Mýty stavebního spoření

Jak ukazují četné dotazy, naši čtenáři se mnohdy přesně neorientují ani v základních pojmech stavebního spoření. Jejich nevědomosti pak navíc využívají obchodní zástupci spořitelen. Co byste tedy určitě měli vědět?

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

14. 11. 2003 15:48, SedivyJ

ano, zaloha na statni podporu prijde na vas ucet u stavebni sporitelny.

Zobrazit celé vlákno

+32
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

14. 11. 2003 15:24, SedivyJ

ale co ti, kteri si nepujcuji. Tam je ten problem.. Maji dostat podporu nebo ne? Asi by meli prokazat ucelovaost, ale pak se mozna nebude dostavat pratelskych klientu.

Zobrazit celé vlákno

-22
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 48 komentářů)

13. 2. 2004 7:30

Stavební spoření mám už druhé a jsem v celku spokojen. Až do doby, kdy jsme si vzala žena překlenovací úvěr.Úvěr si vzala po dvou letech a dolatila částku do 120 000 Kč a 180 000 Kč byl překlenovací úvěr. Překvapení nastalo,když začala platit úroky. Ne ze 180 000 Kč jak jsme se mylně domnívali, protože 120 000 Kč už na účtu bylo, ale z 300 000 Kč , takže po dvou letech placení neměla z půjčky splaceno nic a stále se plati jen úrok. Je toto správný postup. Připadá nám to jako pěkná zlodějina plati úrok z našich peněz. Děkuji za odpověď. Jirka
-11
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

1. 12. 2003 8:43 | autor článku

Tak to bych podepsal, ale je to dost utopie.
-12
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 12. 2003 8:37 | SedivyJ

Dovoluji si podotknout: O poplatcích za vedení účtu se smlouva obvykle nezmiňuje, ale odkazuje na sazebník.
+30
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 11. 2003 14:30 | Mikuláš

Navíc - pokud bychom sledovali "duch zákona", není jasné, PROČ by měl být základ pro státní podporu převoditelný POUZE A JEN do následujícího roku? Má logiku, pokud je vklad využitelný pro státní podporu pouze v aktuálním roce, jako je tomu, pokud vím, např. u penzijního připojištění, anebo, pokud je vklad převoditelný do dalších let, jako je tomu (jak jsem přesvědčen) u stavebního spoření. Ale aby byl vklad převoditelný pouze do roku následujícího, nemá podle mě žádné opodstatnění.
+18
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 11. 2003 14:03 | Mikuláš

Toho, že vklad již jednou převedený do následujícího roku by se nemohl převést dále, bych se nebál. Za předpokladu, že by tomu tak bylo, by totiž vznikly sporné situace - např: 1. rok - vklad 30.000,- Kč, 2. rok - vklad 30.000,- Kč.
Za první rok by tedy náležela státní podpora 25 % z 18.000 = 4.500,- Kč, 12.000,- Kč by se převedlo do druhého roku. Za druhý rok by samozřejmě náležela státní podpora také 25 % z 18.000 = 4.500,- Kč, ale kolik by se převedlo? 1. Buď by se dalo říci, že oněch 18.000,- Kč je vlastně 12.000,- Kč z předcházejícího roku + 6.000,- Kč z letošního roku, a pak by se mohlo do dalšího roku převést 30.000 - 6.000 = 24.000,- Kč. 2. Nebo by se dalo říci, že oněch 18.000,- Kč jsou úspory z letoška, úspory z loňska by pak z hlediska státní podpory propadly, a do dalšího roku by se dalo tedy převést opět jen 12.000,- Kč...
Peníze jsou ovšem jedny, z které "hromádky" by se oněch 18.000,- Kč jako základ pro státní podporu vzalo, se prostě nedá určit, to by muselo být řečeno v zákoně. Tam o tom ovšem není zmínka, protože takový výklad zákona je zjevně chybný.
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 11. 2003 10:44 | Dušan Dobeš, ddo@centrum.cz

To, že "mnoho střadatelů použilo své úspory na bytové otázky" není argumentem pro stavební spoření, to je sporná logika, ač to není pro mnoho lidí na první pohled zjevné. Totéž by šlo totiž říct o libovolném (třeba i nelegálním) získání peněz ... ano, i nakradené peníze mnoho zlodějů použije k řešení bytové otázky. Efekt českého stavebního spoření na řešení problematiky bydlení je ve skutečnosti HORŠÍ, než by byl efekt snížení celkového daňového zatížení o uváděných 10-13 miliard. Proč? Na uvedenou dotaci se stejně skládáme všichni, a k založení stavebního spoření jsme motivováni i my, kteří nechceme stavět ani kupovat nemovitost k bydlení. Já jsem si stavební spoření založil proto, abych dostal zpátky aspoň něco ze svých strašlivých daní. Velice mě obtěžuje, že kvůli tomu musím přetrpět další papírování (ztráta času) a navíc tím přispívat armádě agentů stavebních spořitelen (ztráta peněz na cestě zpátky ke mě), která se na celém zbytečném systému přiživuje, aniž by to nějak pomáhalo řešit problematiku bydlení v našem státě. ... Stavební spoření je dokonce ANTISOCIÁLNÍ, protože se na dotaci skládáme všichni - tedy i ti, kteří si nemohou dovolit odložit ročně 18000 a získat za to dotaci. ... To, že taková věc bude nadále existovat ve státě, který má velké problémy s financemi, si nedovedu vysvětlit. Snad jde o nějakou lobby ze strany stavebních spořitelen, anebo důvěřiví zákonodárci konzultují příslušné věci právě pouze se stavebními spořitelnami a sami moc neuvažují. Stavební spoření? Zrušit!
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 11. 2003 13:11 | Dan z Piesku

Nedavno ma oslovila poradkyna "Stavebnej sporitelne". Telefonicky. Teda mala moje data, cislo si zistila s tym, ze moje peniaze necinne lezia na ucte. Ano mal som ich vybrat uz pred rokom, ked mi skoncil 6-rocny cyklus. Ukecala ma, aby som sa na nich prisiel pozriet v novej pobocke. Kezde som to mal cestou a stejne som tam musel prestupovat, zastavil som sa. Boli natolko slusni, ze pre poradenie, co mam urobit so svojimi peniazmi, ma chceli legitimovat. To, ze sa k nim clovek po tlefonickom ukecavani cca 30 minut dostavi, im nestaci. Ze si od neho vypytaju rodne cislo, podla ktoreho vstupuju do databazy, ze mu chcu poradit ... Chcu ho dostat do pozicie pacienta. Legitimovat niekoho pre to aby mu poradili, to uz je len rada! Ako od policie. Navrhli mi vsak uver s urocenim 4,7 % pri inflacii 8 %. Bezne urocenie je 3 %, neviem ci uz nie menej. Poplatky za vedeni uctu stupaju. Z niecoho treba platit poradkyne, priestory a zaporny urokovy diferencial, ked uroky za pozicky su nizsie nez miera inflacie. To, ze uroky z vkladov su este nizsie nehraje rolu. Bez statnej dotacie, t.j. dotacie banke, by tam sporilo len cca 20 % ludi, kori naozaj aj cerpaju uvery a aj stavaju/prestavuju. Ked som sporenie zacinal, stal byt cca 200 tisic (volne na trhu neboli), dnes vyjde rovnaky na pomaly dva miliony( a je ich dost). Nasporil som 150 tis, z coho stat prispel asi 40, lenze iflacia si z nasetrenej sumy + urokove zurocenie odkrojila cca polovicku. Takze mam realne menej penazi(v kupnej sile a vo vztahu k bytu), ako som do sporenia vlozil a stat tento spas stal dalsie peniaze. Stavebne sporenie bez statnej premie je tunel. Sporenie bez cerpania uveru je znehodnocovanim penazi. Sporenie s cerpanim uveru je dotacia. Dotacia danovych polatnikov i od priatelskych sporitelov. Lenze, ak chce uver, spravaju sa k vam inak - ako policajti. Potom poradkyne maju pocit, ze ked niekoho mozu buzerovat, pretoze ma na to, aby ziadal vyhodu. Rovnako vsak nemozu postupovat k priatelskym sporitelom, ktorych stat novelizaciami presvedcil, ze urokove zhodnotenie i so statnou dotaciou z jeho dani je v realnej kupnej sile cista strata. A tvaria sa dolezito ako banka pred krachom. Meno sporitelne ani pracovnicky nie je dolezite. V celom syteme generovania straty nie su dolezite.

+18
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

21. 11. 2003 14:48 | Lukáš Patrik

A zkusil jste stížnost k finančnímu arbitrovi, www.finarbitr.cz ?
-6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 11. 2003 14:11 | spořivec

Stavební spoření jsem po velkém výběru uzavřel s AR stavební spořitelnou. Měl jsem od ní papír, kdy a za jakých podmínek mi poskytne překlenovací úvěr a podle něj jsem volil cílovou částku a typ spoření (tzv. R). Začal jsem shánět projekt a stavební povolení a po příslušném čase jsem začal stavět. Mezitím kmen převzala Raiffessen spořitelna. Když jsem si přišel pro slíbený úvěr, tak se mi vysmáli, že je přísliby jejich předchůdce nezajímají a že platí nová pravidla. A jestli se mně nelíbí, tak je to můj problém. Podobně během smlouvy několikrát zvýšili poplatky za vedení účtu. Takže odkaz na uzavřenou smlouvu je házením hrachu na stěnu, oni mají moje peníze a tudíž vždy prosadí svojí pravdu. Zkusil jsem stížnost a dopadl jak sedláci u Chlumce. Jedinou možnou reakcí je vypovědět smlouvu a zaplatit příslušné nemalé poplatky. Jiná šance jak reagovat na mocenské jednání spořitelny neexistuje. Takže na platnost smlouvy a dalších příslibů věří jen neznalec skutečných českých poměrů.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

20. 11. 2003 9:28 | Jarmila

Záleží na tom, k čemu to spoření potřebujete. Jestli chcete jen spořit nebo uvažujete o úvěru. Každá spořitelna je trochu jiná. Ale na druhou stranu je jich jen šest, takže ty informace seženete. Doporučuji si zjistit nejen to, co říkají stavební spořitelny, ale popř. si přečíst zákon o stavebním spoření a také si přečíst názory a rady na webech finance.cz, penize.cz a mesec.cz. Tady jsou postřehy a rady, co Vám na stav. spořitelně neřeknou. Nebojte se, prakticky jedinou chybu, kterou můžete udělat, je příliš vysoká cílová částka, ale to není zase chyba nijak fatální.
+17
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 11. 2003 17:05 | Honzajs

Pokud nedostanu státní podporu při nečerpání úvěru, tak ani stavební spoření mít nebudu. A z čehy by potom spořitelny poskytovaly úvěry?
+19
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 11. 2003 16:50 | Lady

Na běžném účtě peníze nesušte, buď je uložte do stavebka, ale další roky si přikládejte ať Vás nikdo nenachytá. Nebo peníze investujte do jiných finančních produktů. Přeci jen mít peníze 5 let někde vázané a nemoci na ně šáhnout taky nemusí být úplně příjemné.
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 11. 2003 15:53 | autor

jedno řešení to určitě je, ale na druhou stranu, budou lidé bez podpor spořit ve stavebních spořitelnách a tak spolufinancovat úvěry?
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 11. 2003 15:51 | autor

Přeně proto vzniknul tento článek.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 11. 2003 15:48 | autor

ano, zaloha na statni podporu prijde na vas ucet u stavebni sporitelny.
+32
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 11. 2003 15:45 | SedivyJ

pane Bořku, nemohl byste se s námí podělit o konkrétnější údaje? kde, kdy, kdo?
děkuju
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 11. 2003 15:38 | autor

ja bych se nejdrive podival na cilovou castku a pak se rozhodl. Univerzalne receno, bych smlouvu nevypovidal, ale uzavrel dalsi a prevedl na ni statni podporu.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 11. 2003 15:35 | Marcel

Já si myslím, že by lidé, kteří nevyužijí úvěru na bydlení, neměli dostávat podporu od státu. Alespoň by zbylo více peněz a mohla by být podpora větší pro ty, kteří peněz využijí na bydlení. Ale jak je vidět, tak vláda nalinkovala budoucnost spoření jinou. Takže větší podpora nebude, ale spíše naopak.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 11. 2003 15:32 | Tápající

Děkuji Vám za odpověď. Takže to chápu dobře, že si smlouvu můžu klidně nechat běžet a bude mi tam podpora chodit dále.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 11. 2003 15:29 | Bořek

Mám taky jednu "zkušenost". V supermarketu, kam chodím nakupovat, jsem si při odchodu od kas směrem k východu všiml stánečku jedné stavební spořitelny.A protože jsem se právě rozmýšlel, u které spořitelny si založím stavební spoření, tak jsem se šel optat. No, a na mé otázky pán nedokázal pořádně odpovědět, furt mi nutil nějaký leták formátu A5 a žádné kloudné slovo z něho nevypadlo, takže u téhle spořky jsem tedy nakonec smlouvu nepodepsal, když má takové ťulpasy, kteří ji mají reprezentovat.
+12
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stránka 1/3

Předchozí

1

Spočítejte si

Kolik musíte spořit na?

let
%

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Petr Dvořák

ředitel České televize

Linda Vavříková

podnikatelka, Allegria

Petr Dvořák
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Linda Vavříková
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services