tomto státě má jakýkoliv orgán či úředník za něco zodpovědnost? Hluboký omyl, mají MOC, ponejvíce k buzeraci lidí, ale zodpovědnost veškerou žádnou. Tak třeba Ministerstvo financí schvaluje obchodní podmínky stavebních spořitelen - myslíte si, že má zodpovědnost za ty výblitky, které schválilo? Omyl, kdyby si tam spořky napsaly "budliki, budliki", ministerstvo to klidně schválí bez jakékoli zodpovědnosti...
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

31. 8. 2004 7:50 | Tomáš Holan, TomasHolan@seznam.cz

Máte pravdu, nic moc. Jedná se o orgán, který má poměrně dost vysoké pravomoci a zodpovědnost, ale presentovat se moc neumí. P.S. Omlouvám se za chybu v kapacitě, Díky Lorde
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 8. 2004 16:29 | Docent

Ten web SEI jste doufám uvedl jako odstrašující příklad webu státního orgánu?
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 8. 2004 13:55

Výpočty jsou správné až do bodu, kde počítáte plat za kapacitu. 3376 x 10,501 = 35451 kWh u ppas, kde je cena za plyn 521,15 Kč/MWh 35421 x 0,52115 = 18460 Kč u STP a.s., kde je cena za plyn: 571,76 Kč/MWh 35421 x 0,57176 = 20252 Kč Až sem je to správně. ALE!! U kapacity ji počítíte za celý rok, takže k měsíčnímu vyúčtování ji musíte dělit 12!! Max. denní odběr pro vámi uvedený střední odběr se počítá z nejsilnějšího Q, nebo nejsilnějšího měsíce (měsíc dělíme 31, Q dělíme 90) Takže k příslušné ceně za plyn připočtete sumu dle vzorce: (Stanovený max. denní odběr v kWh x cena za tarif) / 12 (tarif, čili max. denní odběr bude pravděpodobně činit něco kolem 8100 kWh) (8100 x 11,345)/12 = 91894,5/12 = 7658 Kč
Takže celková cena za měsíc za vámi uvedených 3298 m3 nebude činit takové obrovské číslo, ale pouze: 18460 + 7658 = 26118 Kč u PP a.s. 20252 + 7658 = 27910 Kč u STP a.s.
Jinak jsou vaše úvahy správné. Jedná se o běžný omyl, protože naše plynárenství není nějak schopno rozumě vysvětlit, co platí pro rok a co po vydělení 12 pro měsíc.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 8. 2004 11:32 | Tomáš Holan, TomasHolan@seznam.cz

Omlouvám se za chybu ve výpočtu, způsobenou tím, že jsem zapomněl přepočíst m3 na kWh. Správná čísla jsou: Za plyn: 35451 x 0,52115 = 18460 Kč Za kapacitu: 35451 x 11,345 = 402192 Kč Celková cena pro středního odběratele by tudíž činila 420 652 Kč
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 8. 2004 11:05

Pardon, zapomněl jsem připojit kontakt
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 4. 2004 12:59 | Pavel

Samozřejmě, měření v m3 si můžete ohlídat, ale zase nevíte, za co vlastně platíte. Například při velké spotřebě plynu plynárny dofukují potrubí vzduchem, aby udržely potřebný tlak v potrubí. Předpokládám (ale nemám možnost to ověřit, v tom máte pravdu), že pokud to udělají, pak to při vyúčtování zohlední nižší výhřevností.
Kdysi jsem pro jednoho podnikového energetika dělal program pro počítání spotřeby plynu. On skutečně měřil třikrát denně teplotu a tlak a odečítal stav plynoměru a podle toho přepočítával spotřebu. Takže, když chcete, můžete to udělat taky.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 4. 2004 11:05 | Docent

Řekl bych, že stejné fakturační období podmínkou není. Fakturace v kWh byla zavedena od 1.4.2001. Do konce r. 2001 dodávala PP plyn s výhřevností 10,5146 kWh/m3. Od 1.1.2002 přešla zřejmě na kvalitnější dodávky, protože výhřevnost stoupla na 10,5255. Koeficient pro přepočet objemu byl po celou dobu 1,0. SP pak má zřejmě plyn ještě kvalitnější, viz ještě vyšší výhřevnost a objemový koeficient. 130 kWh na 1000 kubíků možná není moc, jenže pro rodinný domek spotřebujete za rok ne tisíc, ale cca 4000 kubíků. Jde o to, že měření v m3 si můžete ohlídat, pokud se Vám cifry nezdají, necháte si překontrolovat plynoměr. Jak si překontrolujete Pyšvejcovy koeficienty, kterými jsou kubíky přepočítávány na kWh? Musíte věřit plynárnám, že?
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

26. 8. 2004 11:01

Vezměme si příklad. odběratel např ve středním odběru (640 - 4200 mWh za rok)za měsíc spotřeboval 3298 m3 Jeho odběrné místo leží na Praze 1, takže jeho koeficient činí 1,0235. (To je koeficient dle TPG 901 01, který jsou ze zákona povinné ctít všechny plynárenské a.s.) Tudíž jeho fakturované množství činí 3376 m3
A nyní: Q = Vp × k × Ho
Vp: objem naměřený plynoměrem (m3) za provozního tlaku a teploty
k: koeficient pro přepočet na standardní podmínky (u Pražské plynárenské, a.s. je roven 1, nevím jak u středočeské plynárenské)
Ho: průměrná hodnota spalného tepla objemového plynu za účtovací období (jeho dlouhodobý průměr činí 10,501 kWh/m3 a přesné hodnoty najdete na webech příslušných plynárenských a.s.)
Tímto dostaneme následující přepočet na kWh: 3376 x 10,501 = 35451 kWh
Jelikož se jedná o střední odběr, tak cena za kWh u PP a.s. činí 0,52115 Kč No a z toho nám vyjde, že bude cena za popisovaný měsíc 35.422 Kč Tím to ale nekončí. Kromě ceny plynu za kWh nám ERÚ a SEI stanovila další věc, a to cenu za kapacitu. Jedná se o jakýsi paušál, kterým se stát snaží regulovat své energetické hospodářstí (čím více berete, tím máte vyšší paušál)
Cena za kapacitu činí u PP a.s. 11,345 Kč/kWh V našem příkladu se jedná o 3376 x 11,345 = 38.301 Kč Nyní sumy sečteme a výsledně zákazník ve středním odběru za měsíc zaplatí 73752 Kč.
Co říci závěrem: cena za plyn i cena za kapacitu je jednotlivým plynárenským a.s. stanovována státem (ERÚ), kontroluje ji opět stát (SEI). Kategorie odběratelů se dělí na domácnosti, maloodběr, střední odběr a velkoodběr. Rozdíl bude pouze v rozdělení pásem spotřeby plynu, Kč/kWh a stálém měsíčním platu v Kč/kWh Navštivte příslušné weby a spočítejte si spotřebu i plat, jejihž sečtením docílíte toho, co vám složenka vezme z peněženky. Pravděpodobně bude většina čtenářů v kategorii domácnost
Všechny přepočty jsou definovány v ČSN 385510 a TPG 901 01. Konkrétně se jedná o vyhlášku 251/2001 Sb. Sami zjistíte, že kdyby se plynárna rozhodla, že přilepší buď sobě nebo zákazníkovi, čekají ji nemilosrdné sankce ze strany státu. Očekávané zlepšení by mohlo nastat úplnou privatizací plynárenských a.s. a liberalizací trhu s medii a koneckonců úplná privatizace společnosti Transgas a rovněž liberalizace v dovozu plynu.
Příslušné weby jsou: www.cr-sei www.eru.cz www.gasinfo.cz www.ppas.cz www.stp.cz
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 8. 2004 12:20 | Tomáš Holan, TomasHolan@seznam.cz

To, že koeficient určují plynárny je ještě dnes docela slušně zaběhlý blud. Koeficienty určují tzv. Technická pravidla Gas (TPG) a vyjadřuje se k nim Energetický regulační úřad (ERÚ) Státní energetická inspekce. Tyto koeficienty jsou pro plynárny zavazující a musí být z jejich strany dodržovány. Proto žádám veřejnost, aby přestala plynárny obviňovat ze záležitostí, spojených s přepočítávajícími koeficienty. Málokdo ví, že plynárny tratí na pohybu koeficientů minimálně srovnatelné množství peněž, jaké jim přiteče v případech, kdy je koeficient pro zákazníka větší, než byl v minulosti.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 4. 2004 17:10 | Jarmila

Pro laika je vazne slozite se vyznat uz i ve vyuctovani za plyn. I kdyz proc si s tim lamat hlavu, plyn doma potrebuju, a tak jsem vlastne nucena platit, oc si reknou.
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 4. 2004 17:10 | Jarmila

Pro laika je vazne slozite se vyznat uz i ve vyuctovani za plyn. I kdyz proc si s tim lamat hlavu, plyn doma potrebuju, a tak jsem vlastne nucena platit, oc si reknou.
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

7. 4. 2004 13:57 | Docent

Děkuju za radu, o vlastní měření se nepokouším od doby, co po mně putykář hodil vlastnoručně donesený cejchovaný půllitr :-).
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 8. 2004 11:00

Vezměme si příklad. odběratel např ve středním odběru (640 - 4200 mWh za rok)za měsíc spotřeboval 3298 m3 Jeho odběrné místo leží na Praze 1, takže jeho koeficient činí 1,0235. (To je koeficient dle TPG 901 01, který jsou ze zákona povinné ctít všechny plynárenské a.s.) Tudíž jeho fakturované množství činí 3376 m3
A nyní: Q = Vp × k × Ho
Vp: objem naměřený plynoměrem (m3) za provozního tlaku a teploty
k: koeficient pro přepočet na standardní podmínky (u Pražské plynárenské, a.s. je roven 1, nevím jak u středočeské plynárenské)
Ho: průměrná hodnota spalného tepla objemového plynu za účtovací období (jeho dlouhodobý průměr činí 10,501 kWh/m3 a přesné hodnoty najdete na webech příslušných plynárenských a.s.)
Tímto dostaneme následující přepočet na kWh: 3376 x 10,501 = 35451 kWh
Jelikož se jedná o střední odběr, tak cena za kWh u PP a.s. činí 0,52115 Kč No a z toho nám vyjde, že bude cena za popisovaný měsíc 35.422 Kč Tím to ale nekončí. Kromě ceny plynu za kWh nám ERÚ a SEI stanovila další věc, a to cenu za kapacitu. Jedná se o jakýsi paušál, kterým se stát snaží regulovat své energetické hospodářstí (čím více berete, tím máte vyšší paušál)
Cena za kapacitu činí u PP a.s. 11,345 Kč/kWh V našem příkladu se jedná o 3376 x 11,345 = 38.301 Kč Nyní sumy sečteme a výsledně zákazník ve středním odběru za měsíc zaplatí 73752 Kč.
Co říci závěrem: cena za plyn i cena za kapacitu je jednotlivým plynárenským a.s. stanovována státem (ERÚ), kontroluje ji opět stát (SEI). Kategorie odběratelů se dělí na domácnosti, maloodběr, střední odběr a velkoodběr. Rozdíl bude pouze v rozdělení pásem spotřeby plynu, Kč/kWh a stálém měsíčním platu v Kč/kWh Navštivte příslušné weby a spočítejte si spotřebu i plat, jejihž sečtením docílíte toho, co vám složenka vezme z peněženky. Pravděpodobně bude většina čtenářů v kategorii domácnost
Všechny přepočty jsou definovány v ČSN 385510 a TPG 901 01. Konkrétně se jedná o vyhlášku 251/2001 Sb. Sami zjistíte, že kdyby se plynárna rozhodla, že přilepší buď sobě nebo zákazníkovi, čekají ji nemilosrdné sankce ze strany státu. Očekávané zlepšení by mohlo nastat úplnou privatizací plynárenských a.s. a liberalizací trhu s medii a koneckonců úplná privatizace společnosti Transgas a rovněž liberalizace v dovozu plynu.
Příslušné weby jsou: www.cr-sei www.eru.cz www.gasinfo.cz www.ppas.cz www.stp.cz
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 8. 2004 15:45 | Docent

OK. Takže nám, prosím, ještě vysvětlete, proč tedy mají Středočeská a Pražská plynárenská různé koeficienty jak pro objemový přepočet, tak pro výhřevnost, byť zcela nepochybně dodávají do sítě stejný plyn.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 8. 2004 12:22 | Tomáš, TomasHolan@seznam.cz

V ČR je jediným importérem plynu Transgas, a.s.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 8. 2004 12:20 | Tomáš Holan, TomasHolan@seznam.cz

To, že koeficient určují plynárny je ještě dnes docela slušně zaběhlý blud. Koeficienty určují tzv. Technická pravidla Gas (TPG) a vyjadřuje se k nim Energetický regulační úřad (ERÚ) Státní energetická inspekce. Tyto koeficienty jsou pro plynárny zavazující a musí být z jejich strany dodržovány. Proto žádám veřejnost, aby přestala plynárny obviňovat ze záležitostí, spojených s přepočítávajícími koeficienty. Málokdo ví, že plynárny tratí na pohybu koeficientů minimálně srovnatelné množství peněž, jaké jim přiteče v případech, kdy je koeficient pro zákazníka větší, než byl v minulosti.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 4. 2004 10:36 | autor článku

Tězko říci.
Přeci jen uznáte, že nejsem zas tak moc fyzik, ani energetik. Ne snad, že bych se chtěl někoho zastávat. Jen faktory ovlivňující onen přepočet jsou dost rozmanité. Ale v původním výpočtu je vstupním datem údaj od Trnsgasu, který je dodavatelem proregionální distributory. Pak se snad přepočítává přes teplotu a tlak. Mění se denně a s každým místem. To jest, může se lišit u stejného odběratele při jiném dodavateli. Nicméně, jak moc? Řekl bych jen nepatrně. Těch 130kWh na 1000m3 není zas tak ukrutně mnoho.Navíc je nutnou podmínkou stejné fakturační obdoní s přesností na den. Fakt je, že nejhorší je, že to člověk nemůže zkontrolovat. Asi nejlepší by bylo platit za m3 a mít pro informaci na faktuře převod na kWh kvůli porovnání.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 4. 2004 9:38 | Docent

Pražská plynárenská (PP) a Středočeská plynárenská (SP), ač těsně vedle sebe, patrně odebírají plyn každá od jiného dodavatele. Koeficienty pro přepočet objemu: PP 1,0; SP 1,0113; výhřevnost PP 10,5255 kWh/m3;SP 10,5368 kWh/m3 (obě výhřevnosti, samozřejmě "čirou náhodou", jsou vyšší než průměrných 10,501 kWh/m3 uváděných v článku. Fakturovanou hodnotu se pochopitelně dozvíte až z faktury. Uvedené hodnoty jsou v obou případech z faktur za r. 2003.) Středočeská plynárenská vám tak dodá, v jednom časovém období a nejspíš i ze stejného potrubí, u 1000 m3 o cca 130 kWh navíc... Neměly by náhodou tyhle věci zajímat ERÚ a SEI?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Spočítejte si

Finanční rezerva

měsíců
%
měsíců

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Jaroslav Hřebík

trenér a podnikatel

Jitka Hurábová

podnikatelka, LD Seating

Jaroslav Hřebík
ÚSPĚŠNOST
50,00 %

z 4 duelů
×
Jitka Hurábová
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services