Pojišťováci v novějším hávu

Zásadní změna fungování pojišťovacích zprostředkovatelů dorazila do České republiky. Nový zákon nařizuje řadu nových povinností, úkolů a zkoušek. Můžeme se tedy cítit bezpečněji?

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

16. 12. 2003 18:53, Jan Kolda von Žampach

Ano, souhlasím plně s Vámi, zároveň se však už tomu tady v Čehúnii už směju : a víte, kolik se bude kolem toho všeho živit dalších, náhle zjevivších se ničemníků ?

Zobrazit celé vlákno

+40
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

17. 12. 2003 15:48, Martin Zika

Dobrý den, redakce Penize.CZ se všem čtenářům omlouvá. Článek vznikal velmi nestandardním způsobem a na výsledku je to bohužel vidět. Utnout se tedy mohou i Peníze.CZ...:) Tímto děkujeme Agentuře pro uvádění věcí na pravou míru a slibujeme, že v příštích dnech připravíme kvalitnější verzi.

Zobrazit celé vlákno

-2
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 11 komentářů)

30. 12. 2003 20:55 | ZIL

Někde jsem četl, že někteří makléři byli v Německu placeni klientem. A pak taky pojišťovnou, o čemž se klienti neměli dovědět. Tady je hezké přirovnání: věřili byste advokátovi, kterého si platíte, kdybyste zjistili, že ho platí i protistrana ? Nechť si odpoví každý sám...
Pokud chápete makléře tak, že Franta z pojišťovny se domluví se spolužákem Pepíkem, se kterým založí makléřskou firmu a točí přes ní smlouvy, pak souhlasím s tím, že tak to být nemá a klientovi to nic nepřináší.
Udělat pořádnou pojistnou smlouvu není otázka provizí ani zákona. Je to věc odborných znalostí makléře a jeho schopnosti a ochoty takovou smlouvu udělat.
Asi by bylo dobré místo teoretických zkoušek vzít řadu 20 po sobě jdoucích smluv makléře a podrobit je kritice. Ono totiž VĚDĚT, jak se dělají dobré pojistné smlouvy je něco jiného, než DĚLAT dobré pojistné smlouvy. A jde o to druhé.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 12. 2003 20:22 | ZIL

Také si myslím, že se pro klienty nic nezmění. Pořád budou sedět v pojišťovnách sjednavači, na které se žádné zkoušky ani pojištění odpovědnosti za špatně sjednanou smlouvu vztahovat nebude a poškozeným klientům zbyde místo nároku na náhradu škody jen Občanské judo.
Doufat lze, i když asi marně, že pojišťovna za stejné riziko nebude účtovat rozdílné pojistné (třeba dvojnásobné).
Doufat lze, i když asi marně, že pojišťovna nalezne nástroj na ohodnocení rizik a bude se ho držet.
Doufat lze, i když asi marně, že bude v ČR fungovat alespoň 200 pojišťoven (z EU) a pojistný trh bude podléhat konkurenčním vlivům.
A také doufám, že si pracovníci pojišťoven nezvednou platy a bonusy, což by přineslo zvýšení pojistného.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 12. 2003 10:45

Zákonná norma je připravována zejména z hlediska kompatibility s EU v této oblasti (což vyplývá i z diskuse). Pro klienty, resp. pojištěné žádné zásadní změny, oproti současnému stavu, nepřinese. Lze pouze doufat jestli tyto zákonné změny nepřiesou nepřímo zvýšení provizí za sjednání a správu pojištění a tím i zvýšení pojistného.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

17. 12. 2003 15:48 | Martin Zika

Dobrý den, redakce Penize.CZ se všem čtenářům omlouvá. Článek vznikal velmi nestandardním způsobem a na výsledku je to bohužel vidět. Utnout se tedy mohou i Peníze.CZ...:) Tímto děkujeme Agentuře pro uvádění věcí na pravou míru a slibujeme, že v příštích dnech připravíme kvalitnější verzi.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 12. 2003 15:27 | Ivan Špirakus, Komora pojišťovacích makléřů, www.kopm.cz

Ještě doplnění:
Makléř přece nevypracová klientovi žádný plán jeho potřeb !!!
makléř navrhuje pojistný program a hledá správné pojištění na trhu
+35
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 12. 2003 12:07

Je to zas jedna zákonná hovadina typu banánové republiky Česko. Za to, co klient podepíše, zodpovídá pojišťovák! A bude dělat písmený rozbor toho, co a proč doporučil! A co když mu klient něco zamlší, něco, o čem je mu stydno mluvit nebo o čem nechce mluvit? Z nepřesných dat vypadnou nedobré výsledky. To je totalita takového zrna, že to v zákonech neměli ani komunisti!! Proboha, kdy se dostaneme k tomu, že klient je dospělá a zodpovědná osoba, která si pojistné podmínky přečte před tím, než podepíše smlouvu? A bude vědět co podepsal a na co má v případě pojistné události nárok? Nebylo by lepší místo takovéhoto zákona raději vzdělávat klienty?
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

17. 12. 2003 15:19 | Ivan Špirakus, Komora pojišťovacích makléřů, www.kopm.cz

Agentura pro uvádění věcí na pravou míru
Vzhledem k tomu, že je v článku použito mé jméno, cítím se povinován (jako Saturnin s romány) uvést několik věci na pravou míru, protože jinak by se nepoučený čtenář musel cítit značně zmatený.
1. článek naprosto plynule míchá současnou skutečnost s budoucností vzdálenou více než rok Skutečnost: nikdo se s vázaným zprostředkovatelem u dveří dosud nemohl setkat, protože tato kategorie ještě neexistuje
2. v článku se pletou pojmy nový zákon a novela Skutečnost: v senátu je návrh zcela nového zákona "O pojišťovacích zprostředkovatelích a nezávislých likvidátorech pojistných událostí", který by měl vstoupit v platnost 1.1.2005. Jedná se o harmonizační zákon s EU (nevymysleli si ho tedy naši zákonodárci), protože prakticky opisuje novou Směrnici EU o zprostředkování pojištění, Základním pravidlem bude principo jednotné licence (jedna registrace zprostředkovatele v domovské zemi a právo fungovat v celé EU bez dalších překážek)
3. dosud postih jen za "nesporné prohřešky" Skutečnost: stávající zákon o pojišťovnictví definuje povinnost zprostředkovatele "poskytovat své služby s náležitou odbornou péčí" není úplně jasné to všechno to je, ale dá se pod to zahrnout docela hodně chyb či opomenutí. Podle nové úpravy to ale určitě bude přísnější
4. povinnost prozkoumat dostatečný počet produktů agentem a makléřem Skutečnost: tuto povinnost bude mít pouze makléř nikoli agent
5. Náklady a cena služeb ?!! ano, zprostředkovatelům se nepochybně výrazně zvýší náklady (dražší pojištění, odborné školení), ale těžko jim kvůli tomu pojišťovny zvednou sazby provize, aby se jim lépe dýchalo - běžný zprostředkovatel nemá prakticky žádnou šanci jak ovlivnit cenu své služby - bude prostě muset zvýšit výkony (efektivitu) - mimochodem dle průzkumu v Holandsku je půměrná roční provize na 1 zaměstnance makléřské firmy 80 000 eur za rok
6. Placení služeb zprostředkovatele klientem, (fee) je běžnou realitou u mezinárodních pojistných programů už dnes (jen to není v zákoně). Dle nového zákona se to nebude týkat všech zprostředkovatelů, ale jen makléřů.
7. Proškolení vlastních zaměstnanců pojišťoven se podepíše na účtenkách zprostředkovatelů ??? tak tuhle kombinaci vůbec nechápu - proboha jaké účtenky ??? , copak zprostředkovatel pojištění funguje jako hospoda ??? a proč se tu míchají zaměstnanci a zprostředkovatelé
Pro zájemce je návrh zákona k dispozici na webu parlamentu (www.psp.cz, www.senat.cz) nebo snadněji na webu Komory pojišťovacích makléřů - http://www.kopm.cz
+28
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

17. 12. 2003 8:17

A protože mne ještě nikdo nepředběhl, ještě dodávám: já jako prodejce mám podle tohoto zákona RUČIT za to, že prodávám např. podílový fond Trend, který jeho majitelé vytunelovali, dále fond FTP Kvantum, taktéž vytunelovaný... Za co pak zodpovídají ti tuneláři? Ti se budou chechtat za bukem, že ti moulové, co je prodávali, půjdou bručet a tuneláři si odletí za Koženým na Bahamy!! Jó, není nad demokracii v českém podání. Ještě zbývá zvolit Dolly Buster jako zástupkyni České republiky do Evropského parlamentu (má to taky něco do sebe, když se podívám do pohraničí, docela by mi tam jako náš symbol seděla) a my slušní pak můžeme emigrovat do Austrálie a těšit se na to, že Australci o nás tohle ještě nevědí, protože by nás přestali považovat za slušný národ.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

16. 12. 2003 18:53 | Jan Kolda von Žampach

Ano, souhlasím plně s Vámi, zároveň se však už tomu tady v Čehúnii už směju : a víte, kolik se bude kolem toho všeho živit dalších, náhle zjevivších se ničemníků ?
+40
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 12. 2003 11:43 | Rony

Nechápu, proč se autor(ka) pod článek nepodepsal(a). Že by obavy z případné kritiky? Jinak tvrdit, že makléř je zárukou kvality služeb je přehnané. To by platilo pouze v případě, když by makléře platil přímo klient a nikoli sama pojišťovna. Tady je hezké přirovnání: věřili byste advokátovi, kterého platí vaše protistrana? Nechť si odpoví každý sám... Nechci tím nicméně tvrdit, že se všichni makléři chovají stejně a vybírají pojišťovnu podle výše provize, která jim připadne. Většina těch renomovaných si to prostě nemůže z důvodu potenciální ztráty důvěry trhu dovolit a proto vybírá objektivně. Je ale celá řada těch, kterým je bližší košile než kabát. Domnívám se, že v zákoně bude rovněž povinnost makléře sdělit svému klientovi výši provize, kterou od pojišťovny v případě uzavření smlouvy dostane. to se pak budou někteří klienti divit....
+28
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

16. 12. 2003 9:30

Zákon je nepochybně krokem vpřed, nicméně přehnaný optimismus není namístě. V článku není zmíněna ještě jedna kategorie, kterou zákon zavádí - podřízený pojišťovací zprostředkovatel (viz § 6 zákona). Tam se v podstatě vejde téměř každý, kdo má ukončeno středoškolské vzdělání a má smlouvu s pojišťovacím agentem. Nelze tedy předpokládat, že dojde k nějaké významné redukci osob, které nabízejí pojistné produkty. Obávám se, že nezmizí ani prodej životních pojistek na přepážkách České pošty, neboť zainteresovaná pojišťovna jistě najde cestu, jak přepážkové pracovnice České pošty dostat do režimu nového zákona... I nadále tedy bude věcí klienta, aby se rozhodl, zda fronta u přepážku na poště je optimálním místem pro sjednávání životního pojištění.....
+26
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Spočítejte si

Výpočet čisté mzdy 2024

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Takhle vám vysajou účet. Podívejte se na triky podvodníků

Takhle vám vysajou účet. Podívejte se na triky podvodníků

Přijde e-mail, SMS, zpráva na Facebooku. Píše banka, doručovací služba nebo i finanční...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Jiří Pospíšil

politik

Milan Jančík

politik a podnikatel

Jiří Pospíšil
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Milan Jančík
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services